28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

EVROPA: Máslo, nový investiční hit

A ejhle, politici konečně vymysleli neotřelé volební téma! Máslo! Ceny másla brutálně rostou. Podle ČSÚ byla cena másla v srpnu meziročně o 46 % vyšší. A od té doby opět cena rostla a každým dnem je na nových rekordech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 2.10.2017 14:57

Re: paní to vidí jednoduše...

Paní Šichtařová si, pokud já vím, žije docela dobře i bez Nobelovky, za její názory jí dobře platí.

M. Prokop 2.10.2017 14:56

Re: Nějak jsem nezahlédl,

Tržní, pokud se do toho nebude srát stát.

M. Prokop 2.10.2017 14:55

Re: Nějak jsem nezahlédl,

Druhej Šejna ... :-P

M. Prokop 2.10.2017 14:54

Re: A teď se autorky zeptám

Farmáři mají máslo drahé už dávno. Cenu možná zvednou, nebudou-li schopni uspokojit poptávku.

Cena prostě odpovídá množství dostupného produktu a poptávce po něm. V řetězci, Polsku i u farmáře.

M. Prokop 2.10.2017 14:52

Re: Nějak jsem nezahlédl,

Tak když už, tak ta cena se zvedla VINOU regulací EU a ne díky, to jsou ty jemnosti naší mateřštiny. A nebylo to jenom kvůli tomu, ale také kvůli tomu.

O sebenaplňujících proroctvích jste slyšel?

B. Hudzieczek 2.10.2017 14:50

A teď se autorky zeptám

jak mi dokáže vysvětlit následující skutečnosti: 1. marže obchodníků na máslo stoupla běhe dvou let o 300%

2. cena mléčného tuku se za ta léta nepohnula (smetana ke šlehání, tzv. "šlehačka", stojí stejně, rovněž se nepohnula cena smetany 12% atd.)

3. v sousedním Polsku cena másla neroste tak strmě jak u nás

4. Farmářští prodejci domácího másla s cenou nepohnuli od jara.

Své vysvětlení podali i komentátoři na NP: jedná se o kartelovou dohodu výrobců másla, která je v ČR v rukou 4 velkých výrobců. Kvóty na mléko neplatí už asi dva roky.

O. Uživatel 2.10.2017 14:44

Uživatel požádal o vymazání
Č. Berka 2.10.2017 14:39

Re: paní to vidí jednoduše...

zkrmit nebo vylít na pole. jak jednoduché to je! :-D Vlastně takový perpetuum mobile- nemusíte krávy krmit kupovaným krmivem- dáte jim vlastní mlíko ;-) Dojičkám zaplatíte mlíkem, bance zaplatíte mlíkem... To je na Nobelovku, můžete se podělit s paní Šichtařovou

A. Hrbek 2.10.2017 14:28

Re: Nějak jsem nezahlédl,

Tak jaká bude v pražském Lídlu dopoledne 30. prosince 2017 cena másla a proč?

A. Hrbek 2.10.2017 14:24

Re: Nějak jsem nezahlédl,

Prosím o citát který "ekonom" 10 let tvrdí,že se v prvním pololetí 2017 zdraží v Evropě významně máslo, zatím co ceny ostatních mléčných výrobků se nezmění.

S trhlými"ekonomy" je těžké věcně se bavit o zcela konkrétních věcech. Pokud si pamatuji, tak na máslo žádná "skvělá" regulace nebyla. Tam měl a má trh volný prostor a dokonce celosvětový.

Nikdy nebyl a nebude zcela svobodný trh se všem dostupnými informacemi. Takže je nutno tvrdě rozlišovat knižní fikce od holé skutečnosti.

O tom, že dotace mohou významně škodit se shodneme asi všichni, ale ony mohou ale i významně prospět. A celou historii lidstva se dotuje a bude dotovat, reguluje a bude regulovat, mimo jiné i proto, že tvrzení, že trh úplně vše vyřeší je nesmyslná iluze.

A. Nový 2.10.2017 14:06

Re: Nějak jsem nezahlédl,

Přečtěte si článek znovu a pomalu, pak vám možná, možná!, dojde proč p.Šichtařová píše o máslu.

A. Nový 2.10.2017 14:02

Re: Vondráčku

To se sakra mýlíte, Šejna určitě viděl krávu ne jen z rychlíku. Milku má doma v ledničce.

Z. Lapil 2.10.2017 13:43

Re: Ne trh, ale tisíce úředníků na ně,

Takže vlastně nejsme až tak ve při. Snad jen že stolní máslo si pamatuju za 9,- Kč, ale to fakt není důležité. Dokonce bych se vsadil, že "závěrečná socialistická cena čerstvého másla" byla 16,- Kč, snad někdy od léta 1989.

Ohledně srovnatelnosti různých socialismů dokonce naprostý souhlas.

Shánět kontra nakupovat: nevyjádřil jsem se dost přesně. Nemluvil jsem totiž vysloveně o činnosti, ale o jazyku: "jdu sehnat něco k večeři" není totéž, jako "jdu koupit něco k večeři". Měl jsem a mám to za obecný jev, ale možná to byla nějaká sociální bublina, jak praví aktuální jazyková móda.

