17.4.2024 | Svátek má Rudolf


Diskuse k článku

POLITIKA: Vraťme svobodu do školství

Z bláta do louže! Tak lze přirovnat jmenování nového ministra školství Stanislava Štecha, který se nezdráhá pokračovat v dalším glajchšaltování našich dětí a zavádění zbytečných až škodlivých nařízení, kterými náš stát sprostě ukrajuje ze svobody jeden kousek za druhým.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Klíma 1.7.2017 22:04

KONEČNĚ !

Konečně hlas rozumu !

Pomýlenosti kecálistů a nedouků v neziskovkách typu Eduin a jemu podobných jsou publikovány všude a rozumu v nich není ani za zrnko máku.

J. Krásenský 30.6.2017 23:28

Úplně jinak

Klesli jsme z první desítky úrovně základních a středních škol do desítky sedmé. A jedna reforma stíhala druhou. Revoluce musí pokračovat. Co dělat? Zavést opět frontální vyučování. Spokojenější by byly děti, učitelé i úředníci.

J. Jurax 30.6.2017 22:22

K návrhům

ad 1) - ano, ale jen když nebudou vybírat školné. Investiční dotace soukromému subjektu nejsou to pravé. Jinak by bylo ideální, aby školy dostávaly jen peníz na žáka patřičně zvýšený a s ním hospodařily; investice by měly řešit půjčkami pak splácenými nebo sponzorskými dary. A případné školné u soukromých škol by bylo na nadstandard.

ad 2) - ano, na prvním stupni ZŠ. Na druhém stupni se procento rodičů schopných takové výuky limitně blíží nule.

ad 3) jen pomůcky.

Ad 4 a 5) ano - ovšem - co je to ZBYTEČNÉ omezování? A podmínky pro vznik školy musí být tvrdé a náročně kontrolované.

Ale hlavně - pro všechny školy státní i soukromé na úrovni ZŠ buďtež tvrdé, náročné a jednotné zkoušky z toho, co má dítě znát a umět. Po prvním i druhém stupni. Jak, jakým způsobem to škola naučí je na ní; nicméně státní inspekce musí kontrolovat kvalitu vzdělání všude. A pokud maturita, pak z jazyka mateřského, cizího, matematiky a volitelného předmětu státní, jednotná a náročná, aby váha maturity neklesala. Možná dělit státní maturity na humanitní a přírodovědné, resp. technické - předměty stejné, náročnost různá. A při vší úctě ke třeba kuchařům nebo instalatérům - tyhle profese s maturitou jsou nonsens. Výuční list zde má větší váhu.

J. Jurax 30.6.2017 21:44

Abychom to nepřehnali

"Ve své reakci na zveřejnění této citace navíc konstatuje, že předškolní dítě nemá právo na rozhodování o svém životě."

No a co myslíte, má?

Po mém soudu ještě nemá - maximálně si může zvolit, zda si na písečku bude hrát s kyblíčkem a lopatičkou nebo jen s lopatičkou.

D. Polanský 30.6.2017 21:14

Příliš mnoho změn,

a jaksi k revoluci se nehlásím, raději mám evoluční vývoj, je věrohodnější. Revolucionářů je vždy jako hnoje, pečlivých evolucionistů pramálo.

K. Loskot 30.6.2017 19:57

Moc bolsevickeho -musi -. Jedine co musime pane Matejko, je umrit !

P. Portwyn 30.6.2017 12:57

Spádovost škol - pozor na mýty

Řada přispěvatelů zde bojuje s chimérou. O tom, kam dítě nastoupí do školy, rozhodují rodiče.

Neexistuje povinnost pro rodiče dát dítě do spádové školy. Ve městech děti běžně navštěvují "nespádové školy" třeba kvůli tomu, že to odtamtud má dítě blíž na trénink, do ZUŠky nebo rodič jezdí do práce okolo, takže dítě cestou hodí do školy. Na venkově zase často rozhoduje to, kam jede lepší spoj. I moje dcera chodí na "nespádovou" školu, protože ji vodí maminka, která pracuje hned vedle.

