29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

BIG BEN: Blíží se konec saúdské ropné nadvlády?

Putin se saúdským králem a ostatními členy OPEC se loni domluvili zmírnit těžbu ropy, aby přestaly klesat ceny a oni nepřišli na mizinu. A je jim to houby platné. Trump totiž naopak pumpuje americkou ropu o sto šest.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Chodur 2.6.2017 23:37

Zajimavy clanek

Cetl jsem clanek a reakce ctenaru, oboji zajimave. Jenom bych chtel poznamenat a shrnout zrejme (coz nekdy lide zapomenou brat v uvahu). Predpovidat vyvoj ekonomiky nebo jejiho odvetvi neni zrovna lehke. Duvod je, ze podminky se ustavicne meni (nekdy necekane) a vyviji. Politika v zucastnenych zemich hraje obrovskou ulohu a meni se nekdy radikalne a rychle a to je hlavni duvod nestability. V idealni situaci by mel market a ekonomicka soutez hlavni slovo a predpovedi by mohly byt tudiz vice spolehlive. V dnesni dobe je vseobecne moc politiku vetsi a vetsi, coz zpusobuje velky problem co se spolehlivosti prognoz tyce. Solarni a vetrna energie atd jsou z 90% (muj odhad) dusledek politickeho vlivu, ne ekonomickych tlaku. Takze dokazete ocenit jaky to ma nehorazny vliv na kvalitu predpovedi. Autor clanku je v tezke situaci a co se spolehlivosti jeho rozboru tyce, urcite si je velmi dobre vedomy svych moznosti. Takze nemam zadny problem s tim, kdyz to vyjde nakonec jinak, vsechno ma sve limity, nektere vstupni faktory (politicky vliv) jsou radikalne nestabilni. Prispevky jsou vetsinou zajimave na obou stranach, dik.

R. Morava 2.6.2017 22:25

To bybyla optimistická zpráva

Pravda ještě by k tomu byla potřeba, aby se Evropa vzpamatovala a vykopala šejky z vlastnictví evropských a amerických firem, z kterých dnes už mimo ropu mají rovněž velké peníze.

O. Mayer 2.6.2017 19:28

úplně bych to takle neviděl...

.. náklady na vytěžení 1 barelu ropy v Saudi Arabistánu budou vždycky nepoměrně nižší než dejme tomu v Prudhoe Bay na Aljašce čili ty závody o cenu směrem dolů mají určitě svůj limit. Ten hraje ve prospěch Saudů, kterým i tak zůstane celkem slušná sumička (a prinejhoším si odpustí nějakej ten hajzl ze zlata) To co nejspíše tlačí cenu stále dolů bude konkurence v podobě obrovské ropné kapacity Iránu (která se nově objevila na trhu) a taky zřejmě asi přece jenom nižší globální spotřeba ropy daná novějšími technologiemi. A právě ty jsou zřejmě jedinou cestou, jak Arabům tu jejich ropnou zbraň definitivně vyrazit z ruky.

M. Pivoda 2.6.2017 19:03

Nekompetentní článek od Všeználka

"... chránil před ekonomickým krachem. Ten se teď díky Trumpovi začíná na Saúdskou Arábii řítit svinským krokem."

"Svinským krokem" se blíží solární energie. Trochu přispívají ke konci Saudské Arabie i větrníky. A možná, Saudskou Arabii do cca 10 let může dorazit i jaderná fúze.

A toto technologické dění s Trumpem nemá nic společného. Trump se pouze snaží dordržet svůj volební slib, aby mohl být zvolen v dalším volebním období.

J. Lepka 2.6.2017 20:44

Re: Nekompetentní článek od Všeználka

No jo, to jo. Jenže tu zálohu větrníků a fotopanelů dělá co? Ono totiž furt nefouká a nesvítí Slunce, hlavně v noci, no a pak je nejrychlejší "studená" záloha plyn a diesel, že. Jo a tu slibovanou fúzi do 10 let pamatuju už poslední půl století...

M. Pivoda 2.6.2017 20:53

Hlavní problém není technologický, ale stav lidské mysli

Ta možnost jaderné fúze je samozřejmě s otazníkem, ale solární energie to potřebné množství energie sama stačí pokrýt dostatečně.

Hlavní problém je vlastně lineární způsob lidského uvažování u technologií, které se vyvíjejí exponenciálním tempem. Proto se nemůžeme v diskuzi nikdy shodnout.

J. Jurax 2.6.2017 23:28

Re: Hlavní problém není technologický, ale stav lidské mysli

"... ale solární energie to potřebné množství energie sama stačí pokrýt dostatečně.".

