18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

KANADA: Pokrok nezastavíš

Co zlobil, vztekal jsem se. Tiše, dovnitř, hlavně sám na sebe. Měl jsem se za starého učitelského mazáka, a přece jsem udělal začátečnickou chybu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 14.2.2017 10:08

Jeden o voze a druhý o koze

Já se vyjadřuji k této části Adlerova textu:

... Ale situace se změnila, když mě jednou šéf katedry pozval na kafe, že by se mnou rád něco probral. Začal od lesa. Že jistě dobře vím, jak si váží mé práce a jak jsem na katedře a u většiny studentů oblíbený. Někteří dokonce čekají celý semestr, aby si mohli vzít kurs, až ho budu přednášet já. Moc hezky o mně mluvil, takže jsem začal očekávat už skoro nezbytné „ale“. Brzy přišlo. „Ale někteří studenti si na tebe v poslední době stěžují. Je jich jen hrstka, a často to jsou studenti nevyrovnaní. Obvykle to nějak smetu pod stůl, ale vyhrožují, že si budou stěžovat universitní harassment komisi a komisi pro rovnoprávnost a inkluzivnost. A to už bude těžší... Nemohl by ses na to vykašlat, neprovokovat je, stojí ti to za to?!“

Jinými slovy šéf katedry Adlerovi v Kanadě sdělil: "Nehádej se se studenty, kteří nám platí školné. Naše škola žije ze školného. Respektuj, že v tržní ekonomice zákazník (platící student) má vždycky pravdu."

J. Kraus 13.2.2017 23:58

Třeba nebude tak zle.

Komunismus získal velkou podporu hlavně na základě osobních zkušeností prostých lidí s tehdejším společenským a hospodářským systémem. Vše se v 19. i 20. století opravdu muselo vybojovat a trvalo dlouho, než zaměstnavatel poznal, že zaměstnanec podává lepší výkon, když má pocit, že ho nedřou z kůže. Mimochodem, dnes to v ČR přestává platit. A protože s jídlem roste chuť, nestačilo už to, co vybojovala sociální demokracie a uspěl komunista se svými chimérami a přeludy. U nás, v Itálii, ve Francii. Zůstaňme ale na domácím bojišti. Co si pamatuju z před roku 1968, komunisté jako jedinci byli lidé slušní a živili se poctivě. Odbočím – když jsem začátkem 70.let jednomu příbuznému řekl, že pracuju jako projektant, dal najevo silný despekt. Malovat čáry na papír není poctivá práce. On byl truhlář. Šel z nich trochu strach, měli v oku podivný lesk člověka vědoucího a všeznalého, byli uvědomělí, majitelé Pravdy. Sílu jim dával ideál a zřejmě se cítili ostatním nadřazeni. Po roce 1968 už jen mlčeli a smutně koukali, ale zůstaňme v době ideálů. A vynechejme jejich málo idealistické vůdce a různé patologické zjevy. Byli k nám jaksi útrpní, že jsme ještě neprohlédli. Je proto nutno lidi přesvědčit. Opravdových nepřátel je málo a na ty máme bezpečnost, armádu a milice.

Pokouším se tenhle obraz skloubit s obrazem dnešní avantgardy. S obrazem intelektuálů neschopných samostatného života, odkázaných na to, co vytvoří jiní. Neschopných se ubránit, protože, sami změkčilci, policií a armádou pohrdají a ony jimi. Slabí i početně, nesnaží se trpělivou prací získat jiné, ale ovládáni zlobou, vyvolávají odpor ostatních.

Nejpodstatnější ale je, že jejich konání jde proti Řádu stvoření, proti vyšším zákonům. Komunismus zdiskreditoval mnohé z vyšších zákonů, ale v podstatě nešel proti nim Tihle jdou. Je prý přelom věků, každý jsme měli možnost volby. I oni si zvolili. Tahle škola končí, nikdo už nebude vyrušovat a trápit ostatní. Každý odejde a bude pokračovat tam, kam si sám vybral.

