23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

GLOSA: Maturita z matematiky

Čeština je krásná řeč a kamkoliv příjdete, všude jí rozumí. Není lepší řeči, taková lahodná atd. atd. Proč právě mateřština musí být všude na světě, u všech národů, předmětem takovýchto připitomělostí, to mi zůstává záhadou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sulc 12.3.2017 23:38

Re: S tou cestinou, to je opravdu tak.

Smat se nebudu, mate pravdu. Obrovsky narod mel potrebu prekladu za zapadnich jazyku, nejake super vedecke dilo se nedalo prelozit do cestiny a vydat v poctu deseti vytisku. Ale i na tom je videt, o co Cesi prisli, kdyz si zavedli cestinu misto nemciny. A co se cinstiny tyce, no, zatim cinsko-polska hranice neexistuje, ale asi to dlouho trvat nebude. Takze by tu cinstinu mohli pomalu ve skolach zavadet.

P. Han 12.3.2017 17:19

Re: Udivuje me to vynaseni naseho jazyka

Ano, "oprasil" jste ji dobře. :-)

Z. Lapil 12.3.2017 13:06

Re: Z toho se bude fakt maturovat?

Já vím :-). Spíš jsem čekal odněkud námitku, že sin0 = 0 je TAKY biflování.

Většinou mám potíže s tím, že se debata vede v rámci "jen biflovat" kontra "jen uvažovat". To, že jedno bez druhého nefunguje, nějak nejsou schopni pochopit ani jinak inteligentní lidé. Přisuzuju to tomu, že málokdo je schopen připustit, že dvě pravdivá tvrzení se nemusejí vzájemně vylučovat.

P. Dvořák 12.3.2017 12:19

Re: Z toho se bude fakt maturovat?

No vždyť píšete úplně totéž, co jsme napsal já. Také po těch letech!!! nevím, jestli sinus je protilehlé ku přilehlé nebo naopak.

Biflování v některých případech nelze odstranit. Zejména v matematice nemůžete všechno vygůglovat nebo o tom vést seminární diskuse. Zkuste jako zákazník u pokladny gůglovat malou násobilku. Když to mladí neudělají, tak jsou potom překvapeni, že jim padesátikačka nestačí na čtyři čokolády po třinácti. Ale biflovat se přece nebudou!

D. Stirský 12.3.2017 10:30

Filosofie a matematika:

Právě starověcí filosofové, jako např. Plaón, byli velcí znalci a uctívači matematiky. To pro ty, co by rádi ze školy udělali jakousi filosofickou žvanírnu domnívajíce se, že tím se matiky zbaví. Právě matematika může naučit logickému vyjadřování, může naučit tomu, že můj filosofický projev bude mít hlavu a patu. Pravdou ovšem je, že není moc dobrých učitelů matematiky. Já zažil buď ty, kteří si léčili své komplexy na nás, nebohých žácích a studentech a nebo ty, kteří sice tací nebyli, ale vůbec nám nevysvětlili, proč se to či ono učíme, kdo to vymyslel, k čemu je to dobré. Jen nadiktovali definice a pak už jsme počítali.

Z. Lapil 12.3.2017 10:19

Re: S tou cestinou, to je opravdu tak.

Francouzština, němčina, angličtina... Ono se to mění. Říkám si, že bych se mohl naučit pár základních čínských frází, čistě ze zdvořilosti.

Budete se smát, ale za dob bolševických (přinejmenším perestrojkových) byla pro vědce (zdroj: matfyz) nutností ruština, protože jen přes ruské překlady se člověk dostal k západní literatuře.

Z. Lapil 12.3.2017 10:11

Re: Z toho se bude fakt maturovat?

"Bych z hlavy popletl". Ejhle - biflování jak vyšité. Když si uvědomíte, že sin0 = 0 a představíte trojúhelník se skoro nulovým úhlem, je vám to okamžitě jasné.

Blbý na našem školství je, že protilehlou a přilehlou jsem si nikdy nedokázal zapamatovat, a předchozí úvahu mi nikdy nikdo nenaznačil, na to jsem musel přijít sám. Jen pro legraci dodávám, že to dnes počítám rutinně, ale vždycky pracně zjišťuju (musím to někam zapsat), jestli to, co počítám, je sinus nebo kosinus.

