16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Slohová práce

V minulých dnech jsem občas pročítal komentáře týkající se maturitní písemné práce z češtiny. Není to poprvé, kdy se ozývá kritika, a jistě zdaleka ne naposled – školství je oblast, která je, řečeno s určitou nadsázkou, v permanentní krizi. A maturita je jen vrcholkem ledovce, na který naráží náš školský Titanic.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Klíma 21.4.2017 19:35

Dnešní novináři jsou ostudou češtiny

Jsouce sami zmanipulování, píšou nelogické a nebezpečné bludy.

Ale jejich čeština o nich vypovídá ještě víc - za mého mlada by nepostoupili do deváté třídy ZDŠ (to byla taková zkratka, víte?).

Dnes se střední školy perou o hlupáčky ze ZŠ a cpou jim maturitu a následně tito "maturanti" jdou bez přijímaček na školy vysoké - a ejhle: inženýr Bohuslav Sobotka, magistr Radek John a doktor Stanislav Gross jsou tady!

T. Hraj 18.4.2017 23:14

na delce nezalezi

250 slov? Proc tolik?

Traduje se, ze jeden student na tema slohove prace "Co je odvaha?" napsal "To je odvaha!". Podepsal se a praci odevzdal. Dostal bohuzel za 5 - ucitele si clovek nevybira.

P. Kersch 18.4.2017 13:12

panu Lepkovi k jeho příspěvku 9.35

Na vašem vlastní textu lze vidět, jak je obtížné napsat něco krátce, bezchybně a smysluplně.

Jestliže například (podle Vás) má takový text umět napsat absolvent základní školy - proč by to absolvent střední školy taky neměl umět?

P. Kersch 18.4.2017 20:13

Re: panu Lepkovi k jeho příspěvku 9.35

Rozdíl bude v námětu, nikoliv v požadavku na stručnost, gramatickou a logickou správnost - ten si musí středoškolák udržovat v paměti běžným a opakovaným tréninkem.

J. Lepka 18.4.2017 23:04

Re: panu Lepkovi k jeho příspěvku 9.35

Nemáte pocit, že zaměňujete dva maturitní obory : mateřský jazyk a matematiku? Přesněji sloh a logiku?

Ergo, logicky vychází, pokud absolvent ZŠ musí zvládnout určité penzum slohové úrovně mateřského jazyka, je nutné de facto totéž po něm vyžadovat při maturitě?

F. Ogáv 18.4.2017 12:40

Cermat

Pro jednu nejmenovanou firmu s panem ředitelem v čele je nutno vymýšlet práci. To je jedno, že je nesmyslná. Hlavně, že je. Firma funguje prach bídně, ale to nevadí, vždyť je placena z berní. Z našich berní.

Čest práci! (Aby to bylo stylové)

D. Stirský 18.4.2017 10:57

S pravopisem mám tuto zkušenost:

Můj pradědeček byl docela známý v místě bydliště, zemřel v r. 1945. V rodinné kronice jsou písemné kondolence. Psali: rada z úřadu, profesor z gymnázia, pradlena, řezník, posluhovačka... A všichni bez pravopisných chyb. Jen občas byly špatně čárky. A ti s nejnižším vzděláním měli docela hezký rukopis, asi důsledek krasopisu?

Z. Lapil 18.4.2017 10:09

Je gramatika důležitá?

Nějaký čas jsem se motal kolem hodnocení zcela amatérských povídek. Otázka, je-li gramatická správnost podmínkou pro přesun práce do hodnotitelského kolečka, byla řešena často, a často velmi emotivně. Panovala ovšem shoda, že jsme nikdy nikdo nečetl povídku - ne nutně dobrou, ale aspoň hodnou označení povídka - jejíž autor evidentně nezvládal gramatiku. Čímž nemyslím sebečastější jednotlivé chyby a překlepy, ale texty zmršené k nečitelnosti; rekord z nějakých dvou tří stovek prací je tuším 14 chyb na řádek.

Trapné je, že mi vlastně nikdo nikdy neřekl, že gramatika má celkem poctivou "logiku". Učili nás shodu přísudku s podmětem, ale nikdo nám nějak neřekl, že platí shoda všeho se vším: muži/ženy se smáli/y, to si člověk musí pamatovat a pracně odvozovat, spolu s přídavným jménem je to naprosto intuitivní ("mladé muži" - to přece neřekne ani analfabet).

