23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

EKONOMIKA: Česko, hospodářský hlemýžď

Česká vláda se pyšní hospodářským růstem, nízkou nezaměstnaností a údajně skvělými výsledky státního rozpočtu. Přitom ale náš úžasný růst nedosahuje běžných hodnot z let 2000 až 2008.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kulheim 24.5.2017 14:08

Pane Leskote, mýlíte se, stejně jako pan Šejna.

„Schodek na duchodovem uctu je vytvoren politikami predchozich vlad ..“

Máme průběžně financovaný důchodový systém. To co se dnes vybere, to se zítra rozdá.Krize průběžného důchodového systému. Průběžný systém financování mohl fungovat před 100 lety, když na jednoho důchodce pracovalo 50 lidí. V současnosti je to 1,72 na jednoho důchodce. Situace je dneska odlišná a pracující, kteří odcházejí do důchodu, odevzdají do systému podle ČSOB 3–4× více peněz, než poté budou čerpat. Mladí lidé budou mít důchody mizerné. Zrovna tak lidé, kteří se po padesátce ocitnou bez práce, většinou nemají možnost si našetřit na stáří.

Výdaje na důchody rostou. V roce 2009 činily 332 miliard korun, z toho starobní důchody 244 miliard (v roce 2000 to byla skoro jen polovina -182, respektive 131 miliard korun). To je zhruba9,2 procenta, respektive 6,7 procenta HDP (v roce 2000 to bylo 8,5 procenta, respektive 6,1 procenta ), ale je to 28,4, respektive 20,9 procenta výdajů státního rozpočtu v roce 2009.Dávky důchodového pojištění stouply ze 186,9 mld. korun v roce 2000 na 263,5 mld. korun v roce 2006 a 2007 projektuje 288,3 mld. korun. --Bilance důchodového systému. 1993 +6; 1994 +13; 1995 +8; 1996 +1; 1997 -5; 1998 -12; 1999 -16; 2000 -16,7; 2001 -15,9; 2002 -16,0; 2003 -17,6; 2004 +10,7; 2005 +9,0; 2006 +2,0; 2007 +12,6; 2008 +5,0; 2009 -30 Již dnes stát dotuje důchodový účet 30 až 50 miliardami korun ročně.

Příčinou je- 1/ Stárnutí populace- dochází k poklesu porodnosti a prodlužování délky života. Délka dožití se prodlužuje, ale délka dožití v dobrém zdravotním stavu je od roku 1962 na stejné úrovni. V současnosti pracuje na jednoho důchodce 1,72 pracující. Bude to ještě méně. Stárnutí však z fiskálního pohledu zasahuje i oblast zdravotnictví a dalších sociálních výdajů.

2/ Počet důchodců roste. V roce 2007 počet důchodců 2 68 8 078, počet poplatníků–4 958 581; počet poplatníků na jednoho důchodce 1,84. Rok 2012- počet důchodců 2 871 453; počet poplatníků 4 933 997

M. Prokop 24.5.2017 17:37

Re: Pane Leskote, mýlíte se, stejně jako pan Šejna.

Co tak občas zahlédnu jeho výplody vedle na Lidovkách, namáháte se zbytečně. Nepochopí.

L. Novák 24.5.2017 21:17

Re: Pane Leskote, mýlíte se, stejně jako pan Šejna.

Dobře, že jste si dal práci s vysvětlením... Potíž je v tom, že darebákům jako je Miroslav Šejna nemá smysl něco vysvětlovat. Je to už léta zabedněný agitátor ČSSD a na fakta a logické argumenty neslyší, jenom pořád mele svou...

K. Luboš 24.5.2017 12:05

CZ je stát s koloniální ekonomikou...

...a žádná koloniální ekonomika nemůže růst o nějakých 10 % ročně.

V. Kain 24.5.2017 17:07

Re: CZ je stát s koloniální ekonomikou...

Pan Babiš jak to tak vypadá neví co plácá,ale čím je blbější tím víc se to může líbit.A na to on sází.

M. Prokop 24.5.2017 17:38

Re: CZ je stát s koloniální ekonomikou...

Říkali na VUMLu, nebo kde?

K. Vyšata 24.5.2017 11:50

Těžko podnikatelům je v zemi, kde

je většina ekonomů, politologů, analytiků, geografů, sociologů a mnoho dalších nepotřebných lidí. Ovšem, i mezi nimi jsou vyjímky, tak jako i někteří nezačlenitelní pracují, i těchto profesí je potřeba. Když k tomu připočtu přes sto tisíc neziskovek (sto tisíc ředitelů nebo prezidentů).

