25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

HISTORIE: Rozdělení Československa a jeho příčiny

Rozdělení 74 let trvajícího společného státu (s přestávkou šesti let druhé světové války) bylo mimořádně klidné, přátelské, racionálně provedené. Prospělo oběma nově vzniklým státům, Slovensku více.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 1.10.2017 20:32

Buúúúúú

P. Rudolf 30.9.2017 16:59

Re: Rozdily mezi Kausem a prezidentem Masarykem.

Souhlasím.

I s tím V.H., který v té době už neměl vnitropolitickou sílu, aby tomu zabránil. V roce 1992 se na plno ukázalo, jakou chybou bylo, že Havel kolem sebe navytvořil politickou stranu, která by proti nedemokratickým, Moskvou řízeným politikům (Klaus-Mečiar) byla schopna postavit demokratickou opozici. Nicméně Havel na protest alespoň složil funkci. Mnoho dalších politiků (a bývylých disidentů) proti tomuto neústavnímu kroku ani nehlo brvou.

A. Richter 30.9.2017 17:15

Re: Rozdily mezi Kausem a prezidentem Masarykem.

Blbnete jako obvykle.

"Nicméně Havel na protest alespoň složil funkci.", aby mohl kandidovat zas a znova. Tri ostré hvizdy od jedné ... .

*8-D

P. Han 30.9.2017 23:17

Re: Rozdily mezi Kausem a prezidentem Masarykem.

A pokaždé byl zvolen zásluhou ODS. Na to Rudolf rád zapomíná.

T. Hraj 30.9.2017 17:16

Re: Rozdily mezi Kausem a prezidentem Masarykem.

Nevytvořit stranu nebyla Havlova 'chyba'. Byla to jeho metoda.

M. Mikulec 30.9.2017 17:50

Re: Rozdily mezi Kausem a prezidentem Masarykem.

Zapomínáte, že Havlova nepolitická politika a jiné mátožné levicově intelektuálské nápady zahnaly obvykle ČR do kouta. Klaus to pak musel žehlit.

J. Kanioková 30.9.2017 18:11

Když už o Havlovi -

Slováci mu NIKDY neodpustili, že na první zahraniční návštěvu jel hned 3 dny po zvolení do Německa. Dřív než na Slovensko..

A. Novák 1.10.2017 20:15

Re: Když už o Havlovi -

nepovažoval Slovensko za zahraničí...

J. Kanioková 1.10.2017 20:29

váš blbý argument !!!

Byl zvolen za Československo, takže nejdřív měl "poděkovat" svým občanům, tudíž Čechům a Slovákům. Místo toho jel za Němci !!!

To byl neskutečně debilní nápad, za který loboval K. Schwarzenberg!

Sovákům se nedivím, že je to urazilo !

T. Hraj 30.9.2017 17:13

Re: Rozdily mezi Kausem a prezidentem Masarykem.

Události a atmosféru po roce 89 si nepematujete nebo záměrně pamatovat nechcete. Slováci CHTĚLI suverenitu (viz jejich političtí představitelé) a rozdělení bylo jediné správné řešení. Dokazují to 25-ti leté dobré vztahy a pokles vzájemného napětí na 0.

Havel nezklamal, ale první pochopil, že presidentem obou být nemůže. Psal o tom tady před pár dny pan Jakl.

P. Han 30.9.2017 17:43

Re: Rozdily mezi Kausem a prezidentem Masarykem.

Blbnete. Ten ústavní zákon byl koncipován pro takový případ, že by se některá z republik chtěla odtrhnout. Autoři ústavy si chtěli pojistit Slovensko. Že by se chtěli odtrhnout Češi, nihoho ani nenapadlo. Kdybyste takovéhle referendum uspořádal, Slováci by chtěli odejít a Češi je nechtěli pustit, na to šup byste tu měl Jugoslávii. Bohatě stačilo, jak sem Kňažko jezdil v autě se somálskou MPZ.

Takže ano, Slováci se skutečně chtěli odtrhnout. Jenže Češi jim nebránili, nedošlo k odtržení, ale k ukončení federace. To je úplně něco jiného. A tento akt byl rovněž stvrzen ústavním zákonem.

J. Kanioková 30.9.2017 17:58

Blbost !

