25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

POLITIKA: Politizující špičky justice a dění v Polsku

Politické a legislativní spory kolem polské justice vzbudily velký zájem českých médií a nejen jich. K jeho vyvrcholení přispěl 24. července 2017 polský prezident Andrzej Duda pozoruhodným projevem, jímž mimo jiné oznámil rozhodnutí vetovat právě schválené zákony o Nejvyšším soudu a Národní radě soudnictví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 27.7.2017 16:53

1*, souhlas s autorem..

J. Chaloupka 27.7.2017 10:53

To by bylo křiku, kdyby se Zeman k situaci

v Polsku vyjádřil.

M. Šejna 27.7.2017 8:16

pan Jemelík nepochopil ...

pan Jemelík nepochopil, že pokud má být soudce nezávislý, nemůže ho odvolávat z funkce vítěz voleb. A tohle si nyní v Polsku odhlasovali. Takže až příští volby vyhraje polská levice, vymete všechny pravicové soudce, a až vyhraje pravice, vymete pro změnu ty levicové. Tomu říkáte, pane Jemelíku, nezávislost?

P. Götze 27.7.2017 9:52

Re: pan Jemelík nepochopil ...

A vite vubec, jak se ti soudci jmenuji? A vite vubec , co se stalo behem poslednich voleb v polsku se jmenovanim soudcu? Vite to vubec?

M. Šejna 27.7.2017 10:06

Re: pan Jemelík nepochopil ...

nejde o způsob jmenování, ale o způsob odvolání. Chápete vůbec ten rozdíl?

Nikdo nemůže Polákům diktovat, jakým způsobem a kým lze u nich jmenovat do funkcí nové soudce. Ale jakmile je soudce jmenován, musí mít definitivu a nelze ho odvolat jen proto, že volby vyhrál někdo jiný.

J. Vintr 27.7.2017 10:30

Re: pan Jemelík nepochopil ...

Proč by měl mít soudce privilegium, které nemá žádný jiný občan a mít zajištěnou svou pozici na doživotní? Pokud soudce nesoudí politické kauzy jako za bolševika, tak přece jeho odvolatelnost politiky nemůže mít na jeho rozhodování žádný vliv. Naopak vliv, a to velmi velký, má současné postavení, protože neodvolatelný soudce nemá žádnou zodpovědnost za svá rozhodnutí, což je stav přímo obludný, protože soudce může svým rozhodnutím zničit život jiného člověka.

M. Šejna 27.7.2017 11:24

Re: pan Jemelík nepochopil ...

pokud nechápete význam tohoto privilegia soudců, tak radši se vůbec nezapojujte do diskuze o nezávislosti soudců a o principech demokracie.

J. Vintr 27.7.2017 11:50

Re: pan Jemelík nepochopil ...

Ale já chápu význam současného postavení soudců. Dělá z nich kastu, která stojí nad ostatními občany a dělá je hlavně nezávislými na zdravém rozumu a obecně chápaném pojmu spravedlnosti. Ovšem na jednom páni soudci závislí jsou. A to na penězích, což dokázali tím, že neváhali zneužít své pravomoci, aby se domohli vyšších platů.

J. Kanioková 27.7.2017 16:56

Naprosto souzním..

J. Václavíková 27.7.2017 21:25

Re: pan Jemelík nepochopil ...

Tady na Psu panuje ukázkové právní bezvědomí, škoda slov. Ale ještě k tomu odvolání- je bezprecedentní, aby exekutiva mohla libovolně soudce odvolat a poté si sama vhodnější najmenovala. Tohle prostě nesmí být propojeno.

J. Kanioková 27.7.2017 16:54

Re:

"Ale jakmile je soudce jmenován, musí mít definitivu a nelze ho odvolat jen proto, že volby vyhrál někdo jiný."

NESOUHLASÍM !

J. Václavíková 27.7.2017 21:29

Re:

Madam, je pro Vás skutečně tak náročné pochopit, že odvolat soudce lze za konkrétní přesně vymezená pochybení, nikoliv proto, že se nelíbí vládě? Nebo patřičné úchopové instrumentárium u Vás zcela absentuje?

V. Hájková 27.7.2017 10:19

Re: pan Jemelík nepochopil ...

Mužete to vysvětlit- když to víte?

J. Václavíková 27.7.2017 21:27

Re: pan Jemelík nepochopil ...

Minulá vláda si tam najmenovala nějaké soudce ještě navíc. Ti ovšem stejně byli odvoláni, včetně těch, co byli najmenováni oprávněně. Takže tato kauza s tou současnou přímo nesouvisí.

V. Hájková 27.7.2017 10:18

Re: pan Jemelík nepochopil ...

Dnes 100% souhlas!

J. Krásenský 27.7.2017 6:40

Polské soudnictví

Doporučuji článek:

http://www.sklenenykostel.net/index.php/menu-obc/menu-obc-tema/3578-polska-soda-aneb-co-se-v-ceskych-mediich-nedoctete

Jsou tam jmenovitě ty nejkřiklavější případy a jeden citát na závěr: "Nelze se ubránit dojmu, že systém soudcovské samosprávy v Polsku je uzavřenou kastou postkomunistů, která se zabetonovala v nejvyšších pozicích a navzájem si přihrává funkce, aby udržela plamen socialistické zákonnosti při životě."

