19.4.2024 | Svátek má Rostislav

Diskuse k článku

SOBOTNÍ CESTY: Proti proudu

V jedno pošmourné, březnové odpoledne jsme se vydaly, tři sousedky z ulice, na výstavu kamélií do zámku v Rájci nad Svitavou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Zana 12.3.2017 19:42

Re: Taky jsme se prošli

Pěkné album. Teda ty stromy jsou ohromující, to už jsem dlouho neviděla. A všem přítomným to tam moc sluší :-)

A. Lex 12.3.2017 19:15

Re: Alex krása !

Maričko, i když jsem se snažila kaméliím dát vše, co potřebují, stejně jsem dvě utrápila, takže další jsem už nepořizovala. Raději se jdu jednou za rok na ně mrknout do skleníku v Rájci, nebo navštívit přímo výstavu, která je vždy komponována s různými uměleckými styly a je to pastva pro oči. Vazby ostatníh čerstvých kytek jsou samozřejmostí. Floristika u nás šla hodně nahoru.

Z. Lika 12.3.2017 18:58

Re: Taky jsme se prošli

Ano ano, zdravím Kačku velice!

A. Lex 12.3.2017 18:21

"Stromečky" jsou krásné. V Zidlochovické oboře jsem nikdy nebyla. Jsem ráda, že Kačka už může chodit ven, na procházku.

Z. Lika 12.3.2017 18:10

Re: Taky jsme se prošli

Mají tam krásné stromy (nejen tedy). Jaro na startu.

Z. Matylda 12.3.2017 16:53

Taky jsme se prošli

a fotky jsou tady: http://malcka.rajce.idnes.cz/2017_03_park_zidlochovice

M. Crossette 12.3.2017 15:53

Alex krása !

asi bych také v údivu postávala a obdivovala ty všechny překrásné "historické ikebany". A vůbec celý interier zámku je dílo lásky k minulosti. Puget z motýlích křídel to je úžasné a fakt nechápu, jak to dokázal někdo vytvořit.

Kamelie tady patří k velmi oblíbeným dekorativním keřům. Nejčastější jsou sytě rudé, ale někde mají bilé, či růžové, viděla jsem i keře naroubované do tříbarevných. Docela mě mrzí, že jsme si kdysi nezasadili keř na zahradě, protože tady kvete už od konce ledna až do poloviny března, někdz troche déle. Jenže tenkrát jsem o nich nic nevěděla a teď už je na to pozdě, nemáme kam keř dát. Jedno místo kam odp. jezdíme s Trixie je hřbitov kousek od centra města. Je tam vždy prázdno, daleko od aut a Trixie tam ráda čuchá. A tam v rohu hřbitova na okraji divočiny bohatě rozkvetl keř rudé kamelie. Tak jsem si ulomila několik větviček do vázy. Vlastně poprvé, protože do té doby jsem keře vídala jen tak z dálky na cizích zahradách, kupodivu ani v našem zdejším parku nejsou vysazené. A zjistila jsem, že jim to ve váze sluší a že v ní i docela dlouho vydrží. Květy kamelií nezvadnou, ale tak po pěti dnech prostě celé odpadnou od stonku, trochu jako "odstřelí" ibišek (ve středu květu od toho zůstane díra). Keře tak mají na zemi kolem sebe celý květný věnec. Protože jsme v době květu kamelií byli na hřbitově ještě několikrát, vždy jsem si domů přinesla několik nových větviček, byla radost se na ně dívat. Teď už květy pomalu končí.

Z. Xerxová 12.3.2017 13:26

Re: krásný výletík

tady už taky slůňo jen občas vykukuje - ale ráno bylo úžasně - a v šest ráno mínus pět...

T. Zana 12.3.2017 12:39

Re: Sedím

To je moc dobře, že to tam takhle vedou. Vůbec tenhle Domov mi přijde báječný.

T. Zana 12.3.2017 12:38

Re: krásný výletík

Tady bylo ráno krásně jasno, dost zima (tak 3 - 5 stupňů), ale zatahuje se.

Z. Matylda 12.3.2017 12:23

U nás není ani umrzlo, ani jasno... tak půjdeme odpoledne do židlochovického zámeckého parku okouknout jeleny.

