25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Neblázněme z matematiky...

Jeden z největších mozků historie Albert Einstein řekl: „Matematika je jediný zaručený způsob, jak se zbláznit.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 10.5.2017 0:01

No jo

pokud se pamatuji na svá středoškolská studia před půlstoletím, tak na předmět, který mi nešel, platilo jediné - věnovat mu víc času a učit se a přemýšlet. Přemýšlení ovšem jak známo bolí a není tudíž populární.

Je pravda, že matika mi šla, ale nešla mi tehdy povinná ruština (ani ne z ideových důvodů, maturoval jsem 1967; angličtina mi ostatně nešla taky, ale z té jsem maturovat nemusel). Takže ze svatého týdne to bylo cca 45 procent tvrdé dřiny ruština, 45 procent tvrdé dřiny čeština, 10 procent pohodové opáčko matika a fyzika. Měl jsem to sice za jedna všechno, u ruštiny s klikou a u češtiny že jsem nedostal otázku o nějakém veršotepci.

Na nějaké zatraktivnění matematiky bych kašlal - tohle se máš naučit a taky se to naučíš, nebo poletíš. Život není procházka libosadem a mít maturitu dosud nepatří mezi základní lidská práva.

Nicméně bych se přimlouval - ve světle svých výše zmíněných vzpomínek - aby nebyla povinná maturita z jazyků. Mateřský jazyk umíme od mala (koneckonců soudím, že podstatná část zdejších přispěvatelů z češtiny maturovala, aniž by to na písemném projevu mnohých z nich zanechalo následky) a cizím jazykem se doptám i bez maturity ... :-)

P. Portwyn 10.5.2017 9:20

Re: No jo

K tomu prostřednímu odstavci - jo, mne by taky zajímalo, jestli se někdo trápí tím, zda je práce někde ve firmě dostatečně cool...

Tahle představa (nebo spíš vědomá demagogie, zdravím pana Šteffla), že studovat se má jen to, co člověka zrovna náhodou baví, vede k lidem, kteří nebudou schopni překonat jakoukoli komplikaci. Zaměstnavatelé to jistě ocení.

J. Jurax 10.5.2017 15:24

Re: No jo

Ocení - vyhazovem.

P. Portwyn 9.5.2017 21:09

Dovolil bych si oponovat

dvěma myšlenkám paní autorky. Nebo vlastně myšlence jedné, jsou to dvě tváře jedné věci.

Tomu, že "se matematika učí málo zábavně, proto děti nemají znalosti, což je selháním zkostnatělých učitelů základních škol", říkám "mýtus feřtekovský", ale klidně si tam dosaďte jiné jméno.

Není pravda, že by děti matematika nebavila, zatímco třeba z němčiny (výtvarky, občanky/společenských věd, dějepisu...) byly odvařené nad zábavností. Na ZŠ vládne bezvládí, děti jsou nepostižitelné a nikdo na ně nemůže. Tudíž když se jim nechce, nepracují. A ono se jim nechce.

Jenže občanku nebo děják přinejhorším nějak ožvaníte, a taky nemusíte mít ucelený systém. Když proflákáte sedmičku, kdy se učí zlomky, tak jste v matematické řiti a už to nedoženete. Proto jsou výsledky v matematice, která vyžaduje systém, horší, než třeba v ZSV.

Matematicky nadaní studenti humanitní předměty a výchovy nějak zvládnou. Obráceně to neplatí.

P. Portwyn 9.5.2017 21:15

Re: Dovolil bych si oponovat

(dokončení)

Tudíž pro převažující část žáků, jejichž cílem je proplout s co nejmenší námahou a které studium v podstatě nezajímá (ŽÁDNÝ předmět), matematika cool nebude nikdy. To je omyl paní autorky, způsobený tím, že nezná situaci na základních a středních školách.

Představa, že se žák bude svědomitě matematiku, když bude mít pocit, že ji potřebuje, je další mýtus. Dítě (většina z nich) nevidí, co bude za půl roku, natož co bude za 10 let. Těch s jasnou představou, co jednou chtějí dělat, je minimum.

Svědomitě studují buď děti, které z principu dělají, co se jim doma řekne (typ "vzorná žákyně") a ty, které to zajímá, protože je to zajímá (typ "krajské kolo matematické olympiády"). Ani jeden z nich to nedělá pro praktický užitek.

J. Jurax 10.5.2017 0:17

Re: Dovolil bych si oponovat

Souhlas.

V. Vaclavik 10.5.2017 12:22

Re: Dovolil bych si oponovat

Taky souhlasim.

V. Vaclavik 9.5.2017 18:51

BBT a serioznost?