Možná, že by ekonom Kohout měl použít tzv. zdravý selský rozum, vzít kalkulačku a sečíst všechny ty nemakačenky, chrliče moudrostí jak by měli ostatní dělat a porovnat je s počtem těch co opravdu dělají. Možná, že by ho udeřilo. jalk je těžké od těch co dělají, uživit takovou masu neproduktivních.

J. Šimek 24.5.2017 14:11

Re: Těžko podnikatelům je v zemi, kde

Ty neziskovky mají cca 60 000 zaměstnanců, protože drtivou většinu jich tvoří zájmové spolky, takže vaše teorie o 100 000 ředitelech nebo prezidentech je dána vaší naprostou neznalostí problému :o)

J. Kulheim 24.5.2017 15:35

Re: Těžko podnikatelům je v zemi, kde

Právě těch 60 000 zaměstnanců, které v současnosti neziskovky změstnávají, by se mohlo uplatnit v průmyslu. Ušteřilo by se 13 miliard Kč, které státní pokladnu neziskovky stojí. Zvýšily by se příjmy SR a snížily by se výdaje SR.

K. Vyšata 24.5.2017 16:23

Re: Těžko podnikatelům je v zemi, kde

Někde jsem četl, že je asi 130 tisíc neziskovek, to trochu koliduje s vašimi 60 tisíci zaměstnanci. Nikde nepíšu, že by některé neziskovky nebyly potřebné a mezi ty počítám sportovní, sociální a podobné. Ale těch začleňovacích a podobně rozdávajících rady jak mají jiní žít jsou tisíce, kde jedinná činnost je pobírat nebo sbírat peníze na svůj život. Pokud se z veřejných peněz do takových organizací perou miliardy, je v době nedostatku pracovních sil trochu pomatenost politiků takové vysávání státu podporovat.

O. Uživatel 24.5.2017 17:15

Uživatel požádal o vymazání
M. Pivoda 24.5.2017 10:42

Závěr Kohoutova článku je sice správný, ale ...

Kohout: "... Co jediné by nám mohlo pomoci: práce a podnikání. Za celou dobu své existence lidstvo nenašlo lepší recept na prosperitu. ..."

Proběhl jsem rychle diskuzi pod článkem a zjistil, že této diskuze se neúčastní žádný podnikatel, ale spíše čeští důchodci makroekonomové. Tudy cesta nevede.

Osobní poznámka: V době, kdy ekonom Kohout vtloukal svým studentům matematicky složité ekonomické modely, já jsem zorganizoval v této zemi čtyři celostátní fóra podnikatelů (dynamické podnikání, později inovační dynamické podnikání).

M. Prokop 24.5.2017 10:53

Re: Závěr Kohoutova článku je sice správný, ale ...

Co Muskovy baterky, dnes nic?

V. Halašta 24.5.2017 12:16

Re: Závěr Kohoutova článku je sice správný, ale ...

I důchodci chodí k volbám a pak záleží, jestli zvolí stranu která chce podnikání zjednodušit a uvolnit nebo naopak toho, kdo chce podnikání sešněrovat regulacemi nebo vysát daněmi.

A v té souvslosti vždy uvádím zajimavou statistiku - průměrný důchod se za vlád ODS zvedal o 500 Kč ročně, za vlád ČSSD o 300 Kč a za současné vlády o 150 Kč. (podle dat ČSSZ)

K. Loskot 24.5.2017 9:47

Rikam si z ceho ti nasi ekonomove ziji, jake vytvareji hodnoty ? V prumyslu chybeji sikovne ruce a mozky a my mame zatim kupy nic neprinasejicich ekonomu, pravniku, sociologu, politologu a k tomu 129 000 neziskovek.

Uplne chybny nazor pana Kohoura je v tom, ze je treba urychlit rust nasich platu. Coz o to, predstava to je spravedkiva, ale o tom by mel mluvit v Risskem snemu a psat do nemeckych novin. Nemecko urcuje nase platy a ceny. V Protektoratu to nemuze byt jinak !

M. Prokop 24.5.2017 9:51

Re:

To jste jen zase něco nepochopil.

K. Loskot 24.5.2017 10:11

A vy ??

M. Prokop 24.5.2017 10:53

Re:

Já jo.