J. Štrobl 12.3.2017 9:55

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Nemluvím o biologii, chemii, mineralogii, elektrotechnice, češtině, dějepisu ani somatologii. Mluvím pouze a jenom o matematice. Abyste ovšem pochopil o čem mluvím, musel byste si přečíst třeba stať C. G. Junga "Nadaný". Kdyby Vás to zajímalo, tak je obsažena ve sbírce "Duše moderního člověka" od téhož autora. Velice zajímavé čtení. Pokud jde o to ředění roztoků, tak to je snad látka ze základní školy a ausgerechnet na střední škole by se z toho maturovat nemuselo. Ta řečtina mi chybí, ale stejně nebo možná ještě více mi chybí hebrejština. Co dělat, teď už to nedoženu. Mimochodem jsme kolezi. Jsem sice také v důchodu, ale ještě se živím jako analytik výpočetních systémů.:-)

P. Dvořák 12.3.2017 8:49

Re: Z toho se bude fakt maturovat?

Ale já přece netvrdím, že je matematika zbytečná. Jenom mám trochu dojem, že jestliže bude maturita z matematiky povinná, jako byla za mých dob povinná ruština, maturanti ji stejně budou umět přesně tak, jako jsme my téměř všichni uměli ruštinu. Nepoužitelně.

Mimochodem, z vašeho příspěvku je zřejmé, že je opět použito učivo základní školy, protože Pythagorovu větu a goniometrické funkce jsem perfektně ovládal již někdy mezi 6. až 7. třídou? Pythagorase zvládnu i dnes, ale už bych si z teď hned okamžitě hlavy popletl sin x cosin. Popletl ve smyslu zda je protilehlá nebo přilehlá odvěsna k přeponě. Stejně tak bych asi teď z hlavy prohodil odvěsny u tangenty.

P. Dvořák 12.3.2017 8:34

Re: Z toho se bude fakt maturovat?

To už je z kategorie otázek "Jedno vejce natvrdo se vaří pět minut, za jak dlouho se uvaří tři vejce?"

P. Sulc 12.3.2017 4:20

Re: S tou cestinou, to je opravdu tak.

Jiste, anglictina zacala vladnout ale az po valce, nicmene Cesi znali nemcinu staleti. Dodnes je mnohem vice dulezite vedecke a technicke literatury v nemcine, nez v cestine, stejne jako pred 100 lety, jenze dnes je to Cechum prd platne. A pokud Cesi delaji v cizine, jdou nejvice do Nemecka ci Rakouska, proste hned vedle. Tam si mohou rici anglicky o kafe, ale budou-li muset, treba lekari, vyplnovat nejaka lejstra, anglictina jim nepomuze, nemcina ano.A ta anglicka literatura take neni moc platna, protoze ac vice Cechu zna anglicky dnes, nez v 89 roce, zdaleka neni narod na urovni skandinavcu, kteri mluvi temer bez rozeznatelneho akcentu. A pokud, vzacny pane Lepku, budete studovat orientalni reci, blizkovychodni i ty vzdalaene, asijske, ci reci davno mrtve, ani ta anglictina vam nebude moc slouzit, pak budete muset znat nemecky, francouzky i anglicky, pokud chcete mit nejakou uroven.

J. Jurax 11.3.2017 21:42

Re: Nejsnadnější jazyk na světě....

Dovolil bych si upřesnit - nejsnadněji naučitelné písmo je čínské - píše jím každý šestý člověk na světě.

Neboť jinak čínština je skupina příbuzných, ale v mnoha případech vzájemně nesrozumitelných jazyků, jimž se zde říká dialekty. Čínské znaky jsou logogramy, v dialektech různě vyslovované, ale mající stejný význam.

Číňané se ne vždy čínštinou domluví, ale vždy se jí dočtou ...

B. Volarik 11.3.2017 21:26

Re: Nejsnadnější jazyk na světě....

Nejsnáze naučitelný jazyk musí být čínština....přece jí mluví každý šestý člověk na světě!

B. Volarik 11.3.2017 21:22

Re: Z toho se bude fakt maturovat?

Ještě v komunistickém Těžkoslovensku jsem mnoho let pracoval jako svářeč...montér ocelových konstrukcí. A ejhle, chce-li svářeč smontovat ocelové schody nebo líhu k nakládací rampě, musí pro výpočet délky schodnice, výšky schodů, délky nakloněné roviny (líhy) použít Pythagorovu větu. Musí si namalovat trojúhelník a ze známých hodnot (výška nakládací rampy) spočítat hodnoty neznámé....a na druhou plus b na druhou rovná se c na druhou, že ano...?

