24.5.2017 | Svátek má Jana







DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


EKONOMIKA: Soumrak biopaliv 1. generace... a co dál?



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 43, poslední: 17.2.2017 23:59, přehled diskusí

Podíl biosložky okamžitě na NULU!:
Autor: V. Mlich Datum: 17.2.2017 16:44

Podíl biosložky okamžitě na nulu, protože zvyšuje riziko rakoviny viz http://www.osel.cz/7858-dalsi-nedobra-zprava-pro-bionaftu.html i za cenu odškodného pro Agrofert.

Re: Podíl biosložky okamžitě na NULU???:
Autor: P. Rada Datum: 17.2.2017 17:34

Nejspíše jste plácnul hloupost. Ten odkaz sice je ..."nedobrou zprávu pro bionaftu"... ale zároven uvádí, že karcinogeny produkuje i ta běžná - jen méně.

Běžnou naftu a další polutanty s karcinogením působením na nulu zřejmě "okamžitě" nezredukujeme i kdyby byla společnost složena většinově skoro s tak radikálních jako jste Vy.

Typuji totiž, že by přeci jen některým docvakly další vazby v systému a tedy neefektivita příliš radikálních změn.

Re: Podíl biosložky okamžitě na NULU???:
Autor: P. Mach Datum: 17.2.2017 18:20

Na "vazby v systému a radikální změny" jsi měl ty a tobě podobní zelení vylízanci myslet před tím, než jste začali hlava nehlava prosazovat zrůdnosti jako dotace na biopaliva a dotace na oze parodie na elektrárny. Ovšem na jedince, který si myslí, že s ohledem na "vazby v systému" je lepší produkovat více karcinogenů než méně, by to asi byl příliš náročný úkol.

spalovacím motorům je nejspíš odzvoněno:
Autor: M. Šejna Datum: 17.2.2017 10:00

elektromobily nastupují, ať se nám to líbí nebo ne. A až jich budou statisíce, nebude se řešit, kolik se má přimíchávat biopaliv do pohonných hmot.

Český vynález - patentem chráněne baterie he3da - bude brzy schopen mít kapacitu kolem 200 kWh, což by u elektromobilu zajistilo dojezd kolem 1000 km.

V Krušných horách bylo navíc nalezeno rozsáhlé ložisko lithia, které se používá do baterií. Je to největší ložisko v Evropě a jedno z největších na světě. Česko se tak může stát světovou velmocí v produkci elektromobilů a autobaterí.

Re: spalovacím motorům je nejspíš odzvoněno:
Autor: J. Kavalír Datum: 17.2.2017 10:11

To naše ložisto lithia má drobný problém. Jedná se o litnou slídu - cinvaldit, tedy lithium v silikátové formě. U nás by se vyráběl pouze koncentrát, který by se zpracovával někde v zahraničí. Pokud se bude těžit odkaliště a hlušinové haldy po těžbě kassiteritu, asi s tím velké problémy nebudou. Ty začnou, až se celé ložisko bude otvírat povrchovým lomem. To bude řev.

pane Kavalíre:
Autor: M. Šejna Datum: 17.2.2017 10:31

já nepochybuji o tom, že ekoteroristé udělají vše proto, aby dostaly od těžebních společností výpalné za to, aby přestali blokovat povolení k těžbě lithia.

Pokud jde o zpracování suroviny, nejspíš se to nebude dělat v daleké cizině, protože výroba baterií bude v Česku. Takže nebude ekonomické surovinu vozit tam a lithium vozit zpět.

Re: pane Kavalíre:
Autor: P. Rada Datum: 17.2.2017 11:49

Ano je dost možné, že výrobu baterií baterií bude v Česku provozovat v robotizované továrně dodané odkudsi kdosi, kdo zde zahraniční kapitál příslušným způsobem zhodnotí a odešle právě jinam. Nakone příznačně podobně je to s Procházkou:

http://archiv.ihned.cz/c1-65202750-cesky-vynalez-zaplati-cinane

Je ale určitě pozitivní, že asi nebudeme stát tak úplně mimo. Zároven je na tom vidět, že zájmy národní a nadnárodní mají těžiště docela jinde a to může ojedinělou národní šanci na pozvednutí ekonomiky minimalizovat.

Spalovacím motorům je odzvoněno - kolikrát už:
Autor: V. Kotas Datum: 17.2.2017 13:20

jsem to ve svém životě ( 6a1/2křížku ) slyšel ? Mnohokrát a pořád se jezdí ( a ještě dlouho bude ) především na naftu a benzín.

pane Kotasi:
Autor: M. Šejna Datum: 17.2.2017 13:35

ono se opravdu jezdí a ještě dlouho jezdit bude na benzín a naftu. Ale pokrok nezastavíte. Cena lithia letí raketově nahoru, protože investoři na burzách zas tak blbí nejsou, a cítí šanci.

