25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

HISTORIE: Dokážeme ocenit skutečné zásluhy?

Pětadvacáté výročí podpisu dohody mezi českou a slovenskou reprezentací v brněnské vile Tugendhat, který naše mainstreamová média dnes pokládají za onu událost, jež rozhodla o rozdělení Československa, bylo znovu přehlídkou neuvěřitelného překrucování historie a opakování invektiv a nepravd z úst těch, kteří tehdy neuspěli a vítězům to nezapomněli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kyselková 8.9.2017 16:13

Re: Zdá se, že Velká Británie

Díky.

P. Maleček 8.9.2017 12:24

Jedno hnojiště dvěma kohoutům nestačilo.

Pravdou je, že to rozdělení nezbytné bylo. Ne však z důvodu občanských nálad (přes 70% Slováků bylo proti rozdělení státu), ale z důvodu, že dva kohouti Klaus s Mečiarem se na jednom hnojišti nesnesli. A hlavně víceméně fašista Mečiar byl pro svůj cíl, vládnout svému Slovensku schopen vyprovokovat třeba krvavé meziobčanské střety.

Dělat však díky tomu z Klause jakéhosi pomalu míro-spasitele je nesmysl. Dnes 15 milionové Československo by bylo jedním z velkých států a EU papalášstvo by s ním nemohlo tak vorat jak s prcky Českem a Slovenskem.

J. Kanioková 8.9.2017 12:41

" 70% Slováků bylo proti rozdělení státu"

Nebylo

J. Kulheim 8.9.2017 12:55

Re: Jedno hnojiště dvěma kohoutům nestačilo.

"...nálad (přes 70% Slováků bylo proti rozdělení státu), "

Kolik Slováků bylo proti rozdělení nikdo neví. Mlčící většina je irelevantní. Na Slovensku se ani jedna strana, která měla v programu zachování ČSR nedostala do parlamentu.

S. Donát 8.9.2017 13:21

Re: Jedno hnojiště dvěma kohoutům nestačilo.

A těch 70% jste vzal kde?

J. Kanioková 8.9.2017 12:04

Přesně, pane autore, realisticky..

taky jsem jezdila po Slovensku "agitovat" PROTI rozdělení, jsou to dodnes hodně nepříjemné vzpomínky. Běžní občané Slovenska až nepříčetně chtěli svůj vlastní stát, suverenitu a naše argumenty dost drsně odmítali.

Stačí vzpomenout na situaci, kdy do Bratislavy přijel Havel na jakousi sešlost na náměstí, kde měl vystoupit na pódiu. Jak po něm házeli rajčata a vyštvali jej odtamtud. Taky jak do Prahy přijel Kňažko v autě s SPZ začínající na S

O uspořádání referenda se ve FS jednalo skoro šest hodin. Slovenští poslanci (ústy Kňažka) dali takřka jednomyslně najevo, že referendum uznají jen samotné na Slovensku. Čechů je skoro dvakrát tolik a ve všem by nás přehlasovali, řekl tehdy doslova. O rozdělení ČSFR nerozhodovala žádná vláda ale zastupitelské orgány ČSFR. Ve Slovenské národní radě bylo 113 hlasů pro rozdělení a 24 proti, 10 se zdrželo.

T. Hraj 8.9.2017 12:16

Re: Přesně, pane autore, realisticky..

Také si vybavuji, jak jsme se shovívavostí sledovali jak je ta slovenská touha po suverenitě iracionální až, jak říkáte, hysterická. Unikalo nám, že to přídavné jméno vlastně nehraje roli (protože to je jejich věc). Důležité je to podstatné jméno.

