11.12.2017 | Svátek má Dana



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


EVROPA: Máslo, nový investiční hit



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 114, poslední: 3.10.2017 11:22, přehled diskusí

Re: S tím máslem je to podobné jako s vojtěškou:
Autor: Z. Lapil Datum: 3.10.2017 11:22

To taky miluju. Ale ošidil jste mě o závěrečnou větu: "Byl považován za moudrého a rozšafného člověka".

Re: Ne trh, ale tisíce úředníků na ně,:
Autor: Z. Lapil Datum: 3.10.2017 11:20

Někdy pomohla fyzická zdatnost. Kolega potřeboval pračku. Nějakou konkrétní (úzkou?), "obyčejné" byly, abych nebyl někým osočen, že kecám. Měli ji v Máji, v 5. patře, 3kusy na den. Nebylo tedy nutné být první až třetí ve frontě u vchodu do obchoďáku, nýbrž v tom 5. patře.

Přišlo mi to šílené už tehdy, ale takhle zdůvodnil několikadenní sérii pozdních příchodů do práce a nikoho nenapadlo mu nevěřit.

Re: Ne trh, ale tisíce úředníků na ně,:
Autor: L. Novák 475 Datum: 2.10.2017 23:29

Ano, za komunistické totality se nenakupovalo, ale shánělo. Na knižní tituly, které byly čtenářsky zajímavé, se chodily stát fronty třeba už ve čtyři ráno. Podobně to bylo i s pořadníky na koupi automobilu apod.

Pamatuju si, jak byl vydán po dlouhé době nevydávání Ilustrovaný Encyklopedický Slovník (IES), Encyklopedie ve třísvazkovém provedení. Protože měla omezený náklad (nedostatek papíru nebo tiskárenských kapacit, to bylo běžné...), museli jsme na první díl jít brzy ráno do fronty. Byl jsem asi patnáctý v pořadí, a když na mě došla řada, řekla mi vedoucí obchodu, že už víc nemají. Tak jsem tehdy zvýšil intenzitu hlasu a začal argumentovat, jak je možné, že v tak velkém knihkupectví mají jenom čtrnáct výtisků v prodeji. Požádal jsem o Knihu přání a stížností s tím, že do ní napíšu zápis - stížnost, a popíšu stav věcí. Tím by samozřejmě vyšlo najevo, že podstatnou část dodaného množství mají pod pultem pro známé... Zafungovalo to, jeden výtisk pro mne se našel, z vedoucí obchodu sršely blesky a mlela cosi o tom, co jsem to za člověka... že jsem si vymohl takovým způsobem požadovanou knihu.

Na základě prvního dílu jsem pak mohl koupit později, až byly vydány, další dva díly encyklopedie. Ano, takto se nakupovalo za socialistického komunistického totalitního režimu. :-)

Re: Šichtářová se v mateřství nudí, tak píše a pindá.:
Autor: J. Jurax Datum: 2.10.2017 23:27

Ehm ... a jak souvisí cena másla a její výkyvy, resp. růst, s příjmy?

S tím máslem je to podobné jako s vojtěškou:
Autor: Z. Frys Datum: 2.10.2017 23:24

Otec Majora Majora byl střízlivý bohabojný muž, který pokládal za největší vtip, když mohl zapřít svůj věk. Kolohnátský farmář, bohabojný, svobodymilovný, zákonů dbalý drsný individualista, přesvědčený o tom, že každá vládní podpora, pokud se ovšem netýká farmářů, zavání socialismem. Jeho specialitou byla vojtěška, na jejímž nepěstování velmi vydělával. Vláda mu velice dobře platila za každý metrák vojtěšky, který nevypěstoval. Čím víc vojtěšky nesklidil, tím víc peněz od vlády dostal, a každý halíř, který si takto nevydělal, vynakládal na nákup dalších pozemků, aby mohl množství nesklizené vojtěšky stále zvyšovat. Pokud šlo o nepěstování vojtěšky, nedopřával si tatínek Majora Majora ani chvilky oddechu. O dlouhých zimních večerech zůstával doma a neopravoval žádné postroje, a den co den vyskakoval k polednímu čile z postele, aby se přesvědčil, že pole zůstávají neobdělaná. Do půdy investoval velmi promyšleně a brzy nepěstoval více vojtěšky než kterýkoli jiný farmář z okresu...

