24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: O nostalgii za starým režimem

„Zlatý komunisti!“ Takové a podobné výkřiky byly ještě před pár lety nevítané, ale dnes se stávají součástí běžné diskuze. Bohužel neexistují jednoznačná konsistentní data, která by nám umožnila vidět v časových řadách, jak se pohled veřejnosti na předlistopadový pohled vyvíjí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Hamal 29.12.2016 21:30

Tento jev

může souviset s širším problémem, současným chátrajícím stavem kapitalistického a západního světa. Ten se neobejde bez nekonečných válek a represí. Kapitalismus je při tom stěží kompatibilní s demokracií, protože korporace mají příliš velkou kontrolu nad vládami. Elity připouštějí, aby chudí zahnívali. To vše se odráží v médiích i ve vědomí lidí po celém světě..

J. Jurax 29.12.2016 23:14

Re: Tento jev

Ano, soudruhu politruku, Tohle jsem slýchal již před 45 lety při PŠM.

B. Hamal 30.12.2016 0:08

Re: Tento jev

Pokud někdo ten PŠM nestihl, má spoustu příležitostí dohnat to dnesi v aktualizované podobě na internetu, pochopitelně na tom alternativním, a hlavně v angličtině.

K. Janyška 29.12.2016 20:59

Jejich soudruzi všech barev, zejména rudočených,

pěstující v kostelích a ústřeních výborech středobod socialismu tzv.sociální spravedlnost, spontánní řád lidského světa je jeho samovolně vzniklá řídící struktura, vyvolaná nekoordinovanou lidskou aktivitou, ne lidskými záměry v tomto směru. Na to lidé nikdy neměli, nemají a mít nebudou, neboť všechno čím vládnou a co existuje je produktem této struktury, neosobně utvářené civilizací divochů obchodem. Další a nekonečný vývoj bude vždy složitější, než lidská mysl, neboť ona je odezvou na nově vzniklou složitost.

EU je tedy nápadem právě opačným, nadutým, domýšlivým, hlupáckým a zločinným. Neboť národní státy, které vznikly evoluční cestou jako ochrana národů a které jsou jedinými možnými správci zemského povrchu a největšími prvky spontánního řádu lidského světa, jsou napadány příkazy ze zločineckého centra, a je úplně jedno z koho složeného, čímž je jim znemožněno se adaptovat na spontánní řád Evropy a světa svými vlastními, tedy co možná nejefektivnějšími, adaptačními prostředky a zásobami. Záleží totiž na důvodu vzniku řídícího centra. A ten je jasný, ovládnout z mocenského středu Evropu. Je německý, o tom nemůže být žádných pochyb.

Protože nic takového není pro spontánní řád přijatelné čeká nás v roce 2017, tedy 100 roků od zrůdné rudé revoluce, revoluce další. Vypadá to tentokrát na rudočernou... Dzp.

J. David 29.12.2016 18:56

Nostalgie

Idealizovaný stesk po minulých dobách, v protikladu k soudobé zkušenosti. Sice vychází z rozdílné podstaty základu, ale porovnává vnejší vlivy v daném protikladu daných dienstreglamá. Uvedu namátkový příklad. Za bolševika, když "držel občan přiměřeně kušnu", v pátek zapíchl práci, sedl do embéčka (bez STK, letních/zimních gum) a razil na chaloupku/chatu. Vybalil proviant, zatopil ve šporhéltu a jal se veselit různými druhy odreagování se od ideologie režimu. Na pivko, cigáro, utopence a mariáš do místní krčmy (EET - čáky na porculánovém tácku, močit se chodilo na dvorek), utopenci nebyly pod kuratelou hygieny (macerační proces "echtovních" špekáčků, octa a cibule byl jasný). Nikdo neřešil "matičky s kojenci" v hospodě, tedy jejich nárok na čistý luft. Prostě s dětmi večer do krčmy nepáchli. Takže se vesele hulilo a veselilo se, i přes 22. hodinou, kterou bolševik stanovil, jako "zavíračku". A pak se táhlo za hlaholu veselých písní na rtech do kanafasu. Pejskové ňafali, starší zkušené selky vezly své milené sedláky (JZD) na dvoukoláku domů, ty mladé a nezkušené držkovaly na ty své "zbořené", před krčmou. V sobotu ráno vyprošťovák a hupky dupky třeba na hrabání a pálení listí (ořechové moc nezakompostujete). Etc., etc. Prostě svým způsobem idyla, kterou bolševik toleroval.