J. Kanioková 8.9.2017 12:19

Ještě jsem zapomněla na

Čarnogurského hvězdičku na vlajce EU

Komentář odjinud z r. 2012 -"Stačí vzít si dnešní Deník a přečíst si názor R.Fica. Kde tehdy byl autor, nevím. Zato vím co se dělo ve FS a v Bratislavě. Tam jsem byl. Projevy Kňažka, Kováče i Sloty a Mečiara jsem slyšel. Na vlastní uši. Šel z nich mráz, stejně jako ze zapalovaných vater na oslavu samostatnosti. Transparentu -Čecha do vreca a vreco do Dunaja - jsem se ještě smál (byl převzat z dob vzniku Slovenského štátu), tomu jak Slovenská chasa potichučky jasá už něbude živit federálné prasa, už tolik ne. Vejce které schytal Havel ve snaze Slovákům rozchod rozmluvit už jsem viděl jen v Tv. Marná byla i snaha Klause založit na Slovensku ODS. A referendum? Čechů bylo dvakrát víc než Slováků. Kňažko tehdy řekl, že jedině referendum na Slovensku samostaně. Jiné LID Slovenska neuzná. Škoda, že tehdy pan autor do blavy nevyrazil na výlet. Já tam musel služebně a až na Moravě mi spadl kámen ze srdce. Bylo to o hubu."

J. Kulheim 8.9.2017 13:02

Re: Ještě jsem zapomněla na

Bylo moc dobře, že V.K. jednal s Mečiarem. To byl chlap, který držel slovo. Kdyby jednal s Černogurským, tak by to bylo jednání hrozné. Uplatňoval by taktiku krok zpět a dva kroky do předu. Chtěl by získat co nejvíc výhod. Rychlé rozdělení umožnilo rychlý přechod k transformaci hospodářství obou států.

P. Harabaska 8.9.2017 14:42

Re: Přesně, pane autore, realisticky..

Kňažko byl vzdycky neupřímný, zrádný a křivý bazilišek. Když vzpomenu na jeho nenávistné protičeské syčení, ty výmysly o utlačování slovenského lidu, o slovenských špecifikách, je mi na blití, když vidím, že se v Česku dnes najdou lidé, kteří mu nabízejí role v českých filmech a divadlech, a tak mu dávají vydělávat peníze. Ale byli i jiní. Jistě je někde záznam promluvy pěvce Petera Dvorského ze Silvestra 1992 v televizi, máte-li možnost, pusťte si. Příliš se od Kňažkova štvaní nelišila.

M. Valenta 8.9.2017 11:35

Jen jednostranný pohled z IVK. Nic víc nic méně.

Rozdělení proběhlo klidně a přineslo krátko až střednědobé uklidnění, které tehdejší politici, toužící po moci na vlastním písečku, nebyli ochotni a ani schopni jinak zajistit.

Z dlouhodobého hlediska (tento pohled u běžného politika nelze očekávat)ovšem hrubá chyba.

T. Hraj 8.9.2017 12:04

Re: Jen jednostranný pohled z IVK. Nic víc nic méně.

Tvrzení, že rozdělení chtěli politici a nikoli občané je nesmysl. Důkazem je právě ten klid, který nastal po rozdělení.

Z dlouhodobého hlediska má spojení smysl pouze tehdy, pokud ten slabší věří, že ten silnější "kope i za něj". V principu tedy pouze tehdy pokud neexistuje výrazné dělení na my/vy. Nemám dojem, že by se za 25 let Slovenské vnímání v tomto nějak posunulo.

M. Prokop 8.9.2017 15:52

Re: Jen jednostranný pohled z IVK. Nic víc nic méně.

Přece by pan Valenta nepřiznal racionalitu IVK i pana expresidenta.

M. Rastislav 8.9.2017 10:45

Probuzení

Když jsem se v r. 1959 prvně na vojně probudil, ležel vedle mne na posteli Richard ze severní Moravy, a z druhé strany Jano, „východňár“ ze Slovenska. Prožili jsme spolu vojnu jako bratři a rád na tu dobu vzpomínám. Žili jsme tehdy všichni v přesvědčení, že Češi a Slováci jsou si ve společném státě bratry.

Přišla sametová revoluce a my v létě 1992, když jsme byli na dovolené na Slovensku a šli po náměstí v Žilině, báli jsme se mluvit nahlas česky. To bylo moje druhé probuzení, když jsem viděl fanatické slovenské radikály, rozbíjet toto bratrství za různá korýtka a vysněnou židličku v EU.

