28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

PRÁVO: Poslanci zakázali pokrok

105 poslanců minulý týden schválilo, že taxislužbu smějí provozovat pouze ti, kteří splní zbytečné regulace. Ostatní budou přísně potrestáni. Jízda taxíkem zůstane drahým luxusem, levnější alternativu zákonodárci nepřipouští.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 19.7.2017 23:29

Ehm

tak bych se naivně zeptal - a co brání licencovaným taxislužbám fungovat jako Uber? Chce to akorát aplikaci a trochu organizace. Aplikace nemusí mít nárazové naceňování a jiné vymyšlenosti jako originál Uber.

A co brání Uberu získat licenci, namontovat taxametr, na střechu dát Taxi a řidiče nechat proškolit?

Z. Frys 19.7.2017 22:52

S článkem souhlas.

Akorát ani §1 není potřeba.

D. Stirský 19.7.2017 12:50

A vlastně aplikaci nepotřebuju:

Jde to velmi jednoduše. Já, pokud potřebuji jet taxíkem (v Praze díky perfektní MHD zřídka), se vždy předem zeptám, za kolik to bude. Někdy řeknu, že u sebe mám jen... Kč. A vcelku to funguje. Nebo řeknu, že budu potřebovat doklad pro firmu.

D. Stirský 19.7.2017 12:47

Ale ta doba tu stále je.

"Snad tu dříve byla doba, kdy bylo nutné cestující chránit před špatnými taxikáři, kteří úmyslně šidili neznalé turisty „nemravnými“ cenami nebo zbytečnými zajížďkami, za které musel zákazník platit. Ta doba už však dávno pryč. Máme 21. století a ačkoliv to Poslanecké sněmovně zřejmě dosud nikdo nesdělil, venku za okny probíhá pokrok." A pak, taxikář není přepravce, ale dopravce.

J. Tachovský 19.7.2017 13:21

Re: Ale ta doba tu stále je.

No to je ale zasadni rozdil mezi dopravou a prepravou. A je natolik zasadni, ze je videt i mikroskopem

J. Ráž 19.7.2017 11:00

Proč taxikáři nejezdí jako UBER?

Tedy proč nenabidnou zákazníkům stejný systém a raději dělají ze sebe ublížené blbce, je jednoduché. Kdyby si někdo zavolal licencovaného taxikáře mobilní aplikací, jako má UBER, nemohli by ti gangsteři používat turbo v taxametru nebo jet s cizincem z Dejvic na Letiště přes Žižkov. Proto uplácejí kde koho, aby jejich zlodějský systém mohl být zachován.

J. Šimek 19.7.2017 11:43

Re: Proč taxikáři nejezdí jako UBER?

Si zjistěte, jak funguje konkurence UBERu a snad se vám rozsvítí, proč má potíže jen ten "vychvalovaný" UBER :o)

A nemyslím TAXI na štaflu, ale skutečnou konkurenci.

V. Kain 19.7.2017 12:07

Re: Proč taxikáři nejezdí jako UBER?

To hlasování mě připomíná jedno hlasování před několika roky.Stále stejné strany(ANO ještě nebylo na světě) stále stejné ksichty.Tenkrát se jednalo o jednu z největších zlodějen po válce a to FOTOVOLTAIKA.A samozřejmě kdo jiný než opět socani.

Z. Lapil 19.7.2017 12:57

Re: Proč taxikáři nejezdí jako UBER?

Fakt je, že z Dejvic na letiště jsem taxíkem v životě nejel, ale trasa z okresně městského nádraží domů mě VŽDYCKY (celkem 50 jízd? Sto? Rozhodně mnoho) stála "něco přes 90,- Kč", v rozmezí dvou tří korun. To už si dovedu vysvětlit rozdílem v různě elegantně vykroužených zatáčkách. Nebo spíš stáním na semaforu, napadlo mě až teď.

J. Veselý 19.7.2017 10:46

Nějaká regulace být musí,

jinak se vám lehce stane, že se s vámi řidič taxíku vybourá, budete mít třeba i trvalé následky a od nikoho nedostanete ani korunu odškodnění, protože řidič nemá licenci na přepravu osob a tudíž ani pojistku, a jeho jediný majetek je nabouraný vrak. Až se to vám nebo vašemu blízkému stane, budete první křičet, že to měl někdo ošetřit v zákoně.

Pro začátek by stačilo, kdyby se úředníci z magistrátu nechali inspirovat někde, kde taxislužba funguje, a nevymýšleli kolo od trakaře.

Z. Lapil 19.7.2017 12:50

Re: Nějaká regulace být musí,

Tak si vyberu taxi, které pojištění má, a je tudíž řekněme na vstupu o desetikorunu dražší.

