25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ÚVAHA: Mariánský sloup – postavit, či nepostavit?

Otázka hamletovská reagující na debatu, kolikátou už, o mariánském sloupu na pražském Staroměstském náměstí. Padaly argumenty pro i proti, a všemu učinili konec představitelé města, kteří řekli: ne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Remeš 27.9.2017 15:12

"Symbolem ztráty svobody" se Mariánský sloup stal až dodatečně po roce 1918, aby to jeho barbarské zboření bylo možné zpětně balit do ušlechtilého hávu ...

V. Kopta 28.9.2017 9:11

Re:

To je samozřejmě nesmysl, kdyby nebyl, tak ho nikdo nebořil...

V. Klepetko 27.9.2017 8:39

Jakoby výročí...

Autora mám rád jako popularizátora vědy, a proto k němu nebudu příkrý. Místo toho mu napíšu větu, kterou jsem vymyslel jen pro něj a která se mu určitě bude líbit, viz. http://1url.cz/2tfVl

"Díky Frantovi Sauerovi se blíží jedno jakoby výročí. Díky TGM tu jiné, skutečné výročí opravdu máme. Ten stát je ale jako sloup - už se tu prostě hledá, ale nenachází..."

K. Kořinek 27.9.2017 6:52

A co tak misto sloupu dat na Staromak reklamu na Viagru ?

J. Lepka 27.9.2017 10:33

Re:

Tu už mají v Brně. Nechte jim aspoň v něčem prvenství, už takhle jsou zakomplexovaní až hrůza.

J. Lepka 27.9.2017 10:34

Re:

Omluva p.Eratovi, jeho příspěvek jsem si přečetl později.

J. Kovaříček 27.9.2017 1:46

Kompromis

Žádné řešení neuspokojí každého, s tím nutno počítat! Co takhle namísto sloupu panny Marie postavit na Staromáku úd panice Mariána? To by odpovídalo duchu současné doby!

E. Erat 27.9.2017 8:33

Re: Kompromis

Úd už mají v Brně, a korektně černý.

A. Alda 27.9.2017 10:10

Touché!

Smál bych se, ale žel, k smíchu to není, spíše k pláči.

J. Lepka 27.9.2017 10:35

Re: Touché!

Měla by následovat diskuze o vhodnosti vyrábět pánskou ochranu v černé barvě!

P. Harabaska 27.9.2017 15:10

Re: Touché!

Všichni muži to odmítnou. Černá barva vizuálně zeštíhluje.

S. Kalužík 27.9.2017 16:01

Re: Touché!

Ano, přesně tak odpověděla prodavačka muži, žádajícímu černý prezervativ. Následně se ho zeptala, nač vůbec potřebuje černý prezervativ. Jdu kondolovat vdově, odvětil. Načež mu doporučila, ať si koupí obyčejný a dá si ho na půl žerdi :)

S. Kalužík 27.9.2017 1:03

Bohužel, o Československé církvi husitské

mám jen dílčí znalosti, nahlédnutím na Wikipedíi jsem se dozvěděl, že:

Pokračuje v učení Mistra Jana Husa, navazuje na husitství,

Přiznám se, že i v kusé citaci cítím velký rozpor, Mistr Jan Hus byl řádný katolický kněz, velký ctitel Panny Marie, nikdy nemluvil o žádné jiné církvi, než o katolické a žádal pouze její očistu (pominu problém s predestinací). Co má tedy MJH společného s husitskými bandity a loupežníky?

J. Krásenský 27.9.2017 6:12

zakladatel a následovníci

"Střezte se lživých proroků, kteří k vám přicházejí v rouchu ovčím, ale uvnitř jsou draví vlci. Po jejich ovoci je poznáte. Což sklízejí z trní hrozny nebo z bodláčí fíky? Tak každý dobrý strom dává dobré ovoce, ale špatný strom dává špatné ovoce. Dobrý strom nemůže nést špatné ovoce a špatný strom nemůže nést dobré ovoce.Každý strom, který nedává dobré ovoce, bude vyťat a hozen do ohně. A tak je poznáte po jejich ovoci." (mat. 7,15-20)

L. Písařík 27.9.2017 6:15

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Husité ve své době zničili kulturní statky, morálku i hospodářství vrátili nejméně o 50 let zpět. Pramen: Kronika Vavřince z Březové.

Divím se, jak dnes ještě může někdo připomínat jejich "pokrokové tradice". To se hodilo komunistům, ti měli ideologii velmi podobnou. ( Čo taký palcát. Dajtě mu do ruky lahký gulomet.) A ta bojovnice - kněžka, je dokladem ženské zatvrdlosti: Já říkám, že to bylo jinak a to platí.

V. Heidlerová 27.9.2017 8:58

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Váš příspěvek je dokladem mužské zatvrzelosti a rychlých úsudků. Já říkám, že historie je daleko pestřejší -nejen černá a bílá - a že jsme národ, který neví, co chce a se.e si do vlastního hnízda. Jednou zavrhujeme feudála Karla IV., nyní je největší modlou, jindy oslavujeme husity a nyní je moderní na ně plivat, přičemž pravda je někde jinde. Já říkám, že to bylo jinak, a to platí.

Ta "bojovnice" není kněžka, ale farářka. Co jsi ty???

S. Kalužík 27.9.2017 11:29

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Oni ti husité snad nerozbořili kus království a neloupili i v cizině? Co jiného byly spanilé jízdy? Např. v klášteře Oliwa je nápis:"Tento klášter vypálili husitští banditi a povraždili mnoho mnichů"

A ano, nejsem farář, RNDr. by třeba nepostačil, milá paní Heidlerová?