A dnes, kdy máme "svobodu"? Furt samá nařízení, omezení, restrikce, pokuty, lezení ouředníků magistrátů do sklepů a komínů, zákaz kouření ve všech krčmách, vono se zakáže pišolit i v bordeláku (tak ať zakáží tabák a pišolení). Brr, furt je ale ty výsledky prohibice v USA ale straší, takže blbové pouze přicmrdují. Pak se diví, že ta nostalgie bují.

PS. Bufáče na škole a výživové dienstreglamá? Majstrštyk dementů z MŠMT. Přilehlý Albert a Ňog si mnou ruce, dětem ruší školní bufáč, budou kšefty. Před a po vyučovací době, děti se zásobí, tak jako občané o 200 m2 zavřených provozoven. Na Boží Hod a Štěpána měl Ťong solidní kšefty, prodavačky Alberta přišly o 100% příplatek. Asi tak.

V. Kotas 29.12.2016 19:27

Re: Nostalgie

Každá doba má svoje, dobré i špatné. Jisté je, že když lidi zvonili klíčema, s takovými konci, jaké jsou dnes ( a není všem dnům konec ), rozhodně nepočítali. A většinu z toho, co se postupně zavádí ( utahují se šrouby ), nikdy žádná strana neměla ve volebním programu. Protože by ji nikdo nevolil. Takže 25let je dost dlouhá doba na to, aby lidi prokoukli a začali volit ty, kteří chtějí tu švýcarskou demokracii.

P. Dvořák 29.12.2016 20:39

Re: Nostalgie

Koho že to volit?

J. Jurax 29.12.2016 23:23

Re: Nostalgie

Nepočítali?

Jak kdo, mnozí se mají líp než tehdy čekali (a tím nemyslím třeba Babiše a jemu podobné). Jenže ti spokojení, jimž se daří líp než za bolševika, někdy výrazně líp, na diskusních fórech se tím nechlubí. A nemají důvod remcat a nespokojeně skuhrat.

A ještě - žádná strana nemá to, co po volbách skutečně dělá, ve volebním programu. To by ji lidi fakt nevolili. A to, ve volebním programu má, aby ji lidi volili, po volbách nedělá (třeba proto, že to nebylo vsazeno do ekonomického rámce, copyright Sobotka) nebo že jí to nedovolí koaliční partneři.

J. Jurax 29.12.2016 23:35

Re: Nostalgie

No a hlavně, pane Davide, jsme byli o třicet až čtyřicet let nejmíň mladší, viděli jsme do dálky i na blízko, slyšeli jsme, vyběhli jsme do čtvrtého patra bez potřeby resuscitace po výkonu, neměli jsme nadváhu, cukr, cholesterol, bolesti v kloubech i zádech, bypassy, zato jsme měli vlasy a vlastní zuby a pohledné dívky nás v šalině nepouštěly sednout, zato se nás rády dotýkaly i jinak než když nám teď píchají do zadku injekce ... :-)

M. Pivoda 29.12.2016 18:50

Hampl je schopen publikovat jen u Václava Klause a zde na NP

Hampl: "Nebo se můžeme na celou situaci podívat analytickýma očima a položit si otázku, proč má nějaká významná skupina občanů pocit, že došlo ke snížení jejich životních šancí ..."

Ke snížení životních šancí ve stávajícím kapitalismu určitě nezpůsobil Špidla. Hampl žvaní, a právě proto byl schopen svůj článek opublikovat právě u Václava Klause (a dodatečně zde na Neviditelném psovi).

Měl by raději psát o budoucnosti, o budoucím poklesu životních šancí v důsledku nástupu umělé inteligence (či Industry 4.0). Měl by stát připravovat na příjetí nepodmíněného minimálního příjmu a spekulovat o možnostech obohacení života dnešních dělníkův situacích, kdy práce skutečně nebude.

V. Kříž 29.12.2016 18:43

výkřik....

... zlatý komunisti nesignalisuje touhu po návratu starého režimu, ale znechucení chováním představitelů země a to bez ohledu na pravici či levici, všichni se nás snaží ožebračit a sobě a svým rodinám zajistit pro několik generací bezstarostný život

V. Vaclavik 29.12.2016 17:58

Jenze lide si neuvedomuji

ze kdyz volaji po "státu, který bude respektovat jejich základní prirozené cítení", tak ze to musi byt oboustranny respekt. Tedy budu-li se svymi spinavymi demokratickymi prackami drat do soukromych zivotu ostatnich, odnese to i muj zivot, sice nekdy az za cas, ale kolektivisticke mlyny melou mozna pomalu, ale zato velice jiste nakonec semelou nas vsechny.

