19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

PRAHA: Mariánský sloup ano, či ne?

Vztyčit? Nevztyčit? Proč ano - proč ne? České historické dilema. Bez ohledu na to, jak to celé nakonec dopadne, chci poukázat na několik „detailů“, které by neměly zůstat opomenuty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Pavlik 23.9.2017 5:29

To je legrace. Komu I sticks spicy po iraji paradni duchody, ceslol je nejvic atheisticka zeme, katolicka cirkev v Ceska prakticky neexistuje To je opravdu probem K reseni.

L. David 22.9.2017 23:26

Přesně tak !

Pražští radní nakonec rozhodli správně, že neni zapotřebí na náměstí vztyčovat symbol věčné katolické výbojnosti! Náš národ si jí užil víc než dost!

Pro zrůdnost habsburského katolicismu není větší důkaz, než demonstrativní poprava 27 šlechticů, kteří se ničím neprovinili.

A tomuhle by se snad měl znovu vztyčovat pomník???

J. Babička 22.9.2017 19:36

ale

Protestantům se podařilo prosadit postavení pomníku Jana Husa, který zabral dost místa aje také dost konraversní. Jenže, když se jedná o obnovení sloupu, který je proti tomu poměrně malý, tak je konec křestanské lásky a musí se to zatrhnout, abysme přeci jen tu bitvu dodatečně vyhráli. A tak zradím protestanskou stranu, které alespon křtem patřím, uložím cep a sudlici do skříně a prohlásím neblběme a nechte to těm katolíkům postavit.

V. Klepetko 22.9.2017 20:47

Re: ale

I to je u nás tradiční, ten Váš přístup. Albrecht z Valdštejna :-)))

Naše společnost je dnes - pokud jde o správu věcí verejných - sekulární, takže žádné sloupy na náměstích nám tu nebudou,jak žádáte, vztyčovat ani katolíci, ani mormoni, ba ani Svědci Jehovovi! :-))))))

V. Kotas 22.9.2017 21:45

Re: ale

Dobře napsáno.

P. Vandas 22.9.2017 18:23

Mariánský sloup na Staroměstském náměstí, je nádherně

ožehavé téma. Souhlasím s panem Stejskalem, že jeho obnova by nebyla vnímána, jako akt tolerance. Uznávám obrovský kulturní přínos katolíků této zemi a považuji jejich dílo za jedno z nejvýznamnějších na povznesení vzdělanosti a umění a to přesto, že jsem Český bratr z přesvědčení i mnohagenerační tradice. Jako výrazný architektonický prvek Mariánský sloup na ono místo patří, neb jeho kompoziční začlenění do města vytvořili mistři baroka, kteří to opravdu uměli. Byl to symbol vítězství katolíků v této zemi, neb nás protestanty porazili na hlavu a tudíž jim náležela i sláva aprávo na stavění triumfálních sloupů. Takové jsou dějiny. Dějiny však obrátily a v Říjnu 1918 zvítězili odpůrci katolíků a pražská sebranka pod vedením Franty Sauera ten sloup vandalsky strhla. I toto jsou dějiny. Dnes považuji za rozumné nerušit klidný stav, jak podotýká pan Klepetko. Až katolíci dosáhnou nějakého viditelného trumfu ve prospěch této země, tak budu první, kdo je v úsilí o znovuvztyčení triumfálního sloupu podpoří. :-):-):-)

J. Babička 22.9.2017 19:42

Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí, je nádherně

V celém česku je jen 10 procent křestanů. Je hloupost mluvit o dosažení trumfů, ale jde aby křestanství vůbec u nás nezaniklo. A vyřizovat si účty se středověku, při nástupu záplavy Islámu, je mirně řečeno nezodpovědné. Pan Stejskal mě s tím dost překvapil.

V. Klepetko 22.9.2017 20:41

Re: Mariánský sloup na Staroměstském náměstí, je nádherně

Pane Babičko, jsem křesťan, byť vlažně praktikující a jinak konfesně ukotveny, než pan Vandas nebo pan Halík. A i když má babička Anežka byla z Českých bratří, umím se na věc podívat více méně nezaujatě.

A tu vidím, že rozbroje vyvolávají a "klidný stav" ruší nyní právě sloupomilci, kdežto sloupohejtři jen trvají na zachování statusu quo! Snaží se vyřídit otevřené úcty s tím Frantou Sauerem. Nechte to spát. K čemu jitřit staré rány?

