25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

GLOSA: Rovnice s nulou

Na serveru Seznam jsem (16. 4. 2017) zaznamenal video s otázkou: Jste chytřejší než české děti? Otázka z češtiny byla srozumitelná a většině dotazovaných se bez problémů podařilo určit, že se jedná o větu stupňovací.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Hraj 21.4.2017 16:08

Re: Tak rovnice 2.5x - x = 0 je záludná? :-))))))

Já právě nechápu, jak může být premisou to, že "správnou odpověď známe". To platí pouze pro axiomy. Jejich planost je nepodmíněná a proto mohou sloužit jako východiska pro další dokazování. Ale říci, že správnou odpověď známe, ale současně že ji musíme ještě dokazovat je vnitřně sporná věta.

V. Vaclavik 21.4.2017 15:57

Re: Jako bych slyšel

Kdyby nula bylo cislo, slo by s ni provadet stejne operace jako s cisly. Selska logika.

J. Vlček 21.4.2017 15:52

Re: A co takhle

Pane Schwarzi, a jak jste dospěl k té úpravě? Přece úprava, kterou jste provedl s rovnicí vy, není správně provedena. Zalistujte v matematice a ověřte si operace s rovnicemi.

M. Marek 21.4.2017 15:40

Re: Matematické fórky, pro život nic

Promiňte ale rovnice o níž je tu řeč rozhodně není z kategorie vyšší matematiky ale spíše z říše selského rozumu.

V. Klepetko 21.4.2017 15:39

Re: Tak rovnice 2.5x - x = 0 je záludná? :-))))))

Nesmyslnost nějakého předpokladu může být velmi nesamozřejmá. Existuje nějaké sudé číslo >2, které by nebylo součtem dvou prvočísel? To nikdo neví, jeho (ne)existenci se zatím nepodařilo dokázat. Nebo - lze zreformovat EU? :-) Pokud budeme mylně vycházet z toho, že správnou odpověď známe, tak můžeme vygenerovat řadu hodnověrně a správně vypadajících hloupostí. To jsou ty paradoxy :-))))))

T. Hraj 21.4.2017 15:15

Re: Uvedená rovnice je z ranku vtipů o matematice,

Pane Řezáku, toto je kultivovaná diskuse! Odbočkami a otvíráním nových témat debatu štěpíte a rozmělňujete.

...ale dobře, pokračujte!

J. Schwarz 21.4.2017 15:14

A co takhle

x = 2.5 x upravit na x (2.5 - 1) = 0, t.j. 1.5 x = 0. Pak na rovnici "nic divného" není, dělit nulou netřeba. Výsledek x = 0 je zjevný.

V. Vaclavik 21.4.2017 15:12

Re: Nula neni cislo!

Tak me vysvetlete co je imaginarni cislo. A nechci slyset ten blabol, ze je to 'neco' zakladniho, nejake pismeno, tedy mekke i, cehoz mocnina na druhou je zaporne cislo. Kdyz jste vy a vsichni takovi vseznalkove.

J. Lepka 21.4.2017 15:09

Re: Uvedená rovnice je z ranku vtipů o matematice,

Pravda. Ovšem devítka je chyba měření.

P.S. Dle definice jste se stal v 17. otcem ?

T. Hraj 21.4.2017 15:04

Re: Tak rovnice 2.5x - x = 0 je záludná? :-))))))

Přiznám se, že mám problémy už s premisou toho paradoxu: "předpokládejme existenci největšího čísla" (slovům rozumím, ale celku význam dát neumím).

A ponaučení že "pokud je náš původní předpoklad lichý, pak s pomocí logicky korektních a konzistentních úvah můžeme dospět ke zcela nesmyslným závěrům" mi naopak připadá axiomatický pro jakékoli logické uvažování. Ajťáci říkají "když to nacpeš kravinama, vylezou ti zase kraviny".

T. Hraj 21.4.2017 14:48

Re: Matematické fórky, pro život nic

Matematika tříbí čisté myšlení (tj. nezávislé na empirii). To je dostatečným důvodem pro "trápení". Je samozřejmě otázka, kam až při plošné výuce zajít.

A co se týče praktického užití "matematických fórků". Vemte si třeba takový: Máte 100Kč, čtvrtku vám vezmou a pak vám někdo čtvrtku vrátí. Máte zase 100Kč nebo 93,75Kč? Nebo když úrok u hypotéky zvednou ze 4% na 5%. Zdražili o 1% nebo o 25%? Spousta lidí z nedostatku vzdělání na podobné věci denně doplácí.