Komentář odjinud z r. 2012 -"Stačí vzít si dnešní Deník a přečíst si názor R.Fica. Kde tehdy byl autor, nevím. Zato vím co se dělo ve FS a v Bratislavě. Tam jsem byl. Projevy Kňažka, Kováče i Sloty a Mečiara jsem slyšel. Na vlastní uši. Šel z nich mráz, stejně jako ze zapalovaných vater na oslavu samostatnosti. Transparentu -Čecha do vreca a vreco do Dunaja - jsem se ještě smál (byl převzat z dob vzniku Slovenského štátu), tomu jak Slovenská chasa potichučky jasá už něbude živit federálné prasa, už tolik ne. Vejce které schytal Havel ve snaze Slovákům rozchod rozmluvit už jsem viděl jen v Tv. Marná byla i snaha Klause založit na Slovensku ODS. A referendum? Čechů bylo dvakrát víc než Slováků. Kňažko tehdy řekl, že jedině referendum na Slovensku samostaně. Jiné LID Slovenska neuzná. Škoda, že tehdy pan autor do blavy nevyrazil na výlet. Já tam musel služebně a až na Moravě mi spadl kámen ze srdce. Bylo to o hubu."

D. Polanský 30.9.2017 20:09

Republiku vytvořili Masaryk a Štefánik

Bez počátečního impulzu ze strany Štefánika bys se Masaryk neprosadil. Štefánik coby francouzský občan měl silné konexe. Byl to on, kdo doporučil Masaryka francouzské vládě. Česi tohle neradi slyší. Je ale pravda, že Masaryk se pak chopil příležitosti, to mu slouží ke cti.

J. Kanioková 30.9.2017 21:25

Máte pravdu, bylo to tak..

P. Han 30.9.2017 23:14

Re: Republiku vytvořili Masaryk a Štefánik

Češi (nikoliv Česi, prosím, to mi neustále připomíná ono "Česi peši do Prahy") to vědí velmi dobře. Štefánik byl jedním ze zakladatelů společného státu. To spíš někteří Slováci se snaží zapomenout.

J. Lukavsky 1.10.2017 9:57

Re: Rozdily mezi Kausem a prezidentem Masarykem.

Nějak jste nepresentoval co dělat když by v Češi v referendu řekli rozdělení NE a Slováci ANO. Což by určitě tak dopadlo. Poslat do Bratislavy armádu? Dělat jako že nic? Rozdělit? Federace a manželství byly DOBROVOLNÝM svazkem a pokud jeden chce pryč tak nepotřebuje souhlas druhého. Ještě za 1. republiky bylo manželství rozvedeno jen pokud souhlasil i manžel. Nu zaplaťpánbůh, že je to za námi.

J.L.

J. Lukavsky 1.10.2017 19:12

Re: Rozdily mezi Kausem a prezidentem Masarykem.

A což kdyby Češi byli proti rozdělení a Slováci pro? Což je asi nejpravděpodobnější výsledek.

J. Pospíšil 1.10.2017 20:07

Re: Rozdily mezi Kausem a prezidentem Masarykem.

Federace zanikla jiným ústavním zákonem, zákonem stejné právní síly, dobou vzniku pozdějším. Nikdo z federace nevystoupil, takže ani vámi odkazovaný zákon nebyl porušen.

Protože ústavní zákon je součástí ústavy, byl zánik federace proveden ústavně. Vezměte na vědomí, že rokem 1991 dějiny neskončily. Nelze odkazovat na nějaký zákon, byť ústavní a nevšimnout si, že po něm přišly jiné, také ústavní zákony, přijaté naprosto stejným způsobem, jako ten, na který odkazujete.

Nebyly v rozporu a i kdyby byly, tak by platil ten pozdější.

M. Bílý 30.9.2017 14:27

Jeden z důvodů proč uznávám Václava Klause a ještě ....

něco navíc. V knize "Kde začíná zítřek" hodnotí Václav Klaus druhý díl Pamětí Václava Černého "Křik koruny české" jako geniální. Z toho odvozuji (a nejenom z toho) nepochybnou sounáležitost v myšlení obou pánů.

Osobnost pana profesora Václava Černého je převážně vysoko hodnocena. V jeho Pamětech (kromě toho, že jsem je přečetl od začátku do konce) si čtu při nejrůznějších příležitostech.

Václava Černého jsem znal osobně. Učil mě (v kvartě francouzštinu a v kvintě češtinu) za války na Staroměstské reálce, když nemohl přednášet na Karlově univerzitě. Ve třídě i později na třídních schůzkách absolventů jsme se všichni shodli, že to je/byl (přes všechnu přísnost a tvrdost) náš nejlepší kantor.

Osobnost Václava Klause, jakkoliv je výrazně odlišná od osobnosti Václava Černého má s ním jedno společné: hloubku, preciznost a komplexnost myšlenkových a následně i písemných projevů.

Od Václava Klause se též učím. Brzy po ukočení školy jsem si uvědomil jak je v mém technickém zaměstnání třeba precizní myšlení. Přiblížil jsem se k němu třemi způsoby: algoritmizací, formální logikou (16 Booleovských fukcí) a grafickým zobrazováním (na př. síťovým grafem). Zatím co v technické rovině je tento způsob plně vyhovující, v politice je, s velkou pravděpodobností, třeba ještě něco navíc (nevím, jak to pojmenovat) a to se právě od Václava Klause snažím pochytit. Jeho hodnocení politických situací je v konečném vyjádřenín vysoko nad mým (souhlasným s jeho) avšak občas intuitivním.

