24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

EVROPA: Proč nejsem liberálem

Ne že bych se já, amatérský psavec, chtěl přirovnávat k titanovi české literatury s jeho esejem „Proč nejsem komunistou“. Nicméně existuje jistá paralela mezi dobou Karla Čapka, kdy téměř všichni významnější kulturní tvůrci byli krajními levičáky, ne-li rovnou komunisty; a kdo jím nebyl, aby se omlouval a vysvětloval, proč jím není.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Novotny 27.9.2017 13:05

Re: Opravím vás

Jistě, Váš koncept jde přes mrtvoly. V tomto případě to jde alespoň ospravedlnit tím, že si za to ten dotyčný podle Vaši perspektivy může. Pokud jde o mrtvoly jiných, tak tam ten koncept už vůbec nefunguje.

O. Uživatel 27.9.2017 12:48

Uživatel požádal o vymazání
M. Šejna 27.9.2017 12:44

pane Vaňuro

ten, kdo sestavil uvedený test, si plete liberalismus s anarchií. Podle autora testu jsou všechny územní plány nejspíš totalitou a socialismem. Dokonce by se dalo říci, že ten, kdo podle autora testu nesouhlasí s výstavbou "blobu" na Letné, tak je socan nebo komouš.

M. Starý 27.9.2017 12:40

1.000.000 běženců x 5.000 $, to je oč tu běží

O peníze jde vždycky až v první řadě. Někdo si zařídil skvělou cestovku, která pašuje lidi do Evropy. Je zajímavé, jak se pořád nedaří zjistit, kdo za ní stojí, kdo ten obchod s lidmi organizuje. Copak to ti "neziskoví" dobrodějové nevidí a anebo jsou i oni součástí tohoto podniku?

A propos, před více než 10 lety přišel "někdo" s bojem s člověkem "zaviněnou" změnou klimatu - klima se změnit nepodařilo, za to všichni platíme výpalné solárním baronům...

M. Šejna 27.9.2017 12:38

ten test je dost blbej

napřiklad jako projev liberalismu tam je názor, že každý si může na svém pozemku postavit, co chce, a stát mu do toho nemá co kecat. To ale není liberalismus, to je anarchie.

Až Vám soused postaví na svém pozemku skládku jaderného odpadu, určitě to liberál bude respektovat, že?

Nebo názor, že i poloviční daně jsou příliš. To je sice hezké, ale většina těch, co nadávají na vysoké daně, nadává zároveň i na špatný stav silnic, nedostatečnou dálniční síť, nebo na mizerně vyzbrojenou armádu.

P. Vaňura 27.9.2017 12:37

Např. pojem "fašismus" byl v Mussoliniho Itálii

definován jednoznačně. Pak se úmyslně začal komumisty používat pro Hitlerův nacismus, který se více, než fašismu podobal reálnému socialismu (nerozhodovaly korporace, ale státní aparát, vedený jedinou povolenou stranou).

A dnes už se fašismus používá jako nadávka bez nějakého konkrétního vymezení!

Mimochodem, Rooseveltův New Deal též zaváděl některé korporativistické, tedy původně fašistické, prvky. Roosevelt to dělal vědomně, považoval to za nutné pro záchranu demokracie jako celku.

P. Vaňura 27.9.2017 12:22

Nebyl bych si tak jist. Např. Vaše stavby na vlastním

pozemku se silně dotýkají i majitelů sousedních nemovitostí.

A. Alda 27.9.2017 12:16

Hluboce se mýlíte.

Termín bezdomovec se v našem právu objevil v roce 1924 jako důsledek záníku Rakousko-Uherské monarchie, kdy šlo o mezinárodními smlouvami uznaný termíny pro osoby bez státního občanství. Není problém to ve sbírce zákonů dohledat.

V 90. letech v důsledku balkánských postimepriálních válek ukazovala televize stovky až tisíce různých uprchlíků, o nichž se nějaký právník vyjádřil, že značná část z nich se stala rozpadem Federativní republiky Jugoslávie bezdomovci. A novinářům se to zalíbilo a začali to slovo užívat neprve pro všechny lidi pod stanem na úprku před rozličnými bojovníky a později úplně pro všechny lidi, kteří nemohou spát pod střechou. Naprosto absurdně a nesmyslně.

P. Vaňura 27.9.2017 12:14

Máte, samozřejmě, pravdu

A pokud zrušíte vazbu mezi prací a finančním příjmem, přestane velká část lidí pracovat! Jedině, že byste je k práci donutil karabáčem. Mimochodem, tohoto si byl vědom i Marx.

P. Vaňura 27.9.2017 12:09

"Můžeš zahrnovat láskou celý svět, ale vedle vzteklého psa

nejde spát."

Těmito slovy zdúvodňují v Miamaru nutnost vyhnat ze země vzbouřené muslimy, kteří tam v minulých desetiletích nalezli z Bangladéše.

O. Uživatel 27.9.2017 12:09

Uživatel požádal o vymazání
M. Prokop 27.9.2017 11:58

Re: co má proboha liberalismus společného ....

Přečtěte si to pomalu a vícekrát, případně požádejte o pomoc uklízečku, až dorazí z bordelu. :-P

M. Šejna 27.9.2017 11:54

co má proboha liberalismus společného ....

co má proboha liberalismus společného s imigrační krizí? Liberálovi nemůže vadit žádný imigrant, pokud imigrant dodržuje zákony státu, do kterého emigoval. Pro liberála platí pravidlo "žij a nech žít".

Pokud ale imigrant nedodržuje zákony země, pak nemá pravo v té zemi žít. Pokud někomu vadí imigranti obecně, není to liberál, ale xenofob.