Spádovost školy má dopad naopak na školu samotnou: ředitel školy je povinen přijmout dítě ze spádového obvodu.

P. Portwyn 30.6.2017 13:03

Re: Spádovost škol - pozor na mýty

§36 školského zákona z roku 2016:

Žák plní povinnou školní docházku v základní škole zřízené obcí nebo svazkem obcí se sídlem ve školském obvodu (§ 178 odst. 2), v němž má žák místo trvalého pobytu (dále jen "spádová škola"), pokud zákonný zástupce nezvolí pro žáka jinou než spádovou školu. Pokud je dítě přijato na jinou než spádovou školu, oznámí ředitel této školy tuto skutečnost řediteli školy spádové, a to nejpozději do konce března kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku. (čl. 5)

Ředitel spádové školy je povinen přednostně přijmout žáky s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu a žáky umístěné v tomto obvodu ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, a to do výše povoleného počtu žáků uvedené ve školském rejstříku. (čl. 7)

J. Novak 30.6.2017 12:28

Zrušení spádovosti škol.

Pokud zrušíme spádovost škol, nutně dojde k tomu, že v některé oblasti se vytvoří ze státních /obecních/ škol opět v podstatě zvláštní školy pro "nepřizpůsobivé" komunity. Není to tak jednoduché, jak si autoři představují. Bohužel došlo k tomu, že od roku 1989 se školství stalo půdou pro experimenty lidí, kteří ve skutečnosti neměli způsobech vzdělávání a pedagogice ani to nejmenší tušení a dnes sklízíme ovoce, co nám tito experimentátoři zanechali.

P. Portwyn 30.6.2017 11:57

Bod 1

Celkem souhlasím, kromě bodu 1.

Zřizovatelem veřejné školy je obec, kraj, stát. Je jejím "vlastníkem", tudíž ji financuje.

Nařídit obci, aby financovala soukromý subjekt, o němž nerozhoduje, je de facto narušením vlastnického práva. Ze strany "pravicových liberálů" je takových požadavek nepochopitelný.

"Koho peníze, toho rozhodování" považuji za jeden ze základních sloupů pravicového myšlení.

P. Maleček 30.6.2017 10:54

Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

Nejen s ČR, ale i celým "atlantickým" školstvím to jde z kopce co do něj začali kecat ochránci lidsko-dětských práv. Hlavně od doby, co byly zakázány tělesné tresty.

Ty byly schopné bleskově srovnat ty co narušovali průběh a kvalitu výuky. A skoro nikdo neznal děti s tzv. poruchami koncentrace či učení. Už jen na viditelném místě zavěšená rákoska takové jedince, na rozdíl od dnešních VŠ vzdělaných psychologů, zázračně léčila.

No a ty skutečně problémové děti nebyly vystaveny stresu a ponižování, ale v kruhu jim podobných, jim přizůsobeným procesem jim byly předány aspoň nejzákladnější znalosti. De sice často i VŠ studují, ale umí prd.

Faktem je že za tímto zprznění školství stojí falešná socialistická humanita a rovnostářství, která ve jménu prý lásky rovnosti a bratrství vyrábí nesamostané jedince plně závislé na státu. těm je tak ve jménu krásných ideí sebráno to hlavní - schopnost svobodně rozhodovat o vlatstním životě.

Což je to, čeho se socialisté, dnes až na pár výjimek ovládající atlantickou civilizaci, nejvíc bojí. A v tom strachu a touze po moci zas lidstvo zažednou do další globální války. Jen už ne s desetimiliony, ale stamiliony, ne-li miliardami mrtvých. Což začalo ve chvíli, kdy byla učitelům z ruky sebrána rákoska.

M. Prokop 30.6.2017 11:20

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

Ani rákoska není automatický lék na vše.