No, nestačila, neboť ji neumíme v potřebném množství uskladnit.

Jsouce pokryti jenom solárem, teď bychom si na netu moc nepokecali - ono to všechno funguje na elektriku, že ano. A tu soláry v noci nedodají - ledaže bychom na ně svítili reflektory - nejlíp na elektriku ...

P. Spáčil 2.6.2017 18:11

co to,

tady byl nějaký stop stav od 12:08 do 18:06?

Že vy jste kluci zlobili. (:-))

Někteří už mají určitě okousané nehty.

J. Schwarz 2.6.2017 18:06

jeden si říká

z čeho ti producenti ropy asi žili před "ropným šokem" z roku 1973, kdy byl barel ropy za 3 dolary? Ale tehdy možná jezdili na velbloudech s pozlacenými žíněmi na ocase a ne v lamborghini se zlatým výfukem...

J. Vintr 2.6.2017 12:08

Nechápu

proč těm ručníkářům za tu ropu vůbec začali platit.

P. Spáčil 2.6.2017 18:09

Re: Nechápu

a kde ji asi měli vzít?

J. Vintr 2.6.2017 21:41

Re: Nechápu

No přece u nich. Ale platit jim měli nanejvýš korálkama a zrcátkama a ne penězi.

J. Jurax 2.6.2017 23:34

Re: Nechápu

No jo, to všechno vzniklo z toho, že to byli ohleduplní kapitalisté a místo toho, aby řadové lodě ovládly pobřeží a výsadky pěchoty děly a kulomety srovnaly jízdu na velbloudech a odehnali místní na sto mil daleko od nalezišť ropy ve jménu civilizačního poslání bílého muže - tehdy se to ještě smělo, ještě nebyla vynalezena lidská práva a taky nad jejich dodržováním v OSN, která též ještě nebyla, nebděl právě saúdskoarabský moslemín - začali za ropu pošetile platit.

D. Polanský 2.6.2017 11:29

Nesdílím autorův optimismus,

ale život bez alespoň malé dávky optimismu by ztratil smysl. Cena za barel půjde nahoru, to ví všichni, jde o to, aby nešla nahoru prudce.

M. Šejna 2.6.2017 10:10

náklady na těžbu 1 barelu ropy v roce 2016

V.Británie - 44 USD, Kanada - 27 USD, USA (břidlice) 23 USD, USA (klasická těžba) 21 USD, Irák a Írán - 10 USD, Saudská Arábie 9 USD.

Při 50 USD za barel je tedy zatím zisková těžba všude. Saudové mají těžbu nejlevnější a pokud dnes potřebují pro udržení jejich "sociálních výdobytků" 50 USD za barel, tak prostě jim nezbyde, než sociální výdobytky zrušit. Tím se ale jejich bigotní islám nijak nezruší. Spíš bych řekl, že když jim poteče do bot, budou ještě bigotnější.

T. Hraj 2.6.2017 10:38

Re: náklady na těžbu 1 barelu ropy v roce 2016

Přesně tak. Po těch pěti letech si holt budou muset přestart pozlacovat mercedesy a zvyknout si na obyčejné. Bude to těžké, ale laskavý wahabistický vládce je pro toto utažení opasků jistě dokáže motivovat. Vždyť každý má svoji hlavu radši na krku, než někde jinde.

J. Lepka 2.6.2017 11:48

Re: náklady na těžbu 1 barelu ropy v roce 2016

Jo, jenže nikdo si ani v nejdivočejších snech nedokáže představit, jak se to promítne do chování stovek tisíc západoevropských muslimů, kteří teď bohatě čerpají z rozpočtů mešit a náboženských obcí dotovaných právě SA!

A do toho nás EU odzbrojuje.

T. Kočí 2.6.2017 10:06

Drzim Trumpovi palce. Reagan pres ropu polozil SSSR.

D. Polanský 2.6.2017 11:25

SSSR se položil sám

Tak jako Rusko se musí postavit na nohy samo.

J. Lepka 2.6.2017 11:49

Re: SSSR se položil sám

Jo, ale zkouší to přes kotrmelec.

M. Rubáš 2.6.2017 8:49

Doufejme

Doufejme, že Sáduská Arábie zkrachuje, protože šíří terorismus, má koupené mnohé západní politiky a neziskovky. Sáudská arábie je rakovinou světa.

http://www.epshark.cz/video/10

M. Šejna 2.6.2017 9:44

Re: Doufejme

Saudskou Arábii sice lze zlikvidovat brutálním zvýšením těžby ropy a plynu (čímž brutálně poklesně cena), ale jen tehdy, když budou Američané tu svou těžbu dotovat. Těžba v arabských zemích totiž patří k ekonomicky nejefektivnějším, zatímco těžba z břidlic je jedna z nejdražších.