P. Zinga 27.9.2017 11:52

Re:

Přesně, pane Lapile a proto Merkelová nikdy nemluví o německém lidu, ale o obyvatelích Německa. A ty dělí na ty, co jsou zde "již delší dobu" a na ty, co jsou "zde krátce".A v rámci boje proti nacionalismu, šovinismu, rasismu, nenávisti proti všemu "cizímu", zkrátka boje proti pravicovému fašistickému populismu se musí ti, co "zde žijí déle", přizbůsobit těm, co přišli včera.

M. Prokop 27.9.2017 11:49

Re: Změna významu slova "liberál"

V podstatě si ani nedovedu představit, jak bych se mohl ocitnout jinde, žádná z otázek není taková, že bych s odpovědí musel váhat. Všechno naprosto jasné a zásadní věci.

M. Prokop 27.9.2017 11:44

Re: Nuže konkrétněji

Kde berete tu jistotu, že s tím začali novináři, že to neslyšeli od politiků?

O tom, že bezdomovec primárně označuje osobu bez domova a ne bez vlasti snad ani nemá cenu meditovat.

M. Prokop 27.9.2017 11:42

Re: Změna významu slova "liberál"

Jsme tam oba a v dobré společnosti.

M. Prokop 27.9.2017 11:41

Re: Opravím vás

Ve společnosti nezodpovědných jedinců nefunguje nic. Ani ten socialismus.

J. Novotny 27.9.2017 11:22

Re: Opravím vás

To je možné, nicméně pokud prosadí svůj koncept založený na zodpovědnosti ve společnosti nezodpovědných jedinců, tak to fungovat nebude.

A to už nemluvím o drobném rozdílu mezi zodpovědností a odpovědností.

A. Alda 27.9.2017 10:58

Nuže konkrétněji

Slovo bezdomovec označuje osobu bez státního občanství. Novináři to slovo začali užívat pro tuláky a naprosto si tuto změnu významu slova vynutili.

Slovo poprava označuje výkon spravedlnosti. Novináři toto slovo začali používat pro označení fémové vraždy a téměř nikdo se tomu nedokáže postavit na odpor.

Slovo fašismus označuje politickoprávní systém, v němž je společnost organizována podle vyýrobních svazů, jejichž členy jsou povinně zaměstnavatelé i zaměstnanci, obdobně jako bylo cechovní uspořádání ve středověku. Novináři to začali používat naprosto nesmyslně k označení lidí s politickými názory mimo názorový střed redakce a politici to od nich převzali k označování svých politických protivníků.

A tak dále a tak podobně.

Z. Frys 27.9.2017 10:47

Re: Změna významu slova "liberál"

Ano, ale je to skoro totéž jako http://1url.cz/0tWJZ. A zase jsem přesně v pravém horním rohu...

Z. Frys 27.9.2017 10:45

Opravím vás

Místo: "Ale dnešní libertariáni vidí jenom tu svobodu" má být "Ale dnešní liberálové (levicoví) vidí jenom tu svobodu". Libertariáni chápou naprosto přesně odpovědnost sami za sebe, za svoji rodinu, za obec.

Z. Lapil 27.9.2017 10:42

Re:

Občané, ne obyvatelé, prosím prosím. To jsou ty posuny, kterými se povedlo přeměnit svobodomyslnost na nesnášenlivou verzi liberalismu.

Z. Lapil 27.9.2017 10:36

Re: Liberálové ničící liberalismus.

Obávám se, že jste se nechal zmást. Především jste zaměnil prostor pro otevřenou diskusi pro kohokoliv o čemkoliv (klidně, dodávám já, za prostor prostorově omezený, něco na způsob Hyde Parku nebo "akademických svobod" za (fungující) stát.

A tuplem především: diskuse NENÍ série řečnických cvičení. Bezpodmínečnou součástí svobodné diskuze jsou svobodné otázky: pane Staline, jak si myslíte, že lze v diktatuře proletariátu zabránit rozsáhlému zneužívání pracovních táborů.

M. Prokop 27.9.2017 10:35

Re:

Neovládáte bruselštinu? :-P

M. Prokop 27.9.2017 10:28

Re: Myslím, že ne.

Na "mediální štvanice" se obvykle vymlouvá ten, kdo něco provedl a nepodařilo se mu to utajit.

Ty novináře přeceňujete, obvykle jen přežvýkají to, co se jim podstrčí.

M. Prokop 27.9.2017 10:27

Re: Ke svobodě se váže zodpovědnost,

Dnešní libertariáni, nebo vy?

J. Schwarz 27.9.2017 9:59

Re: Liberálové ničící liberalismus.

Milý pane, jistě musí existovat pravidla která je třeba dodržovat, ale liberalismus mimo jiné znamená že se o smysluplnosti a eventuelní změně těchto pravidel může svobodně diskutovat... To, co mylně považujete za liberalismus se nazývá anarchie...

J. Schwarz 27.9.2017 9:56

Re:

Ona demokracie je vláda lidu, záleží tedy převelice na definici kdo či co Lid je. V rámci národního státu jsou za "Lid" obvykle považováni jeho obyvatelé. Rudolfové pojem rozšířili na "celé Lidstvo" a pomocí tohoto triku se snaží všem žvanit do jejich vnitřních záležitostí.

J. Schwarz 27.9.2017 9:52

Re:

My jazyku vašeho kmene takxy nerozumíme. Chápeme mlhavě nějaké skřeky které jsou podobné našim slovům, ale ve vašem podání mají často opačný význam než u nás a to nás mate.