25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: O nostalgii za starým režimem

„Zlatý komunisti!“ Takové a podobné výkřiky byly ještě před pár lety nevítané, ale dnes se stávají součástí běžné diskuze. Bohužel neexistují jednoznačná konsistentní data, která by nám umožnila vidět v časových řadách, jak se pohled veřejnosti na předlistopadový pohled vyvíjí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Harabaska 30.12.2016 8:22

Re: PROKOP, doplnit seznam!

Ale, Gnädigste, vy, která jste vystoupila na vrchol vševědoucnosti jako Alleswisser, píšete bez znalosti českých pádových koncovek? Snad "na rozdíl od vás a vám podobných?"

B. Hamal 30.12.2016 0:08

Re: Tento jev

Pokud někdo ten PŠM nestihl, má spoustu příležitostí dohnat to dnesi v aktualizované podobě na internetu, pochopitelně na tom alternativním, a hlavně v angličtině.

J. Jurax 29.12.2016 23:49

Re: Všichni jsme tak nějak měli prd.

"na MS v hokeji Vídeň 1987 stál pětidenní zájezd u CKM skoro 17 tisíc" - no, to bylo tehdy 5 průměrných hrubých měsíčních platů.

Dnes by stál zhruba taky tolik - 17 tisíc, tedy řekněme dvě třetiny průměrného hrubého měsíčního platu.

J. Jurax 29.12.2016 23:43

Re: Všichni jsme tak nějak měli prd.

No, jenže taky někteří makají jak šroubi (ti šroubi - slang), denně desítku v práci a mají díky tomu na kontě ne jen pět nul, ale šest nebo sedm ... předcházených pochopitelně nenulovou číslicí ... ale není dnes populární tohle říkat ...

J. Jurax 29.12.2016 23:38

Re: I ti pamětníci...

Souhlas

J. Jurax 29.12.2016 23:37

Re: Slava putinismu na vysosti

Vy nemít Putina, musel byste si ho vymyslet ...

J. Jurax 29.12.2016 23:36

Re: Tohle je opravdu levné,

Tak to je optimista ... :-)

J. Jurax 29.12.2016 23:35

Re: Nostalgie

No a hlavně, pane Davide, jsme byli o třicet až čtyřicet let nejmíň mladší, viděli jsme do dálky i na blízko, slyšeli jsme, vyběhli jsme do čtvrtého patra bez potřeby resuscitace po výkonu, neměli jsme nadváhu, cukr, cholesterol, bolesti v kloubech i zádech, bypassy, zato jsme měli vlasy a vlastní zuby a pohledné dívky nás v šalině nepouštěly sednout, zato se nás rády dotýkaly i jinak než když nám teď píchají do zadku injekce ... :-)

J. Jurax 29.12.2016 23:23

Re: Nostalgie

Nepočítali?

Jak kdo, mnozí se mají líp než tehdy čekali (a tím nemyslím třeba Babiše a jemu podobné). Jenže ti spokojení, jimž se daří líp než za bolševika, někdy výrazně líp, na diskusních fórech se tím nechlubí. A nemají důvod remcat a nespokojeně skuhrat.

A ještě - žádná strana nemá to, co po volbách skutečně dělá, ve volebním programu. To by ji lidi fakt nevolili. A to, ve volebním programu má, aby ji lidi volili, po volbách nedělá (třeba proto, že to nebylo vsazeno do ekonomického rámce, copyright Sobotka) nebo že jí to nedovolí koaliční partneři.

J. Jurax 29.12.2016 23:14

Re: Tento jev

Ano, soudruhu politruku, Tohle jsem slýchal již před 45 lety při PŠM.

B. Hamal 29.12.2016 21:30

Tento jev

může souviset s širším problémem, současným chátrajícím stavem kapitalistického a západního světa. Ten se neobejde bez nekonečných válek a represí. Kapitalismus je při tom stěží kompatibilní s demokracií, protože korporace mají příliš velkou kontrolu nad vládami. Elity připouštějí, aby chudí zahnívali. To vše se odráží v médiích i ve vědomí lidí po celém světě..

K. Janyška 29.12.2016 20:59

Jejich soudruzi všech barev, zejména rudočených,

pěstující v kostelích a ústřeních výborech středobod socialismu tzv.sociální spravedlnost, spontánní řád lidského světa je jeho samovolně vzniklá řídící struktura, vyvolaná nekoordinovanou lidskou aktivitou, ne lidskými záměry v tomto směru. Na to lidé nikdy neměli, nemají a mít nebudou, neboť všechno čím vládnou a co existuje je produktem této struktury, neosobně utvářené civilizací divochů obchodem. Další a nekonečný vývoj bude vždy složitější, než lidská mysl, neboť ona je odezvou na nově vzniklou složitost.