P. Vaňura 2.6.2017 11:36

Přečtěte si podrobněji diskusi! Před prvním ropným šokem

(1973) se např. těžba z mořského dna vůbec nevyplácela, proto se těžila hlavně na Arabském poloostrově. Takže i při ceně 15 dolarů za barel bude Saudská Arábie skutečně pořád vydělávat, ten článek je ale o tom, že nebude vydělávat tolik, aby mohla poplatit současné státní výdaje, musela by znásobit těžbu!

Chavéz ve Venezuele potřeboval, aby cena ropy byla 200 dolarů za barel, pak by mu ten jeho socialismus fungoval!

Mimochodem, v 60 letech se cena energie v USA, "v zájmu rozvoje ekonomiky," údajně skutečně dotovala!

J. Lepka 2.6.2017 11:55

Re: Doufejme

Jedna z nejdražších položek v řetězci je doprava. Stačí přidusit námořní dopravu, ono se na tom již pracuje, povšimněte si, jak se stále častěji zmiňuje neekologičnost lodních motorů spalujících obvykle odpad z rafinerií a většina států těžících ropu má potíže. A nemalé. Proč jinak by Rusko tak intenzívně budovalo další ropovody, tohle by jim mohlo sakra hodně pomoct!

V. Novák 2.6.2017 14:47

Re: Doufejme

"jinak by Rusko tak intenzívně budovalo další ropovody" že by proto, že z Ťumeně nebo Tajšetu se ropný tanker moc daleko nedostane? Tedy... on se nedostane ani tam.

Rusko buduje ropovody a plynovody tam, kde je to potřebné a výhodné - a buduje ropné a plynové terminály tam, kde se mu vyplatí nebýt napevno navázán na jednoho odběratele. Na Baltu, u Nachodky v Tichém oceánu (Kozmino), v Severním ledovém oceánu na Jamalu.

J. Lepka 2.6.2017 17:52

Re: Doufejme

Vy nedoceňujete schopnost země, kde včera prožrali, co měli na zítra a kde dokonce rozdojili kozla pouhou masáží vemene. Ovšem obecně je ropný tanker i obyčejná autocisterna. No a těmi už Sibiř docela pěkně stačili poznamenat, že ?

R. Gramblička 2.6.2017 8:45

Dnes je ve hře i Irán,

který si po dekádách bojkotu užívá vývoz ropy a plynu na světové trhy. Nevím, jaké náklady na těžbu mají Iránci, ale jejich závislost na ropě patrně není tak vysoká, jako ta Saúdská. Krom toho je v jeho zájmu, aby svého úhlavního nepřítele co nejvíc poškodil a ekonomicky to jde teď snáze, než vojensky

J. Lepka 2.6.2017 12:02

Re: Dnes je ve hře i Irán,

Myslím, že jste udeřil geopolitický hřebík na hlavičku. V podstatě pro celou židovsko-křesťanskou kulturní sféru by vojenský konflikt mezi šíity a sunnity znamenal zjednodušení situace, de facto by se opakoval scénář irácko-íránské války. To by sice světové ceny ropy vyhnalo do astronomické výše, nicméně benefity z oslabení islámských snah o světovládu by za to asi stály.

V. Dosoudil 2.6.2017 8:06

Zdá se, že některé sny se opravdu plní.

Zaškrcení penězovodů arabským vyděračům vždy patřilo k mým představám o satisfakci, tak to vypadá, že jsem se toho aspoň částečně dožil.

M. Šejna 2.6.2017 7:58

hloupý článek

pan "myslitel" Kuras nepochopil, že útlum těžby z nových v vrtů v USA (většinou se jedná o těžbu z břidlic) nastal poté, co výrazně klesla cena ropy a plynu. Břidlicová těžba je totiž ekonomicky nákladná a vyplatí se jen tehdy, když je cena ropy a plynu vyšší.

Takže dohoda OPEC o omezení těžby a tím zvýšení cen ropy z 30 dolarů na 50 a více dolarů paradoxně umožnila americkým těžařům obnovit těžbu z břidlic. Není to tedy žádný politický boj proti nadvládě Saudů, ale čistě tržní chování těžařů, kteří těží jen tehdy, když se jim to ekonomicky vyplatí.