M. Šejna 27.7.2017 8:23

opravdu?

polské soudce po roce 1989 nikdy nejmenovali komunisté, ale svobodně a demokraticky zvolené orgány. Těch původně komunistických soudců je tam minimum, protože maximální věk polského soudce je 60 let a minimální 30 let. Pokud by tedy v roce 1989 byl jmenován ještě komunistický soudce, bylo by mu dnes 58 let a měl by to už jen 2 roky do důchodu. Kvůli tomu nebylo nutné zrušit v Polsku nezávislost soudnictví. Stačilo počkat dva roky a už by měli v Polsku jen soudce "porevoluční".

P. Han 27.7.2017 16:59

Re: opravdu?

Ty "svobodně a demokraticky zvolené orgány" jsou zase soudci, kteří se jmenují mezi sebou. Do své nadřazené kasty přijímají pouze ty, kdo mají stejné názory a stejné zázemí jako oni sami.

K. Frauknecht 27.7.2017 8:25

Re: Smutek.

U nás to není jiné!!

http://data.idnes.cz/soubory/domaci/A110107_TAJ_SEZNAMSOUDC.PDF

M. Šejna 27.7.2017 8:44

pane Frauknechte

a co tím chcete sdělit? Snad ne to, že by i v Česku mohl vítěz voleb vyházet všechny nepohodlné soudce? Podzimní volby vyhraje Babiš. Chcete mu dát tuto pravomoc?

A. Reček 27.7.2017 9:05

Re: pane Frauknechte

Myslíte, že získá ve volbách do parlamentu nadpoloviční většinu mandátů?

M. Šejna 27.7.2017 9:18

Re: pane Frauknechte

může se to stát

A. Reček 27.7.2017 8:58

Re: Polské soudnictví

Máte pravdu. Večer sleduju od 19:30 hod. vysílání polské TVP1 a také si přečtu server www.wpolitice.pl ,kde tato kauza je podrobně rozebíraná. Dříve skutečně po převratu politické špičky nechaly v klidu působit justiční činovníky na svých postech a ti jim na oplátku pomáhali, když politici se dopustili trestného prohřešku. A L. Walesa jako prezident to přehlížel, protože sám nemá z totalitní doby 70-tých let čisté svědomí. Teď když levice a liberálové spadli ve volbách z politického stromu na hubu, nechtějí připustit reformu v soudnictví, tolik občany požadovanou. Evropští i naši levičáci a liberálové se k vládě ve Varšavě stavějí podobně, jak už několik let k Orbánové vládě v Budapešti.

M. Šejna 27.7.2017 9:32

pane Řečku

až v příštích volbách zas levice a liberálové vyhrají, tak předokládám, že tento nový zákon o "reformě soudnictví" využíjí, a zreformují polské soudy znovu. A pak každý další vítěz voleb bude opět "reformovat"

J. Václavíková 27.7.2017 21:34

Re: Polské soudnictví

Lech Kaczyński: "Postulát, který jsem já osobně podporoval, vytvořit Národní radu soudnictví, byl důležitým krokem na cestě učinit Polsko demokratickou zemí s vládou zákona."

Jarosław Kaczyński: "Národní rada soudnictví je postkomunistická instituce."

B. Hudzieczek 27.7.2017 1:22

Přes mnoho zajímavých

podnětů se autor příspěvku nevypořádal s faktem, že Nejvyšší soud RP by po odhlasování příslušného zákona podléhal ministru spravedlnosti RP. Největší obavy protestující polské veřejnosti vyplývají z toho, že výsledky příštích voleb, které by pro dosavadní vládnoucí stranu vyzněly nepříznivě, by mohly být úspěšně zpochybněny u Nejvyššího soudu, sestaveného k obrazu dosavadní vládnoucí garnitury.

Navržená novela zákona o NS Polské republiky mi tak trochu připadá jako ústavní zákon, který schválil vedoucí úlohu strany v ČSSR v roce 1960.

P. Götze 27.7.2017 9:55

Re: Přes mnoho zajímavých

Rad bych vam pripomnel, ze v takovem rakousku delali volbu prezidenta 3x. S posvecenim soudu. 3x!!! Tam ten politicky vliv byl do oci bijici. jenze so se muze v Rakousku, v jine zemi se to nesmi pripustit ani hypoteticky. A o tom to je. I nezavislost soudu nekde zacina a nekde konci. V zapadnich zemich to nikdo prilis nezpochybnuje, protoze neni duvod. Zpochybnuje se to jen tam, kde se snazi "curat" proti vetru.

J. Václavíková 27.7.2017 21:49

Re: Přes mnoho zajímavých

Chcete snad naznačit, že soudy šly na ruku Svobodným a zrušily volby, které vyhrál protikandidát? Anebo spíš to, že jste podstatu nezávislosti vůbec nepochopil?