O. Uživatel 2.10.2017 13:42

Uživatel požádal o vymazání
R. Morava 2.10.2017 13:41

Re: paní to vidí jednoduše...

Jo, můžou za to Rusové a Číňani. A jak ti v něčem jedou je to složité. Viz německé volby, Trump, zcela jistě a teď asi i to Katalánsko.

Však on jednou někdo těm Rusům, Číňanům a dalším zahnívajícím imperialistům zakroutí krkem. Navrhuji zavolat do švédského parlamentu a feninistky je utlučou muslimskými šátky.

L. Novák 2.10.2017 13:38

Re: Nějak jsem nezahlédl,

Hrbek sem chodí agitovat za ČSSD. A když nemá argumenty na odpovědi či oponenturu, které dostal níže, vyleze zase nahoru a začne znova od začátku. :-D

O. Uživatel 2.10.2017 13:31

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 2.10.2017 13:25

Uživatel požádal o vymazání
A. Hrbek 2.10.2017 13:10

Nějak jsem nezahlédl,

že by paní Šichtařová někde někdy uvedla, že díky regulacím EU se v prvním pololetí 2017 zvýší cena másla nejméně o 40%. A poradila občanům, jak se mají v tomto případě zachovat.

Zato velmi dlouze a obšírně uvádí proč se tomu tak stalo a co je toho příčinou. Takových případů je ale celá řada a nevím proč si paní Šichtařová vybrala právě máslo, o kterém toho zase tak moc neví. Asi že je teď populární.

Jinak "ekonomové" vždy perfektně vysvětlovali proč něco nevyšlo tak, jak předpokládali a vždy jim to co předpokládali, nevyšlo.

Jedině snad jejich ABCDEF progózy zdražování (samozřejmě vlivem Bruselu) - Automobily, Bydlení, Cement, Doprava, Elektřina,Fšecko!

P. Urban 2.10.2017 13:10

Já kupuji (nevyrábím) chleba

který vydrží týden. A po třech dnech je dokonce lepší, než úplně čerstvý.

Ale je pravda, že Šumava to není. Mimochodem, ta Vaše Šumava je skutečně na dnešní dobu kvalitní. Když je bez chuti až druhý den.

L. Novák 2.10.2017 13:04

Re: Paní Šichtařová,

Ale v tom máte pravdu. Jenomže máslo není investice, ale potravina ke každodenní spotřebě. Tudíž mě nějaké cenové předpovědi moc nezajímají. Jo, jednou jsem nakoupil máslo z nějakého akčního výprodeje, stálo tuším 12,90 za čtvrtku, tři kartony, a nacpal jsem ho do mrazicího boxu. Protože mi bylo jasné, že za tuhle cenu už ho nejspíš nikdy v životě nekoupím. To byla strategická zásoba založená na odhadu ceny v budoucnosti. A jakmile jsem spotřeboval poslední kousek a podíval se na ceny v obchodech, řekl jsem si, že už máslo kupovat nebudu. A to bylo rozhodně lepší rozhodnutí. než si je nakoupit do zásoby. :-P

L. Novák 2.10.2017 12:56

Re: Paní Šichtařová,

Samozřejmě, že peníze vypouští ČNB. Ale jak už nám bylo i samotným bývalým guvernérem ČNB potvrzeno, vedení ČNB neustále spolupracuje s vládou, resp. ministry financí, a žádný krok ČNB neudělá bez posvěcení z vlády. Ti lidé v ČNB jsou dosazováni politiky a dobře si dávají pozor, aby obstáli, budou-li chtít být ještě dále ve funkci po předem stanovené době. Za ty peníze, co dostávají od státu, se jim to samozřejmě vyplatí... :-)

A. Hrbek 2.10.2017 12:51

Re: Paní Šichtařová,

Vážený pane Nováku, nevím, ale jste asi příliš nepodnikal a neinvestoval. Odhad budoucí tržní ceny je naprostou nutností pro provedení kalkulace ekonomické výhodnosti každého opatření. A každý rozumný hospodář se zajišťuje dlouhodobými smlouvami na zajištění dodávek a jejich relativně stabilní ceně. Nevím jak byste chtěl například stavět automobilku a nevědět, za kolik budete moci prodávat automobil.

L. Novák 2.10.2017 12:49

Re: A ještě mi řekněte

No, pokud jste nepoužil kvásek a nenechal chlebové těsto vykvasit, tak nevím, co to bylo za produkt, co jste si upekl. :-)

Šumavský chleba z velkopekáren (1200 g) je vyroben kvasným procesem a proto je na dnešní dobu velmi kvalitní a vydrží dlouho. Tady má velkovýroba výhodu v tom, že výroba chleba z kvásku, která trvá podstatně déle, než z předem namíchané a doma upatlané směsi v pytlíku, a navíc si výrobce nakupuje ve velkém jednotlivé složky a nepoužívá odněkud nakoupené drahé směsi, vyjde mnohem levněji než v malém. No a specializované hnětací stroje samozřejmě taky přinesou svůj podíl přidané hodnoty.