L. Novák 24.5.2017 21:22

Re:

Loskot to vidí třídně, bolševicky... :-D

M. Valenta 24.5.2017 8:59

Koukám na tu tabulku

a vidím, že růst v zemích mimo Eurozónu se píše zpomaluje.

M. Prokop 24.5.2017 9:52

Re: Koukám na tu tabulku

Stále ještě není tak pomalý (nebo žádný) jako v eurozoně.

M. Valenta 24.5.2017 10:03

Re: Koukám na tu tabulku

Tam se spíše lehce zrychluje. Pochopitelně to za čtvrt roku může být zase jinak. Ono je to spíše tím, že ekonomicky vyspělejší země "rostou" obecně pomaleji. Ale tento docela zásadní a povětšinou nehodící se aspekt ekonomové ve svých kreacích jaksi vynechávají (např. Japonsko stagnovalo více než deset let a do černých čísel ho dostala až rekonstrukce po tsunami a oživení v automotive).

M. Prokop 24.5.2017 10:55

Re: Koukám na tu tabulku

Jestli on nebude problém spíš v přebujelé administrativě, přebujelém sociálnu a nevyřešená Mundellova optimální měnová zona ...

M. Valenta 24.5.2017 11:28

Re: Koukám na tu tabulku

Ano, to jsou atributy vyspělé společnosti, kdy se hledá náhrada za pokrokem ztracená pracovní místa. Problém bude spíš v nemožnosti věčného růstu. Abychom to tu ustáli ještě delší dobu ve zdraví, navrhoval bych pomalý úbytek (opak růstu)a to na téměř všech ekonomických a lidských frontách. Z toho se však většině ekonomů ježí hrůzou všechny chlupy, pakliže ještě nějaké mají (taky pokrok).

M. Prokop 24.5.2017 17:39

Re: Koukám na tu tabulku

Z toho se ježí chlupy každému, kdo nemá zelenou makovici.

M. Šejna 24.5.2017 7:28

pane Kohoute

tak jste nám napsal, jak je u nás v Česku všechno blbě, jak se máme mizerně, protože ostatní se mají lépe. Zařadil jste se tím mezi hromadů frustrátů, kteří nadávají furt a na všechno.

A teď zkuste coby autor ekonomického programu jakýchsi Realistů napsat, jak byste to vy Realisti dělali lépe. Jen doufám, že nevymyslíte stejnou hovadinu, jako jakýsi Fiala, toho času předseda ODS, který předevčírem kritizoval návrh rozpočtu na rok 2018 s tím, že ODS by to dělala lépe, protože by výrazně snížila daně a zároveň výrazně zvýšila státní investice. Pan Fiala si asi myslí, že pravicový volič je idiot, který neumí počítat ani do deseti.

V. Halašta 24.5.2017 7:50

Re: pane Kohoute

Jelikož nejsem idiot budu volit ODS :)

M. Šejna 24.5.2017 7:59

tak jo, pane Halašto

pokud budete volit ODS, tak mi přeložte do ekonomické vědy, jak lze Fialovu představu, že ODS sníží daně a zvýší státní investice, přetavit do přebytkového rozpočtu.

J. Kulheim 24.5.2017 8:34

Re: tak jo, pane Halašto

"ODS sníží daně a zvýší státní investice"

Vláda má vliv zejména na výdaje SR. Na příjmy SR má vliv zejména ekonomický vývoj. Výdaje se dají poměrně dobře naplánovat, s příjmy je to složitější. V současnosti mandatorní výdaje činí cca 80% příjmů SR. Pokud by se snížila výkonnost ekonomiky nepokryjí příjmy, ani mandatorní výdaje. Přirozeně se budou zvyšovat vádaje na důchody, zdravotní péči, atd.

Snížením výdajů např. adresné sociální dávky, zjednodušení státní administrativy, zruší dotace, granty, zruší zbytečné úřady apod.

K. Loskot 24.5.2017 10:21

Duchodovy sytem preci nemusi byt nutne soucasti statniho rozpoctu, jako jim neni zdravotni pojisteni.

Stale se jen poukazuje, jak velke jsou mandatorni vydaje, ale ne jak jsou vysoke mandatorni prijmy, kterymi se v minulosti latal statni rozpocet, podle Klausova hesla-penize nemaji maslicky.

Schodek na duchodovem uctu je vytvoren politikami predchozich vlad, ktere vytvorily situaci, kdy velka cast zivnostniku nemusi platit na duchody svych rodicu a prarodicu. Revolucni vydobytek ODS, ODA, US, TOP, LIDEM,