Z. Xerxová 12.3.2017 11:54

krásný výletík

- krátký - jen deset kiláčků - ale viděli jsme Janovickou poustevnu, prošli Žibřidice a přes louky a les došli k Janovickým rybníkům a zpátky do Janovic. Krásně je v Podještědí... umrzlo,jasno, spousta ptáků - a tedy taky srnčí zvěře...

D. Ruščáková 12.3.2017 10:53

Milá Alex, tak tam bych byla

moc ráda s tebou - a nejen proto, že mám zrovna domácí vězení:)) Bezvadnej text a krásné fotky... to si snad budu muset někdy naplánovat jako výlet.

Jo a klobouk dolů před paní hraběnkou! Četla jsem teď rozhovor s nějakým jiným šlechticem (francouzské jméno, tak si ho nepamatuju) a ten říkal, že zatímco politici myslí dopředu na jedno volební období, oni na generace. Řekla bych, že je to dlouhodobě úspěšnější postup, ale holt doba je jiná. Musíme doufat, že i odolná.

Z. Vave 12.3.2017 10:46

Re: Krásné, Alex, a člověka

Ony byly bezpochyby zvyklé od dětství, takže měly zocelené prsty ... a taky od práce neodbíhaly k internetu a tak podobně. :)

A. Lex 12.3.2017 9:37

Re: Milá Alex

Jsem ráda, že se v praxi potvrdilo, že to není jen výplod mé bujné fantazie. Ve Valticích (se přiznám) jsem ještě v zámku nebyla, když je nyní opravený. Musím to napravit, dokud není turistická sezóna v plném proudu.

A. Lex 12.3.2017 9:34

Re: Krásné, Alex, a člověka

Ale fůůůůj ... jestli! Čti po sobě, čti, Alex.

A. Lex 12.3.2017 9:33

Sedím

a přemýšlím, kam se dnes vydat, právě se ukázalo z mraků sluníčko. Včera odpoledne jsme jely s Ajvi ještě na návštěvu do Domova, za maminkou. Pejsci tam mohou (musí se chovat tiše a slušně). Vždy vezmu staré prostěradlo, dám ho mamince do postele, na něj si lehne Ajvi a maminku přesvědčuje, že pes je príma kamarád :-). Takhle tam provádějí canisterapie s labradory, Takže "ležáci" jsou na chvilkového, chlupatého podnájemníka v posteli, zvyklí a těší je to.

A. Lex 12.3.2017 9:29

Re: Krásné, Alex, a člověka

Ano, Vave, ženská část výpravy se několikrát ujišťovala, jestly je to pravda, že samy dvě.... Paní s úsměvem potvrdila, že ano. Asi bylo zrovna škaredé zimní období.

Z. Vave 12.3.2017 9:02

Krásné, Alex, a člověka

to ladí skoro až do letní nálady, protože kdy se nejvíc jezdí po zámcích a hradech?

Venku je sluníčko a u mně pokoji temno (na západ, lodžie, panelák naproti), nicméně v té kobce musím zůstat a dodělávat quilty na výstavu, které musím v pátek odevzdat. Šiju hodně v ruce a jak právě na klávesnici cítím, prostředníček pravé ruky už má dost. Proto ještě jednou s úctou a obdivem smekám před oněmi vyšívajícími hraběnkami!

Hezký den všem.

Z. Lika 12.3.2017 8:38

Vylupuje se krásný den

Tak akorát na výlet. Hezky si neděli užijte.

Z. Xerxová 12.3.2017 7:00

hezký den

hezkou neděli všem Zvířetníkům a zvířátkům :o) těm, co dneska něco slaví, přeji vše nej nej. A těm, co potřebují pofoukat bolístka na těle či na duši, držím palečky, ať je brzy líp.

Je krásné ráno - mrazivé,ojíněné, zcela jasné. Ještě stihneme dopolední výletík a pak už budeme čekat na prázdninové Trpajzlíky

Z. Yga 11.3.2017 17:24

Milá Alex

Nádherné fotky nádherné výstavy. Kytky a sklo jdou k sobě. Je škoda, že ten zámek jde do kopru (ale stále doufám, že ne úplně). A jak říkáš,mít dva krásné zámky blízko sebe je pro turismus výhra - zářným příkladem je právě LVA - i když na turisty většinou nadávám (:o))). Lednice a Valtice jsou vystaveny v odlišném slohu (Lednice imitace tudorovské gotiky) a Valtice (baroko) a opravdu stojí oba za navštívení ...