J. Jurax 11.3.2017 21:16

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Na co bude komu co - no a řekněte mi, na co je jednomu vědomost o květenství okoličnatém, vzorec benzenu, vědomost o nerostném bohatství Madagaskaru, Ohmův zákon, znalost díla F. L. Čelakovského či Svatopluka Machara a důsledků bitev u Hradce Králové a u Lipska, jakož i znalost rozdílu mezi svalstvem hladkým a příčně pruhovaným - což všechno ten jeden musí vědět, aby jej vůbec pustili k maturitě, aby pak poté studoval ekonomii a skončil jako ekonom ve firmě na vstřikovací čerpadla, nebo bez vysoké školy skončil za šaltrem na poště nebo když jako já vystudoval matematiku a skončil u programování samočinných počítačů, jak se dřív říkalo, kdežto do důchodu jsem šel už jako software developer :-).

Koneckonců matematika na střední škole je jen o něco málo víc než kupecké počty.

Zdravotní sestra třeba ředí roztoky - kolikže třicetiprocentního peroxidu vodíku a vody musíme přilít do 400 ml tříprocentního peroxidu vodíku, abychom získali 1500 ml patnáctiprocentního roztoku? A kombinatorika se hodí k tomu, aby si jeden uvědomil, že Sazka nebo Šťastných deset je past na blbé, když se spočte počet případů příznivých ku počtu případů možných. A systém lineárních rovnic se v praxi hodí na kdeco ...

A když už latina, tak trestuhodně opomíjíte řečtinu - i tu by měl vzdělanec znát, aby mohl číst Sofokla v originále.

J. Štrobl 11.3.2017 20:30

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Určitě ne obecně. Nedovedu si představit na co třeba zdravotní sestře bude systém lineárních rovnic, kombinatorika nebo analytická geometrie. Pokud je to střední škola zaměřená technickým směrem nebo gymnázium, tam je to něco jiného. Jinak jsem mluvil pouze o matematice a ne o jazycích. A samozřejmě také ne o kupeckých počtech. V tomto případě už vůbec nechápu, proč by se z nich mělo maturovat. Ostatně proč nematurovat v tom případě z latiny. Tu by měl znát přece také každý vzdělanec. Ostatně de sidere doctus, de tauro narrat arator enumerat miles vulnera, pastor oves.

J. Kanioková 11.3.2017 20:12

Tak to dvěstě procentní souhlas..

J. Kanioková 11.3.2017 20:09

Absolutní souhlas..

T. Urbanec 11.3.2017 18:30

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Naprostý souhlas

J. Jurax 11.3.2017 18:18

Re: Z toho se bude fakt maturovat?

No, možná budou - a na některých typech škol také skýtajících "maturitu" možná ani nevyřeší ...

A lepší otázka je "Když jeden traktorista zorá pole za tři dny, za kolik dnů ho zorá dva a půl tisíce traktoristů?"

J. Jurax 11.3.2017 18:15

Re: S tou cestinou, to je opravdu tak.

"... že ji nahradila angličtina, přičemž oba jazyky mají stejné kořeny" - míněna francouzština ... inu, nejsem lingvista, ale kdysi dávno mne učili, že francouzština je jazyk románský, kdežto angličtina germánský. Společné kořeny snad mají, ale hodně hluboko, snad v protoindických jazycích nebo tak nějak ... to by měly společné kořeny i z češtinou ...

Ale jinak souhlas.

J. Jurax 11.3.2017 18:04

Re: Státem garantované školství nestojí za nic.

Jenže pověst školy se buduje mnoho desetiletí - a ještě k tomu budování pověsti musí být příznivé společenské klima ...

Ono nejde si říct založím v Kardašově Řečici něco jako Harrow a Eton dohromady, dát si inzerát do novin a studenti se ještě letos jen pohrnou a jejich rodiče budou natvrdo cálovat tučné sumy - ekvivalent 16 000 Ł za semestr ...

