24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Děti jako oběti experimentu inkluze

Je konec školního roku, česká společnost má za sebou jeden rok experimentu s dětmi, experimentu inkluzivního vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Ptám se, komu to prospívá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 29.6.2017 21:40

Máte pravdu, paní autorko,

Tyhlety moderní nesmysly, to je další šílenost do vzdělávacího systému. Takže když se těm "odborníkům" podaří zblbnout rodiče těch nemocných dětí, tak se zavřou zvláštní školy. Pokud by se to mělo stát, tak to bude odporné..

J. Václavíková 29.6.2017 16:21

Stává se bohužel pravidlem, že na Psu autoři sesmolí články,

aniž by se namáhali o probíraném tématu zjistit cokoliv, co přesahuje běžné fámy. Jednou z nich je i to, že u nás někdo nutí v posledním roce postižené děti k přechodu do běžné školy, tedy k inkluzivnímu vzdělávání. Pravda je ovšem jiná. Rozhodnutí je pořád na rodičích, stejně tak, jako dříve. Liší se ovšem jedna věc. Dříve šly finance jen do speciálních škol, teď jde patřičná částka za dítětem, tedy i do běžné školy. Pokud rodič nazná, že mu tam bude lépe.

J. Václavíková 29.6.2017 16:23

Re: Stává se bohužel pravidlem, že na Psu autoři sesmolí články,

Vypadá to, že Realisté jsou spíš Prášilové. A ještě by mě zajímalo, jestli je autorka totožná s touto paní:

http://hradecky.denik.cz/zpravy_region/kraj-reditelku-domova-odvolavat-nebudeme-20150818.html

A. Alda 29.6.2017 15:26

Má-li jedno dítě při vyučování dospělého pomocníka,

má na totéž právo i kterékoli jiné dítě.

Proto by rodiče měli nastoupit do tříd se svými dětmi a pomáhat jim stejně (i když zadarmo), jako to dělají placení pomocníci handicapovaných (z nichž mnozí nejsou postižení, ale jen blbí).

A. Javůrek 29.6.2017 12:40

jsem videl,

kolik kamaradu Valachove, kolik ziskovek je na tu inkluzi napojeno ... . Pak to zacalo davit perfektni smysl. O deti, o jejich vzdelani nejde, jde pouze o prachy pro kamarady, spoluzaky ... .

J. Tachovský 29.6.2017 11:41

A jak to vyresi schopny ucitel ?

Talentovanym detem nabidne soukrome doucovani. Rozumni rodice na to kyvnou, ucitel si pomuze, deti se toho vic nauci, zemsky skolsky inspektor bude uspokojen. No a ve tride pri vyucovani to vsichni nejak preklepou. Odnesou to jen ty postizene deti.

A. Javůrek 29.6.2017 12:42

Re: A jak to vyresi schopny ucitel ?

jako ze ucitel, ve svem volnem case, bude zadarmo ucit ty chytrejsi deti ? Si delas legraci ?

A pokud by to bylo za penize, tak na to ne vsichni rodice maji!

V. Novák 29.6.2017 13:05

Re: A jak to vyresi schopny ucitel ?

Rozumný učitel nebude požadovat nerozumný sobotáles a rozumný rodič se rozumně uskromní.

Ovšem je to řešení problému, který neměl nastat.

P. Portwyn 29.6.2017 14:59

Re: A jak to vyresi schopny ucitel ?

Předpokládám, že jde o vtip :o)

Nicméně kdyby náhodou ne, tak doučovat vlastního žáka za peníze je docela konflikt zájmů... To se prostě nedělá. No a doučovat žáka od kolegy(ně) je trochu vošajstlich, protože to může vypadat, že někomu lezete do zelí...

F. Houžňák 29.6.2017 16:20

Tak bude Franta doučovat žáka Libušky a Libuška

žáka Franty, nebo se udělá kolečko větší, aby to tak neřvalo. To je jednoduché.

P. Portwyn 29.6.2017 16:22

Re: Tak bude Franta doučovat žáka Libušky a Libuška

Pokud je to mimo školu, tak to je celkem normální stav... Některé děti prostě nestíhají, a rodiče by chtěli, aby stíhaly.

M. Polák 29.6.2017 11:28

Inkluze?