R. Brzák 13.2.2017 22:24

Re: Naivní představy Radovana Brzáka o soukromém školství

Hovoříme-li o tržní ekonomice, pak nemůžeme aplikovat zkušenosti se současnou ekonomikou (a nejen u nás). Protože současná ekonomika je pokřivena natolik, že se v ní uplatní i takový student, který sice nezíská znalosti (potřebné na volném trhu), ale získá titul. Proto je pochopitelně zkušenost Vaše i pana Adlera s rektorem, jenž rezignuje na výuku dovedností a znalostí, které by student uplatnil na volném trhu, aby si zajistil podporu státu (a jiných mocenských organizací, například Norských fondů), zcela v souladu s mým tvrzením.

M. Pivoda 13.2.2017 20:35

Naivní představy Radovana Brzáka o soukromém školství

Učil jsem na několika soukromých univerzitách. Takže vím, o čem mluvím.

Kromě toho i Adler ve svém článku píše o svém předvolání k rektorovi. Ten ho žádal, aby upravil svou výuku tak, aby jejich škola neztratila své zákazníky/studenty, kteří platí školné.

R. Brzák 13.2.2017 20:18

Re: Katastrofa?

Hezký příběh.

Ale Vaše chápání tržní ekonomiky ve vztahu ke vzdělávacímu procesu ve škole je pomýlené. Protože student nepřichází na "školní tržiště", aby byla oceněna a púotvrzena jeho pravda, ale aby se naučil, jak ve svém životě k nějaké pravdě docházet...

B. Carina 13.2.2017 17:49

A nadto si lze živě představit, že ony demonstrativní lesbičky a gayové byli heterosexuální lidé. Jen se k lesbičkám a gayům ze solidarity hlásili, protože je to "nutné".

B. Carina 13.2.2017 17:44

To je chytré.

B. Carina 13.2.2017 17:44

To je chytré.

M. Prokop 13.2.2017 17:29

Například tohle

https://cs.wikipedia.org/wiki/Katedra_environment%C3%A1ln%C3%ADch_studi%C3%AD_Fakulty_soci%C3%A1ln%C3%ADch_studi%C3%AD_Masarykovy_univerzity

je jedno hnízdo a jsou i další. Absolventi jsou v běžné praxi nepoužitelní, tak se rozlézají po ministerstvech, ouřadech a neziskovkách a odtamtud dále škodí různými zákazy, příkazy a buzeracemi.

K tomu osoby jako Dienstbier ml., Marksová-Engelsová, Valachová i další ve vládě a neštěstí je hotovo.

B. Carina 13.2.2017 17:22

Pane Prokope,

myslím, že máte pravdu. Před nějakou dobou jsem se zajímal o obor mediální studia na filozofické fakultě Karlovy univerzity. Přijímacím řízením jsem neprošel. Nicméně jsem se dále zajímal o to, jakým způsobem by probíhala výuka, Jakým praktická cvičení a tak dále.

Našel jsem několik blogů studentů, kteří tento obor studovali. A nebylo to příjemné čtení. Sami studenti upozorňovali na podobné jevy, které jsou popsány v článku. Nikoliv však tak "husté". Skoro ze všech těchto blogů bylo cítit zklamání. Studenti byli rozčarování povrchností a plytkostí výuky.

Zajímavý blog byl jednoho studenta, který po zklamání přistupoval ke studiu pragmaticky. "Když už tady jsem, ať to dotáhnu na ten titul, když se to dá studovat levou zadní." Z uvedeného pragmatismu se stal studentem oboru mediální studia v Anglii. A tam se teprve rozvášnil. Naprosto nechápal, jak je možné, že při přednášce, která se má věnovat adaptaci televizních reklam na ne euroatlantické kulturní prostředí, dokáže profesor v první pětině přednášky vysvětlit, jak reklamu na hamburgery lokalizuje jeden známý řetězec rychlého občerstvení. A ve zbylých čtyřech pětinách vyhrazeného času mluvit o tom, jaké jsou to svině, jak je tím vyzdvihována dominance naší kultury, jak se utiskuje, jak se nezohledňují genderové neutrality a podobně. Sám přiznal, že si připadá jako Alenka v říši divu.

A. Alda 13.2.2017 16:37

To je velmi málo pravděpodobné.

Jejich politické názory byly vpravdě antagonistické.