J. Krásenský 22.9.2017 16:31

No jo, Komenský a Švédové

a jak prchal z Polského Lešna, zrádce jeden, když kolaboroval se švédskými okupanty a vydal Lešno bez boje invazní armádě. A polští sedláci je vyhnali. Kdyby neprchl, byl by právem visel na nejbližší olši. To nemělo s vírou nic společného, to byla zrada. Inu charakter.

J. Krásenský 22.9.2017 16:42

Re: No jo, Komenský a Švédové

A jen pro připomenutí, v katolickém Polsku mohl svobodně vyznávat se svými bratřími svou bratrskou víru. Ale katolíci takovou možnost neměli v žádné protestantské zemi. A v království Českém mohli nekatolíci vyznávat svou víru i přes bitvu na Bílé Hoře až do nového uspořádání v roce 1627. V době stavovského povstání 1618 až 1620 byli z Čech katolíci vyháněni. A to v zemi, ve které bylo více konfesí od husitských bouří a ve které platil majestát (1609) o náboženské svobodě. Ta vzala za své protestantským stavovským povstáním.

K. Vážný 23.9.2017 14:57

Re: No jo, Komenský a Švédové

Za stavovské konfederace katolíci vyháněni nebyli se dvěma výjimkami: Jezuité a pak po významných představitelích se očekávala přísaha věrnosti konfederaci (tj. že nebudou spolupracovat s protivníkem).

J. Krásenský 23.9.2017 18:33

Re: No jo, Komenský a Švédové

Měli na to jen málo času. Další by následovali. Vybílení katedrály svatého Víta a dalších chrámů, ukazovalo směr, jakým kalvinisté na trůně půjdou. A víra s tím neměla nic společného - katolická Francie bojovala proti katolickým habsburkům. V třicetileté válce šlo o oslabení habsburků, protože "svírali" Evropu - habsburské Španělsko, Nizozemí a Země Koruny České. Pouze protestanti měli zločinnou a vražednou zásadu: "cuius regio eius religio" a od poloviny šestnáctého století ji hanebně užívali ve svých državách.

J. Sova 22.9.2017 16:27

Sir Nicolas Winton:

"Náboženství podněcuje napětí mezi lidmi."

J. Babička 22.9.2017 19:45

Re: Sir Nicolas Winton:

Marx to řekl lepší. je to opium lidstva A že ten marxismus podněcoval usmíření a bratrství mezi lidmi.

J. Ráž 22.9.2017 15:57

Řekl bych, že Pražákům závidím

Mají velký "problém" se sloupem, pak nějaká fešanda z Anglie jim říká co je a co není umělecké dílo a prosazuje zbourání památníku letců, který jim Britové darovali a místo, aby ji poslali do ....., považují ji za arbitra umění, nechají si vyhrožovat od party zlodějských drožkářů, že zablokují silnice, ale hlavně že mají nejdražší tunel na světě, kolem muzea jim vede dálnice a dokonce budou mít možná metro bez zastávek.

Jo a ještě jim závidím primátorku neb většího komika v takové funkci jinde nenajdete.

Taky bych raději řešil v zastupitelstvu problém s nějakým sloupem, než jak zajistit možnost nakupovat až se zavře krámek s potravinami. No jo, my nejsme Ptaha a tak máme jiné problémy. Takové titěrné.

A. Zajícová 22.9.2017 17:51

Re: Řekl bych, že Pražákům závidím

soucítíme s vámi a na znamení solidarity vám nabízíme za starostku Krnáčovou. Vezměte si ji k sobě a ona vám ten krámek vyřeší. Děkujeme.

E. Erat 22.9.2017 19:50

Re: Řekl bych, že Pražákům závidím

Věřím, už máte kanalizaci ?

V. Podracký 22.9.2017 15:05

Sloup není v žádném případě znakem tolerance a smíření

V té době, kdy byl zbořen, považovali lidé sloup za výraz totality katolické církve zvané protireformace. Nicméně to je něco jako odstraňování soch Lenina a Stalina. Lidé je také vnímali jako znak totalitního režimu. Zboření je sice barbarství, měl být odstraněn jinak. Ale zlomové doby obvykle uvažují jinak. Pomalování sovětského tanku růžovou barvou také bylo barbarství.