Zase ty průměrné ceny:
Autor: M. Mikulec Datum: 2.10.2017 23:02

Zase se srovnáváme ve výdajích, a nikoliv v příjmech. 6% pod průměrem je směšné! Jsem člověk, co má smysl pro rovnováhu: kde je tedy rovnováha v cenách českého másla, když v Británii je v přepočtu o 10 Kč levnější? Je tam dokonce levnější i francouzské máslo President, které u nás nenajdete pod 90 Kč!

Navíc aby bylo jasno- bavíme se o stolním másle, ne o čerstvém. Stolní má záruku 2 roky, čerstvé 20 dnů od data výroby.

Re: Šichtářová se v mateřství nudí, tak píše a pindá.:
Autor: V. Čermák 376 Datum: 2.10.2017 21:50

No a vy jen trousíte...

Re: Šichtářová se v mateřství nudí, tak píše a pindá.:
Autor: M. Prokop Datum: 2.10.2017 20:58

I kdybyste měl pravdu, tak má Šichtařové score vysoko nad vámi. Vy píšete samé kecy a "moudra".

Pane Hrbku.:
Autor: R. Chodovsky Datum: 2.10.2017 20:27

Nedá mi to a musím odpovědět na Váš dotaz ohledně odhadování ekonomické budoucnosti. Váš oblíbenec Mises, byl jedním z takových vizionářů. Neodhadl sice cenu másla v Lidlu dne 30.12.2017. Ale trefil se s odhadem (zatím) největší krize.

Ostatně, vždy mi zůstane záhadou, kterak na jednu pusu můžete vzývat tohoto ekonoma a zároveň horovat pro státní zásahy. Jak můžete říci, že regulace nemají vliv?

Re: Nějak jsem nezahlédl, :
Autor: R. Chodovsky Datum: 2.10.2017 18:30

Například říkal, že vinou inflační politiky státu se generují hospodářské cykly. Jinými slovy, způsobuje poruchy trhu.

Šichtářová se v mateřství nudí, tak píše a pindá.:
Autor: V. Čermák 376 Datum: 2.10.2017 18:25

V něčem má pravdu, v něčem polopravdu a v něčem kecá, jak říkám, nudí se, tak píše "moudra". Nyní o másle. Jednotná globální cena másla v EU prostě někomu vadí a někomu (včetně Šichtářové) nevadí. Záleží na příjmech, a ty jsou v EU, ale i v jednotlivých státech velice rozdílné...

Re: Tak když máte rád Misese...:
Autor: R. Chodovsky Datum: 2.10.2017 18:16

Konat dobro občas znamená konat zlo. Přestaňte zachraňovat svět a mít spasitelský komplex, říkám já. A místo toho nechte druhé lidi svobodně žít.

Re: Nějak jsem nezahlédl, :
Autor: M. Prokop Datum: 2.10.2017 18:01

Já jsem Bastiata nejen četl, já jsem ho, na rozdíl od vás, i pochopil.

Pokud chcete znát nějakou budoucí cenu, nelezte s tím za ekonomem, ale jděte k věštkyni. Ekonom ví, co všechno se může na trhu stát. A nejen na trhu i v myšlení lidí.

ŽÁDNÝ výrobce neví a nemůže vědět jaké budou v budoucnu ceny vstupů, pokud si je smluvně nezajistí. Vždy a všude, v normální ekonomice.

Předvídat není předpovídat.

Jelikož jsme ve vzestupné fázi cyklu, každý ekonom toho jména hodný vám řekne, že přijde sestupná. Když se zeptáte kdy, neřekne vám ten dobrý datum, protože ho ad jedna neví, ad dvě, mohl by ji dokonce přivolat, je-li dostatečně renomovaný. Až se lidi něčeho polekají a přestanou nakupovat a investovat, tedy, až to omezí.

