19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

KNIHA: Ti, které bychom měli znát

Člověk nemůže znát všechno. Ani všechny. Tedy myslím slavné rodáky, kteří se tak či nějak zasloužili či proslavili. Ale představa, že u nás je to jen samý nedouk, nevzdělanec, buran a podobně, jak to do nás hustí už od doby Henleina, přes Stalinovy soudruhy až po řiťolezné „eurohujery“, je nesmysl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 6.3.2017 22:45

Díky za článek,

informace o zajímavých lidech jsou vždy vítány..

J. Kanioková 6.3.2017 23:14

Taky jsem "narazila" na zajímavého Čecha,

Čech, který uchoval zaniklý svět: U nás ho přitom téměř nikdo nezná

http://zpravy.tiscali.cz/cech-ktery-uchoval-zanikly-svet-u-nas-ho-pritom-temer-nikdo-nezna-294133

V. Plocek 6.3.2017 20:45

KNIHA: Ti, které bychom měli znát

Díky za tento článek. Člověk se nestačí divit, co neví. Pane Vlk, a co tak pokračovat a vyjmenovávat další Čechy. Samozřejmě zde, na internetu. Kniha mě již dnes neláká.

Zdravím.

J. Kratochvíl 6.3.2017 22:13

Re: KNIHA: Ti, které bychom měli znát

Ano jako jednotlivci jsme všichni geniové, ale jako celek však stojíme za ho.no! Samozřejmě o tom se nenapíše ani slovo, ani pan Vlk st.!

J. Jurax 6.3.2017 23:31

Re: KNIHA: Ti, které bychom měli znát

Správně je to: jednotlivec je občas (hodně občas) génius, ale lid je blbý jak troky. Píšu to sarkasticky vždycky kolem voleb.

Takže jste podle vlastních slov osamocený génius, jenž jako součást celku stojí za howno? Omlouvám se, ale furt mi svými výroky nahráváte na smeč ... :-)

V. Plocek 7.3.2017 11:14

Re: KNIHA: Ti, které bychom měli znát

Co o tom chcete psát, když to všichni víme. Spíše by se mělo bojovat za to, abychom merde nebyli. Což je spíše fantazie. Ale člověk nikdy neví.

J. Lepka 6.3.2017 19:53

Jen malá poznámečka.

Egyptologové a klínopisci (specielně chetitologové)se sice zájmově střetávají v bitvě u Kadeše, ale už na výsledku se shodnout nemohou, tedy označení Bedřicha Hrozného za egyptologa je nonsens.

J. Kratochvíl 6.3.2017 18:40

Je to stále stejné choré uvažování,

že dnešní doba je ta nejúžasnější a nemůžeme si na nic stěžovat a všechno se nám musí líbit a stálé omílání těch minulých nesvobodných dob.

Mně by ale zajímalo proč i za těch historických nesvobodných dob například v době temna v 18.stol. zde tvořili architekti, malíři, sochaři nejen Češi a vznikly tak úžasné hodnoty barokního umění. Nebo dále v době nesvobody R-U 2.pol 19 stol.se český národ ve všech směr dokázal vyrovnat nejen Němcům a potvrdil to v historii 1.republiky. Proč i za nesvobody komunistické doby se Praze postavilo metro a více km dálnic než za posledních 25 let. Měli jsme tady i špičkové rozvinuté průmyslové obory, které se nechaly zničit po r. 89. Proč po roce 89 nedůvěřujeme nepodporujeme naše světové architekty, aby hlavně tvořili pro naši zem a města než někde ve světě. A místo toho je zesměšňujeme viz Kaplického knihovna.

Toto svědčí o našem současném buranství a nevzdělanosti. Budeme si muset zase počkat na nějakou tu nesvobodu,ve svobodě nedokážeme žít.