I. Schlägel 13.2.2017 15:34

Re: Opletal a Palach

Ve stabilních demokratických poměrech, s plným břichem možná ano, pokud by nevěděli co roupama. Pod totalitním tlakem by spíše spolupracovali.

R. Brzák 13.2.2017 15:33

Re: "Opět ta trapná nejistota", řekl lord při přistižení ženy

S panem Prokopem jsem zde mnohokrát diskutoval. Ano, je možné, že mne mnohdy přesvědčil - což se dá také formulovat jako manipulace. Avšak ta je člověku vrozená a pokud ji postupně nahrazuje otevřenou diskuzí nad svými přáními, již není důvodu se jí obávat.

Zato je zde více přispěvatelů (bohužel, nemohu říci diskutérů), kteří se argumentaci vyhnou a pod vlivem svého strachu rovnou přecházejí do osobních útoků - zjevně proto, že konkrétní témata je příliš znepokojují...k těm pan Prokop až na výjmečné chvíle nepatří...

A. Alda 13.2.2017 15:19

Opletal a Palach

by se nejspíš vzájemně zabili.

M. Prokop 13.2.2017 14:52

Re: "Opět ta trapná nejistota", řekl lord při přistižení ženy

Jisté tušení bych měl - file "mašíbl". :-P

M. Prokop 13.2.2017 14:50

Re: Realita všedního dne.

Už tu je, jen o něco málo slabší.

I. Schlägel 13.2.2017 14:31

Re: Čínská zkušenost učí,

Není student jako student, pane Aldo. Opletala, Palacha či studentů z Národní třídy bych se zastal. A studenti na Tchien-an-men se blížili těm z Národní třídy než těm genderovým řvounům ze současnosti. Je ovšem pravda, že za slavné čínské Kulturní revoluce hráli studenti ostudnější roli.

I. Schlägel 13.2.2017 14:26

Realita všedního dne.

Brzy tato móda přikvačí i do našich končin.

A. Alda 13.2.2017 13:28

Nebo jiná buržoasní pavěda - genetika.

Hlavním argementem prý bylo, že do tak malé buňky se nemůže vejít tolik informací, takže je zcela jisté, že rozhodujícím činitelem je vliv okolí a hlavně společenských vztahů.

A. Alda 13.2.2017 13:22

Čínská zkušenost učí,

že studentům se nesmí nikdy ustupovat. Jinak začnou své učitele věšet a učebnice pálit.

Raději tanky na Tchien-an-men než Kulturní revoluce.

A. Alda 13.2.2017 13:19

Dík za článek.

Každá zkušenost je dobrá. Sice už to asi nebudu potřebovat, ale princip "diskutovat o tom smí jen ten, kdo o tom už něco odborného četl", je dobrý.

Tak jsem si kdysi při studiu povinného dvousemestrového "dialektického materialismu" (u vědomí toho, že státnice ze všech 4 dvousemestrálních předmětů marxismu-leninsmu budou povinné), přečetl něco od Hegela. A pak jsem při přednášce velmi jednoduše zlikvidoval případnou budou nebezpečnost přednášejícího prostým dotazem, jak mám rozumět Leninovu výroku, že Marx postavil Hegela z hlavy na nohy, když Hegel vykládal zákon negace "tak a tak", což jsem si přečtl v jedné konkrétní knize, a Marx proti tomu "tak a onak", což jsem si přečetl v jiné konkrétní knize.

Bylo to velmi humorné. Hrůza v očích přednášejícího svítila jak dnešní povinné pásky pro chodce na rukáv mimo intravilán.

Do konce roku byl velice hodný, opatrný, ke všem přátelský a když mně zkoušel, byl velmi ostýchavý a doufal, že s ním nebudu diskutovat. ☺

S. Rehulka 13.2.2017 13:01

Díky pane Adlere.....

...za krásný, ale smutný článek, ukazující podobnost změn života budoucích "intelektuálů" Kanady, tolik podobný universitním změnám i v Austrálii ! Když o podobných změnách a vlivech psával už před lety pan professor Ulč, často to znělo jako vtip - k smíchu. Ale v současnosti je to k pláči a je to důkazem, že se dějiny jenom opakují !