EU je tedy nápadem právě opačným, nadutým, domýšlivým, hlupáckým a zločinným. Neboť národní státy, které vznikly evoluční cestou jako ochrana národů a které jsou jedinými možnými správci zemského povrchu a největšími prvky spontánního řádu lidského světa, jsou napadány příkazy ze zločineckého centra, a je úplně jedno z koho složeného, čímž je jim znemožněno se adaptovat na spontánní řád Evropy a světa svými vlastními, tedy co možná nejefektivnějšími, adaptačními prostředky a zásobami. Záleží totiž na důvodu vzniku řídícího centra. A ten je jasný, ovládnout z mocenského středu Evropu. Je německý, o tom nemůže být žádných pochyb.

Protože nic takového není pro spontánní řád přijatelné čeká nás v roce 2017, tedy 100 roků od zrůdné rudé revoluce, revoluce další. Vypadá to tentokrát na rudočernou... Dzp.

P. Dvořák 29.12.2016 20:39

Re: Nostalgie

Koho že to volit?

P. Rychetsky 29.12.2016 19:56

Re: Slava putinismu na vysosti

Bohuzel mate pravdu. Kdyz vidim nejake omluvy a vysvetlovani toho jak cosi za bolsevika bylo lepsi, tak mi naskoci alergie, koprivka a ruda mlha. Kdyz se to pak objevi v nejakem klausovskem tisku a tajemne se naznaci, ze jsou formy statu, ktere by leccos umely zaridit, tak propukne primo anafylakticky sok a nejsem schopen ty nuance rozlisovat v kontextu.

No a pak ty strasne drzosti zminene v clanku - jak bolsevik pripominal velke etapy ceskych dejin. Ve velkych etapach ja vidim Masarykuv boj za pravdu v hilsneriade, ci hrdinstvi anglickych letcu a drsnou odvahu Masinu. Ty teda bolsevik rozhodne nijak nevychvaloval.

S. Ševeček 29.12.2016 19:35

Re: Což bylo dokázati

Děkuji Vám, paní Kyselková, za reakce.

(a přeji Vám šťastný nový rok a hlavně pevné zdraví - zvláště duševní ... vypadá to, že je budeme potřebovat)

V. Kotas 29.12.2016 19:27

Re: Nostalgie

Každá doba má svoje, dobré i špatné. Jisté je, že když lidi zvonili klíčema, s takovými konci, jaké jsou dnes ( a není všem dnům konec ), rozhodně nepočítali. A většinu z toho, co se postupně zavádí ( utahují se šrouby ), nikdy žádná strana neměla ve volebním programu. Protože by ji nikdo nevolil. Takže 25let je dost dlouhá doba na to, aby lidi prokoukli a začali volit ty, kteří chtějí tu švýcarskou demokracii.

S. Ševeček 29.12.2016 19:24

Re: Zkáza začala Klausem,

Sice jste již popřál, ale třeba Vám to Pes doručí:

To si pište - ty tři miliony lidí, kteří bydleli v panelových "králikárnách", odkázal prezident Havel do postavení plebsu, vhodného akorát tak množit se a přežvykovat stébla vojtěšky. Dobře to cítili.

J. David 29.12.2016 18:56

Nostalgie

Idealizovaný stesk po minulých dobách, v protikladu k soudobé zkušenosti. Sice vychází z rozdílné podstaty základu, ale porovnává vnejší vlivy v daném protikladu daných dienstreglamá. Uvedu namátkový příklad. Za bolševika, když "držel občan přiměřeně kušnu", v pátek zapíchl práci, sedl do embéčka (bez STK, letních/zimních gum) a razil na chaloupku/chatu. Vybalil proviant, zatopil ve šporhéltu a jal se veselit různými druhy odreagování se od ideologie režimu. Na pivko, cigáro, utopence a mariáš do místní krčmy (EET - čáky na porculánovém tácku, močit se chodilo na dvorek), utopenci nebyly pod kuratelou hygieny (macerační proces "echtovních" špekáčků, octa a cibule byl jasný). Nikdo neřešil "matičky s kojenci" v hospodě, tedy jejich nárok na čistý luft. Prostě s dětmi večer do krčmy nepáchli. Takže se vesele hulilo a veselilo se, i přes 22. hodinou, kterou bolševik stanovil, jako "zavíračku". A pak se táhlo za hlaholu veselých písní na rtech do kanafasu. Pejskové ňafali, starší zkušené selky vezly své milené sedláky (JZD) na dvoukoláku domů, ty mladé a nezkušené držkovaly na ty své "zbořené", před krčmou. V sobotu ráno vyprošťovák a hupky dupky třeba na hrabání a pálení listí (ořechové moc nezakompostujete). Etc., etc. Prostě svým způsobem idyla, kterou bolševik toleroval.

A dnes, kdy máme "svobodu"? Furt samá nařízení, omezení, restrikce, pokuty, lezení ouředníků magistrátů do sklepů a komínů, zákaz kouření ve všech krčmách, vono se zakáže pišolit i v bordeláku (tak ať zakáží tabák a pišolení). Brr, furt je ale ty výsledky prohibice v USA ale straší, takže blbové pouze přicmrdují. Pak se diví, že ta nostalgie bují.

