19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

FEJETON: Naši roztomilí éáci

Jistě to znáte. Není nic strašnějšího, než pustit si rádio a slyšet nějakého zpovídaného nešťastníka vydávat za každým třetím až šestým slovem zvuk „ééé“. Je to neskutečně rušivé a rozostřuje to vaši pozornost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kotas 17.3.2017 20:01

Re: Ježíšikriste,

Bramboru tlachací ještě někdo poslouchá ?

L. Harvánek 17.3.2017 19:44

Naši roztomilí ....

Český rozhlas vysílá zajímavý pořad s názvem "Jak to vidí" a host tohoto pořadu se vyslovuje k nejrůznějším aktuálním otázkám. Řekl bych, že výběr hostů je na patřičné úrovni a k dané problematice mají co říci. Navíc jejich slovní projev bych řadil k tomu nejlepšímu, co jsem kdy slyšel. Bohužel i sem se chybička vloudila a jeden z nových hostů mi přímo působí svým projevem mrazení v zádech. Byl to pro mne šok a nemilé překvapení, neb pana Pečínky si vážím za jeho psané komentáře.

Jenže ten jeho mluvený projev je .....

K. Krejčů 17.3.2017 17:45

Ježíšikriste,

a to si pan Chrastina nevšiml, že opravdovou ééééé hvězdou je moderátorka Radia Plus Barbora Tachecí. Divím se, že jí to ještě nšdo neřekl!

I. Novák 17.3.2017 15:17

Hleďme si sobě.

Tak začínal text v jenom "rámečku" s různými moudrostmi v učebnici češtiny a literatury pro základní školy v roce 1959. Před každou hodinou ho náš učitel nechal některému z nás ocitovat. Tenkrát jsem smyslu textu moc nerozuměl, ale pamatuji se ho dodnes. A také se mi jeho pravda dnes a denně připomíná. Dovolte tedy:

"Hleďme si sobě své mateřštiny. V ní je vzdělanost naše. Ne podle množství různých vědomostí, nýbrž podle toho jak s větší či menší jasností umíme mysliti a myšlenky své sdělovati, měří se naše vzdělanost. Tu pak ovšem nestačí snad ona znalost mateřštiny, které jsme nabyli v rodině nebo i ve škole. Mateřštině je nutno doučovati se po život celý."

J. Kombercová 17.3.2017 14:53

Re: Smát se prosťáčkovi

Zvlášť když má takovou docela důležitou funkci, vekteré může kazit životy jiných.

J. Chaloupka 17.3.2017 13:50

Nejen v rozhlase, ale i ve veřejnoprávní televizi

se najde těch eee velké množství. To sice není vina těch mladých dlouhovlasých děvčat a několika chlapců, které vidíme na obrazovce, ale zejména pánů Dvoráka a Šámala, kteří ty nedouky na obrazovku pustí. Asi že jim za to dobře platíme.

P. Švejnoch 17.3.2017 13:49

Re: To se divím

Vaši poznámku o "jednosemestrovém přízvuku" považuji za irelevantní. Tito lidé se snaží vypadat emericky - někdo proto, že si myslí, že je to úžasně khůl a in, jiný proto, že chce dát najevo fakt, že se od své původní země odloučil (např. Ivan Lendl toho byl hezkým příkladem).

Nepředpokládám, že Vladimír Remek chtěl být svým toporným hledáním českých slov nějak interesantní, takže, jak píšu výše - nevidím v tom žádnou souvislost.

To, že Vaši kamarádi nic nepoznají (resp. že o tom nemluví), může být pouze projevem jejich slušného vychování, případně to nepovažují za důležité natolik, aby o tom vůbec hovořili.

Co se obecně týče vlivu cizojazyčného prostředí na vyjadřovací schopnosti jednotlivce v původním jazyce, je to, dle mého soudu, velmi individuální. Zažil jsem příklady jak "postižení" velmi nepatrného, až téměř žádného (pokud to člověk vyloženě nezkoumal a nevyhledával - třeba ve stavbě věty), až po šílenosti typu "a my sme drajvovali k Vence" (po patnáctiletém pobytu v anglofonním prostředí).

Ale jestli jste svým příspěvkem chtěl říct jen to, že dle Vás je Vladimír Remek blbec, pak se mým příspěvkem nenechte nijak znepokojit... :-)

T. Kočí 17.3.2017 13:24

Myslite Witovskou?

T. Kočí 17.3.2017 13:21

Blbost. Eeee je kontrola mluvidel,zda neselžou.

C. Hulka 17.3.2017 12:54

Re: To se divím

Rok a pul mluvit rusky z něj těžko udělalo éáka.