J. Tachovský 30.6.2017 12:04

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

No to neni, ale na 95% veci je. A ktery jiny lek ma tak velkou ucinnost ?

J. Jurax 30.6.2017 22:24

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

A je tak levný ... :-)

D. Polanský 30.6.2017 21:12

To ovšem není důvod,

aby se občas nepoužila např. na šikanistu. Síla proti síle, nic jiné nefunguje co je svět světem.

P. Portwyn 30.6.2017 11:53

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

Jako učitel říkám - ne. Seřezejte si spratka sami.

Já mám děti vzdělávat. Nejsem tu od toho, abych za někoho seřezal jeho dítě.

Na druhou stranu předpokládám, že mi pošle do školy dítě, které má elementární pracovní návyky - např. "když se pracuje, nevyskakuju, nekřičím a neběhám", případně základní sociální návyky, např. "přijít k někomu a z ničeho nic jej udeřit pěstí není normální".

Tohle má umět z domova. Učit ho to ve 12 letech je pozdě.

J. Tachovský 30.6.2017 12:05

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

A co nutna obrana ? Kdyz se chce spratek prat s ucitelem, tak je snad na miste mu par vrazit.

Z. Paldus 30.6.2017 12:35

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

Učitel by měl svým výkladem zaujmout i spratka. V tom je vtip umět učit. A to mnozí učitelé neumí nebo ani nechápou. Vyučovat klackem umí jen neumětel.

P. Portwyn 30.6.2017 13:10

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

Nemotejme dvě věci dohromady.

Jistěže jsou učitelé, kteří neumějí poutavě podat látku - stejně jako jsou špatní inženýři, lékaři či obchodníci. O tom není sporu.

Ovšem ne každé dítě je ochotné dát učiteli šanci jej zaujmout. Když půjdete na film (dobrý film), ale nebudete se na něj koukat, protože se místo sledování budete hrát s kamarádem páku, házet papírky po slečně ze třetí řady, klapat na mobilu apod., tak to asi není chyba režiséra a scénáristy, že? Kromě toho zabráníte ve sledování filmu zbytku kina, který by se třeba rád podíval.

J. Kanioková 30.6.2017 15:02

Přesně..

P. Portwyn 30.6.2017 12:50

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

Tak o tom žádná.

Měl jsem na mysli tělesné tresty, ne obranu.

J. Hanzal 30.6.2017 12:34

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

A na to co popisujete je právě ten "rákoskový" lék. Náš učitel měl zase "klíčový lék". Svazek klíčů na pásku a kdo na druhé upozornění nereagoval už s ním dostal a bylo rychlé a účinné.

Jsem ze školy víc jak 40 let a dodnes si ho vážím. Mimochodem když jsme se letos po hodně letech potkali měli jsme si toho hodně co říci. Fakt skvělý chlap.

P. Portwyn 30.6.2017 12:48

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

Pokud by učitel neměl podporu rodičů, stejně by mu klíče nepomohly. Nemluvě o tom, že ten učitel má auto, které se dá poničit, a třeba i děti, kterým se dá ublížit...

Když jste dostal klíči, určitě jste nešel domů a nestěžoval si. Tatínek by Vám ještě přidal...

J. Hanzal 30.6.2017 13:27

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

Přesně tak. Jenže dneska by ho čekal kriminál po udání zakomplexovaných rodičů rozmazlených fracků. Pedagog nejsem, ale moje paní učí přes 30 let, tak to mám první ruky.

P. Portwyn 30.6.2017 13:57

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

Nojo, shodneme se asi v tom, že příčina je v rodině.