PS. Bufáče na škole a výživové dienstreglamá? Majstrštyk dementů z MŠMT. Přilehlý Albert a Ňog si mnou ruce, dětem ruší školní bufáč, budou kšefty. Před a po vyučovací době, děti se zásobí, tak jako občané o 200 m2 zavřených provozoven. Na Boží Hod a Štěpána měl Ťong solidní kšefty, prodavačky Alberta přišly o 100% příplatek. Asi tak.

M. Pivoda 29.12.2016 18:50

Hampl je schopen publikovat jen u Václava Klause a zde na NP

Hampl: "Nebo se můžeme na celou situaci podívat analytickýma očima a položit si otázku, proč má nějaká významná skupina občanů pocit, že došlo ke snížení jejich životních šancí ..."

Ke snížení životních šancí ve stávajícím kapitalismu určitě nezpůsobil Špidla. Hampl žvaní, a právě proto byl schopen svůj článek opublikovat právě u Václava Klause (a dodatečně zde na Neviditelném psovi).

Měl by raději psát o budoucnosti, o budoucím poklesu životních šancí v důsledku nástupu umělé inteligence (či Industry 4.0). Měl by stát připravovat na příjetí nepodmíněného minimálního příjmu a spekulovat o možnostech obohacení života dnešních dělníkův situacích, kdy práce skutečně nebude.

J. Kyselková 29.12.2016 18:49

Re: Což bylo dokázati

Ještě do třetice se přihlásím, abych doplnila - vážím si současné doby, žádnou hořkost necítím, protože ctím, že se každý může projevit jako idividualita i se svou negací a slabostí.

V. Kříž 29.12.2016 18:43

výkřik....

... zlatý komunisti nesignalisuje touhu po návratu starého režimu, ale znechucení chováním představitelů země a to bez ohledu na pravici či levici, všichni se nás snaží ožebračit a sobě a svým rodinám zajistit pro několik generací bezstarostný život

K. Janyška 29.12.2016 18:33

Re: Sociologu, co je to spontánní řád lidské interakce

Vám chybí rozum a vzdělání. Jinak byste takovou kravinu nemohl napsat... Dzp.

P. Aron 29.12.2016 18:30

Re: Slava putinismu na vysosti

Víte pro diskutéry jako jste vy je vše co se jim nelíbí označeno nějakou nálepkou - poslední dobou Putinismu. Neumíte si představit, že ostatní lidé mohou vidět věci jinak a nejsou to hned nepřátelé.

V. Vaclavik 29.12.2016 17:59

Re: Tohle je opravdu levné,

Treba autor chtel, abychom se zamysleli?

V. Vaclavik 29.12.2016 17:58

Jenze lide si neuvedomuji

ze kdyz volaji po "státu, který bude respektovat jejich základní prirozené cítení", tak ze to musi byt oboustranny respekt. Tedy budu-li se svymi spinavymi demokratickymi prackami drat do soukromych zivotu ostatnich, odnese to i muj zivot, sice nekdy az za cas, ale kolektivisticke mlyny melou mozna pomalu, ale zato velice jiste nakonec semelou nas vsechny.

Napada me, ze kdybych mel oslovovat verejnost, zacal bych kazdou vetu slovem 'volove'.

D. Polanský 29.12.2016 17:55

Re: Tohle je opravdu levné,

Špidlu

D. Polanský 29.12.2016 17:53

Tohle je opravdu levné,

ideologické, nic neříkající. Co chtěl autor sdělit? Jinak nostalgie ke konzervatismu patří. Pokud jde o Šidlu, pokud se nepletu, velkorysý sociální systém byl nastartován za Klause, viz Vodičkova duha. Pokus vzít železničářům výhody V. Klaus neustál, zalezl jak zpraskaný pes. Doporučoval bych podobné články odložit na dobu, kdy tu již nebudou pamětníci, a pak oblbovat mladé.

S. Netzer 29.12.2016 17:39

Re: PROKOP, doplnit seznam!

Určitě ne, na rozdíl od vás a vám podobným

P. Harabaska 29.12.2016 17:34

Re: PROKOP, doplnit seznam!

Nepochybně narážíte na české úsloví: Podle sebe soudím tebe.

P. Mach 29.12.2016 17:27

Re: Všichni jsme tak nějak měli prd.

Což je ovšem hovadina. Jídlo nestálo prd. Současná kupní síla je větší než za bolševika.

http://byznys.lidovky.cz/velke-srovnani-cen-0nu-/moje-penize.aspx?c=A141112_222838_moje-penize_sm

http://www.zakomunistu.cz/

A co se týče jistoty, tak pod mostem končí leda ti, co se dají na chlast, fet nebo automaty. Samozřejmě člověk se musí snažit. A každopádně, na rozdíl od bolševických časů, nehrozí, že ho vyhodí z práce jen proto, že na ten režim nadával, nebo že ho nějaké svině nebudou mlátit gumovou hadicí přes ledviny.