Re: A teď se autorky zeptám:
Autor: M. Prokop Datum: 2.10.2017 17:54

45 Kč za 1/4 kg? Tak to asi znáte jiné farmáře.

Re: Děkuji paní Šichtařové. Ostatním se divím.:
Autor: M. Prokop Datum: 2.10.2017 17:52

Ano.

Re: Nějak jsem nezahlédl, :
Autor: A. Hrbek Datum: 2.10.2017 17:29

Patrně neznáte současný trh který je převážně peněžní a ne barterový. Čím platíte ve Vaši oblíbené kavárně? Doporučuji ke studiu Misese o vlivu peněz na trhy.

Pokud jsem četl, tak pan Sobotka nechce zasahovat do ceny másla na českém trhu a nemá na to gebýry. Ocitujte mi prosím stať, kde to vysloveně chce. Pokud si pamatuji, tak chce jen provést analýzu struktury ceny másla, aby veřejnost věděla, která složka ceny enormně rostla. A je tu patrně i podezření na kartelovou dohodu. Nikdo z obchodních řetězců nechce nižší cenou podtrhnout trh.

Nedočetl jste se, že dotace nevyrobeného mléka byla zrušena již před více než dvěma roky?

O mém názoru na dotace jsem napsal v jiném příspěvku. Pokud by se v ČR zrušily dotace do zemědělství, tak by více než polovina zemědělských podniků zkrachovala. Všechny ostatní státy dotují. Ve výrobě základních potravin jsme byli soběstační. V současné době jsme soběstační jen asi z poloviny. Pak by to byla cca jen čtvrtina.

A to neotvírám problém, že na cca polovině zemědělské půdy nehospodaří vlastníci, ale nájemci a že zhruba polovina vlastníků zemědělské půdy jsou cizinci. A značná část tuzemských vlastníků má zahraniční původ.

Re: Nějak jsem nezahlédl, :
Autor: R. Chodovsky Datum: 2.10.2017 17:27

Kvóty byly zrušeny před dvěma lety, trvaly 30 let. Mezi tím přibylo dalších regulačních a dotačních opatření. Díky těmto mizí spousta malých výrobců. To je to, co není vidět.

Regulace a dotace jsou rozdílné věci. Dotace jsou výmyslem nedávným. Regulace jsou v historii běžné... a neudržitelné (Kde jste se učil? To Vám neřekli?). Díky všem různým regulacím neexistovalo volné tržní prostředí nikdy anebo po krátká období. Na takováto období se vzpomíná jako na zlatý věk.

Přesně jsem věděl, že vytáhnete hladovou zeď. Ale to je příklad hospodáře, který dává ze svého. Převedeno na krávy a mléko: Nemohu prodat celou produkci mléka? Tak zabiji krávu, nebo ji budu nějaký čas dotovat. Co udělá dobrý hospodář?

Re: Nějak jsem nezahlédl, :
Autor: L. Novák 475 Datum: 2.10.2017 17:12

Fantasmagorie toho, co bude, vyzvídejte na Zemanovi z prognostického ústavu, ten vám (na rozdíl od soudných lidí) určitě dá přesnou odpověď.

Cukrář se řídí okamžitou poptávkou a cenami na trhu a žádnou cenovou politiku na dobu delší než týden neplánuje, pokud se neočekává změna z vnějšku (zásahy státu vedoucí ke zdražování, zvýšení daní apod.) Nakupuje suroviny nejspíš nejméně 1x za týden a podle nich pak stanoví i ceny. Toť vše. Žádné socialistické plánování dopředu, kam nelze seriózně dohlédnout, neprovádí (k ničemu to nepotřebuje, ceny může změnit i během dne podle poptávky).

To jenom vy nechápete, že plánování pro malého soukromníka je úplně o něčem jiném, než plánování státního úřadu nebo nějaké velké průmyslové firmy. A pletete páté přes deváté... :-)

Re: Děkuji paní Šichtařové. Ostatním se divím.:
Autor: R. Chodovsky Datum: 2.10.2017 17:03

Já to vnímám jako téma regulací. Příkazů. Vyhlášek, omezení a následných kontrol. Každá další ochranářská vyhláška, i ta která se jeví jako opatření pro zákazníky vstřícné. Nakládá na vůz ekonomiky další závaží. Jednoho dne bude vůz moc těžký. Už nyní se s ním špatně manipuluje a objeví-li se zatáčka, těžko zatočit.