L. Severa 21.4.2017 14:46

Jako bych slyšel

matematika Dr. Doc...., který před léty řekl: "nula není číslo, nula je symbol". Že by se mýlil ?

T. Hraj 21.4.2017 14:26

na rozměru záleží

Hlavní rozdíl mezi nulou a ostatními čísly je ten, že nula nemá rozměr. Ostatní čísla jsou vlastně intervaly od nuly. Například 20cm není jen ta konkrétní ryska na pásmu, u které je číslice "20". Je to celá délka pásma od nuly až po tuto rysku.

Nula žádným intervalem není. Proto se při mnoha operacích chová tak podivně.

V. Klepetko 21.4.2017 14:17

Re: Tak rovnice 2.5x - x = 0 je záludná? :-))))))

"nějakého řešení"

D. Stirský 21.4.2017 14:16

Co mě naučila matematika?

Především systému, řádu, logice. Třeba tomu, že nazvu-li v textu něco PX, pak už to PX musím stále používat, že po A následuje B,... Je zvláštní, že velcí matematici, fyzikové či jiní vědci přírodní skoro nikdy netvrdí: "Nějaké fidlání od Mozarta či Haydna k životu nepotřebuju a k čemu mně bude to, že vím, kdy vládla Marie Terezie a že Balzac napsal Otce Goriota?" Naopak. Oni velmi často byli a jsou amatérskými umělci, zajímají se o historii a vědy neexaktní, čtou poezii a krásnou literaturu a vyznají se v nich. Oproti tomu chlubit se tím, že jsem blbý na matematiku, patří k evergreenům českých celebrit. Nikdo by neřekl, že dodnes nepochopil shodu podmětu s přísudkem a že je blbý na pravopis, ale nedostačivost v matice - tím se mnozí kasají (s falešným sebemrskačstvím "já vím, že je to ostuda, ale..."). Ve skutečnosti jsou na to hrdí. Pro mně je stejný lapsus psát "abyjste" či "pernamentka" jako tvrdit, že x na druhou = x + x nebo neumět namalovat graf funkce y = x.

V. Klepetko 21.4.2017 14:16

Re: Tak rovnice 2.5x - x = 0 je záludná? :-))))))

Pokud vím, tak moderní matematika se velmi vehementně snaží pojem aktuálního nekonečna z svých základů zcela vymýtit, je to složité, od Cantora k Vopěnkovi je cesta stejně dlouhá, jako od Pythagora do 18. století ...

S tím Perronovým paradoxem: zamyslete se nad tím, že existence či neexistence k jakého řešení není vždy tak zřejmá, jako v případě "největšího možného přirozeného čísla". Někdy se naopak intuitivně zdá, že řešení jistě musí existovat: a je jedno, jestli se jedná o nějakou matematickou hypotézu, "reformu EU", libertariánského jednorožce nebo cenové optimum. No a Perron ukázal, že pokud je náš původní předpoklad (o existenci řešení) lichý, pak s pomocí logicky korektních a konzistentních úvah můžeme dospět ke zcela nesmyslným závěrům. : -)))

Jinými slovy : pokud budeme považovat žáky ZŠ apriori za idioty, tak z nich idioti vyrostou najisto!

J. Řezák 21.4.2017 13:35

Re: Nula je cislo!

Komplexní čísla - to bylo něco jako komplexní hodnocení. Obojí mělo složku reálnou (datum narození, bydliště atd.) a imaginární (nadšené budování socialismu v naší vlasti a účast na něm).

F. Farniente 21.4.2017 13:33

Matematické fórky, pro život nic

Celá diskutovaná věc jasně dokazuje, že protlačování vyšší matematiky do škol je jen masturbace řešitelů podobných fíglů a chytáků. Pro život to na rozdíl od ostatních předmětů nepřinese nic. Já vím, začnete mi vysvětlovat, že jeden z miliónu se stane konstruktérem mostů, druhý konstruktérem letadel, třetí architektem procesorů, ale je fakt potřeba kvůli třem trápit zbylých 999.997 žáků? Když ano, tak proč je nenutíme brilantně ovládat třeba elektronový mikroskop? Nebo CT? To jich v životě použije asi stejné procento, jako infinitesimální počet.

