29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

EVROPA: Proč nejsem liberálem

Ne že bych se já, amatérský psavec, chtěl přirovnávat k titanovi české literatury s jeho esejem „Proč nejsem komunistou“. Nicméně existuje jistá paralela mezi dobou Karla Čapka, kdy téměř všichni významnější kulturní tvůrci byli krajními levičáky, ne-li rovnou komunisty; a kdo jím nebyl, aby se omlouval a vysvětloval, proč jím není.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 27.9.2017 14:20

Re: Opravím vás

Ne, není závislá na nějakém "zdravotním pojištění", to je LEŽ, protože nic takového neexistuje. Je naprosto závislá na socialistickém zdravotnictví, které když zkrachuje, tak budou bez majetku a hotovosti v pr*eli ÚPLNĚ VŠICHNI. Včetně vás. Už jste se podíval na tu Venezuelu? Tam se to zrovna děje. Právě TEĎ.

J. Novotny 27.9.2017 14:19

Re: Opravím vás

Máte problém s elementární logikou, komunismus jsem nekomentoval (ostatně tam se razilo heslo o kácení lesa).

Komentoval jsem důsledky zavedení systému, pro který tolik horujete, zejména v jeho čisté podobě. Jde to přes mrtvoly, pokud se vám to líbí, tak pro to horujte.

J. Novotny 27.9.2017 14:17

Re: Opravím vás

Takže nepopíráte, že byste nechal toho člověka chcípnout jenom proto, že zvolil nesprávnou zdravotní pojišťovnu?

Jinak třeba ve Švýcarsku mají institut povinného pojištění (zdravotního a zodpovědnosti za škody) a funguje to dobře, lidé se slepákem umírat nenechávají. Ale není to zas až tak v souladu s Vaší ideologií.

R. Langer 27.9.2017 14:16

Re: Myslím, že ne.

Ne ne, začali to politici, a to komunisti - označením své levicové konkurence z řad nácků za pravici. Odtud to převzali prodejní pisálci a na průser bylo zaděláno, a od té doby začalo to "matení pojmů". První byli politici!

J. Novotny 27.9.2017 14:14

Re: Opravím vás

Jistě, pokud máte majetek a hotovost, tak nepotřebujete zdravotní pojištění. Ale 95+ procent lidí je a bude závislé na zdravotním pojištění.

R. Langer 27.9.2017 14:13

Re: ten test je dost blbej

Ostatně, já mít pozemek, který by splňoval parametry na jaderné úložiště, tak už by tam 10 let stálo. Taková skvělá investice do budoucna se hned tak nenaskytne. :-)

O. Uživatel 27.9.2017 14:13

Uživatel požádal o vymazání
R. Langer 27.9.2017 14:10

Re: Opravím vás

Tak samozřejmě dobrovolnosti se meze nekladou, a tu operaci mu můžete klidně zaplatit vy, ze svého, což mnozí mecenáši dobrovolně činí. Ale zrovna tohle vás ani nenapadlo, že? :-P

O. Uživatel 27.9.2017 14:08

Uživatel požádal o vymazání
R. Langer 27.9.2017 14:07

Re: Opravím vás

Ano, pojišťovna, stejně jako ten váš socialismus, může kdykoliv zkrachovat, a potom budete v úplně stejně v pr*eli a pojdete, pokud se o sebe nedokážete postarat jiným způsobem. To tím chci říct.

R. Langer 27.9.2017 14:05

Re: ten test je dost blbej

Pokud si soused postaví na svém pozemku skládku jaderného odpadu, která bude splňovat všechny zákonné normy, tak je mi po tom jako liberálovi kulové a nemám si na co stěžovat, takže to samozřejmě budu zcela v klidu respektovat, což asi pořád nedokážete pochopit, protože si to nedokážete ani představit. :-P

J. Novotny 27.9.2017 14:02

Re: Opravím vás

Nehrajte si na blba. Rozvinul jsem Váš příklad se slepákem. Toho člověka bez pojištění necháte chcípnout, protože byste tím, že mu pomůžete ublížil mnoha jiným (alespoň podle své filozofie morálního hazardu).

Pokud mu klekne pojišťovna, tak bude bez pojištění a necháte ho chcípnout zrovna tak. Navíc ve svém systému minimalizujete pravidla na provozování zdravotní pojišťovny.

R. Langer 27.9.2017 14:01

Re: pane Vaňuro

Tak pokud si to tam postaví někdo na SVÉM pozemku za SVÉ peníze, ať tam stojí třeba dva bloby vedle sebe, po tom je mi houby. Ale takhle se blob stavět neměl, pokud vím, takže by se to tak říct nedalo. :-P

J. Novotny 27.9.2017 13:59

Re: Opravím vás

Co to melete Vy? Komerční pojišťovna nemůže zkrachovat? Zejména ve světě s minimem regulací?

