25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

VE VZDUCHU: Vzpomínky na černobílé dovolené

V dobách docela nedávných, myslím si z pohledu mého věku, byla naše republika obehnána ostnatým drátem, který nás podle tehdejších ideologů měl chránit proti davům soudruhů ze Západu, kteří chtěli žít také v blahobytu, v jakém jsme tehdy žili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Kovář 22.8.2017 20:14

Hmmm!

Pana Čecha jsem četl rád! Používám čas minulý, všimněte si !

R. Sáček 22.8.2017 15:00

Upozornění

Pan Jan Čech (bývalý pozemní mechanik ČSA) ztratil soudnost. Nařknout posádky ČSA létající na Kubu, že riskovaly životy cestujících je drzá lež!

R. Sáček 22.8.2017 15:28

Re: Upozornění

Ne poprvé.

S. Rehulka 22.8.2017 15:42

Re: Upozornění

Ale ale soudruhu Sáčku, at Vám nepraskne žilka.....!

V. Kolman 22.8.2017 12:48

Let Il 18 mi připadal v roce 1974......

....neskutečným luxusem ve srovnání s 3.denní cestou rozpáleným vlakem, kterou jsem pár let předtím zažil.

V porovnání s pohodlím současných aeroplánů se ovšem o velkém pohodlí mluvit nedá. Současná technika je o "kousek" dál.

P.S.-Žertovné bylo (pro ostatní - ne pro postiženého), že se jeden cestující rozhodl umýt se v Budapešti na nádraží u pumpy. Pochopitelně po informaci u průvodčího o délce zastavení vlaku. Dopadlo to ale tak, že po návratu k vagonu tam už vlak nebyl. Nešťastník, jen v trenkách, s mýdlem a ručníkem v ruce potom vyžebral od soucitného ajznboňáka nějaký mundůr a po strastiplné cestě (se zastávkou na vyslanectví) se nakonec do Bulharska se zpožděním dostal.

M. Krátký 22.8.2017 8:24

Hezké

jen doplním, že do Bulharska se lítalo i IL 18 - hezký den

V. Javora 22.8.2017 8:55

Re: Hezké

Nebyla IL 18 kopií Bristol Britania?

J. Řezák 22.8.2017 9:43

Re: Hezké

To těžko. IL-18 byl kopií americké Dakoty a dokonce (snad) to byl především bombardér, který později soudruzi upravili pro civilní účely, protože se spokojil i s travnatým letištěm a měl poměrně krátký rozjezd. Jen jednou jsem měl to potěšení s ním letět (z Bulharska). Stačilo mi to. Ono, koneckonců, všechno bylo především vojenské, stačí vzpomenout, jakou barvu měly z vnějšku vagóny ČSD a autobusy ČSAD, vzpomeňte na šroubové úchyty v autobusech, zdánlivě zbytečné, ale v případě války nadmíru užitečné, vzpomeňte, jak byla uchycena sedadla v letadlech atd .

J. Jelínek 22.8.2017 10:40

Re: Hezké

Za kopii "Dakoty", či snad lépe, licenčního (?) Lisunova Li-2 lze s jistou nadsázkou považovat Il-14. Podobný vzhled, avšak tříkolový podvozek. Il-18 byl čtyřmotorový letoun úplně jiné kategorie.

J. Jurax 22.8.2017 13:39

Re: Hezké

No, spíš Il-12, čtrnáctka vznikla modernizací Il-12.

Nicméně ta nadsázka by musela být velmi veliká - šlo o od základu nově konstruovaný letoun.

Ono podobný vzhled jako DC-3, resp. C-47 a celokovovou konstrukci mělo hodně letadel - namátkou ještě před válkou Boeing 247, jenž byl současníkem DC-2 a DC-3 předcházel, Boeing 307 Stratoliner (ten dokonce s přetlakovou kabinou) Junkers 86 verze B, C a Z, Heinkel 111 vyvinutý původně jako dopravní a jako takový i kusově užívaný, Bloch MB-220, Fiat G-18, za války Curtiss C-46 Commando, po válce Vickers Viking, SNCASO SO-35P Bretagne, Saab Scandia, Convair CV-240 a 340 (ten měl i příďový podvozek jako Il-12) a mnohé další.

J. Jurax 22.8.2017 12:54

Re: Hezké

Velmi se mýlíte.

Il-18 neměl s DC-3, resp. C-47 ani Li-2 nic společného. Leda snad, že to byly všechno celokovové dolnoplošníky ... :-)

Il-18 nebyl nikdy bombardér, byl od počátku konstruován jako dopravní a transportní letoun; to si pletete s Tu-104 vycházející z Tu-16.

Z osmnáctky byly však posléze vyvinuty Il-20 (v kódu NATO Coot-A), jenž byl určen pro radioelektronický průzkum, a Il-38 (v kódu NATO May) jako námořní hlídkový a protiponorkový letoun.

J. Řezák 22.8.2017 13:07

Re: Hezké

Děkuji za upřesnění. Mýlím se, ale nikoliv velmi :-). Bombardér to asi nebyl, ale učili jsme se na vojně, kolik soudruhů se vejde do IL-18. VŠECHNO, co lítalo, jezdilo, vybuchovalo atd., prošlo nejprve rukama armády a teprve pak šlo do civilního sektoru. Vím například o jedné dezinfekce, která je vynikající oxidans: než se s tím dostatečně vymasturbovali vojáci, tak pacienti často umírali na sepsi (kromě papalášů, ti se léčili ve Střešovicích).

J. Jurax 22.8.2017 13:41

Re: Hezké

Neděkujte, setrváváte v bludu, neboť jste se opravdu mýlil velice velmi ... :-)

J. Jurax 22.8.2017 13:56

Re: Hezké

IL 18 nebyl kopií Bristolu Britannia.

Ono stejné požadavky v zhruba téže době u zhruba stejně technicky vyspělých subjektů mohou produkovat podobná - přinejmenším vizuálně - řešení. Viz též Lockheed L-188 Electra, Vickers Viscount a Vanguard,

J. Lepka 22.8.2017 7:44

Z firemního časopisu ČSD?

To aby ajznboňáci nezáviděli, když jim někdo vystoupí dřív ?

M. Švorčík 22.8.2017 7:28

Na dvakrát :-)

Od nás kolega z práce,tak musel letět 2x. Za půl roku mu to už vyšlo :-)