16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

GLOSA: Rovnice s nulou

Na serveru Seznam jsem (16. 4. 2017) zaznamenal video s otázkou: Jste chytřejší než české děti? Otázka z češtiny byla srozumitelná a většině dotazovaných se bez problémů podařilo určit, že se jedná o větu stupňovací.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Řezák 21.4.2017 11:07

Re: Nula neni cislo!

Slyšel jste něco o číslech přirozených, reálných,racionálních, komplexnich atd.?

J. Řezák 21.4.2017 11:04

Re: Jediný "chyták" v příkladu spočívá právě v tom,

Pro Pepíčka je ovšem třeba to převést do praxe: když máš h..o a přibude ti dalších dvaapůl ho...a, co si za to koupíš? Odpověď zní h..o. A rovnice je k pochopení i pro Pepíčka z integrované třídy.

J. Lepka 21.4.2017 10:32

Uvedená rovnice je z ranku vtipů o matematice,

stejně jako pokus o důkaz, že všechna lichá čísla jsou prvočísla.

J. Klepal 21.4.2017 10:16

Re:

V matematice lze selský rozum použít jako intuitivní návod, ovšem pak nutno vše ověřit ověřenými matematickými metodami. Matematik se obvykle selskému rozumu vyhýbá.

J. Klepal 21.4.2017 10:12

Re: Opravuji překlepy

Překlepem je i čárka před atd., neboť atd. je a tak dále.

D. Stirský 21.4.2017 10:03

Opravuji překlepy

Autor asi moc kladný vztah k matice nemá. Přece kvadratické rovnice se zapisují také ve tvaru AX na druhou + bx + c = 0. Zde udělám x - 2,5x = 0 a výsledek je, že x = 0. Matika důležitá je. To, že není dostatek dobrých učitelů, platí také. Mnozí si léčí své komplexy na žácích, tj. ukazují jim, jak jsou blbí. Jinak Platón měl na své slavné Akademii nápis, ať tam nevstupuje nikdo, kdo nezná matematiku. To píšu pro ty, kteří si myslí, že matika důležitá není a že ve škole by se mělo jen diskutovat, filosofovat, atd., atd.

D. Stirský 21.4.2017 10:02

Tak nevím:

Autor asi moc kladný vztah k matice nemá. Přece kvadratické rovnice se zapisují také ve tvaru AX na druhou + bx + c = 0. Zde udělám X - 2,5x = 0 a výsledek je, že x = 0. Matika důležitá je. To, že není dostatek dobrých učitelé, platí také. Mnozí si léčí své komplexy na žácích, tj. ukazují jim, jak jsou blbí. Jinak Platón měl na své slavné Akademii nápis, ať tam nevstupuje nikdo, kdo nezná matematiku. To píšu pro ty, kteří si myslí, že matiky důležitá není a že ve škole by se mělo jen diskutovat, filosofovat, atd., atd.

J. Tachovský 21.4.2017 9:50

Re: Nula neni cislo!

Tak ho nechte. Pan Vaclavik mel asi po ranu potrebu vyjadrit se k necemu o cem vubec nic nevi. Dale nam chtel ukazat naprostou absenci logickeho mysleni. Oboji se mu poradilo.

M. Marek 21.4.2017 9:37

Re: Jediný "chyták" v příkladu spočívá právě v tom,

Řekni nám Pepíčku: "Existuje číslo, které můžu vynásobit 2.5 a ono se nezmění?" Průměrný Pepíček v deváté třídě má vědět že existuje a je to nula.

R. Langer 21.4.2017 9:29

Na druhou stranu - stačí použít selský rozum. ;-)

D. Polanský 21.4.2017 9:18

Od toho mnozí učitelé tady přece jsou,

aby žáky a studenty otrávili! Nebo ne?

V. Novák 21.4.2017 9:04

Jediný "chyták" v příkladu spočívá právě v tom,

že zkoušený si musí uvědomit, že úlohu nelze řešit dělením, resp. že nulou se v oboru reálných čísel dělit nedá. Tedy ne bezhlavě "dosazovat", ale nejdřív myslet.

To, že libovolné číslo násobené nulou je nula, resp. "učeně", že nula je pro grupu s operací násobení nulovým prvkem (pro operaci sčítání je jednotkovým prvkem) musí škola žáka naučit. A je mnohem podstatnější informace, že toto pochopil, než vyřešení jakkoli složité rovnice.