V. Kopta 22.9.2017 12:48

100% souhlas s autorem

100% souhlas s autorem, tenhle sloup nemůže nikdy sloužit jako symbol smíření

B. Brousková 22.9.2017 12:25

Sultán a Bitva na Bílé hoře

Koncem srpna 1920 se vydalo poselstvo tvořené zástupci všech vzbouřených zemí to znamená z Čech , Rakouska a Uherska v počtu sto osob do Cařihradu k sultánovi..Vezli vzácné dary v hodnotě asi 70 000 zlatých. Jedním z darů byly i stříbrné varhany. Za Pražany byli členy delegace Samuel Ješin z Bezdězi a Šimon Kohout z Lichtenfeldu. Do Cařihradu deputace dorazila 27.listopadu, tedy až po bitvě na Bílé hoře. Jejich žádost o vojenský zásah sultán sice vyslechl a dary přijal , ale tím to také skončilo. Pomoc přislíbil, ale nehnul ani prstem. Turci tedy mohamedání, měli spasit vzbouřence. Jak by asi ta pomoc vypadala ve skutečnosti ?

J. Kratochvíl 22.9.2017 11:06

Kupodivu pravdu měl včera pan Halík,

i když ho většina vnímá jako katolíka, tj. jako zástupce jedné strany ve sporu. Tolerantní občané v demokratickém státě musí souhlasit s panem Halíkem

Cituji: " V tomto sporu jde dnes o cennou uměleckou památku a nic dalšího bychom do toho promítat neměli. Zápas o duši národa a vertikálu naší duchovní kultury probíhá přece jinde."

Pane Stejskale a všichni další v protestanských církvích byste si toto měli uvědomit a jít příkladem v toleranci. Protože protestanské církve mají také své máslo na hlavě, v historii se nechovali vždycky o moc lépe než katolíci.

Obnovení pomníku považuji jako příkladnou ukázku tolerance z obou stran sporu. Tolerance ve společnosti, kterou nutně potřebuje náš moderní demokratický stát.

V. Klepetko 22.9.2017 12:31

Re: Kupodivu pravdu měl včera pan Halík,

Problém je v tom, že se o žádnou cennou uměleckou památku nejedná, jde o jakousi přibližnou napodobeninu. Pokud by se dochoval původní sloup, dalo by se takto o tom uvažovat, ale takto? Je snad pan Halík kvalifikovaným odhadcem umělecké ceny moderních artefaktů?

Druhak, ta napodobenina má mimořádně silný ideologický a symbolický náboj a je poro významnou část společnosti právě z těchto důvodů nepřijatelná. Ruší klidný stav, který panoval 100 let, a vyvolává nové rozbroje!

Konečně do třetice : do jaké míry budou ti "odborníci na umění " nestranní? Když na dodržování lidských práv v OSN dohlíží jakýsi odborník od Saúdů, tak proč bych měl věřit tomu, že u nás nebudou historici umění sami nějak výrazně kulturně zakotvení způsobem, příznivým pro jednu stranu sporu? A proč by tomu měli věřit ateisté?

E. Erat 22.9.2017 19:59

Re: Kupodivu pravdu měl včera pan Halík,

Zbytky sloupu se dochovaly, a jsou uloženy v lapidariu. Bohužel se nedochovaly sochy andělů, takže tam jde opravdu o kopii z fotografíí. Sloup je věrná replika podle originálu. I na Karlově mostě je řada soch, které jsou repliky. V SRN, Polsku atd. jsou taktéž stavěny kopie budov, které byly zníčeny za války.Když se postaví kopie toho vyhořelého dřevěného kostela, tak to bude tedy podle vás druhák. Znovuvztyčení bych uvítal. Socha Husa tam byla vztyčena, když sloup existoval. Bylo to vyvážení náměstí, které mělo logiku. Dnes je to pták bez jednoho křídla.

V. Klepetko 22.9.2017 20:26

Re: Kupodivu pravdu měl včera pan Halík,

Originály soch s Karlova mostu jsou ale (povětšinou) uloženy v muzeu, v depozitáři, kvůli poškození? Nejsem proti pořizování kopií a replik. Jde o to, že taková replika má vždy zcela jinou uměleckou hodnotu, než originál. Poznal to už sběratel replik Leonardovy Mony Lisy Rudolf II. :-) Také mi tam ta vertikála chybí, pane Erate. Jenže pokud přistoupíme na páně Halíkovu premisu, že ROZHODUJÍCÍM KRITÉRIEM pro "verdikt o sloupu" má být umělecká hodnota artefaktu, tak ta napodobenina prostě dobře nedopadne - umění je živé!

