29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

Z DRUHÉHO KOPCE: Klukovské vzpomínky 404

Nejspíš se pouštím na tenký led, jsem leteckým mechanikem, celý život jsem nedělal nic jiného a filosofické úvahy bych měl přenechat někomu jinému. Ale po několika příkladech z posledních dní se do toho stejně pustím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Soukup 21.2.2017 12:09

Vzpomínám na Škodovky

Ještě k mému příspěvku - polemice s panem Hrbkem. Příhoda z Běchovic spadá do první poloviny osmdesátek. Pár let před revolucí jsem vlastnil mazlíka Š120, kde jsem vyřešil spoustu neduhů škodovek, hlavně úniky oleje. Co se mi nedařilo odstranit, byly stálé problémy s víčkem rozdělovače. Jak bylo vlhko, motor nestartoval. Až jednou mi kdosi poradil. To mi pan Čech potvrdí, na Plzeňské proti hřbitovu bývala mototechna na SAAB. Rádce mě poslal právě tam, abych koupil víčko rozdělovače tuším na typ 96 od SAABa. Bylo nekřesťansky drahé, ale... Co mě šokolvalo nejvíce, úplně přesně pasovalo místo originálního a od té doby jsem už nikdy neměl startovací problém. Kdo od koho to obšlehnul si doplňte sami.

P. Janoušek 21.2.2017 15:20

Re: Vzpomínám na Škodovky

Jasně, že SAAB od Škody. Taky zkrachoval od té doby, co Škoda přestala vyrábět rozdělovače.

A. Hrbek 21.2.2017 19:27

Re: Vzpomínám na Škodovky

Hlavně, že jsme v oboru pana Čecha - letectví, vyráběli takové "šmejdy" jako L 200, Z 37, L 410, Z 26, Z 126, L 39, L 13, L 23 atd.

F. Kusák 22.2.2017 14:40

Re: Vzpomínám na Škodovky

No šmejdy, relativně. Ono se totiž přeci jen nedalo za tu dobu fungování reálného socializmu vše zničit. Ale ty škodovky 105/120, tak to byla fakt příšerná vozítka. Motor vzadu, chladič vepředu. V zimě neustále problémy s chladící kapalinou . Startování, přehřívání, řazení atd. atd. A k tomu se do kufru ještě nic nevešlo. Musím říct, že i ten vysmívaný bakelitový Trabant byl lépe vymyšlen. A protože jsem dělal tehdy ve fabrice, moc dobře vím, jak to tehdy chodilo a proč se takové zmetky dostávaly na trh. Pan Čech má jednoznačně pravdu.

A. Hrbek 21.2.2017 10:34

Mno,

domníval jsem se, že motocklisté, kteří pravidelně vyhrávali Šestidenní jezdili na Jawách a Čézetách. A že na plochodrážní Jawy se stály fronty.

A domníval jsem se, že František Šťastný a Gustav Havel úspěšně závodili na motocyklech vyrobených v Čechách.

Ale asi jsem se hluboce, ale skutečně hluboce mýlil.

Je ovšem pravda, že v osmdesátých letech začaly české motocykly za západními značkami zaostávat. Ovšem je vždy otázkou, kdy je výhodnější dražší špičkový výrobek a kdy laciný spotřební výrobek. Dvoutaktní Jawy se úspěšně vyráběly v Indii až do devadesátých let.Teprve "ekologové" je zatrhly.

B. Soukup 21.2.2017 11:59

Re: Mno,

Pane Hrbku, malinko Vás opravím. V osmedesátých jsem byl strojvedoucí a nabral jsem v Běchovicích nákladní vlak. Jak bylo mým zvykem, zvědavě jsem prohlížel řazení, co vlastně povezu. Kousek za lokomotivou byla naložena Š 130RS, tehdejší závoďák Škody, který sbíral úspěchy i mezinárodně. Samozřejmě jsem vyrazil na obhlídku. Motorový prostor byl pod víkem drženým gumovýmí udělátky, tak jsem ho snadno otevřel. To, co bylo uvnitř, rozhodně nebyla ŠKODA, co si pamatuji namátkou: Karburátory (dva) Weber, alternátor Bosch, nějaké zapalování Magneti Mareli, či tak nějak. Rozdělovač tam nebyl!!! To mě nejvíc vyvedlo z míry. Všechno včetně bloku motoru vypadalo úplně jinak než série. Podvozek jsem neprohlížel bylo hodně nevlídno. A jak to bylo s motorkami? Nevím, ale nejspíš stejně.

A. Hrbek 21.2.2017 18:54

Re: Mno,

1. Řeč byla o motorkách a ne o závodních automobilech.

2. Jen málokterý výrobek má všechny součásti vyrobené v jedné zemi, natož z tuzemských surovin.

3. Dvoutaktní Jawy jsou stále žádaným artiklem. Za tento "šmejd" se platí 20 až 30 tisíc.

F. Kusák 22.2.2017 14:51

Re: Mno,

Pane Hrbku, nejde přeci o to, jestli tady byl někdo schopen něco vymyslet a a kusové výrobě postavit. Lidé si dokonce postavili letadlo, aby pak na něm přeletěli hranice nikoliv na východ. Moderní průmysl je ale složitý systém od marketingu až po zákaznický servis, nehledě na ekonomiku a způsoby financování atd. Dokonce mám dnes občas dojem, že řada kdysi tak věhlasných západních firem s tím začíná mít problémy. A možná se vbrzku budeme dívat asiatům na záda.

(řekl jsem to velmi diplomaticky, u piva bych to pojmenoval jadrněji)

V. Vaclavik 21.2.2017 12:24

Re: Mno,

Nebyla to asi jen vec 'nepouzitelnosti', nebo nemodernosti, ale asi hlavne neefektivnost vyroby, dlouhotrvajici a drahe, nepruzne, drahe na to, co to bylo. Jinak myslim ze plno tech nasich vyrobku by mohlo byt na trhu i dnes, zakazniky by si treba i ty dvoutaktove Jawy nasly.

J. Farda 21.2.2017 10:25

Kouzelné slůvko prosím

je pane Čechu ještě stále vzácné slovo. A k té devastaci republiky? Pokud je mi známo, ČSR se za vědeckého řízení komunistů při budování světlých zítřků propadlo z první desítky nejrozvinutějších zemí v roce ́48 do padesátky v roce ́89; a k tomu konstatování nebylo ani třeba bájení pana inženýra Zemana na Letné o zaostávání našeho vzdělávacího systému až za Nepál. Díky za Vaše povídání a mějte se!

J. Řezák 21.2.2017 9:57

No, mít kolejnici kolem auta, ...

... tak bych se na babu neohlížel. Za tu radost by mi to stálo. I když v autoškole nás učili: vinen či nevinen, vždycky je tom pro oba rozbité auto, nedojel jsem, kam jsem chtěl, blbé kecy ještě blbějších policajtů, a to nemluvím o možném primárním či sekundárním zranění (primární = při nehodě, sekundární = až bych dal té bábě pěstí). Jediný rozdíl by byla pokuta pro tu babu, ale to majitelka meďáku asi neřeší.

K. Filek 21.2.2017 8:48

slušnost

Pane Čechu pěkně a pravdivě napsané.Právě býti slušným se u nás nenosi.

P. Kmoníček 21.2.2017 8:48

Na poslední otázku

je odpovědí celý článek.