Letos v srpnu jsme byli opět na Slovensku v Nízkých Tatrách a Slováci se k nám chovali dobře, jak se na dobré sousedy sluší. Prostě dobré sousedství v Evropě je třeba, ale bratrství je něco více.

J. Tachovský 8.9.2017 11:28

Re: Probuzení

To jste nejak bojacnej, ze jste se bal v roce 1992 mluvit na Slovensku cesky. JA jsem tam cesky mluvil vzdy a nikdy to nikomu nevadilo.

M. Rastislav 8.9.2017 12:33

Re: Probuzení

V létě 1992 se na zpáteční cestě zastavil náš autobus v Žilině a my ve skupinách se šli podívat a prohlédnout náměstí. Bohužel zde viděli „party“ vykřikující nacionalistická protičeská hesla. Takže probuzení z našeho „bratrství“ zažil celý autobus.

J. Kanioková 8.9.2017 12:39

Záleží na tom, s kým mluvíme,

jestli to jsou lidé podobné mentality a názorů, nebo zcela cizí, z jiného spektra společnosti, či lokality. Když jsem tehdy jezdila "agitovat" proti rozdělení, mnohdy jsme z takových sešlostí prchali zadními vchody.. a už jen čeština ty lidi přiváděla do varu..

M. Varadinková 8.9.2017 10:33

Ano, přesně tak to bylo

Navíc si pamatuju, že tehdy hlavní havlistická média (Respekt, Lidovky) byla plná protislovenských článků a komentářů. Havlisté vyloženě rozdmychávali v Češích protislovenské averze a je možné, že jim to v tom jejich elitářském rozpoložení ani nedocházelo.

Myslím si, že Slováci objektivně toužili po "vládněme si sami" (tak jako my dnes ve vztahu k Bruselu) a společný stát by se rozpadl tak jako tak. Ale je pravda, že havlisté s Havlem v čele tehdy k nasírání Slováků přispěli mírou vrchovatou, zatímco Klaus vůči nim přistupoval férově a snažil se společný stát udržet. A když po volbách 1992 zjistil, že to nejde, tak ho rozdělil slušně, pokojně a vůči Slovákům jako menšímu partneru velmi velkoryse. Naštěstí tehdy havlisté volby na celé čáře projeli, protože kdyby to dál pokračovalo v jejich režii, tak bychom se nejspíš dočkali rozpadu podobného tomu jugoslávskému.

Dnešní drzost havlistů, s jakou to překrucují, je neuvěřitelná.

F. Vejr 8.9.2017 9:49

Pětadvacetiletá praxe potvrdila kvalitní metodu rozdělení

Článek vystihuje tehdejší situaci a dění. Zvláště věta: "ODS byla jediná strana, která kandidovala s programem zachování federace i na Slovensku". Ano, pamatuji se jak jezdil po Slovensku Václav Klaus a další a vysvětlovali tento program. Volby se staly jakýmsi referendem společného státu a ODS na Slovensku získala pouze 8%, zatím co v Českých krajích získala ODS celkem 33,43 % hlasů (pro šťouraly - byla to sice koalice s KDS, která přinesla na výsluní a do ODS zrádce Ivana Pilipa).

Slováci hned po revoluci odmítli vstup do OF a založili jiný subjekt, vlaství, slovenský. Navíc při první schůzce V. Havla s I. Kňažkem byla Havlem nabídnuta Kňažkovi funkce pouze poradce, což jak řekl nečekal, neb chtěl ministerskou funkci. To byl poločas rozděleni. Ten začátek spadá již do doby kdy Slovensko tvořily Horní Uhry a tam se nechtějí vrátit, proto spěchalo do evrozóny, (a II. světová).

Ano, je to kladná část našich posledních let a proto ji nenajdeme na titulních stranách novin, natož aby historici navrhli jejich tvůrce vyznamenat.