Legrace z vedy, vedatoru, parodie, to ano, ale seriozni veda? O te tam nic nevim.

Ale zafungovat to mozna docela dobre mohlo i tak.

Divam se na porady o vede na nemeckem satelitnim vysilani (ZDF info, nekdy ntv) a v porovnani s temito stanicemi nase Prima Zoom bledne, je jen pohym levnym ceskym odvarem varicim z vody (opakuji az do mrte a jeste ty mene kvalitni porady). A vse je vyrobeno v USA, v naproste vetsine v nich figuruji americti vedci. Mozna kdyby u nas nekteri nasi vedci chteli, nebo byli schopni, ale to by bylo na delsi diskuzi.

E. Nichtburger 9.5.2017 18:06

Einsteinův citát

K v článku uvedenému Einsteinovu citátu bych se rád zeptal na jeho originální verzi a zdroj. Děkuji předem.

P. Burda 9.5.2017 16:36

Matematiku si vybírají

nikoli jen ti, co se v ní cítí silní, ale (především?) ti, co umějí počítat do TŘÍ. Matematika je 1 zkouška, proti ní stojí z anglického jazyka zkoušky 3 - písemná, ústní a didaktický test. Úvaha, že 1 < 3 ale v tomto případě neplatí.

J. Krásenský 9.5.2017 15:30

Matematika znamená zvládnout počty.

A počty (sčítání odčítání, dělení a malá a velká násobilka) se musí nadrtit stejně jako písmenka. Nechuť k matematice vyplývá z neznalosti počtů. Je to podobné, jako by se ten, který dokáže přečíst písmenka, dokázal nadchnout pro literaturu. Takže bez učení a osvojení si počtů se nikdo pro matematiku nenadchne.

I. Babková 9.5.2017 17:17

Re: Matematika znamená zvládnout počty.

Lépe bych to nenapsala.

V. Vaclavik 9.5.2017 18:38

Re: Matematika znamená zvládnout počty.

Jenze i 'nadrceni' lze delat s chuti, zapalem. Ale to se ve verejnem, tedy socialistickem skolstvi nedeje a dit nebude, i pres nejake mozne vyjimky.

J. Jurax 10.5.2017 0:26

Re: Matematika znamená zvládnout počty.

Nesouhlas.

To, zda se ono "nadrcení" dělá s chutí nebo ne je funkcí mnohého. Třeba nadání, domácího zázemí a přístupu ke knihám a studijním materiálům (dnes v době netu je to nesrovnatelně jednodušší, za mně tohle nebylo), povahového vybavení, atmosféry ve třídě, neformální skupiny, do níž ve třídě i mimo ni patříte a v neposlední řadě taky osoby - spíš osobnosti - pedagoga.

A pravím - neboť jsem neabsolvoval jiné než veřejné a socialistické školství - že se i tam tohle mohlo dělat a taky dělalo s chutí a zápalem.

V. Vaclavik 10.5.2017 12:21

Re: Matematika znamená zvládnout počty.

Napsal jsem tam "lze"!!

J. Jurax 10.5.2017 0:19

Re: Matematika znamená zvládnout počty.

Souhlas.

P. Portwyn 10.5.2017 9:26

Re: Matematika znamená zvládnout počty.

Klíčová je násobilka a zlomky. Ono se blbě počítá, když i na nejtriviálnější úkony tahají žáci v 8. či 9. třídě kalkulačku ("výpočty" typu 3x8, nedělám si srandu). Pak se jejich mentální kapacita vyčerpá na prkotiny a nějakou logickou "nadstavbu" prostě nevidí. Pro ně je to změť nepochopitelných čísel.

Tolik k oblíbenému tvrzení "není potřeba umět počítat, přece mám NA MOBILU kalkulačku".

Z. Rychlý 9.5.2017 14:12

To jsou filosofické hrátky.

Když už planě filosofovat, tak proč ne o tomhle: Když nebude matematika povinný maturitní předmět, tak proč ji vlastně na středních školách vůbec učit?!! Přece stačí znalosti ze základky. A basta.

A vůbec, vždyť jsou mnohem důležitější předměty! Třeba multikulturní výchova, nebo genderová studia. Už teď jsou to nejdůležitější aspekty kariéry, tak proč to nejsou maturitní předměty?

Mohl by též být další příspěvek k výchově nového člověka kromě inkluze. Pro nebohé bílé heterosexuální muže by měly být otevřené školy nového druhu (polepšovny), kde by hlavním maturitním předmětem pro chovance bylo: "Jak správně líbat chlapa a jeho části". O pedagogy a dozorce by jistě nouze nebyla, a svět by se konečně zbavil té arogantní většiny meloucí dokola mantry o jakési rodině a podobných nesmyslech.