Ano, každé děcko je jiné. Za to, že můj starší syn nikdy nedokončil vysokou školu je skutečně zodpovědný systém školství. V první třídě (za sociku) měl paní učitelku, která mu dovolila během hodin slabikování ostatních, číst si v zadní lavici knížky. I později měl v podstatě všechno zadarmo. Narazil až na gymnasiu. To už by se potřeboval učit. Jenže to neuměl. Základní škola ho na to vůbec nepřipravila. Pak následovalo období mnoha let, kdy se seznamoval s tím, že život je tvrdý a musím umět. Dnes to zvládá, ale těch cca 10 let tvrdé školy na hranici mezi podnikáním a bezdomovectvím, bylo podle mého názoru důsledkem faktu, že škola nedokázala talentovaného a inteligentního žáka zaměstnant. Proto jsem zásadně proti "glachjšaltování" dětí na té nejnižší možné úrovni.

IQ je ve svém počátku poměr mezi skutečnými schopnostmi dítěte v konkrétním věku, ke schopnostem průměru stejného věku. Proto je IQ = 100 normální průměr. Ale cpát nároky na žáky na úroveň IQ = 90 je podle mého názoru brutální zločin na celé společnosti. Laťka pro vzdělání by měla být postavena výš. Každý, kdo má maturitu nebo vysokoškolský diplom by měl splňovat alespoň IQ = 110 a více.

J. Tachovský 29.6.2017 11:43

Re: Inkluze?

Pane Polak, nalijme si cisteho vina. Nezklamala skola, ale zklamal jste predevsim vy jako rodic.

A. Javůrek 29.6.2017 12:41

Re: Inkluze?

za to, ze se neumel ucit muzete predevsim vy, jako rodic. Skola neni zoodpovedna za vse|

V. Novák 29.6.2017 13:06

Re: Inkluze?

I za socialismu existovaly výběrové školy...

J. Plíva 29.6.2017 13:36

Re: Inkluze?

Základní škola ničí zvídavost a přirozenou snahu se dozvědět o světě vše potřebné. Polská psycholožka zkoumala zvídavost (například známé "proč?" dětí) a zjistila, že po půlroce v 1.třídě klesla zvídavost o 70%.

To napraví jen zrušení povinné školní docházky.

Z. Lapil 29.6.2017 10:08

Dítě není nepopsaný list,

který byste strčili do rotačky a po devíti letech by vám z ní vypadla hromada totožných knížek. Přesně o to se současné školství pokouší, a to, čemu se říká inkluze (správněji se jedná o integraci) do této snahy zařazuje i listy/děti nestandartní. Především je určitě pravda, že už dítě v první třídě si spoustu návyků přinese z domova.

Do stávajícího systému - děti v lavicích, teď všichni poslouchejte, teď si všichni otevřete čítanky - samozřejmě není problém zařadit dítě na vozíku, ale určitě je problém zařadit dítě "mentálně atypické". Buď nějak nestíhá a dělá si svoje někde v koutku s asistentem (TO že je začlenění?) nebo, a to je taky problém, má článek přečtený dřív, než někdo pomalejší přeslabikuje větu. Pokud vydrží sedět a nevyrušovat, budiž mu udělen řád za svatost; nebo řád největšího blumy, možná. Rozhodně mu taková škola neumožní využít potenciál.

Co s tím? Podle mě je třeba uvědomit si, že škola by měla co možná naplnit potenciál každého dítěte, vlastně včetně vysokoškoláků a frekventantů univerzit třetího věku. Což ovšem znamená stávající systém "držet hubu a krok" totálně překopat. Přisypat do slušně fungujícího stroje současného školství materiál, který není schopen zpracovat takovým překopáním není; důkaz sporem je fajn v matematice, ale do pokusů na dětech nepatří.

Takže a především: škola nechť je co možná nejsvobodnější jednotkou. Určitě je nutné pohlídat, aby absolventi jednotlivých škol měli nějaké minimální znalosti, ale určitě není dobré předepisovat, jak se k nim dospěje; když se má práce doma za dobrý nápad pro dospělé, proč by nemohlo fungovat domácí vzdělávání? Čili - maximální svoboda pro vznik nestátních škol.

Není to ale podmínka. Jistě existují soukromé školy na klasický způsob, vím o perfektní (zájemce absolutně nepobírající) alternativní soukromá www.narovine.eu (na způsob montessori) a kupodivu v tomtéž městě (Chrudim) velká státní škola "neformálně alternativní" nabitá k prasknutí i úplně klasická pro ty, kteří se nedostanou jinam.

P. Portwyn 29.6.2017 15:15

Re: Dítě není nepopsaný list,

Problém je, že když dítěti ze "svobodné" školy zadáte úkoly, tak má občas problém je splnit, protože prostě není zvyklé na plnění povinností. Ale zas je pravda, že děti z Malíka umějí některé jiné věci (míněno v dobrém). Ne vše je tam ale tak růžové, jak to lakují pan Feřtek a spol.

