23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

FEJETON: Mucha v Japonsku

Po odkladech a tahanicích přistála v útrobách tří letadel Muchova Slovanská epopej v Japonsku. Jakkoli nepředpokládám, že by se našel čtenář Lidových novin, který netuší, oč jde, přece jen pro pořádek dodám, že jde o cyklus dvaceti gigantických pláten znázorňujících dějiny Slovanstva, nebo, chceme-li to tak dnes interpretovat, mýtus o dějinách mýtického Slovanstva.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sulc 23.2.2017 20:52

Re: Kvalita? Hodnota?

Pokud vim, nelze definovat abstraktni pojmy. Ale pokud se vy domnivate, ze ano, laskave definujte co je umeni a take co je kyc. Ovsem ne zpusobem, ze jedno je opak druheho, coz ovsem neni zcela pravda.

P. Sulc 23.2.2017 0:26

Re: Mucha se mel radeji drzet plakatu.

Jeho plakaty jsou ovsem fantasticke. Ale to se o Sl. Ep. asi rici neda, na 20 stol je to moc realisticke, je to spise takova Alesovina.

J. Kraus 22.2.2017 23:41

Za starých časů

sestupovaly občas k řemeslníkům zabraným do díla, tedy pracujícím s hmotou a ji pozvedávající, nadsvětské bytosti, geniové a musy. Zlom, mluvíme o malířství, přišel s impresionismem. Ten, řečeno s klasikem, jednak rozkolísal pravidla profese, jednak pozvedl ego i společenský status tvůrců. Ti se začali považovat za umělce a na řemeslo, tedy produchovnění hmoty, se začali dívat spatra. Zde můžeme připomenout Jungův rozbor poškozené osobnosti Picassovy („nenásleduje ideál uznávané krásy a dobra, nýbrž démonickou přitažlivou sílu ošklivého a zlého, jež se antikristovsky a lucifersky vzdouvá v mo­derním člověku a vytváří náladu zániku světa“). Začalo být stále méně těch, ke kterým by se musy a geniové mohli přiblížit, kteří hledali božskou harmonii. Nezáleží příliš na tom, s jakým úmyslem byla Epopej započata a kdo ji platil, ale na tom, že Mucha byl do ní vtažen a inspirován. Nesluší se ve psí diskusi psát o tom, o čem i osoby s vnitřním zrakem zdráhají se mluvit před nepovolanými. Obraz nemusí být pouze hmota, třeba naivní malby pravoslavných ikon jsou mnohdy jen dveře jinam. Podobně Epopej. V Epopeji nedožívá národní romantismus 19. století, neobrací se ještě ani k době dnešní, ale k době budoucí, kdy bude potřeba opět najít sama sebe, pouto s minulostí, s generacemi předků.

O jejím současném osudu vše napsal na svém blogu Ostravak Laďa Větvička. Dodat není co, snad jen použít ostřejší slova. A jen mimochodem, A.Mucha ji maloval na lodní plachty i z toho důvodu, aby ji nějaký soukromník nemohl zašantročit. Nyní ji chce zašantročit ve jménu českého státu jakási cizinka ze Slovenska, přizvukují kreatury vylezlé z kanálů a ozdobené akademickými hodnostmi. Nějaké petice za její záchranu jsou pro tyto lidi jako rudý hadr. V předsmrtné křeči bijí kolem sebe hlava nehlava, stále troufalejší ve své zlovolnosti, ovládáni démony. Jsou vlastně jakousi živou obětí, která si dobrovolně lehá na jejich krvavý oltář a tím odvrací pozornost od ostatních. I tak se na to dá dívat.

V. Pavelka 22.2.2017 22:02

Re: Kvalita? Hodnota?

Syn. Mucha psal parádní knihy , to byl pražský Bohém ,Černé slunce , třeba .

V. Pavelka 22.2.2017 21:49

Re: Inu Aston filosof …

Viděl jsem ta plátna , a nic .

Z. Lapil 22.2.2017 15:58

Re: Kvalita? Hodnota?

Mě to teď napadlo.

Určitě platí: Mucha - umělec věnoval své dílo Praze (ne státu) s podmínkou, že pro ně ( pro to dílo) bude vybudován v Praze vhodný prostor (pavilon?). Mucha - syn(?) teď tvrdí, že Moravský Krumlov není "vhodný prostor v Praze" a že tudíž epopej je jeho. Možná neformuluju přesně, ale takhle to je.

V. Vaclavik 22.2.2017 15:18

Re: Kvalita? Hodnota?

Tak o tom ani nevim, je pravda, ze cela ta vec okolo toho me nejak moc nezajima. Mel jsem za to, ze jde nejake statni vlastnictvi a spor je jen o to, kdo to dilo bude mit ve svych vystavnich sinich, pritahovat jeho pomoci turisty.

Z. Lapil 22.2.2017 12:47

Re: Kvalita? Hodnota?

Pozor: tahanice jsou o vlastnictví díla, nikoliv o jeho kvalitu. Takže hypotetický mecenáš by možná dílo dokázal koupit, ale tahanice by pokračovala, jen by byla o prachy.

Už jsem tady psal: v r. 2009 doběhlo 70 let "dědictví" autorských práv, takže ohledně zisků z vystavování začalo být zajímavé, kdo je majitel. Právníci možná upřesní.

Z. Lapil 22.2.2017 12:38

Re: Mucha se mel radeji drzet plakatu.