J. Kratochvíl 6.3.2017 18:54

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

Jak mohu vzpomínat bez nostalgie např. na Jana Pernera, který budoval železnice pro R-U, po kterých jezdíme do dnes těch 60-70km/hod, zatímco jinde v Evropě a ve světě se jezdí minimálně 200km/hod a staví se urychleně vysokorychlostní žel. sítě s rychlostmi nad 350km/hod. Pan Perner se musí obracet v hrobě, ale takovým pánům Vlkům to nevadí, budeme se vymlouvat na komunisty a fandit si jak jsme úžasní. !!!

J. Kratochvíl 6.3.2017 18:56

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

Pane Vlku, je třeba si přiznat otevřeně jsme zaostalí burani.

J. Jurax 6.3.2017 19:04

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

Ehm ... a Vy jste tedy též zaostalý buran? Já bych Vám to nevyvracel, neznám Vás, ale za sebe Vás mohu ubezpečit, že se za zaostalého burana nepovažuji.

J. Kratochvíl 6.3.2017 19:35

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

A víte, že jsem od vás ani nic jiného nečekal.

J. Jurax 6.3.2017 22:34

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

Sám jste mi nahrál, tak se nedivte, to si nenechám ujít ... :-)

J. Jurax 6.3.2017 19:01

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

"Měli jsme tady i špičkové rozvinuté průmyslové obory, které se nechaly zničit po r. 89."

No, možná měli. A prosím pěkně které?

Obecně bych si dovolil s Vaším příspěvkem nesouhlasit. Mimoto jsem v článku neshledal "stálé omílání těch minulých nesvobodných dob".

J. Kratochvíl 6.3.2017 19:33

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

A já bych se vás rád zeptal. Čím vy jste se živil ????

J. Jurax 6.3.2017 21:32

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

Po vojně od roku 1973 programátor ve velké elektrotechnícké fabrice, později ve velké strojírenské fabrice - dokud se po sametu nezhroutila, pak až do důchodu jako vývojář software (což je vznešenější označení programátora) v několika softwarových firmách.

Takže o těch konkurence schopných fabrikách něco málo vím; za totáče patřily k tuzemským - zdůrazňuji tuzemským - špičkám. Ta strojírenská vyvážela i za devizy - realizovala koncem osmdesátých jeden US dolar za celých 60 Kčs, jestli Vám to něco poví ...

J. Kratochvíl 6.3.2017 22:02

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

A za kolik vyvážíme nyní po 27 letech budování kapitalismu. Proč asi musí ČNB neustále znehodnocovat naši měnu. Čím to asi je? To, že jste se živil softwarem ještě neznamená, jak je vidět, že všechno chápete i když byste mohl a mohl vidět i souvislosti, jestli máte nějaké vzdělání, tak se tím raději ani nechlubte. Chce se také rozhlídnout, jak je to i v jiných oborech a nenechat se zblbnout sprostými ideologiemi a propagandami.

J. Kanioková 6.3.2017 22:31

Proboha, vy jste trapný..

J. Kratochvíl 7.3.2017 8:56

Re: Proboha, vy jste trapný..

Kuš, babo !

J. Jurax 6.3.2017 22:33

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

No to jste mi to nandal, dobrý muži.

A čímpak jste se živil Vy při Vašem vzdělání, máte-li jaké, když tak všechno chápete a pronikavě vidíte souvislosti?

To o těch ideologiím Vám promíjím, patrně jste to psal rozhořčen ... :-)

A za kolik vyvážíme dnes - no, aktuální kurz dolaru je tuším tak kolem 25,50 Kč, takže za ten ... :-)

A. Hrbek 6.3.2017 20:01

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

Jestli nevíte, tak je to známka toho, že diskutujete o něčem, o čm nic nevíte.

Slyšel jste např. někdy něco o československých textilních strojích?

O československých sportovních letadlech? O československé jaderné energetice? O československých elektronových mikroskopech? O československých tramvajích? O československém sklářství? O československém chemicko-potravinářském průmyslu? Atd., atd.