Každé další umyvadlo přidané ve jménu hygieny, každá další nutná informace o obsahu chem. látek na obalu, atd, atp. To vše zatěžuje.

A přináší "nečekané" reakce. Následně další rovnání příležitostí.

Re: Nějak jsem nezahlédl, :
Autor: L. Novák 475 Datum: 2.10.2017 16:58

Proboha, co to pořád melete? S vámi to opravdu nemá smysl....

Jaká neviditelná ruka "peněžního trhu"? Vy si snad i pletete základní pojmy. Neviditelná ruka TRHU. O tom je řeč. Ne o peněžním trhu...

No a když jste tedy přišel obhajovat blbost soudruha Sobotky a jeho hry na "kontrolu cen", vysvětlete nám, jak může tenhle ekonomicky negramotný trouba, co se před lety stal z božího dopuštění ministrem financí ČR, zasahovat do ceny másla na českém trhu? Jedině tak, že začne rušit nesmysly a dotace z EU, které omezují nebo motivují zemědělce, aby to, co na trhu chybí, proti selskému rozumu nevyprodukovali. Toho se ale od Sobotky a jeho vlády zcela určitě nedočkáme. :-)

Re: Nějak jsem nezahlédl, :
Autor: A. Hrbek Datum: 2.10.2017 16:49

To je velmi užitečná ekonomická informace zejména pro cukráře a výrobce pečiva, u kterých tvoří cena másla význačnou část nákladů.

To je stejné jako byste klientovi, který Vás žádá o radu, do jakých akcií má investovat řekl, že cena akcií Komerční banky bude koncem roku 2017 tržní, ale neřekl kolik očekáváte. Asi jste nečetl Bastiata, že dobrý ekonom, na rozdíl od špatného, musí umět předvídat.

Re: Nějak jsem nezahlédl, :
Autor: A. Hrbek Datum: 2.10.2017 16:37

Kvóty na mléko byly zrušeny již před více než dvěma roky. Podle trhových ekonomů by se mělo vyrábět mléka více a tudíž by jeho cena i ceny mléčných výrobků měly klesnout. Jenomže to máslo se nějak teorii vymklo.

Většina trhlých ekonomů si neuvědomuje, že ekonomie je nauka o ekonomických vztazích mezi lidmi a ne, nota bene, o neviditelné ruce peněžního trhu.

Na dotování a regulace se laskavě podívejte do příslušných historických pramenů. Velkým klasickým příkladem v Čechách je stavba hladové zdi. V celém feudálním období byla tvrdá regulace v oblasti řemesel, regulace výroby piva, atd. atd. V klasickém Římu byl proletariát dotován chlebem a hrami. Asi jste se ekonomii nebo dějepis učil po roce 1948 nebo 1989. I když počátkem šedesátých let bylo období, kdy se dala sehnat potřebná literatura.

Pokud jde o Bastiata, tak vznik EU odstranil hraniční ochranářské šílenství cel a regulace dovozů a vývozu zboží, peněz i pracovní síly. Bohužel nebyly odstraněny státy se svými vykořisťovatelskými systémy. Přes orgány EU teče jen nepatrná část finančních prostředků.

A na trhové ekonomy stále platí jeho: „Existuje jen jeden rozdíl mezi špatným ekonomem a dobrým ekonomem: špatný ekonom se omezí jen na viditelný účinek, kdežto dobrý ekonom bere do úvahy jak účinek, který je vidět, tak účinky, které nejsou vidět a které musejí být pouze předvídány. Ale tento rozdíl je obrovský, protože se skoro vždy stává, že je-li okamžitý důsledek příznivý, pozdější, vzdálené účinky jsou katastrofální.“ To co provádí například paní Šichtařová je, že se omezuje jen na viditelný účinek a nezabývá se účinky, které nejsou vidět i jejich předpovědí.