Řidič má samozřejmě nějaký řidičák a ten mu povoluje to či ono. Taky nepotřebujete zákon o komerční nákladní dopravě, stačí povinnost mít řidičák na příslušně velké auto.

B. Jelínek 19.7.2017 20:33

Re: Nějaká regulace být musí,

1) tak se pojistěte sám proti takovýmto eventualitám

2) je to Vaše dobrovolná volba - např. pojištěný dražší taxi vs. nepojištěný Uber = kde je problém? Jezděte taxíkem a neser.e se druhým do života

3) když mne vezme soused do Prahy autem - jaký je v tom rozdíl?

M. Prokop 19.7.2017 21:04

Re: Nějaká regulace být musí,

- musí být pro vás. Ostatní nechť si vyberou.

A. Alda 19.7.2017 10:27

To hlasování je skutečně šílené.

Ani jeden proti - vrcholem odporu bylo "zdržel se". Hrozné.

J. Novotny 19.7.2017 9:43

Zrovna tento týden

taxikář vezl pár, ten neměl na zaplacení (přece jenom při očekávané ceně 300 taxikář účtoval cca 1800), tak taxikář ženu zamkl v autě a muže poslal pro prachy. V režimu, který navrhuje autor by to bylo naprosto v pořádku.

Stejně jako ten vykuk, co to minulý týden požadoval v EURo, místo v korunách, ale přepočítával to 1:1. Žena se cítila ohrožena, tak mu to vysolila, ale pak se obrátila na policie, takže o tomto případu víme.

Oba tito taxikáři by v režimu licencí o tuto licenci přišli. Takto, zvláště v případě cizinců, kteří nemají čas na naše zdlouhavé soudnictví se nic nestane a budou loupit dál. Jinak se tato jejich činnost nazvat nedá a Svobodní by jim k tomu dali úplně volnou ruku.

M. Pechr 19.7.2017 10:14

...nikoliv...pomocí Uberu by věděli včas kolik zaplatí... ...a rozhodli by se dřív než nasednou...zda ten řidič za to stojí...atd.

J. Ráž 19.7.2017 10:49

Re: Zrovna tento týden

Zřejmě nevíte jak funguje UBER.

J. Šimek 19.7.2017 11:54

Re: Zrovna tento týden

Směrem k zákazníkovi funguje UBER a LIFTAGO naprosto stejně. Pročpak nikdo nežene LIFTAGO k soudu?

B. Jelínek 20.7.2017 7:50

Re: Zrovna tento týden

Že by LT bylo marginální záležitost ?

J. Novotny 19.7.2017 13:33

Re: Zrovna tento týden

Myslím, že jsem UBER ve svém příspěvku nezmínil.

Z. Lapil 19.7.2017 12:42

Re: Zrovna tento týden

Stačí se dopředu domluvit, kolik to bude stát; v dobách, kdy je navigace málem v každém mobilu, by to neměl být problém. A vždycky dostanete účet; ne-li, je to zralé na zapamatování poznávací značky a oznámení o podvodu. skvělou prevencí je požadavek na účet avizovat dopředu.

Taky by snad nikdo nikomu nebránil sdružit se dobrovolně(!) do nějakého sdružení, které bude mít telefon na stížnosti a které zaručí, že příslušnou cedulí nebude disponovat nikdo, kdo překročí nějakou kritickou mez.

Velmi dobře si dovedu představit třeba požadavek, že řidičem musí být žena, a taxislužbu schopnou tento požadavek splnit. Míněno z hlediska ochrany cudnosti, požadavek na zvlášť hluboký dekolt by se asi prodražil.

J. Novotny 19.7.2017 13:32

Re: Zrovna tento týden

Dal jsem dva příklady, které se v posledních dvou týdnech dostaly do médií. A vy tady pindáte nesmysly o tom, jak to skvěle může fungovat podle současného stavu. Nefunguje to. Objektivně. Přestože by to podle vaší ideologie fungovat mělo.

Z. Lapil 19.7.2017 14:59

Re: Zrovna tento týden

Nejsem právník, ale vámi zmíněné nehoráznosti jsou přinejmenším podvod, ne-li nějaké vydírání, zneužití informací (taxikář ví, kudy jet, zákazník nikoliv) nebo kýho čerta, na to nepotřebuju zvláštní regulaci.

Navrhl jsem opatření, jak zvětšit pravděpodobnost férového obchodu a která může za současného stavu učinit KAŽDÝ. Nemyslím, že by zpřísnění regulace něčemu výrazně pomohlo - začne to tím, že se k licenci dostanou jen ti, kteří "se vyznají", skončí tím, že zakážete autostop a ránu z milosti to dostane skrze zvláštní licencí na vození dětí k babičce.