J. Jurax 6.3.2017 22:16

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

Ale jděte. To vše jsem slyšel a ještě mnohé další. Takže namátkou: Sportovní letadla nebyla špatná, Trenéry i Z-50 byly kdysi špička, Z-42 a 43 taky, dodnes na nich fabrika staví, vyrábí Z-242 a Z-143 s motorem Lycoming. Pokud máte na mysli Turbolety - byla to výtečná letadla, ovšem gró šlo do SSSR a nerozvinutých zemí. Tak dobrá, aby se masově prosadila na západním rozvinutém trhu bohužel nebyla, ostatně pro něj ani nebyla primárně určena. A zapomněl jste na L-29 a L-39 a L-139, což byla letadla vyráběná ve své třídě ve ve světě nevídaných sériích - ovšem pro SSSR a Varšavskou smlouvu a rozvojové země typu Libye, Egypta atd. Po sametu zapadla, neboť holt byla konstruována právě pro tu Varšavskou smlouvu, kde nebyla konkurence (polská Iskra se dělala jenom pro Poláky), a podle jejích standardů. A peripetie kolem L-159 jistě znáte.

Jaderná energetika šla do kytek. Nebyly zakázky na sovětské VVER.

Elektronové mikroskopy (Delong) jsou světová špička dodnes a prosperují. A prosperuje i Česká zbrojovka v Uherském Brodě.

V textilních strojích jsme co vím byli dobří - ale mám dojem, že to do sametu už nevydrželo; nicméně doplňte mne, o tom moc nevím. O tramvajích nemám pojem, takže nemůžu sloužit. Sklářství totéž. Chemicko-potravinářský průmysl dtto. Ale jsem ze Zlína a vím, jak dopadl slovutný n.p. Svit a proč. Opomněl jste motocykly Jawa - hvězdy to padesátých a šedesátých let. Pak už se nějak ve světě ztrácely. Opomněl jste rovněž televizory Tesla, pračky Tatramat a počítače řady JSEP - u nás se dělal EC-1021 a EC-1025 a 1026 - aby bylo jasno, tahle poslední věta byla míněna ironicky.

Takže suma sumárum - moc toho z výkladní skříně ČSSR nepřežilo náraz trhu. Ještě Zetor. A Škoda auto díky tomu, že byla prodána VW - on Favorit při vší úctě opravdu nebyl auto, na které by se stály fronty jinde než v zemích tábora míru a socialismu. Ale leccos přežilo - jenže je to v soukromých, obvykle nikoliv tuzemských rukou - třeba ČKD Blansko.

J. Kratochvíl 6.3.2017 22:28

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

Ano, toto vše zde se vyrábělo v izolovaných podmínkách bez možnosti využití součástek a materiálů používaných u všech firem na západě. Co by asi vyprodukovaly firmy jako u Siemensů z těch součástek a materiálů co jsme měli my.

Přesto jako stát jsme neměli žádné dluhy i když jsme jezdili jen ve Favoritech !!!

Nemůžete připustit, že právě pro ty světové firmy jsme byla dosti velká konkurence a oni ji nepotřebovali a bylo jim velice vhod když naši ekonomičtí burani politici jim pomohli tyto naše podniky tzv. ekonomickou reformou velice šikovně zlikvidovat.

J. Kanioková 6.3.2017 22:37

Jako stát jsme neměli žádné dluhy..... PROBOHA !

Tak tímto komentářem jste to definitivně zazdil..

Tento váš komentář je potvrzením, že s ekonomikou jste se dost moc minul..

J. Jurax 6.3.2017 23:26

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

"Ano, toto vše zde se vyrábělo v izolovaných podmínkách bez možnosti využití součástek a materiálů používaných u všech firem na západě."

To jistě. Ovšem to byla z nouze ctnost a rozhodně nikoliv přednost. Taky to způsobovalo pomalé, ale jisté zastarávání.

A poslední odstavec - dost velká konkurence - jistě, konkurentům se vždy hodilo firmy ovládnout, stály-li za to, nebo nechat padnout.