Jinak tvrzení, že se v české škole dnes "drží huba a krok", je hodně naivní. Neexistuje způsob, jak k tomu dítě přimět, když nechce. Děti mají hodně svobody, nakládají s ní po svém. Těžko se na ně zlobit, prostě jsou ještě nezralé. Ovšem ti nahoře, kdo to prosadili, by zasloužili, aby je jednou třeba operoval "svobodně vystudovaný" lékař.

Z. Lapil 29.6.2017 15:57

Re: Dítě není nepopsaný list,

Je to určitě tak. Já mám s klasickou školou hlavně ten problém, že obtížně pracuje s dítětem individuálně, takže má potíže s řekněme 20% "nejhorších" a s 20% "nejlepších". Dobří a špatní v uvozovkách, protože schopnost řešit školní úlohy bude u posledního soudu nebo při reinkarnaci z těch méně podstatných kritérií. Doufám :-).

Pročež mám za správné mít k dispozici možnost alternativního vzdělávání v nejširším smyslu. Všechny kaprice nespokojených rodičů nemusí nutně platit stát (ano: kritériem geniality dítěte NENÍ názor jeho rodičů), ale - splní-li škola nějaké cílové podmínky - nesmí tomu stát bránit. Trapné je třeba to, že "moje" soukromoškolní dítě chodí do školní jídelny spolu s dětmi "státními", a - věřte nevěřte - na rozdíl od těch státních platí za oběd víc, protože nestátní děti nejsou (tolik?) dotovány.

Lékař je povinen mít státní zkoušku a nějakou tu atestaci. Jestli se to naučil ve škole, ve sklepě z hacknutých skript nebo dokonce na mrtvolách z vyloupených hrobů, to je mi vlastně jedno. Spíš se budu ptát, jak dopadli ti, které operoval přede mnou.

P. Portwyn 29.6.2017 16:19

Re: Dítě není nepopsaný list,

"...takže má potíže s řekněme 20% "nejhorších" a s 20% "nejlepších..."

Ano, to máte pravdu. Těch 20 % nejlepších vyřešila víceletá gymnázia, na druhou stranu jen z hlediska těch nadprůměrných dětí... Bohužel školní třídy ztratily tahouny.

Já nemám nic proti soukromým školám, jen připomínám, že u nás v ČR soukromé SŠ převážně nevznikly z potřeby rodičů učit děti "lépe", ale jako místo, kam se dostali ti, kteří by se na státní SŠ nedostali. Je ale pravda, že (nejspíš plánovaná) destrukce veřejného školství povede k tomu, že některé soukromé školy se budou vymykat kvalitou směrem nahoru (v počtu desítek či stovek, ne jednotek jako dosud). Soukromé ZŠ pak vidím buď jako náhradu pro obtížně vzdělavatelné děti, nebo jako naopak místo, kde nevládne anarchie jako na veřejných ZŠ; rodiče budou platit za to, aby děti měly MÉNĚ svobody a větší dril. Není vinou soukromých škol, že státní úředník svolil k destrukci veřejného školství.

Co se týče obědů, máte pravdu. Dětem z veřejných škol přispívá město či kraj jako zřizovatel, zatímco "soukromým" dětem přispívá jen stát. Tipuju, že rozdíl dělá 20 Kč na 1 oběd?

Ohledně lékaře, beru to "svobodné studium" se vším všudy, včetně svobodné atestace :)

Z. Lapil 29.6.2017 17:26

Re: Dítě není nepopsaný list,

Asi nejsme ve při, v podstatě jde o to, že zelený je strom života a když je svěrací kazajka moc... svěrací, tak buď strom roste nesmyslnými směry, nebo rovnou chcípne. Fakt je, že chytří rodiče se o své děti obvykle nějak postarají, zatímco ty sociálně slabší skončí tím, že jejich rodiče ani nenapadne, že existuje jiná škola, než ta za rohem, co do ní chodí všichni ze sociálně slabého okolí. "Chlapče nešťastná, všichni tvoji bratři jsou ve zvláštní škole, jen tebe nevzali".

S placením mám pocit, že je to nějak jinak: soukromým školám jsou placeni učitelé a (možná) provoz, určitě ale ne investice. Pro tuhle debatu je to asi jedno.

Zrovna složenky za oběd nejsou moje starost, ale tuším je to 20,- státní a 26,- soukromé dítě. Odhadnuté dvacetikoruně se to moc nepodobá, ale v Chrudimi jsou školské úřady z těch osvícených, tak je klidně možné, že něčím přispívá město. Nebo je to prostě levná jídelna. Nebo kecám :-).

P. Portwyn 29.6.2017 22:33

Re: Dítě není nepopsaný list,

Nejsme, pouze diskutujeme.