Já žiji v USA 20 let a když se jednou za pár let bavím v Praze s kamarády tak to nepoznají.

Skutečně nemám pochopení pro pitomce co získají americký přízvuk po semestru na americké škole.

O. Zuckerová 17.3.2017 11:21

Jsme světová velmoc

v počtu expertů, analytiků, analytiček, mluvčích, politologů a politoložek - absolventu těch nejprofláknutějších VŠ (u nás a někdy, žel, i ve světě) věkové skupiny do 25 let (mentálně do 15). Některé z těchto osob byly evidentně v minulém životě papoušky, někdy i roupy. Tato skupina vesměs neéá, neb si je absolutně jista tím, co hlásá.

A. Alda 17.3.2017 10:50

Nejen hosté v rozhlase,

ale i profesionální reportéři z televize se vyjadřují naprosto odporně, nesedí-li zrovna ve studiu se zrakem upřeným na čtečku.

M. Malovec 17.3.2017 10:35

Na éání jsem si zvykl

z dob pana Bendy, který však měl vždy co říci. Nemohu si zvyknout na slova éání nahrazující prostě, prakticky. Nebo módní výrazy - běh na dlouhou trať, o tom to je. Plácání nesmyslů je na českých rozhlasových a TV stanicích vís než dost. Tisíce bc. Mgr., Dr. jsou postě nedouci.

Z. Lapil 17.3.2017 10:32

Re: Bude hůř!

Televizi moc nesleduju, ale získal jsem dojem, že ééé netvoří ani tak hosté, jako redaktorští začátečníci obojího pohlaví. A myslím si, že půlka problému je v tom, že se z nějakého důvodu cítípovinniééémluvitééérychle. U amatéra je to pochopitelné, u absolventa žurnalistiky bych očekával mluvu (z)kultivovanou.

U hostů se často všímám, že mluví naprosto monotónně. Neklesají hlasem na konci věty, neakcentují klíčová slova a podobně.

J. Dusitko 17.3.2017 10:27

Smát se prosťáčkovi

je ubohé...

J. Dusitko 17.3.2017 10:25

Přeplněno je obzvláště

vybranými éajícími astrology z různých pseudofakult, jakými jsou především FSS a FSV...

P. Lenc 17.3.2017 10:23

Re: Zasmála jsem se po chuti

Ano, ale je to to hodně smutný smích.

M. Hatlák 17.3.2017 10:10

Re: Na "ééééééé" byl mistr nad mistry Luděk Sobota

https://www.youtube.com/watch?v=zj44mNpZoIE

J. Schovánek 17.3.2017 10:04

Re: Zasmála jsem se po chuti

Tak já to nevydržel a musel to přepnout. Ale nezasmál jsem se.

V. Povolný 17.3.2017 9:59

Re: Jako obvykle agent Rudolf úplně vedle

připojuji se. V poslední době jsem si také všiml pozoruhodného jevu - v CT se to začíná hemžit experty z nejrůznějších neziskových organizací.

P. Švejnoch 17.3.2017 9:40

Re: To se divím

... souhlas - u něho to příliš nevadilo. On vlastně ten vtip byl k Vladimíru Remkovi poněkud nespravedlivý. Nikdo totiž nevzal (nechtěl vzít) v úvahu, že před svým letem žil asi půldruha roku v Hvězdném městečku, kde nemluvil jinak než rusky - což se na jeho pohotovosti v češtině nutně muselo nějak projevit.

P. Hlosta 17.3.2017 8:47

Re: Jako obvykle úplně vedle

Máte naprostou pravdu, že základní vina je na školství. Ta druhá vina je však na zaměstnavateli média, jestli nevyrazí na hodinu ééala. Dle zkušenosti z televizí i rádia mám zato, že hlavní je názor redakce a pozvaný host je vedlejší, což z posluchače - diváka dělá blbce, co přeci zkonzumuje všecko, co se mu naservíruje. To je obdobné, jakoby v restauraci vám naservírovali jídlo na špinavé talíře a mysleli si, že to ten strávník nejak sežere přeci!

M. Prokop 17.3.2017 8:37

Re: To se divím

Na Remka jsem si taky s pobavením vzpomněl. Ééééééééé měl opravdu hodně. Ovšem, u něj to bylo spíš k úsměvu, on se slovem neživil. U redaktorů, moderátorů a jak si ti zázraci říkají, je to k pláči.

P. Hlosta 17.3.2017 8:36

Bude hůř!