Protože v tom čujou peníze.

Jen tak mě napadá: autor umřel 1939, takže v r. 2009 vypršela autorská práva. Moje spekulace: do té doby běžely tantiémy dědicům, ať to vlastnil, kdo chtěl. Od r. 2009 jdou veškeré zisky vlastníkovi, takže začíná být podstatné, splnila-li Praha podmínky závěti. A jelikož dusno kolem vlastnictví onoho díla začalo být před několika lety... Pokračovat nemusím, předpokládám.

A. Alda 22.2.2017 12:30

Slovanská epopej je úžasné dílo.

Různým proněmeckým škodičům se samozřejmě nelíbí. Že by ti Slované nebyli až zas takoví primitivové? To přeci nelze dopustit!

V. Vaclavik 22.2.2017 12:27

Re: Kvalita? Hodnota?

"hodnocení děl je hodně subjektivní"

Hodnoceni ano, ale to ani nahodou necini z tech del ficku pro vsechno, tedy ze kdyz nekdo v necem hodnotu nevidi, tak tam neni. I umeni lze objektivne definovat. A konec koncu, dnes, a po pravu, vystavujeme i prumyslove navrhy, restaurujeme budovy a i interiery nekterych architektu, tak proc ne nejake 'tapety' od Muchy. A nemyslim to nijak ironicky. Prece nemusi byt neco pasovano na roven maliru stare skoly, aby to nemohlo mit nejakou esteticko historickou narodopisnou, buditelskou, ci jakou hodnotu.

Jinak moc se me libil ten posledni odstavec pane Neffova fejetonu. Dodal bych jeste, ze by se mohl najit nejaky Japonsky mecenas, ktery by nas mohl postavit pred tuhou volbu - dal by na prkno sumu, kterou bychom nemohli odmitnout. Samozrejme bychom delali drahoty, jako prostitutka aby zachranila nejakou zbytkovou cest, ale vime jak by to dopadlo.

M. Bouček 22.2.2017 10:51

Re: Inu Aston filosof …

1912,1913,1914,1915,1916,1917,1918,1919,1920,1921,1922,1923,1924,1925,1926,1927,

1928.

Mám maturitu z matematiky a vychází mi sedmnáct. Někde je chybička.

Ale kdo ji neudělá?

M. Malovec 22.2.2017 10:40

Re: Inu Aston filosof …

Spletl jste si diskusi, diskutujete na téma maturita z matematiky. Rozuměno?

O. Horák 22.2.2017 9:57

Kvalita? Hodnota?

Já třeba považuji za bezcenná díla Davida Černého a největší Knížákův přínos pro Českou kulturu je že už konečně zmizel z funkcí a scény.

Ale prostě to hodnocení děl je hodně subjektivní. Proč by se všem musel líbit Pollock nebo že by musel omdlívat před dílem Dalího.

A Mucha je ještě s konfliktem doby kdy se v Česku moc nesmí nosit národní hrdost a hned jste za xenofoba a nácka. Stačí se podívat do USA kde chce Trump oživit sílu a hrdost národa a už je srovnáván s Hitlerem.

L. Severa 22.2.2017 9:39

Re: Mucha se mel radeji drzet plakatu.

No jo, ale tady promluvili špičkoví odborníci. Takže nechápu proč jsou o ta plátna takové tahanice. Když to tedy má tisíce "much", proč to nenechali Krumlovu, pro který to bylo turistickým přínosem.

A. Nikoloki 22.2.2017 9:09

Inu Aston filosof …

"... osmnáct let mezi lety 1912 a 1928." - zřejmě postrádá maturitu z matematiky ;-)

Z. Rychlý 22.2.2017 8:04

Neměl jsem ke Slov.E vyhraněný názor, ale pokud se

nelíbí Martinu C&K.Putnovi, pak musím zvolat: Slovanská Epopej je špica!!!

V. Němec 22.2.2017 7:59

Re: Mucha se mel radeji drzet plakatu.

Takže Mucha je jen muška malá? To si myslil již i Švabinský.

Prostě konkurence.Každému to co se mu líbí. Já nemám na Muchu ani na Švabinského, takže obdivuji oba dva.

P. Sulc 22.2.2017 2:54

Re: Mucha se mel radeji drzet plakatu.

No jo, komu se libi Sl. Ep., se asi nelibi Dali, Toyen, Styrsky, Braque, Kandinskij, Kupka. .Pamatuju, jak se v galeriich ve Vidni pred 50 lety dobre preodavaly vselijake ty cikanky u ohne, ci jak tancuji a podobna veledila.

V. Koreis 22.2.2017 2:36

Re: Mucha se mel radeji drzet plakatu.

Přesně tak. Mucha byl geniálním návrhářem ale jen průměrným malířem. Jeho plakáty jsou, řekl bych, velkolepou oslavou ženství, snad ani neznám lepší. Jakmile se ale rozhodl vědomě, že namaluje něco velkolepého, už to tak skvěle nedopadlo. Někomu se ale epopej líbit může a doufejme, že se bude líbit i Japoncům.

P. Sulc 22.2.2017 1:29

Mucha se mel radeji drzet plakatu.

Epopej mi pripada jako zastarala placanina, takovy ''lepsi'' Mikolas Ales. Proste: velkolepy kyc. Jestli se to v Japonsku ztrati, bude jen dobre., treba za to Cesi dostanou nejake ty Toyoty.