Což je vlastně odkaz na matematiku: kdo VÍ, že A je A a že B je B, ten si nemůže splést (například) Němce občanstvím a Němce rodem. Ledaže by si to pletl schválně.

Zpátky k maturitám: není-li člověk schopen napsat delší smysluplný a jakž takž bezchybný text, nemůže o sobě tvrdit, že je středoškolsky vzdělán; v matematice podobně. A zní-li argument, že to ke své práci nepotřebuje, pak nepotřebuje středoškolské vzdělání, ale výuční list. A ne aby mě někdo osočil z neúcty k řemeslu: ušít oblek ani omítnout barák neumím a rozhodně si nejsem jist, že bych se to dokázal naučit opravdu dobře.

A. Alda 18.4.2017 15:30

Souhlasím.

Kdo nepotřebuje ke své práci gramatiku, stylistiku a ortografii, ten nepotřebuje maturitu a stačí mu výuční list.

P. Selinger 18.4.2017 9:46

Hodnocení slohu je subjektivní a nekontrolovatelné.

Přitom úroveň znalosti pravopisu se neustále zhoršuje, a to i u profesionálních novinářů. Nabízí se tady myšlenka- odejít od slohu a přejít k rozsáhlé prověrce znalosti pravopisu, která je objektivně a i číselně hodnotitelná...

D. Stirský 18.4.2017 9:15

Nezaracujme matematiku!

Já v ní nikdy neexceloval, ale naučila mně jednomu: Že nazvu-li jednou něco X, pak v textu musím ono X také používat. Že text má mít něco jako úvod, stať a závěr, že je třeba jej vhodně a logicky rozčlenit do odstavců, že u odborného textu musím nejprve definovat pojmy, které používám... Maturitní písemky by klidně mohli opravovat pedagogové dané školy, jako tomu bylo dosud. Své studenty znají a to je, myslím, nutné.

I. Babková 18.4.2017 7:56

Písemná práce z ČJ

nemá ambice testovat tvořivost naší mládeže. Ta se podchycuje jinde. PP jen testuje, zda student umí napsat krátký, relativně bezchybný a smysluplný text na dané téma. Je to minimum, které by měl zvládnout každý maturant.

Studenti, kteří své studium berou vážně a svědomitě plní zadané úkoly po celé studium, by neměli mít u maturity žádné větší problémy. Pak je tu však velká skupina studentů, kteří buď z lenosti nebo z jiných důvodů celé studium proflákají, jejich vysvědčení jsou plná dostatečných. Ti patrně u maturity problémy mít budou, třeba jen proto, že nevydrží systematicky pracovat po určitou dobu. A určitě to nesvádějme na to, že kantoři neumí učit a jiné podobné bláboly. Každý člověk tedy i student je schopen vyvinout patřičné úsilí, jde-li mu o dosáhnutí nějakého cíle.

J. Lepka 18.4.2017 9:35

Re: Písemná práce z ČJ

Nemáte pocit, že zapřaháte koně za vůz? Cit: "...napsat krátký, relativně bezchybný a smysluplný text na dané téma", musí umět absolvent školy základní ne střední a ještě u maturity.

Tohle je důsledek soustavného snižování úrovně a požadavek, aby i pomocný dělník, či městský biřic slynul maturitou. Ta jim pak dává právo studovat libovolnou vysokou školu, aby se pak naše socialistická vláda mohla chlubit % absolventů, obvykle na úřednických postech. Pak se divíme, že tzv."novináři" neznají gramatiku, zaměňují "s"a"z" a nic jim neříká shoda podmětu s přísudkem.

I. Babková 18.4.2017 9:48

Re: Písemná práce z ČJ

Kdyby koně!

J. Lepka 18.4.2017 22:57

Re: Písemná práce z ČJ

Pravda, naše děti, nejpozději vnuci budou zapřahat velbloudy. Nebo jen bloudy???

J. Jurax 19.4.2017 0:02

Re: Písemná práce z ČJ

No, bloudy už máme zapřáhnuté - na slovutném ministerstvu přes školství ...