Nejedná se prostě o "Znovuvztyčění", ale "Znovuvytvoření". A v tom je jádro problému! Znovuvytváří - z ničeho - se i celá ta "vítězná" symbolika. Otázka zní - jak dát tomu Vašemu ptákovi křídla a současné potlačit tu ztrouchnivělou symboliku? Snažil jsem se na to odpovědět Panenkou z Efezu...

V. Kopta 22.9.2017 12:47

Re: Kupodivu pravdu měl včera pan Halík,

tenhle příspěvek je evidentní rána pod pás. Zrovna tak bych mohl napsat, že příznivci sloupu by měli jít příkladem v toleranci a na vztyčení netrvat. Vztyčení sloupu totiž vyžaduje 0 % tolerance od jeho příznivců. Argumentovat cenností památky pak vyzní jako pokus prosadit si svou jiným podloudným způsobem. Tenhle sloup je politickým symbolem a nikdy už to nebude jiné. Na jeho existenci není na veřejnosti shoda a stát by proto neměl. Proti katolickým památkám jinak nic nemám. Nápad s pomníkem 27 českým pánům se mi líbí.

B. Brousková 22.9.2017 14:08

Re: Kupodivu pravdu měl včera pan Halík,

"Nápad s pomníkem se mi líbí." Což o to, pomník je jenom pomník . Jenže pokud jde o to ostatní je v tom trochu problém. Popravených bylo opravdu dvacet sedm Páni, což v době popravy, neznamenalo , že jde o muže , ale znamenalo , že jsou příslušníky panského stavu , z nich byli jenom tři. Pokud jde o upřesnění "českých " , je to totéž, protože mezi popravenými byla řada těch co se považovali za Němce. Třeba Schlick se zcela jistě nejmenoval Šlik, česky sice uměl, ale byl hlavou pražských Němců. Jeho rod poněmčil značný kus západních Čech. Další Němci Bedřich z Bílé, Rüpel, Hauenschild a Kober. Bylo jich jistě víc , ale nedochovaly se všechny protokoly. Německy před soudem vypovídali i Kaplíř, Ota z Losu a Bohuslav z Michalovic..Jesenský neboli Jessenius se narodil v dnešní Wroclavi, která ovšem tehdy patřila k Prusku..Jesenius se jmenoval proto, že jeho otec pocházel z Jasené u Žiliny. Česky neuměl, rozsudek podepsal německy a na popraviště se nechal provázet dvěma německými pastory.Atd, atd. Silně pochybuji, že tato prokazatelná fakta někoho z těch co se jim " líbí postavit pomník" vůbec zajímají. A jsme zase na začátku. Můj osobní názor je, nechat zbytky sloupu v depozitáři , jednou provždy Jeho znovupostavením se nic nevyřeší a jen zase vzkypí emoce. Ale i druhá strana sporu by měla pochopit, že smíření musí být založeno na vzájemné vstřícnosti. Zdůrazňuji vzájemné.

V. Kopta 22.9.2017 15:48

Re: Kupodivu pravdu měl včera pan Halík,

to co píšete je všeobecně známo a člověk nemusí být žádný odborník aby to věděl. Páni jsem myslel ve smyslu panského stavu a českých jsem myslel ve smyslu zemském ne národním. a budete se asi divit tato fakta lidi zajímají. Zcela souhlasím že smíření musí být vzájemné a proto sloup nemůže být symbolem smíření protože nevyžaduje žádnou toleranci od jedinců habsbursko-romantických podporovatelů sloupu. Proto zcela souhlasím s autorem článku.

M. Mruk 22.9.2017 11:05

Komenský byl zrádce

Takže ten vámi tolik obdivovaný Komenský, když otevřel brány Lešna nepřátelskému vojsku, zradil zemi, která ho přijala jako emigranta. Opravdu příklad hodný obdivu a následování.

R. Langer 22.9.2017 11:04

Bóže,

co furt blbnete s nějakým sloupem...

A. Alda 22.9.2017 10:34

Zbourání sloupu v Praze začaly problémy.

Jeho znovupostavením by možná mohly skončit.

Ve většině českých i moravských měst mariánské sloupy stojí (mám tedy na mysli skutečná města, nikoli vesnice na města povýšená a v rámci politického korupčení v posledním čtvrtstoletí).

Obrazoborectví není projevem kultury, ani v Praze v roce 1918, ani v Afganistánu v roce 2001. A co je možno napravit, to má být napraveno.