P. Lenc 8.9.2017 10:32

Re: Pětadvacetiletá praxe potvrdila kvalitní metodu rozdělení

Přesné pane Vejre, problém je, že nás, pamětníků začíná ubývat.A dík za klidný rozvod, který tehdy proběhl.A také vzpomínám na baziliška Pitharta a jeho dvojdomky, ale také na některé slovenské představitele, kteří byli co se týče rozchodu až militantní.Nakonec, Mečiar v pořadu k rozdělení Československa řekl, že Česká strana (Klaus a ODS) byla dokonale připravena ale oni, Slováci ne.A že to dobře dopadlo byla především zásluha Čechů.Nakonec, kdo si pamatuje nálady na Slovensku, tak musí poděkovat tehdejší politické reprezentaci za ve světě ojedinělý průběh rozdělení státu.

A. Alda 8.9.2017 9:41

Ano, pane. Všechno si to pamatuji velmi dobře.

Zejména třetí odstavec Vašeho článku je velmi výstižný.

Pamatuji například, jak jsem někdy v únoru 1992 poslouchal projev tehdejší předsedkyně ČNR Burešové a dospěl jsem k názoru, že federace je neudržitelná, protože něco tak štvavého a protislovenského jsem do té doby neslyšel ani po hospodách. Havlisté se prostě se Slováky shodnou nemohli, nedokázali a ani nechtěli. Pražská protikomunistická elita odmítala uznat, že mimo Prahu také něco existuje a že i jinde žijí inteligentní a vzdělaní lidé.

Že se federace rozpadne jsem si tedy byl jist již od února a další vývoj mne nijak nepřekvapil, i když stále jsem z toho smutný a až dodnes mne to mrzí.

J. Šimek 8.9.2017 9:45

Re: Ano, pane. Všechno si to pamatuji velmi dobře.

Hlavně dodnes píšete, jako anonymní blbeček.

P. Lenc 8.9.2017 10:36

Re: Ano, pane. Všechno si to pamatuji velmi dobře.

Šimek, ty jsi ještě větší debilek, než jsem si myslel.Jo a můžeš ty blbe napsat něco o"argumentech a diskuzi".

J. Šimek 8.9.2017 13:34

Re: Ano, pane. Všechno si to pamatuji velmi dobře.

Hele Lenc, tykejte se na schůzi vaší zločinecké organizace, já k vám nepatřím.

P. Rudolf 8.9.2017 9:18

Rozdělení Československa

tak jak proběhlo, lze nazvat jediným slovem: VELEZRADA!

A to nejen Klause a Mečiara, ale všech politiků (slovenských či českých), kteří se na tom podíleli a na protest nesložili funkci. Neb žádná ze stran ve svých volebních programech tak závažný krok neměla. Minimálně měla vláda odmítnout o tom jednat a v krajním případě vyhlásit referendum o rozdělení republiky, ale nejlépe odstoupit a parlament měl prezidenta požádat o vyhlášení nových voleb, s touto tematikou pak v programech jednotlivých stran.

Jak by referendum či nové volby dopadly se dá jen předpokládat, že by Slováci nejspíš stejně odešli, je velmi pravděpodobné. Bylo by to ale ústavně komfortní. Takhle jen primitivní a k národům bezohledná zrada.

J. Šimek 8.9.2017 9:43

Re: Rozdělení Československa

Jenže mezi řádky prosvítá zklamání IVK, že u tak pěkného výročí nikdo nevztyčil "hrdinům" rozdělení státu na nějakém významném místě pořádný pomník :o)

P. Rudolf 8.9.2017 10:19

Re: Rozdělení Československa

Vždyť o tom a jedině o tom tento článek jeho mopslíka Weigla je. Na Letné je jeden sokl volný.

J. Kanioková 8.9.2017 13:29

A čí mopslík jste vy ?

M. Prokop 8.9.2017 10:07

Re: Rozdělení Československa

Krásný příklad Pavlovova psa: Agent Rudolf zahlédne jméno Klaus, případně ODS či svoboda a začne slintat.

P. Lenc 8.9.2017 10:40

Re: Rozdělení Československa

Možná občurává i patníky.Ale je zábavné číst výtvory takového Rudolfa nebo Šimka IQ066.A když si uvědomíte pane Prokope, že je přírodní raritou, že něco takového umí číst a psát, tak klobouk dolů.