Chrudimskému základnímu školství až tak nerozumím, ale město je prý vstřícné :-) Ta dvacka byla z jiného kraje, kde jsem učil na státní i soukromé škole.

Ty platby od státu musím upřesnit (není to podstatné, ale zajímavé snad ano). Peníze jdou za žákem, takže na 1 žáka je normativ daný ministerstvem, viz níže. Z toho se platí platy (které jsou v určitém rozmezí dány tabulkově) plus ostatní neinvestiční výdaje, jsou to dvě kupičky. Investice jsou ještě zvlášť. Soukromé školy nemají platy a ONIVy rozdělené, je to jedna kupička. Normativ mají vlastní, viz níže. Na investice musí použít zpravidla vlastní prostředky ze školného atd.

http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/ekonomika-skolstvi/republikove-normativy-skol-a-skolskych-zarizeni-zrizovanych-8

http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/ekonomika-skolstvi/republikove-normativy-skol-a-skolskych-zarizeni-zrizovanych-8

R. Tichý 29.6.2017 15:37

Za bolsevika to takto fungovalo-zvlastni skoly, bezne skoly, vyberove skoly/tridy. Jenze to se aktivistum nehodi, oni tvrdi, ze jsme vsichni stejni.

P. Boublíková 29.6.2017 9:58

7 dětí v jedné třídě, které nezvládají výuku

z důvodu nějakého mentálního postižení a mají proto své asistenty - to je hodně přitažené za vlasy.

Druhá věc je, že i jedno takové dítě představuje komplikaci. Začlenění do kolektivu např. o přestávkách zdá se mi být utopií, s asistentem za zády. A bez něj zase existuje riziko šikany.

V. Novák 29.6.2017 13:08

Re: 7 dětí v jedné třídě, které nezvládají výuku

Jaké začlenění, když se třída učí kvadratickou rovnici a názorná integrační pomůcka si s asistentem opakuje pořadí dnů v týdnu, aby nezapomněla...?

P. Boublíková 29.6.2017 13:38

Re: 7 dětí v jedné třídě, které nezvládají výuku

Reagovala jsem na předpokládané začlenění dítěte do kolektivu kamarádů, ne do výuky... Jinak si kladu otázku, jaké má vůbec vzdělávání handicapovaných dětí smysl:

- fyzický handicap - tam je to jasné, čím více vzdělání, tím lépe - tito lidé se živit rukama-nohama nemohou

- smyslový handicap, dtto, ale vyžaduje specifické vzdělávání, zde inkludovat téměř nejde

- mentální postižení - závisí na rozsahu. Ale pokud je budoucnost takového dítěte ve fabrice u pásu (což bychom měli přenechat spíš robotům), v nějaké těžké fyzické práci, v chráněné dílně při nějaké rukodělné výrobě - zde je opravdu otázka, kolik vzdělání takový člověk využije a zda má smysl dítě mermomocí cpát do běžné školy

- pak zde máme ještě zvláštní skupiny lidí, kterým se do práce ani do školy moc nechce a kvůli nim se vlastně celá šaškárna s inkluzí provozuje, nuže ti by se vzdělávat měli, poněvadž věcně je živit nechceme :-)

P. Boublíková 29.6.2017 13:39

Re: 7 dětí v jedné třídě, které nezvládají výuku

Opr. věčně

V. Novák 29.6.2017 13:52

Re: 7 dětí v jedné třídě, které nezvládají výuku

Kdysi, po jednom rozsudku ze Štrasburku, že skupina dospělých nejmenovatelné národnostní skupiny byla znevýhodněna tím, že byla zařazena do Zvláštní školy a tudíž nebyla dostatečně vzdělána, mě napadlo IMHO dobré řešení - nevyplácet žádné kompenzace, však co může kompenzovat nedostatek vzdělání, že..., ale zřídit pro ně doučovací školu, kde si budou moci vzdělání doplnit.

Andragogů máme dost.

A myslím, že by počet soudících se ubutlukrů (ubozí utlačení ukřivdění) dosti klesl...

P. Portwyn 29.6.2017 15:18

Re: 7 dětí v jedné třídě, které nezvládají výuku

Podle mne u lehce mentálně postižených bylo nejlepší např. zvláštní zahradnické učiliště - jednoduchá práce, a přesto člověk platný ve společnosti. Ovšem tohle asi už nepůjde..

R. Kříž 29.6.2017 9:04

a teď...

... se paní realistky zeptejme, zda by chtěla odluku vzdělání od státu...

Nechtěla! Je zase jen jedním z těch, kteří cpou lidem svoje hodnoty a uspokojují si splnění svých potřeb za peníze jiných...