V. Novák 21.4.2017 8:57

Nula je cislo!

O množinách čísel celých, racionálních, reálných jste nikdy neslyšel?

Natož komplexních?

Nejste vy humanitně vzdělán?

I. Mertl 21.4.2017 8:09

Re: Nula neni cislo!

Že Vy máte nějakou speciální školu, pane Václavíku?

J. Klepal 21.4.2017 7:55

zdánlivá záludnost

Problém nuly není nijak záludný. V aritmetice jsou dvě základní binární operace: sčítání a násobení, které jsou komutativní a navíc mají speciální prvek, který nemění svého kolegu v operaci. Tím je 0 pro sčítání a 1 pro násobení. Inverzní operace odvozené jako druhotné ze sčítání a násobení, tj. odečítání a dělení, již komutativní nejsou. Uvedený příklad nelze řešit metodou x/x = 2,5 (jak bylo v článku řečeno, neboť to by musel být x různé od 0), ale odečtením, tj. 1,5x = 0 a pak je x = 0/1,5 = 0. Pokud bych chtěl použít dělení, pak bych musel použít představy limity a to x, kterým chci dělit, zvětšit o libovolně malé číslo označené třeba jako eps (řecké epsilon, jak bývá zvykem). Pak dostanu řešení ve tvaru x = eps/1,5 pro libovolně malé eps, které v limitě eps –> 0 je samozřejmě 0, a zkouška 0 = 2,5 × 0 prokazuje správnost výsledku. Mohu se podobně ptát na to, kolik je (exp(x) – 1)/x pro x = 0. Dělit nulou nelze, má však stále smysl se ptát, k čemu se hodnota této funkce blíží pro x–>0, výsledkem je 1, a proto lze takovou funkci spojitě dodefinovat právě touto hodnotou. Podobně je to s faktoriálem nuly a jejím vztahem s obecnější gamma funkcí s argumenty v oboru přirozených čísel.

J. Jelínek 21.4.2017 7:45

Re: Nula neni cislo!

Nechte toho pane Václavíku, melete 3,14čoviny.

Š. Šafránek 21.4.2017 7:45

Přátelská polemika

Patřím k těm, kdo matematiku protrpěli včetně maturity za dvě. Ale když jsem na "chyták"s uvedenou rovnicí narazil, odpověď jsem znal za 2 vteřiny - protože jsem si vzpomněl na mraky podobných a velmi užitečných rovnic ve škole.

Protože operace s nulou nejsou matematickou libůstku nepoužitelnou v běžném životě. Násobení nulou je věc ze života - násobení nulou rovná se eliminace. Jeden slon nerovná se jeden mravenec. Ale žádný slon rovná se žádný mravenec. Tedy nic. Nula je geniální věc!

V. Vaclavik 21.4.2017 7:40

Nula neni cislo!

"Nula je svým způsobem záludné, ale potřebné číslo. Vymyká se pravidlům, která obecně platí pro ostatní reálná čísla."

Jenze nula neni cislo, cisla jsou cisla prirozena a jen ona: 1, 2, 3...

A co bychom ocekavali od ucitelu, kdyz sami vedci veri na singularitu a to nejen v matematice, ale i ve fyzickem svete.

Cisla znaci neco, nula znaci nic.

Nula musela byt vynalezena aby slo v plnem rozsahu v matematice pouzivat zaporna cisla, coz rovnez nejsou prirozena cisla. Mimochodem, prirozena cisla nejsou 'kladna cisla', jak se vsude mylne uvadi, nybrz jen 'cisla'. Ale presne pouzivani pojmu je nam cizi a to nejen ve spolecnosti, ale i ve vedach samotnych. Ti nasi vedatori jsou konec koncu take jen lide.

"Nula je svým způsobem záludné, ale potřebné číslo. Vymyká se pravidlům, která obecně platí pro ostatní reálná čísla."

Na to bych se autora jen otazal, jestli take veri na cisarovy nove saty? Vysvetloval by tomu diteti, ze cisarovy nove saty se vymykaji pravidlum oblekani ostatnich normalnich smrtelniku?

Z. Rychlý 21.4.2017 6:41

Za mých časů se tomu

říkávalo triviální řešení. Souhlasím s posledním odstavcem - dávat do přijímaček takové "špeky" je zhovadilost.