Z. Lapil 9.5.2017 17:32

Re: To jsou filosofické hrátky.

Váš příspěvek ovšem není filosofování, nýbrž ironie.

Z. Rychlý 9.5.2017 19:39

Re: To jsou filosofické hrátky.

Tak to se mi nepovedlo. Zamýšlel jsem to víc k sarkasmu, ale vyšla z toho "jen" ironie. Příště přitlačím.

Zcela bez ironie a humoru - diskuse nad něčím tak samozřejmým, jako je maturita z matematiky, vznikla jen proto, že nějaký sociální inženýr stanovil cíl, aby x% mládeže mělo maturitu a y% VŠ. Čím vyšší je stanovené procento absolventů, tím nižší musí laťka (maturita, diplom) být. Procento troubů s degradovaným papírem se zvyšuje.

Opět k ironii: Absolvent vysoké školy bačovské musel kdysi absolvovat odborné zkoušky z předmětu: Ako ovce vyháňat a zaháňat - a ruštinu. Doktorát získal když absolvoval předmět Ako chytro houno z mlieka vykynožit, keď sa ovcia doňho vys*re.

J. Kanioková 9.5.2017 19:59

:))))))

J. Lukavsky 9.5.2017 22:02

Re: To jsou filosofické hrátky.

"Ako ovce vyháňat a zaháňat - a ruštinu" No my jsme přidávali ještě marxismus. ten tam chybět nesměl.

Z. Rychlý 9.5.2017 22:16

Re: To jsou filosofické hrátky.

No jo, máte pravdu. Už je to dávno, co jsem tam studoval :-))

J. Berger 9.5.2017 22:38

Re: To jsou filosofické hrátky.

Tak mne napadá, že tuším ve Finsku mají 80% vysokoškoláků. Jelikož Gaussovu křivku neoblafneš, to jen svědčí o úrovni VŠ vzdělání...

J. Jurax 10.5.2017 0:32

Re: To jsou filosofické hrátky.

No, ono se teď mezi vysokoškoláky počítají i bakaláři po třech letech studia. Nejspíš i v tom Finsku. To pak čísla naskočí jedna radost. A taky jde o to, co ti vysokoškoláci študovali, jaký obor.

To dřív se pomaturitní nástavba za vysokou školu nepočítala ... :-)

J. Jurax 10.5.2017 0:28

Re: To jsou filosofické hrátky.

Ano ! :-)

P. Klíma 9.5.2017 13:07

Nahlédnutím do osnov ZŠ

je možné se přesvědčit, že 80-90%ním obsahem maturity z matematiky je učivo základní školy.

Neúspěch maturantů lze tedy považovat za národní katastrofu.

A k tomu ta inkluze postižených mezi zdravé...

V. Novák 9.5.2017 13:41

S hrůzou jsem se dověděl, že Běloun,

sbírka příkladů, ze které jsme se učili na přijímací zkoušky na střední školy, je dnes pomůcka na přípravu k maturitě.

Čtyři roky údajného vzdělávání v... nikde...

I. Babková 9.5.2017 14:18

Re: Nahlédnutím do osnov ZŠ

Ten Váš odhad není správný. Podívejte se do katalogu požadavků k maturitní zkoušce z matematiky a porovnejte to se školním vzdělávacím plánem libovolné ZŠ.

V letošním zadání testu z matematiky bylo z celkového počtu úloh 26 jen 9, na jejichž vyřešení by stačily znalosti ze ZŠ, ale muselo by je řešit dítě spíš nadprůměrné, které rozumí zadání a umí používat i zdravý selský rozum.

Maturitní testy z matematiky jsou každý rok vždy o něco složitější, letos tam byla např. relativně těžká úloha na výpočet pravděpodobnosti jevu (k výpočtu bylo nutné orientovat se v kombinacích).

Dalším rizikovým faktorem je časový limit - 105 minut (na každou úlohu tak v průměru připadnou ca. 4 minuty). Některé úlohy jsou dále formulovány skoro jako problémy do matematické soutěže. Test se dá akceptovat jako únosný pro studenty gymnázií, či technických oborů SOŠ, pro studenty např. obchodních akademií je nevhodný.

P. Burda 9.5.2017 16:40

Re: Nahlédnutím do osnov ZŠ

V minulých letech stačilo na stupeň dostatečný tolik bodů, kolik se jich dalo získat "počítáním na prstech" - tedy se znalostmi ZŠ. Maturant by neměl být výrazně podprůměrný a za 4 roky vzdělávání po 9. třídě by mel umět o něco víc.