J. Novak 30.6.2017 12:38

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

Rodiče si spratka sami seřezat podle dnešních zákonů nemohou, momentálně se hledá osoba na obsazení funkce dětského ombudsmana, kde by si rodičovským výpraskem postižené děti mohli stěžovat a rodiče mohli být následně za uštědřený pohlavek popotahování sociálně a soudně. Ano, nic se nemá přehánět, jestliže rodič-opilec denně mlátí děti hlava-nehlava, je to špatně a je třeba zasáhnout. Ale pokud je dítko drzé, odmlouvá, odpírá poslušnost, je ten výchovný pohlavek naprosto na místě, protože tak říkajíc "probere" vnímání dítka k tomu, že ne všechno si může dovolit a že existují i určité mantinely, kde lze třeba i bolestně narazit. Dobroserové šířící humanitu to opět jaksi trochu po*rali.

P. Portwyn 30.6.2017 12:45

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

Souhlasím.

J. Jurax 30.6.2017 22:28

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

Přesně. J

estli není už doba uštědřit něco důrazných výchových lepanců těm dobroserům?

J. David 30.6.2017 15:28

Re: Ano školství chybí svoboda - učitele seřezat spratka!

Jiná doba jiný mrav. Je mi 67, ale vzpomínám na školní škamna s láskou, tedy s odstupem času. Náš starý řídící, když jsme udělali bugr, rozbili mičudou školníkovi pařník, nebo namáčeli copy spolužačkám do kalamáře s inkoustem (ano, tenkrát jsme na prnvím stupni museli psát klasickým namáčecím perem, "plnička" byla povolena od II. stupně, kuličková pera byl buržoasní výmysl), dal nám na vybranou, pár facek, nebo poznámka do Žákovské knížky. Jako racionalisté jsme tehdá volili vždy těch symbolických "pár facek" od učitele, než zápis V ŽK, a než následnou torturu, od tatíkova odpásaného řemene jeho dělnických "poctivic" doma, po shlédnutí zápisu v ŽK. Věz synku, že pan řídící má vždy spravedlivou "pravdu", pokud jsi vzpurný a je Ti líto potrestání na místě, trest Ti krapánek znásobím, abys mi nedělal ostudu. Tak to tehdá chodilo, i vzpurníci se chovali, jako beránci. Prča ale byla, když přijeli komedianti, nebo ještě doznívající kočovní "etničtí" spoluobčané, s povinností inkludovat své oplégry do mísní ZŠ/ZDŠ. Totální rozvrat morálky, osnovy v hajzlu, kantoři (a kantorky hlavně), na mrtvici. Něco jako natáhnout tchoře do kurníku. Idea v hajzlu, destrukce přirozené morálky inkludisty na inkludované (něco, jako lejt vodu do kyseliny).

Víte, 6 let jsem jako externista učil IT (ASŘ) v osmdesátých létech, a matematiku na SŠ. Byli "školdozorci" na školských ouřadech za "totáče", ale nesrali se do odborných předmětů, kterým nerozuměli, proto hospitace pro přednášejícího byla havaj, kdy hospitátor seděl v zadní lavici se zástupkyní ředitele. Jak by ste řešil daný algoritmus Vy, soudruhu, zdá se Vám relevantní výklad studenta při examinaci? Ouřada začal obvyklé fráze, že examinant se mu zdá připravený dobře, jenom by neměl používat cizích slov, místoředitelka se zasouvala pod lavici. Víte, ale vše prošlo, dostal jsem od ouřady hodnocení "eminenter", nejednalo se o politiku, ale o exaktní kategorii, které on vůbec nerozuměl, tak stáhl logicky "kufry". Dnes blb žvaní do všeho.

A. Alda 30.6.2017 10:53

V listopadu 1989 lidé přivítali záminku k povstání

proti komunistům v podstatě jen ze tří důvodů:

1. Možnost cestovat - bez žadonění o devizový příslib a výjezdní doložku a schválení uliční organizací KSČ a závodní organizací KSČ a občanským výborem a zvláštním oddělením v zaměstnání.

2. Možnost dát dítě ze spádové školy do jiné školy včetně práva studovat, dokud rodiče chtějí a jsou schopni na studiích své dítě podporovat.

3. Možnost vybrat si ošetřujícího lékaře a zubaře pro sebe i pro své děti.