Re: A teď se autorky zeptám:
Autor: B. Hudzieczek Datum: 2.10.2017 16:12

Farmáři drží cenu másla dlouhodobě na úrovni 45 Kč (u nás)nebo na 40 Kč (v Polsku podle přepočtu PLN ku CZK). Nemají možnost jeho výrobu zvýšit a otázkou je, zda cenu zvýší, pokud polské obchodní řetězce nepřistoupí na na zvýšení ceny másla.

Re: Ne trh, ale tisíce úředníků na ně,:
Autor: I. Procházková Datum: 2.10.2017 15:34

Pamatuju to od začátku 50. let, na všechno se stály fronty a máslo bylo občas taky na příděl (nedostatkové ovoce bylo na příděl ještě v 80. letech).

Re: A teď se autorky zeptám:
Autor: L. Novák 475 Datum: 2.10.2017 15:32

Marže možná rostou, ale s přechodem na bezhotovostní placení kartou za každou maličkost u pokladny, se zavedením systému sledování EET, se není čemu divit, protože náklady vyvolané vládní buzerací všech nakonec zákazník musí zaplatit v ceně, jak jinak, že?

Druhá věc je, že zpracování mléka se u nás koncentruje (díky buzeracím EU) především do průmyslových provozů, no a tam si s nimi obchodník těžko popovídá ceně. Musí vzít, co nabízejí. Zvláště když Sobotkova vláda svého času zaváděla opatření na snížení vlivu velkých obchodních řetězců a jejich tlaku na minimalizaci cen.

V Polsku nezlikvidovali komunisti sedláky jako u nás a proto je i výroba potravin v rukou velkého množství soukromých farem, kde je tlak na efektivnost produkce vyšší a také jsou mnohem pružnější k poptávce na trhu než naši postJéZéDé producenti, kteří navíc své výdělky nasměřovali do dotované řepky s povinným přidáváním MEŘO do ropných paliv. Na velkých sjednocených lánech se to vyplatí...

Re: paní to vidí jednoduše...:
Autor: R. Chodovsky Datum: 2.10.2017 15:32

To si z něčím pletete, to není perpetuum.

Ale nejde jen o jednu překážku (kvóty na mléko platily 30 let), jde o celou sadu podobných regulací, dotací a následných rovnání příležitostí.

Proč neexistují malovýrobci? Lépe řečeno, proč jich tolik skončilo? Proč je tak těžké hospodařit v malém? Proč jsou "eko" cibule, mrkve, brambory....atd. tak drahé? Protože socialistické předpisy, regulace, dotace...atp. je takto prodražují.

Můžete se rozčilovat, kopat nožičkami a vztekat se, ale to je vše. Nebo vymyslet nějakou dotaci, která narovná tržní prostředí... a pak se divit na co to má vliv. A lhát, že to nikdo nevěděl a neříkal.

Re: Kolik hodně?:
Autor: I. Procházková Datum: 2.10.2017 15:24

Není to tak docela pravda, na jíšku, bez které polévku nebo omáčku neuděláte, je nejlepší máslo. Třeba moje teta dělala jíšku ze sádla nebo ztuženého tuku, ale to bylo po válce nebo v 50. letech, kdy byla bída a máslo nebylo k dostání. Sama kupuju máslo právě jen na vaření (mimo jíšku ho dávám ještě malý kousek do bramborové kaše). K namazání chleba nebo pečiva ho nepoužívám.

Děkuji paní Šichtařové. Ostatním se divím.:
Autor: P. Klíma Datum: 2.10.2017 15:22

Tohle přece není žádné téma...

Hrbka dokonale charakterizuje tohle::
Autor: M. Prokop Datum: 2.10.2017 15:02

"Její pohádky o trhu byly již dávno vyvráceny." :-P

Pak může fakt meditovat jen o tom, za kolik bude máslo v Lidlu.

Re: Paní Šichtařová, :
Autor: M. Prokop Datum: 2.10.2017 14:59

Kde jste našel, že píšu jen o českém trhu?