A. Hrbek 2.10.2017 12:42

Re: Paní Šichtařová,

Vážený pane Nováku, zcela s Vámi souhlasím pokud jde o hodnotu údaje inflace ČSÚ i s tím, že je užitečné sledovat kvalitativně příliš neměnné výrobky a služby, jako je například Vámi uváděný chléb.

Nemohu ale s Vámi souhlasit s tím, že se v ČR tržní hodnoty ustálí. Na to jsme příliš otevření vnějším vlivům. Dovoluji si také pochybovat o tom, že vláda vypouští obrovské množství peněz do oběhu. To je záležitost pouze ČNB. Vlád může jedině vyvozovat například zvýšením platů tlak na množství oběživa, ale v době platebních karet a bankovních převodů se to již příliš neprojeví.

S pozdravem

L. Novák 2.10.2017 12:35

Re: paní to vidí jednoduše...

Jaképak krávy, mlíko je přece ta bílá tekutina, co v Pražských mlékárnách teče z kohoutku ve zdi... :-P

Tam asi Sobotka poslal cenovou kontrolu. :-)

L. Novák 2.10.2017 12:33

Re: Ne trh, ale tisíce úředníků na ně,

Pravda, stolní máslo šlo do obchodů obvykle před svátky, kdy se hodně peklo, a jeho nižší cena byla (při tehdejší hodinové mzdě 6-10 Kč) zajímavá.

Pokud se nedostatkovosti týče, přikláním se k tvrzení, že prakticky všechno se muselo shánět, často i přes známé, kterým jsme zase my sehnali něco, co sháněli oni. Nejlíp se měli vedoucí prodejen, kteří byli posledním článkem socialistického distribučního systému v přímém kontaktu se zákazníkem a mohli svým známým něco prodat "pod pultem". "Pod pultem" (pro mladší, kteří to nepoznali :) znamenalo přesně to, že nedostatkové zboží, po němž poptávka výrazně přesahovala nabídku, se schovalo "pod pult", aby na ně nebylo vidět, a prodávalo se jenom okruhu známých...

Ostatně, jeden z charakteristických popisů tohoto stavu "reálného socialismu" zněl: "Komunismus bude nastolen, až všichni budou mít všude známé." :-)

Č. Berka 2.10.2017 12:23

Re: paní to vidí jednoduše...

krávy by se měly chovat uvědoměle tržně. Když je mléka moc, přiškrtit jim kohoutek na vemeni, nebo krávy na pár měsíců zamrazit a věnovat se řepce, na kterou je odbyt...a když je mléka málo, zejedete si pro další krávy do Makra, nebo je něčím motivujete, aby dojily víc :-D

P. Švejnoch 2.10.2017 12:17

Re: Ne trh, ale tisíce úředníků na ně,

Řeč byla o másle, o frontách na máslo a o "přídělu" 1 ks másla na rodinu. Proto jsem nekomentoval jiné fronty a jiné "příděly" (a ty, např. u oříšků či kakaa před vánoci, či u cukru v době zavařování, pamatuji - na rozdíl od "přídělů" u másla). Nevidím tedy v použití slova "příděl" žádnou demagogii.

Jediné, co jsem tím chtěl říct, je to, že už mě irituje, jak kdejaký bambula - ve snaze dokázat, že dnešní socialismus v podání EU je lepší, než ten někdejší v podání RVHP - fabuluje, ba žvaní a bájí, o věcech, které se za éry ČSSR odehrály, či naopak neodehrály.

Jinak máte částečně pravdu - v té době se spousta věcí sháněla nikoli kupovala. Ale zcela jistě se to netýkalo všech komodit, ba troufám si tvrdit, že ani většiny komodit denní potřeby. Takže jako demagogii bych spíš ocejchoval Vaše zevšeobecňující tvrzení "nechodilo se nakupovat, ale shánět".

Co se týče onoho "Stolního" másla - jednalo se o máslo ze strategických potravinových zásob státu (nebo jaký je správný terminus technicus pro tyto zásoby /které dnes nejspíš nedržíme/), kterému končila trvanlivost. Ale nejednalo se o žádnou náhražku másla čerstvého - obě másla mohla být (a zhusta byla) na pultě současně. Jen po tom "Stolním" se vždy jen zaprášilo - anžto v době, kdy čtvrtka "Čerstvého" másla stála 10,- Kč, stejné balení "Stolního" stálo 8,- Kč.

Co se týče front jsem na tom stejně jako Vy či pan Novák - tedy i já jsem ve frontě disgustovaný a nevrlý. To ale nijak nesouvisí s aktuálním společenským zřízením, protože stejné pocity ve mně vzbouzí i stání v koloně či čekání před lékařovou ordinací... ;-)

L. Novák 2.10.2017 12:16

Re: Vondráčku

Šejno, vy socialistický agitátore, zjistil jste si, jaká je cena takové dojnice, kterou by zemědělec/farmář musel zaplatit včetně dopravy na vzdálenost minimálně mnoha set kilometrů? To by se mu ta produkce mlíka určitě vyplatila. Osle! :-P

Že vy jste krávu viděl jenom někde z rychlíku?