V. Heidlerová 27.9.2017 15:34

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Všechny události mají své příčiny a následky. Posuzovat minulost současnýma očima je vždy problematické, středověk měl svou etiku, morálku i způsob života a boje, čemuž my nemůžeme stoprocentně porozumět. Takové věci se dály i v okolních zemích, křižácká tažení také neprobíhala v rukavičkách a morálka tehdejší církve byla velmi pofiderní. Např. mniši v klášterech žili velmi zhýrale. Některé národy by pod tíhou vlastních dějin nesměly vůbec vyjít na světlo boží, natož existovat. Historie je taková, jaká je, a my se z ní můžeme jen poučit.

Závidím Vám Váš titul, přírodní vědy jsou velmi zajímavé a nepodléhají tak snadno kritice lidí, kteří mají sklon k fanatickým odsudkům. Já mám, žel, jen VŠ humanitní vzdělání, což mne láká do dějin více než kamkoli jinam. Je to velmi ošemetné - např. Němci považovali sovětské partyzány za bandity (nebojovali obvyklým způsobem boje), druhá strana to vidí jinak. Takových cedulí(ve smyslu, kdy bylo ublíženo nám) by se dalo po ČR rozmístit mnoho. Třeba zmínka o polském záboru(okupaci čs.území Poláky.) Jsme národ bez hrdosti a věčným sebemrskAČSTVÍM se jen propadáme hlouběji. Ujišťuji Vás, že RNDr. by mně víc než stačil, vyvolává úžas, obdiv, úctu, hlubokosklon. Hodně zdraví a úspěchu.

S. Kalužík 27.9.2017 15:57

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Ano, nemůžeme stoprocentně rozumět, je ale s podivem, že některým věcem zdánlivě stoprocentně rozumíte, třeba, že mniši žili v klášterech velmi zhýrale, o tom tedy já zdaleka přesvědčen nejsem :) Rovněž je signifikantní, že vytáhnete z nedávných dějin zrovna poněkud sporný polský zábor a nevytáhnete dvojí sovětský zábor Polska, dále Lotyšska, Estonska, Litvy, Bessarábie a jiné. Partyzánský zpusob boje je skutečně poněkud diskutabilní a odboj proti komančům soudí mnoho lidí dodnes přísně.

Rozhodně pak kritika komunistického pojetí dějin se mi vůbec nejeví být sebemrskačstvím a někteří lidé mají naopak sebevědomí až příliš, např. pokud se s hrubkami vyjadřují o "blbém Schwarzenbergovi". Nikoliv sebemrskačství, ale sebekritiky a pokory potřebujeme hodně.

V. Heidlerová 27.9.2017 18:24

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

To jste mne potěšil, musím s Vámi souhlasit, nemohla jsem uvést všechny příklady. Sovětské, příp. bolševické zločiny jsou mým oblíbeným předmětem studia, neb již od dětství jsem žila v blízkosti bílých emigrantů a moc jsem se toho dozvěděla o poměrech v Rusku. Je mi líto, že husitství bylo zneužito rudými hlavami a dějiny překrouceny. To, co u některých lidí s nižším IQ označujete přílišným sebevědomím, je nekonečná drzost založená na neznalosti, nedostatečné informovanosti a nízkém vzdělání, nechuti seznamovat se s novými fakty a komunisty utajovanými nebo překrucovanými skutečnostmi. Mně je bližší ( s ohledem na můj věk 81 let) pojetí dějin dle Palackého, kde husitství se stalo symbolem boje za českou samostatnost. Samozřejmě ale musím na základě nových poznatků uznat i jeho zápory. Poznávání je nekonečný proces, škoda, že už stojím na konci svých možností.

S. Kalužík 27.9.2017 19:03

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Ze způsobu, jakým píšete, jste duševně mladá a proto Vám přeji ještě dlouhá léta poznávání :)

V. Heidlerová 28.9.2017 8:06

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Děkuji, s tak kultivovaným diskutujícím se člověk často nesetká a nic nevadí na tom, že se ve všem neshodneme. Kéž by tomu bylo i v politice......I vám vinšuju "Mnoga ljeta!" Babka

P. Harabaska 27.9.2017 15:18

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Jednoduchým lidem stačí jednoduché argumenty. Byť by byli i doktorem, tj. latinsky učitelem.

L. Písařík 27.9.2017 17:10

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Jsem atheista a rentiér.

V. Heidlerová 27.9.2017 18:26

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Závidím Vám jen to druhé, já jsem věřící důchodkyně nekatolička, háááááááááááááááááááááááá

V. Kopta 27.9.2017 9:00

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

no jasně katolická morálka, kdy měli 3 papeže najednou je o tolik lepší...

L. Písařík 27.9.2017 17:11

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Já jsem se bavil o husitech, ne o papežích.

F. Navrátil 27.9.2017 9:20

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Ještě jste zapoměl dodat, že čtyři křížové výpravy proti Čechům byly vlastně civilizační mise, v dnešní hantýrce "humanitární bombardování". První křížová výprava roku 1420 byla poražena na Vítkově. Druhá v roce 1421 byla rozprášena po marném obléhání Žatce. Třetí v roce 1427 dorazila k Tachovu, kde křižácké vojsko ostudně zklamalo v bitvě u Tachova. Čtvrtá se roku 1431 u Domažlic rozutekla při spatření předvoje husitského vojska. Pokud si myslíte, že křižáci šanovali české životy a majetek při svých taženích Čechami, pak vám není pomoci.

S. Kalužík 27.9.2017 11:21

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Ano, on ISIS taky zdárně bojuje :)

L. Písařík 27.9.2017 17:12

Re: Bohužel, o Československé církvi husitské

Nepotřebuiji pomoc, reagoval jsem jen na tu kněžku.