Mně to připadá furt dokola: pořád někdo předpokládá, že lidi jsou nesvéprávní, a hodlá to řešit tak, že napíše zákon. Jenže lumpové byli na světě už v dobách před zákony a budou i po nich. Takže žádný zákon nebude stoprocentně fungovat, dokud nebude každému stát za zadkem neúplatný policajt (hahaha - i policajti jsou lidi, tudíž i mezi nimi jsou lumpové, ne že ne), a jelikož máme 8hodinovou pracovní dobu, musí být těch policajtů 3x víc než lidí. Dobrá, 2x víc, 8 hodin spánku lze pokládat za bezpečnou dobu.

Možná by stálo za to zjistit, moc-li podobných podvodů bylo před sto padesáti lety v Londýně a jak to tehdy bylo s regulací drožkářů. Přiznávám, že absolutně netuším.

J. Novotny 19.7.2017 15:22

Re: Zrovna tento týden

Londýnské taxi bylo (a myslím, že stále je) licencovaná živnost. Taxikář svého času musel skládat zkoušku ze znalosti ulic a nejkratší cesty mezi dvěma body. Teď to v době navigací asi nebude tak ostré.

Navrhl jste kulový, jenom současný stav, kde je město na ty vykuky krátké, přestože by snaha třeba i byla.

Z. Lapil 19.7.2017 15:51

Re: Zrovna tento týden

Myslel jsem (a napsal) dobu dávnější, přímo koňskou. Ale je možné, že nějaké významné licencování bylo už tehdy, z Dickense ani J. Klapky Jeroma jsem to nějak nevyčetl; rozhodně ne tak, abych aspoň tušil.

Každopádně díky za informaci. Připomněla mi jistý televizní příběh na dané téma: první hodina školení potenciálních taxikářů - jeden společensky a sociálně slabší vedle druhého, a na stupínku nafoukaný protivný přednašeč významně pronáší větu: "Budete-li si přát oslovovat mne pane, nebudu se cítit dotčen."

Problém je, že ani tisíc zkoušek ze znalosti nejkratší trasy nikomu nezabrání vzít to oklikou. Tomu zabrání jedině podstatné riziko, že natrefíte na zákazníka A/ znalého a především B/ ochotného si stěžovat na podstatném místě. A podstatné místo není úřad, ale někdo, komu podvodník kazí kšeft. Viz kamióny popsané hláškami typu "Jedu blbě? Volej xxx".

J. Novotny 19.7.2017 16:52

Re: Zrovna tento týden

Osobně si myslím, že to je služba na území města a mělo by být plně v pravomoci města, pokud se tuto službu rozhodne nějakým způsobem regulovat.

Z. Lapil 19.7.2017 16:29

Re: Zrovna tento týden

Náhodička - právě poslouchám McBaina a dozvídám se: v jistém městě každý taxikář odevzdá večer na ústředí "knihu jízd". Primárním účelem nemá být kontrola, ale služba zákazníkovi typu "včera odpoledne jsem v taxíku zapomněl... Ne, nevím číslo řidiče ani RZ auta".

Neplyne z toho, je-li to ústředí licenční nebo soukromopodnikatelské.

J. Novotny 19.7.2017 16:55

Re: Zrovna tento týden

V anglosaském pojetí je většinou volena samoregulace - něco jako cechovní regulace u nás dříve (nicméně podřízení se té samoregulaci již povinné je). Až když toto selže zasáhne stát. U nás to mají tak trochu lékaři a notáři, méně pak právníci prostřednictvím svých komor.

Z. Lapil 19.7.2017 17:15

Re: Zrovna tento týden

Podle mě je samoregulace rozumnější než nějaké zákony, které buď budou jednoduché čili buď bezobsažné (množství větší než malé) nebo zbytečně přísné. Nevidím ale důvod, proč by měla být povinná: určitě má smysl se spoléhat na pojišťovny (člen cechu/komory má jistě pojistku levnější než pravděpodobně méně spolehlivý sólista), a zároveň to z trhu nevylučuje řekněme zkušeného zedníka, který od pohledu řekne "dáme tam íčka dvacítky" a nemusí vás nutit nahánět a platit kulatorazítkového inženýra. Což samozřejmě platíte rizikem, že se strop trochu víc prohne nebo bude o něco dražší.

M. Prokop 19.7.2017 21:05

Re: Zrovna tento týden

To jste zas jen něco nepochopil.