A. Nový 13.2.2017 12:19

Re: Merkel má problém

Pardon, mělo být pod jiným článkem.

J. Kombercová 13.2.2017 12:18

Re: "Opět ta trapná nejistota", řekl lord při přistižení ženy

O panu Prokopovi si jista jsem.

Nevím, co si myslet o Vás. (Vy jste začal.)

M. Pivoda 13.2.2017 11:36

"Opět ta trapná nejistota", řekl lord při přistižení ženy

A jste si jisti, že diskutující Milan Prokop není placený manipulátor internetových diskuzí?

M. Pivoda 13.2.2017 11:30

Katastrofa?

Adlerův článek působí docela věrohodně a určitě nepředstavuje žádnou generační katastrofu. Za katastrofu by se jeho konfliktní situace dala považovat až tehdy, kdyby jeho studenti byli v jeho škole bráni za prosté zákazníky tržní ekonomiky. Zákazníci v tržní ekonomice (tzn. i na soukromých univerzitách) mají přece vždy pravdu! Toto pravidlo nelze zpochybnit (podobně jako nelze zpochybnit, že volič v demokratickém státě má vždycky pravdu).

Jen jednou se mi při mé výuce na české vysoké škole stalo, že studentka absolutně zpochybňovala můj tehdejší záměr (ve Zlíně), který ale souhrou okolností později tvořil můj hlavní výukový předmět (Inovace) na jiné univerzitě (v Praze) - a to po dobu deseti let.

Takže, někdy kolem roku 2000 jsem ve Zlíně navrhoval (ve výuce i vedení tamní univerzity), aby bylo při tamní technologické univerzitě zřízeno inovační centrum, že to může časem i ekonomicky přispívat provozu univerzity. Studentka (zřejmě vybavena názory svých rodičů) mi tehdy ve třídě silně oponovala, že spoléhat se na inovace je docela riskantní a že to trvá příliš dlouho (možná i více než 10 let) než se projeví onen pozitivní ekonomický dopad. Studentka argumentovala, že snadnější je přece osobně pozvat do Zlína českého ministerského předsedu (tehdy Václava Klause) a pak ty potřebné peníze přitečou do Zlína ihned.

Musel jsem té studentce v duchu sice dát za pravdu, ale stejně to tehdy byla špatná politika. Jenže to (jako národ) víme bezpečně až dnes. A to je katastrofa.

A. Nový 13.2.2017 11:00

Merkel má problém

https://www.welt.de/politik/deutschland/article162028606/Warum-dieses-Wahl-Ergebnis-fuer-Merkel-zum-Problem-wird.html

M. Prokop 13.2.2017 10:13

Re: Milý pane Mertle,

jste si jist, že se nejedná o reakci potrefené husy?

R. Morava 13.2.2017 9:56

Re: Milý pane Adlere,

Ona je ale třeba taky podpora vedení a zákonů. Ani v našem školství to dnes není nejjednoduší. Profackujete žáka a letíte i kdyby to byl ten největší darebák (znám minimálně 2 případy skvělých učitelů které jsem znal). Na vyšších školách pak plno keců o právech a demokracii a žádné povinnosti a žádná úcta k vyučujícím.

Přečtěte si pak články pana Ulče, jak si dnes na universitách představují "demokratickou diskusi" která končí tam kde jde o černou studentku, muslima, homosexuála nebo jen aktivistu proti Trumpovi. A jak vyhodily laureáta Nobelovy ceny z britské university za poznámku o feminismu...

Ale mate pravdu že dobrý pedagog to občas ustojí. Ale co to stojí nervů. A o tom je tento článek.

F. Kusák 13.2.2017 9:50

Smutné čtení,

a abych pravdu řekl, moc uspokojivé řešení v západní společnosti nevidím. Snad jedině v těch nově příchozích, z úplně jiných kultur. Nechci říci, že to je chucpe, ale absurdní to je. A zajímalo by mě, a jistě nejsem sám, jak se s tím popasují ti různě pseudohumánně vzdělaní lidé nebo stoupenci různých spolků HateFree Cultur nebo Think-tank různé hodnoty. Jen doufám, že se toho již nedožiji. Bohužel, naše děti ano, ale ony to zase většinou neřeší.