J. Řezák 21.4.2017 13:31

Re: Uvedená rovnice je z ranku vtipů o matematice,

Jenže tahle poučka začne haprovat už u devítky. Jinak, já měl svoje prvočíslo v sedmnácti a vůbec to nebylo liché. Naopak :-).

J. Řezák 21.4.2017 13:29

Re: Tak rovnice 2.5x - x = 0 je záludná? :-))))))

Ale tady je zádrhel: neexistuje absolutně největší přirozené (!) číslo, protože vždycky můžeme stanovit rovnici y=N+a, kde a je jakékoliv číslo větši než nula. A budeme matematicky v řiti. Proto už hodně dávno přišli matematici s pojmem nekonečna (to je tam, co se protínají rovnoběžky :-)).

J. Řezák 21.4.2017 13:21

Re: Jediný "chyták" v příkladu spočívá právě v tom,

A o tom to je. Valachová by z toho slzela štěstím, jak se její integrace osvědčila.

A. Alda 21.4.2017 13:10

Jo.

Mne překvapilo, že to každému nedocvakne na první pohled.

A není to znalosti matematiky, ale o matematickém (čili přesném) myšlení.

M. Marek 21.4.2017 12:42

Re: Jediný "chyták" v příkladu spočívá právě v tom,

Správně, je třeba učit na příkladech ze života.

M. Bílý 21.4.2017 12:41

Absolvoval jsem reálné gymnázium (původně to byla reálka) ..

.... vroce 1945. Skončili jsme u základů infinitesimálního počtu a to mi do mého začínajícího projektantského života v Energoprojektu (dálková vedení) úplně stačilo. S rovnicí zavěšeného vodiče visícího v řetězovce jsem neměl problém. Na té jsem si bystřil mozek, nikoliv na zapeklitostech jako je x = 2,5 x s nimiž tenkrát nikdo nevyrukoval. Považuji je, pro praktický život, za hloupost.

P. Portwyn 21.4.2017 12:38

Re: Nechápu.

Třeba někoho naštvalo, že na to nepřišel? ;o)

P. Kersch 21.4.2017 12:22

pravidlo

Když se probírá na základní škole násobení a dělení čísel, každý učitel v určité fázi (ne hned na začátku) zavede a zdůrazní jednoduché pravidlo aritmetiky:

Každé číslo násobené nulou se rovná nule.

Lze to po několika školních letech srozumitelně dovysvětlit i zapomnětlivým maturantkám z ekonomických škol: Máš v bance na účtu "nula korun" a vedení banky ti oznámilo, žes vyhrála jejich loterii a vklad se ti zvyšuje pětkrát... Kolik budeš mít potom na účtu?

Za těch dvacet let doučování středoškolské matematiky to pochopili (-y) všichni / všechny.

R. Langer 21.4.2017 12:14

Re:

Tak je ovšem otázkou, co si představujete pod pojmem "selský rozum". Já třeba například počty, když už ne přímo tu matematiku. ;-)

V. Klepetko 21.4.2017 11:43

Tak rovnice 2.5x - x = 0 je záludná? :-))))))

Dobrý článek, ale do rubriky "chtip"...

Pro nejmladší dcerku, která je v kvartě osmiletého gymplu, jsem k pobavení našel jinou záludnost, která ukazuje, jak nebezpečné je automaticky od počátku předpokládat, že řešení nějakého problému (nejen matematického) vůbec existuje, a přitom důkazem existence řešení ma být právě samo toto řešení po jeho nalezení. Tato "slepá víra" v existenci řešení nějakého konkrétního problému je velmi zrádná, jak ukazuje známý Perronův paradox.

Předpokládejme, ze existuje nějaké největší možné přirozené číslo. Označíme si ho jako "N". Předpokládejme dále, že N není rovno 1. Protože však pro N > 1 platí, že Nexp2 > N, tak vzniká spor s tvrzením, že N je největší. Takže musi platit, že N = 1

:-)))))))))))))

A. Alda 21.4.2017 11:14

Nechápu.

Mně to bylo srozumitelné ihned. A nechápu, proč by to mělo vyvolávat odpor k matematice.

J. Řezák 21.4.2017 11:08

Re: Nula neni cislo!

Že vy jste vyhrál nějakou matematickou paralympiádu.