Nicméně nedělejte si iluze - soudíte, že třeba ten Motorlet Jinonice byl vůbec nějakou vážnější konkurencí pro GE, P&W, Turbomeca nebo Honeywell? S jediným vyráběným motorem?

Byli jsme 40 let víceméně izolováni od rozvinutého světa, což se projevilo zastaralou výrobní základnou, zastaralými výrobky, nedokonalým či neexistujícím servisem a v neposlední řadě neschopností managementu zvyklého plnit plán fungovat v tržních podmínkách. Sám jsem to zažil naplno v byvším socialistickém strojírenském kolosu v RVHP zvučné značky (už neexistuje, rozpadl se a něco málo přežilo). Samozřejmě existovaly výjimky - třeba ty mikroskopy z Brna.

A. Hrbek 7.3.2017 7:54

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

Nezapomenul jsem. proto jsem tam uvedl atd. Prostě něco skutečně bylo. Jenom pro doplnění -jaderná energetika úplně nezhasla. Stále fungují dodávky některých komponent pro Rosatom.

BTW: O řadě výrobků se ani příliš neví, protože byly prodávány pod západními obchodními značkami. Například dobré nářadí Narex se prodávalo pod značkou Privileg a bylo rozhodně lepší než BaD.

S pozdravem

J. Kratochvíl 6.3.2017 22:18

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

V letectví to nebyla jen sportovní letadla, ale hlavně L29, L39, a malé dopravní letadlo L410 a hlavně jejich letecké motory z Motorletu Jinonice, které moc firem na světě nevyrábí.

J. Jurax 6.3.2017 23:09

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

Víte, letectví je můj celoživotní koníček, tak se nezesměšňujte. Píšu o tom výše.

A byvší Walter Jinonice, pak Motorlet, pak zase Walter, Walter Engines a teď GE Aviation Czech vskutku vyráběl v éře Motorletu motor M 601, který už žádná firma na světě vskutku nevyrábí; ovšem motory této kategorie dělá po světě kde kdo. Třeba prototyp L-410 vzétl s motory Pratt&Whitney, dnes se tam montují GE H80-200, vzniklé vývojem M601 vyráběné v Letňanech (v bývalém areálu Letova) firmou GE BGA Turboprops, resp. GE Aviation Czech, což je jaksi dědic byvší Waltrovky.

Waltrovka byla slavná - za první republiky svými hvězdicovými motory a invertními řadovými motory vzduchem chlazenými (Mikron, Minor, Sagitta), po válce invertními řadovými motory M 332 a M 337. Taky se tam vyvinul a vyráběl M 701 pro Delfína. Ale to už je hodně dávno. Firma náraz konkurence po sametu stěží mohla přežít jen s výrobou M 601. Koupili ji Američané - GE.

V. Plocek 6.3.2017 20:51

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

Pane Kratochvíl v celku souhlas s Vaším článkem, vyjma Kaplického knihovny a jejího zesměšnění. Já si to nemyslím. Pro mne problémem nebyla knihovna, ale její umístění. Proč se dosud Praha nerozhodla vyčlenit větší prostor pro vybudování zcela nového města - čtvrti. A tam by renomovaní autoři mohli ukázat své, včetně p. Kaplického. Jak by to dopadlo, pokud by se tyto nádherné, ale do staré zástavby nehodící se objekty vidíme dnes v Londýně. Mezi krásnými paláci "okurka".

Výsledek? Nevynikají ani paláce, ale ani "okurka". Je to stejné, jako kdyby jste mladé holce dali na prst briliantový prsten a starší paní natřeli vlasy na červeno. Obojí bude vypadat bizarně.

J. Kratochvíl 6.3.2017 22:10

Re: Je to stále stejné choré uvažování,

Již za minulého režimu bylo vyčleněno Pankrácké návrší pro výškové stavby, které se nachází na horizontu při pohledu z Pražského hradu. Bylo to po vzoru Paříže. Kaplického knihovna, ale byl jiný případ světového architekta.