Rétorika se vyučuje na střední škole už dost dlouho. Tedy aspoň mí synové ji měli. Po absolvování školy jsem naznal, že mají vynikající vlastnosti pro diskuzi, že nechají vždy domluvit, neskáčí do řeči, jsou vyrovnaní a pokud jim diskuze názorově nesedí, pak od ni odchází ve vší slušnosti. Rozhodně se nepřou bez argumentace a dokáží formulovat názor, byť i psychicky zrovna trpí. Žádné ééání rozhodně nehrozí! Patrně měli výborné profesory a průpravu po celou dobu studia. Dnes jsou už více než třicátníky a výuka rétoriky jim velmi pomohla v jejich náročném povolání.

Rádio příliš neposlouchám, takže nevím jak dalece má autor pravdu. Co ale z televize leze za zvěrstvo moderátorsko reportérské, to je naprostá degradace mluveného projevu v prakticky každém nesestříhaném šotu, nebo i "zábavné" politické diskuzi. Od hostů nečekám perfektní projev, ale od přímo k tomu určených zaměstnanců toho média bych očekával aspoň minimální školený projev, když už ne slušnost k hostu. Skákání do řeči, přerušování hosta při jeho argumentaci, směrování ho k určité odpovědi podle představy té redakce(pochybuji, že reportér, moderátor, má osobní zájem na určení směru odpovědi), je sviňárna nejhrubšího zrna na diváka. Chápu to jako politikum, jako svinstvo současnosti.

Ééání je sice sluchu příšerné a reportéři-reportérky by měli mít za sebou poctivou průpravu škol, leč prasárna tohle není. Prasárna je uvádět záměrně diváky v omyl lží a polopravdou. Pro taková média je možné přesvědčení, že lež je základ života společnosti! Už jen příklad základní je v reklamě. Všichni už pradávno jsou smíření s tím, že lež reklamy je jakousi samozřejmostí, prostě marketingový jev. Konzumace pak je jen nalhávání si, jak mi ta lež vyhovuje.

Od tohoto stavu se odvíjí i stav kulturnosti celé společnosti. A bude stále více hůř!

M. Prokop 17.3.2017 8:35

Re: Zasmála jsem se po chuti

Ano.

Přičítám to "televiznosti" mládí dotyčných. Četba dávala trochu jiný základ.

M. Prokop 17.3.2017 8:33

Re: Jako obvykle agent Rudolf úplně vedle

" Navíc dobrý redaktor si vybírá především hosta, který má co říct,..." - ano, pak ovšem veřejnoprávníci mají špatné redaktory. Vybírají si hosty, kteří budou říkat co redaktor(ka) chce slyšet a tvrdě je k tomu vedou. Pokus říci nějaký názor, nedejbože odporující mediálnímu mainstreamu, je rázně přerušen dotazem na nějakou pitomost. O znalostech mateřského jazyka taktéž marno mluvit.

V. Heidlerová 17.3.2017 8:30

Zasmála jsem se po chuti

Včera v jakémsi pořadu éééééčela ombudsmanka. Soustředila jsem se už jenom na to éééééééé, smysl mi unikl úplně. Článek je velice vtipný. Rozhodně by ti lidé, kteří pracují se slovem a hlavně se slovem mluveným, měli svůj projev kultivovat!!! A psané slovo? Haňba mluvit, darmo plut. Ta gramatika, ubohá čeština, tento klenot mezi klenoty nám daný.....

M. Prokop 17.3.2017 8:29

Holé neštěstí v tomhle oboru je Kubal, ČT.

V záznamu mu to vyčistí, ale když byl zpravodajem v USA a byl naživo, tak hrůza (obsah obvykle také).

A mimo éééé ještě také "jetoo" a "vtutochvíli". Už neexistuje teď, nyní, právě teď ....

J. Sova 17.3.2017 7:55

Re: Na "ééééééé" byl mistr nad mistry

https://www.youtube.com/watch?v=jz9w0wv9EBw

P. Rudolf 17.3.2017 7:50

Jako obvykle úplně vedle

Právě redaktoři veřejnoprávních médií jsou, co se verbálního projevu týče, ti nejlepší, i když zlepšit se je vždy možné. Což oni taky průběžně evidentně dělají. Navíc dobrý redaktor si vybírá především hosta, který má co říct, i když to s jeho projevem často není to pravé orechové, na rozdíl od špatného, jenž si pozve politika, kterého už sice mluvit naučili, ale přesto (nebo právě proto) neřekne vůbec nic.

Jelikož celý český národ (samozřejmě až na výjimky) má zásadní problém s verbální a nonverbální komunikací ve veřejném prostoru, je naprosto jasné, kde je problém - Školství, které skoro vůbec neučí projev před auditoriem (pojď před tabuli a pověz nám to), rétorika je tam slovo neznámé a nonverbální komunikaci žáci zvládají tak maximálně tím, že když se k ním kantor otočí zády, tak na něj před třídou demonstrativně vystrčí prostředníček.