Baterie he3da jsou opravdu velkým příslibem a je to český patent. Seriová výroba začala v lednu.

A ještě doplňuji: ono se ještě dnes pořád někde svítí klasickými žárovkami a ještě dlouho svítit bude. Stejně tak má ještě mnoho lidí klasický televizor a nikoli plochou televizi s tehnologií LED či OLED.

Re: pane Kotasi:
Autor: V. Kotas Datum: 17.2.2017 13:49

Ano, obojí jsem zaregistroval. Jde jen o to, co to republice a majiteli patentu přinese kladného. Jakože by mělo.

Re: pane Kotasi:
Autor: M. Těhanová Datum: 17.2.2017 17:13

Ono se to prodá zase někomu nadnárodnímu a my z toho budeme mít prd.

Re: pane Šejno:
Autor: P. Rada Datum: 17.2.2017 14:21

Vyjádřil jste právě i něco za čím se může skrze lidské přání/víru zkrývat zásadní omyl:

.... "pokrok nezastavíte"....

Tato teze totiž obecně nemusí platit a právě v energetice, o které je v souvislosti s tématem biopaliv prvé generace řeč, už století neplatí. Tím mám na mysli fakt, že efektivita těžby energií (EROEI) ve své dominanci už století klesá i přes veškerý technologický pokrok.

To co průběžně roste je jen masivnost, schopnost dotěžit dříve nedostupné a mnohé aplikace na straně spotřeby. Jak se ale ukazuje tak tato pozitiva v úhrnu zdaleka nekompenzují prvotní trend při poklesu zhoršování dostupnosti snadno těžitelné energie. To vše souvisí i s faktem omezené dostupnosti surovinových zásob včetně onoho litia které by bez důsledné recyklace nevydrželo lidstvu dlouho. K tomu se dál druží problémy s nedostatkem mědi ale i vzácných zemin které limitují možnosti technologických kouzel.

"Pokrok" v olasti intenzifikace tedy např. možnosti růstu osobní houževnatosti, nárůstu racionality v uvažování ... jsme žel mnohdy pohodlně vzdali. To je ilustrativní třeba na případu GW kdy příčiny nechceme řešit a když spíše doufáme, že neexistují a když tak je vyřeší někdo za nás v rámci scifi technologických kouzel budoucnosti.

Re: Spalovacím motorům je nejspíš odzvoněno?:
Autor: P. Rada Datum: 17.2.2017 11:23

Elektomobilitu bych nepřecenoval. Nejde přitom o důvody založené na líbivosti. Je jich totiž hned několik. Předně fyzikálně několikanásobně nižší měrný výkon na jednotku hmotnosti v akumulaci. Rychlost doplnění akumulovaného je také několikařádově jiná a trochu netechnický parametr kterým je cena hovoří rovněž o násobnosti nákladovosti mezi těmito koncepcemi atd.

Výsledkem dnes je, že si elektromobilitu mohou zčásti dovolit jen někde a to tam, kde vykazuje naopak např. řádově nižší lokální imise a při aplikaci na krátký dojezd a časté dobíjení. Takto se např. provozuje elektromobilita formou půjčoven v Paříži.... nebo se testují prvé elektrobusy dokonce v Praze. Veškerou el ale přesto musí někdo někde vyrobit a distribuovat. Výkonovýpotenciál všech aut se spalovacími motory které se fyzicky nacházejí jen v Praze ale představuje potenciál srovnatelný s plným výkonem asi desítky Temelínů!

http://praha.e15.cz/praha/novinky/praha-slavi-rok-provozu-elektrobusu-podle-dpp-se-osvedcil-1320184

Osobně si elektromobilitu testuji na elektrokole. Je to rozhodně vynikajícím pomocníkem seniorům ale s hlediska dojezdu i průměrných rychlostí jsem v mládí dosahoval lepších parametrů. To je i dnes znát na tom, když se s cyklisty po cestě míjím. Nejzajímavější aspekt je přitom v cenové nákladnosti na kilometr jízdy.

Na "biopaliva" jakým je pivo a párek lze opakovaně jezdit na kole celý život. Elektropohon při dobíjení s rozvodné sítě vyjde kilometr jízdy jen na několik haléřů ale omezená životnost aku a jejich cena překračují měrné kilometrové náklady na dobíjení asi desetinásobně. Dojezdové vzdálenosti vypadají nadějně ale platí jen pro plně nabitou baterii a zároven při jejím cykování do úplného vybíjení klesá její kapacita. Rozdíly k překonání jsou proto zatím příliš velké a typuji, že praxe zřejmě dovolí elektromobilitu jen ve specifických situacích jako je např městský provoz a to ještě jen v některých případech.