J. Brunner 30.9.2017 20:45

Re: Jeden z důvodů proč uznávám Václava Klause a ještě ....

Klaus je jediný o kterém se dá říci, že je státník. Jen to neumí trochu lidověji prodat, mnoho lidí mu vlastně jen nerozumí.

S. Donát 30.9.2017 21:33

Re: Jeden z důvodů proč uznávám Václava Klause a ještě ....

Ano, bohužel. A je to právě kvůli preciznosti myšlenek a způsobu jejich interpretace. Když od něj čtu nějakou knihu, často se zastavuji, vracím a zase znovu. Jeho styl není zrovna pro širokou veřejnost :-(

M. Bílý 30.9.2017 21:37

Máte pravdu, pane Brunnere (30.9. 20:45) jenže ....

.... vlastní politická práce na té úrovni na které ji pan Václav Klaus dělal je jistě dost vyčerpávající a namáhat se ještě s tím aby mu rozuměli i ti méně chápavější, by znamenalo další námahu. A o výsledku této námahy pochybuji. Hezkou neděli Vám přeju.

J. Štrobl 30.9.2017 11:41

Ano, takhle jsem to cítil

už od samého počátku. A kdyby Klaus od té doby neudělal nic rozumného, tenhle slušný rozchod to asi vyváží. Slováci chtěli samostatnost a s tím se nedalo nic jiného dělat.

P. Lenc 30.9.2017 13:47

Re: Ano, takhle jsem to cítil

I my, celá rodina.A dík Klausovi i Mečiarovi za to, jak to dopadlo.A o tom, že ne Češi, ale Slováci chtěli samostatnost a to většinově je stará vesta.

R. Szewczyk 30.9.2017 11:37

hm

pane profesore, Váš pohled z Prahy jest odlišný, a to diametrálně, od pohledu z Hrčavy nebo z Bílé, samo sebou je to logické, ovšem výklad rozpadu československa jen z pohledu československa je také jen ani ne poloviční, co do důvodů rozpory mezi českou a slovenskou části postkomunistického československa jsou ne-li bagatelní, tak určitě málo podstatné, z hlediska logiky , tvrzení, že za rozpad československa mohou slováci , jest velmi odvážné, pokud nechci použít výrazu lživé, páč to byli obyvatelé Československa, tedy čechoslováci, kteří zčásti odešli sami , zčásti byli vyhnání,

A. Nový 30.9.2017 12:19

Re: hm

Řekněte li roduvěrnému Slovákovi, což je většina, že je Čechoslovák, tak vás přinejmenším kopne do šimpánu.

J. Kanioková 30.9.2017 17:47

Nemáte pravdu..

Vím to jednak z vlastních zkušeností, kdy jsem jezdila po Slovensku "bojovat" proti rozdělení, a druhak - předvčerem byl v rádiu pořad o J. Čarnogurském a jeho obrovské angažovanosti ve prospěch rozdělení Československa. O jeho neustálé argumentaci, že Slováci nutně potřebují svou vlastní hvězdičku na vlajce EU, a vlastní stoličce v Bruselu. V pořadu byly čteny jeho prohlášení a jmenovány všechny jeho aktivity.

Nejdřív pomlčková válka, pak odstředivé tendence umocnila i volba prezidenta, při níž slovenští poslanci v červenci 1992 zablokovali potvrzení Havla ve funkci. Slovenská národní rada navíc 17. července přijala Deklaraci o svrchovanosti Slovenska a ve stejný den Havel oznámil abdikaci.

Pak ODS nominovala Klause na funkci českého premiéra. Představy politiků obou republik o budoucnosti země se časem ukázaly jako neslučitelné, což potvrdily i parlamentní VOLBY 1992

Konec Československa: před 25 lety se společný stát Čechů a Slováků začal rozpadat - https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/historie/konec-ceskoslovenska-pred-25-lety-se-spolecny-stat-cechu-a-slovaku-zacal_1705290750_ace

P. Han 30.9.2017 18:41

Re: hm

To je dobrá argumentace. Za každý rozpad Československa mohou Čechoslováci. I Sudeťáci byli Čechoslováci, páč byli obyvateli Československa, že? A analogicky za rozpad Rakousko-Uherska můžou Rakušáci. A Uheráci. :-)

T. Kočí 30.9.2017 10:07

Klause těžko nahradit

je to státník. Dobře ,že byl u vesla, když Slováci začali blbnout.

Š. Hašek 30.9.2017 10:50

Re: Klause těžko nahradit

Souhlas!

Slováci vyhlásili v parlemntu samostatnost a Petr Uhl by chtěl dodnes vyhlašovat prosebná referenda "bratři Slováci, neopouštějte nás!".