Z. Yga 11.3.2017 17:15

Re: Tady jsem byla

Jo - to album si pamatuju. Mně se litina líbí.

T. Zana 11.3.2017 16:32

Re: Moc se mi líbí

No jo, Něco nad Něčím :DDD To znám důvěrně...

Z. Hanča 11.3.2017 16:27

Moc se mi líbí

všelijaké akce na zámcích (a hradech), které přitáhnou návštěvníky, a výstava kamélií kombinovaná s uměleckým sklem je nádherná. Díky za představení, Alex. Rájec jsme navštívili před 40ti lety (hrůza!) na jedné z prvních dovolených, tenkrát poblíž Brna. Moc se mi ten zámek líbil a pamatuji si, že jsou tam vystavené obrazy Amálie Mánesové, která ho navštěvovala (občas mi utkví takové střípky informací :-)) ). Ovšem jinak jsem si paměť potrápila, protože jsem si nemohla vzpomenout na druhý zámek, který jsme navštívili ve stejné době. Byl blízko, jmenoval se nějak podobně jako Rájec nad Svitavou, snad od O.... No, nevydolovala jsem to z paměti a musela se potupně podívat do mapy - byl to zámek Náměšť nad Oslavou.

A. Lex 11.3.2017 12:56

Re: Tady jsem byla

No, Zano, bylo to tentokrát tak, tak. Ony ty interiéry jsou dost tmavé, protože jsou přivřené venkovní dřevěnné žaluzie?, světlo jimi prostupuje jen málo.

A. Lex 11.3.2017 12:54

Oni každý rok kamélie vystavují vždy ...s něčím. Naposledy jsem na nich byla před pěti lety, kdy byly komponovány s uměleckou litinou, která se odlévala ve slévárnách Salmů, v Blansku. Sbírky jsou nyní umístěné na zámku v Blansku a stojí za to si je prohlédnout. Fotky mám v tomto albu

A. Lex 11.3.2017 12:42

Re: Alex díky !

Jenny, to je ta "logika" státu, když na to nemáme, nevrátíme a ať to raději spadne. Viděla jsem zámek v Častolovicích vrácený rodu Sternberků. Hraběnka Sternbergová, úžasná dáma, jej tak nádherně opravila a udržuje, že mám chuť se tam zase zajet podívat. Mimochodem velmi příjemná a milá dáma, když byla se svými pejsky na vycházce, tak se s Ajvi zamotali do vodítek a my je musely z toho vykutat :-).

Pro zajímavost fotky z Častolovic mám tady:

A. Lex 11.3.2017 12:33

Re: Zámek

Ty sbírky, jsou po šlechtickém rodu. Zámek se vyznačuje (kromě pěstění kamélií) krásnou sbírkou obrazů a užitných předmětů. Oni Salmové, napřed bydleli na svém zámku v Blansku, ale ten potom přenechali k bydlení svým vedoucím pracovníkům ve slévárnách (dalo by se říct v dnešní řeči -manažerům) a zařídili si nedaleký Rájec. Proč tento zámek nechal stát tak zchátrat tomu nerozumím, když pár kilometrů odtud je zámek v Lysicích a ten byl a je, velmi dobře udržovaný. Naposledy jsem v něm byla na Silvestra.Jen pro představu, pár fotek ze silvestrovské návštěvy zámku v Lysicích je tady:

Je to škoda, byl by to pro turismus velký přínos, mít dva takové krásné zámky s nádhernými uměleckými sbírkami nedaleko sebe.

A. Lex 11.3.2017 12:16

Re: hezký den

U nás už je sucho, jenom okolo potůčku to trochu čvachtalo, opět jsme šly cestou necestou :-). Ale i když je chladno tak je kráááásně, jako vždy, v lese. Jenomže se tak strašně moc těží, že i dnes na úbočích Babího lomu jezdily a půdní kryt ničily harvestory :-(. A potom přemýšlím, proč u nás, na sever od Brna už několik let neprší, když ty kopce, které by srážkové fronty mohly rozhánět, jsou furt na stejných místech už miliony let.