Re: spalovacím motorům je nejspíš odzvoněno:
Autor: P. Švejnoch Datum: 17.2.2017 11:25

... až nás půjdou milióny, všichni proti větru...

... brzy se bude tančit všude...

Sice jsem názvy/texty těch budovatelských písní lehounce upravil, ale podobnost s Vaším příspěvkem je nepochybná... :-)

Re: spalovacím motorům je nejspíš odzvoněno:
Autor: P. Rada Datum: 17.2.2017 12:34

Za "nesporné" považuji spíše to, že pokud má někdo nutkání se vysmívat - zpravidla pro něco s čím má problém pro nedostatek vědomostí - pak afektovanému nezbývá, než si vybrat s toho co mu v hlavě hučí a plivanec jak svou vizitku vypustit.

Re: spalovacím motorům je nejspíš odzvoněno:
Autor: P. Švejnoch Datum: 17.2.2017 12:55

To víte, že jo, pane Rado...

Ale pravda je ta, že se "světlými zítřky", ať už se to cliché vztahuje k jakékoli oblasti, mám pro nedostatek vědomostí o nich skutečně problém. Vy máte o zítřcích (zejména světlých) vědomostí dostatek?

Mimochodem - v mém příspěvku jsem použil adjektivum "nepochybná", proč Vy máte v uvozovkách slovo "nesporné"? :-)

Re: spalovacím motorům je nejspíš odzvoněno:
Autor: P. Rada Datum: 17.2.2017 14:39

Vědomosti se ještě snažím rozvíjet ale spíše už jen kombinovat. Čím jsem starší tak tím více to jde obtížně ale na druhou stranu čerpám ze stále širší databáze.

Naopak oproti svému mládí (kdy si soudruzi v okolí usmysleli poroučet větru a dešti) se obávám, že pro řadu vážných náhlých změn v metabolismech prvků planetárního uzavřeného systému který člověk dál drancuje (i když převlékl kabát soudruhů i rétoriku), se naopak nikam do kosmu nepoletí. Rodná hrouda se tak dokonce lidstvu stále spíše může stát i hrobem.

O tom kam v realitě vývoj půjde je dnes "nesporně" spor - pro paradoxnost ty uvozovky.

pane Rado:
Autor: M. Šejna Datum: 17.2.2017 13:29

některým ignorantům nevysvětlíte, co je to pokrok. Já jsem například už před 4 roky vyměnil v celém baráku klasické žárovky za ledky. Stálo mě to tehdy asi 4 tisíce a místní ignoranti se mi tu smáli, co jsem to za blba, že skočím na lep každé módní novotě. Oni tehdy hrdinně bojovali za právo svítit klasickou žárovkou a dokonce to povýšili za boj proti zlé EU.

Za ty čtyři roky jsem uspořil na svícení asi 20 tisíc Kč, takže zisk z původní investice je k dnešnímu dni 16 tisíc a ledky vůbec nevypadají, že by je bylo potřeba vyměnit, ani nepraskly, nebo se nijak neznehodnotily.

A hrdinní bojovníci proti EU ještě dnes bojují proti Bruselu tak, že svítí dál klasickými žárovkami a mě se pořád smějí, že poroučím větru dešti. Tak ať se klidně smějí dál, pane Radou. Jde to z jejich peněz, nikoli z mých.

Re: pane Rado:
Autor: P. Švejnoch Datum: 17.2.2017 14:17

... možná jste trochu přehlédl (ve Vašem svatém zanícení pro LED pokrok), že v oblasti elektromobility je Vaším oponentem i pan Rada...

Je tedy pan Rada, majitel (skoro)pasivního domu, také ignorant?

Vy jste dobrá dvojka, mně se líbíte! :-D

Re: pane Rado:
Autor: I. Novák 763 Datum: 17.2.2017 15:03

Až se ta elektromobilita prosadí stejným samovolným způsobem jako LED žárovky, nebude o čem diskutovat. Tedy téměř stejná pořizovací cena, mnohonásobně delší životnost a desetinová energetická spotřeba při stejném uživatelském komfortu. Do té doby půjde jen o bohapustou zlodějinu zabalenou do líbivých spasitelských hesel.

Re: pane Rado:
Autor: V. Němec Datum: 17.2.2017 15:33

Kurnik! Ušetřit přes 20 000 za 4 roky, to máte zámek, ne?

Kurník nemám. Mám 7+1 s dvojgaráží:
Autor: M. Šejna Datum: 17.2.2017 16:16

než jsem vyměnil klasické žárovky za ledky, vycházely mi zálohy na elektřinu plus mínus stejně, jako výsledné vyůčtování za rok. Po výměně žárovek mi každý rok vrací 5 tisíc. A to už čtvrtý rok po sobě.