Chcete říci, že v takovém případě ve vašem konceptu ten člověk nepojde, pokud nebude mít hotovost?

J. Novotny 27.9.2017 13:56

Re: Opravím vás

Ano, entropie stále roste.

O. Uživatel 27.9.2017 13:55

Uživatel požádal o vymazání
R. Langer 27.9.2017 13:55

Re: Opravím vás

Aha, takže komunismus (a jeho první fáze, tedy socialismus) podle vás žádné vedlejší ztráty nemá, jo? Víte co, zajeďte si na poznávací zájezd do Venezuely, tam je přesně to, o čem tady mluvíte, provozováno v praxi. Potom nám sem můžete napsat svoje poznatky o "vedlejších ztrátách".

Z. Frys 27.9.2017 13:54

Re: Opravím vás

napsal jste to za mě...

Z. Frys 27.9.2017 13:53

Re: Opravím vás

Libertarianismus není ani tak ideologie, jako spíš životní postoj. Vám třeba nevadí, když se vám do života někdo montuje, ale mě to vadí velice. Aplikace skutečných ideologií (komunismus, nacismus, fašismus, socialismus) vede k násilí a spoustě mrtvol. Základním libertariánským principem je NAP (princip neagrese) a ten opravdu k mrtvolám nevede...

R. Langer 27.9.2017 13:52

Re: Opravím vás

Co je to zase za kravinu? A ano, proč omezovat provozování lékařského povolání na lidi s lékařským vzděláním? Ten, kdo se nepojistil, ať si jde s tím slepákem třeba za řezníkem, pokud mu to udělá za čitapade. A následky ať si pochopitelně taky nese sám.

A co to melete o krachování? Až tady zkrachuje ten socialismus, o kterém vy si myslíte, že je věčný (jako ti soudruzi v Sovětském svazu), tak se asi nebudete stačit divit. :-P

R. Langer 27.9.2017 13:48

Re: Opravím vás

To teorie chaosu taky. :-)

R. Langer 27.9.2017 13:47

Re: Opravím vás

Myslíte pokud jde o mrtvoly jiných, například o oběti teroristů, které se nemohou legálně bránit, protože byli zákonem odzbrojeni? Ano, to máte pravdu, tenhle koncept přes mrtvoly taky fakt nefunguje. :-P

J. Novotny 27.9.2017 13:47

Re: Opravím vás

Teorie her funguje všude.

J. Novotny 27.9.2017 13:46

Re: Opravím vás

Pravdu? Jde o určitou ideologii, kterou když slepě aplikujete budete mít vedlejší ztráty. Pokud jsou pro vás tyto vedlejší ztráty přijatelné, tak se vám ten koncept líbí, pokud ne, tak ne. O pravdu tady nejde.

J. Novotny 27.9.2017 13:40

Re: Opravím vás

Proč třeba omezovat provozování lékařského povolání na lidi s lékařským vzděláním? Nesmyslná regulace, ne? Či emisní limity, apod. Jistě, ten člověk půjde po pár smrťácích sedět, ale život to těm lidem nevrátí.

U Vašeho příkladu, ten člověk bude mít zaplacené pojištění v komerční pojišťovně, nicméně ta zkrachuje. Jeho chyba. Nezodpovědně si vybral špatnou pojišťovnu, nicméně položí život za to, že ti ostatní se poučí a náhodně zvolí pojišťovnu jinou. Takže se vlastně může cítit dobře, že?

Z. Frys 27.9.2017 13:37

Re: Máte, samozřejmě, pravdu

naprosto souhlasím.

Z. Frys 27.9.2017 13:37

Re: Opravím vás

Pan Chodovský má ale pravdu. Zkuste tuto výbornou sérii článků: http://www.svobodny-svet.cz/3816/moralka-levice-pravice-a-libertarianu-1-3.html

Z. Frys 27.9.2017 13:34

Re: ten test je dost blbej

Limitním případem klasického liberalismu (libertarianismu) je anarchokapitalismus. "Kapitalismus je vrcholné vyjádření anarchismu a anarchismus je vrcholné vyjádření kapitalismu" - Murray Rothbard.

A jakékoliv daně >0 jsou prostě státem organizovaná loupež. Silnice opravdu nemusí stavět a udržovat stát (to tvrdí i minarchisté), a i armáda se dá outsorcovat (např. Island), a i kontraktoři budou možná lepší řešení než státní armáda...

A. Alda 27.9.2017 13:28

Přesně tak.

Souhlasím s Vámi, pane. Také jsem to tak z pramenů zjistil.

O. Uživatel 27.9.2017 13:28

Uživatel požádal o vymazání