J. Jurax 11.3.2017 17:51

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Univerzální jazyk - zkuste se doptat hudbou, kudy se jde k nádraží ... :-)

A prostorovou představivost rozvíjí spíš deskriptivní geometrie, nikoli hudba. Nebo to myslíte tak, že posluchač hudby vnímá prostor, resp. představuje si prostor skrze odrazy zvuku od předmětů jako netopýr? Nato by se když už hodil jiný zvuk než hudba ... :-)

A že hudba kultivuje emocionalitu - co třeba tahle hudba https://www.youtube.com/watch?v=ZkW-K5RQdzo

J. Jurax 11.3.2017 17:35

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Nesouhlas.

Nejde o nadání či nenadání, o smysl pro něco - to je naprosto zcestná úvaha. Koneckonců jedinec nemající smysl či nadání pro jazyky je taky drcen povinnou nutností ku maturitě znát na požadované úrovni nejen rodný jazyk včetně pravopisu, ale i jazyk cizí; a dosud to nikdo vážně nezpochybnil. Možná by se nad tím mělo zauvažovat ... :-)

Jde o to, že vzdělanec, jenž se chce pyšnit maturitou, by měl mít kromě certifikátu o nabytí jisté definované sumy vědomostí a dovedností o mateřském jazyku a jazyku cizím mít také certifikát o nabytí jisté definované sumy vědomostí a dovedností z matematiky.

Maturita bez matematiky není maturita, nýbrž výuční list.

J. Jurax 11.3.2017 17:24

Re: Kolik Čechů mluví česky?

Opomněl jste, že kromě Čechů mluví česky taky Moravané a Slezané ... :-)

J. Hruška 11.3.2017 15:58

Re: Vážený pane

Matika přišla nejdřîve. Jiź novorozenec pozná, že prsa jsou 2.

F. Houžňák 11.3.2017 15:11

"Vzdělání", které není k ničemu užitečné,

není vzdělání, ale marnění času plytkou zábavou. Nejspíš se tak na vás podepsaly vámi proflákané školní roky a tak to teď obhajujete.

F. Houžňák 11.3.2017 15:09

No ale pro člověka minimálně průměrné inteligence

není instalace české klávesnice a její používání žádný problém. Já taky píšu na (fyzicky) německé klávesnici s instalovanou českou windowsáckou klávesnící s diakritikou a není to nijak duševně ani pfyzicky namáhavé. Řekl bych, že z vás mluví lenost, nebo hloupost, nebo obojí najednou. Můžu se zeptat na vaše odborné práce, kde je lze nalézt? Rád bych se poučil, co mám před sebou za experta, který má problém s českou klávesnicí.

F. Houžňák 11.3.2017 15:03

Opět tyhlety podivné, hloupé, samolibé these,

zvládnutí celosvětového jazyka nevypovídá o inteligenci a vzdělání lautr nic, i ten nejhloupější a nejnevzdělanější Kostarikán se naučí mluvit španělsky plynně. Abychom se vrátili k Čechům, pokud jste se narodil a vyrůstal v Čechách, tak bude vaše "zvládnutí celosvětového jazyka" (třeba čínštiny nebo angličtiny), přinejmenším v jeho mluvené podobě, vždycky pouze více či méně rudimentární a každý čínský či anglický domorodec to pozná okamžitě, jakmile otevřete zobák. Můj padesátníkový případ odráží život, vy vždycky přepočítáváte cenu karfiólu v samoobsluze při nákupu na procenta ze svých příjmů? A to příjmů měsíčních, ročních nebo příjmů od posledního nákupu? To na vás musí být ale pohled. Děláte i něco jiného než ty neustálé přepočty? Und wie viele Fremdsprachen sprechen Sie? Just tell us, pour nous faire rire. En castellano, por favor.

O. Zuckerová 11.3.2017 14:58

Re: Domnívám se, že autor tématu vůbec nerozumí.

Pane Štroble, 3x ano!!! Rovněž tak je pravda, že i hudba rozvíjí intelekt, logické myšlení a zejména prostorovou představivost. Nezanedbatelný podíl na české vynalézavosti měla určitě "plošná" hudební výchova všech dětí zejména v 18. století, kdy vyšší školství (jiné než církevní) nebylo přístupné dětem nižších vrstev. Když jel Jos. Haydn do Anglie, Mozart se jej ptal, jak se tam domluví, když neumí jazyk. A Haydn na to odpověděl, že to nevadí - je hudebník. A taky že nevadilo- hudba je UNIVERZÁLNÍ JAZYK. - Oproti matematice má ovšem hudba ještě jedno plus - že kultivuje emocionalitu. Nevím, proč byla hudba z našeho školství tak definitivně vyoperována.