Re: Kurník nemám. Mám 7+1 s dvojgaráží:
Autor: V. Němec Datum: 17.2.2017 17:11

Abyste prosvítil 5000 tak byste musel ve všech místnostech svítit denně 100 W žárovkou v průměru okolo 5 hodin. (Odhad bez znalosti ceny za 1kWh)

Zkuste si spočítat čím a jak dlouho svítíte v zimě a v létě a zprůměrujte. Nejspíš dostanete o hodně menší hodnoty. Tu úsporu bych z větší části hledal někde jinde.

Re: pane Rado:
Autor: M. Těhanová Datum: 17.2.2017 17:17

Boe, do čeho jsi to duši dal. Několik stokorun možná, ale s těmi tisíci jste to poněkud přehnal!

Re: pane Rado:
Autor: P. Švejnoch Datum: 17.2.2017 17:57

To už je takový hezký zvyk pana Šejny. Když nějaká data nejsou komplexně v souladu s jeho teoriemi či předpoklady, případně nejsou dostatečně úderná, tak odprezentuje jen ta "správná" data. Pokud to pořád ještě není ono, tak je trochu poupraví, přiohne, no, a nebo si je kompletně vymyslí. Ať už se to týká globálního oteplování, strukturovaných příjmů státního rozpočtu a nebo úspory za elektřinu.

Hlavně je třeba mít na paměti, že pan Šejna se NIKDY nemýlí...!

Ale já ho mám rád - většinou je s ním ještě větší sranda, než s paní Baldovou-Sohorovou... :-)

Re: spalovacím motorům je nejspíš odzvoněno:
Autor: K. Drábek Datum: 17.2.2017 14:02

Trocha opatrnosti:

Ano, jde o velké ložisko. Ale obsah lithia je jen 0,2%. Ve světě se ale těží rudy s obsahem 0,4 - 0,8%. Těžba bude rentabilní pouze tehdy, když budou získávány ještě další prvky.

O ceně rudy rozhoduje jediný stát - Bolivie. Vlastní 75% celosvětových zásob. U nás je to 6 %. Cena rudy dnes je 40 miliard korun. Těžba 20 let. Kolik z té díry dostane náš stát?

pane Drábku:
Autor: M. Šejna Datum: 17.2.2017 14:54

cena uhličitanu lithného je dnes okolo 13 tisíc dolarů za tunu. Objem tohoto nerostu pod Krušnými horami se odhaduje na 330 tisíc tun. Takže současná hodnota ložiska je 4,3 miliardy USD ( 110 mld. Kč).

Náklady na těžbu nerostu u Cínovce dnes vycházejí na 2000 USD za tunu, takže těžař bude mít z jedné tuny zisk 11 tisíc USD.

O ceně rudy nerozhoduje nějaká Bolívie, ale poptávka ve světě. Ta je dnes vysoká i díky produkci v továrně na elektromobily Tesla.

Re: spalovacím motorům je nejspíš odzvoněno:
Autor: P. Mach Datum: 17.2.2017 18:13

K tomu by musel ten slavný český producent baterií postavit megatovárnu a nikoli vyrábět jednu baterii měsíčně, to za prvé. A za druhé, a co je mnohem důležitější, by v ČR musely vzniknout nové Temelíny.

Re: spalovacím motorům je nejspíš odzvoněno:
Autor: J. Jurax Datum: 17.2.2017 23:59

Hm, znalejší ať mne korigují - "200 kWh, což by u elektromobilu zajistilo dojezd kolem 1000 km".

No tak to máme 10 hodin 100 km/h, a na tu stovku by muselo stačit 20 kW, čili cca 27 koní. Ustálenou rychlostí. A nesměl by se přitápět ... no, při stovce mi oktávka 1,6 točí na pětku řekněme 3000 ot/min, to by podle grafu bylo tak cca 45 kW ...

Ale i poloviční dojezd bych bral - kolik ale ten akumulátor bude vážit, kolik bude stát, kolik dobíjecích cyklů vydrží, zda nebude kapacita během doby degenerovat ... nevíte?

A někde jsem četl, že prý kdyby měly být stávající spalovací motory aut nahrazeny elektromotory, pak není na světě širém dost mědi na vinutí oněch elektromotorů ...

A konečně - elektromobil má výfuk v elektrárně, není-li atomová. Ale možná by ty akumulátory - kdyby bylo únosné technicky i finančně z nich složit zásobníky s kapacitou řádu GWh nebo spíš TWhm - sloužit jako vyrovnávací zásobníky energie ze solárů ... ale to už zní trochu jako scifi ...

Melounům jde o prachy,:
Autor: M. Prokop Datum: 17.2.2017 8:55

ne o přírodu.

Za první republiky byl do benzinu povinně přimícháván líh. Rozdíl byl jen v tom, že tehdy se vědělo, že kvůli lihovarníkům a ne kvůli CO2 šílení.