Napada me, ze kdybych mel oslovovat verejnost, zacal bych kazdou vetu slovem 'volove'.

D. Polanský 29.12.2016 17:53

Tohle je opravdu levné,

ideologické, nic neříkající. Co chtěl autor sdělit? Jinak nostalgie ke konzervatismu patří. Pokud jde o Šidlu, pokud se nepletu, velkorysý sociální systém byl nastartován za Klause, viz Vodičkova duha. Pokus vzít železničářům výhody V. Klaus neustál, zalezl jak zpraskaný pes. Doporučoval bych podobné články odložit na dobu, kdy tu již nebudou pamětníci, a pak oblbovat mladé.

D. Polanský 29.12.2016 17:55

Re: Tohle je opravdu levné,

Špidlu

V. Vaclavik 29.12.2016 17:59

Re: Tohle je opravdu levné,

Treba autor chtel, abychom se zamysleli?

J. Jurax 29.12.2016 23:36

Re: Tohle je opravdu levné,

Tak to je optimista ... :-)

P. Rychetsky 29.12.2016 17:17

Slava putinismu na vysosti

Clanek je krasnou ukazkou vyroby ideologickeho zakladu nacionalisticke autokracie, presne takove jak to ma zarizene Putin.

Stat ma zaridit narodni hrdost, uctu k praci, rodinu. Akorat misto zde navrhovaneho soukromi putinismus tlaci ortodoxni viru (jak cynicka nehoraznost od toho materialistickeho kagebaka) jak neco co ma slepit dohromady autokraticky stat. Soukromi je ale skvele, hlavne kdyz umozni rozptyleni od monitorovani toho co dela vsezaopatrovaci stat.

S buznama se zatoci. S neprateli naroda taky.

"Chybí jim stát, který bude respektovat jejich základní přirozené cítění." U Putina ten stat maji, vse zde pohledavane a dulezite doda, staci jedine - nekafrejte mu do toho jak to dela.

"Je možné někomu vyčítat, že to pokládá za lepší stav než dnes?" Neni, jak bolsevik driv, tak putinove dnes to maji dokonale zmakle.

P. Aron 29.12.2016 18:30

Re: Slava putinismu na vysosti

Víte pro diskutéry jako jste vy je vše co se jim nelíbí označeno nějakou nálepkou - poslední dobou Putinismu. Neumíte si představit, že ostatní lidé mohou vidět věci jinak a nejsou to hned nepřátelé.

P. Rychetsky 29.12.2016 19:56

Re: Slava putinismu na vysosti

Bohuzel mate pravdu. Kdyz vidim nejake omluvy a vysvetlovani toho jak cosi za bolsevika bylo lepsi, tak mi naskoci alergie, koprivka a ruda mlha. Kdyz se to pak objevi v nejakem klausovskem tisku a tajemne se naznaci, ze jsou formy statu, ktere by leccos umely zaridit, tak propukne primo anafylakticky sok a nejsem schopen ty nuance rozlisovat v kontextu.

No a pak ty strasne drzosti zminene v clanku - jak bolsevik pripominal velke etapy ceskych dejin. Ve velkych etapach ja vidim Masarykuv boj za pravdu v hilsneriade, ci hrdinstvi anglickych letcu a drsnou odvahu Masinu. Ty teda bolsevik rozhodne nijak nevychvaloval.

J. Jurax 29.12.2016 23:37

Re: Slava putinismu na vysosti

Vy nemít Putina, musel byste si ho vymyslet ...

L. Severa 29.12.2016 15:06

I ti pamětníci...

I od lidí kteří nejsou a ani nebyli komunisty je cítit jakousi nostalgii- a že se to za komunistů nemohlo stát . "Můj známý si vzal půjčku na byt a teď je bez zaměstnání, jak má splácet dluh". Těžko vysvětlit, že za komunistů by tu starost neměl, protože k novému bytu se lidé dostávali dost těžko. A že také ve finančních a bytových problémech byly tisíce nevině pozavíraných, jejich rodiny a okradených na majetku. "Padly podniky jako Škoda Plzeň, Zbrojovka či Královopolská v Brně a řada dalších prosperujících ". Zbytečné jsou moje argumenty, že ty podniky "prosperovaly" převážně v rámci socialistických zemí, nebo, že vznikla spousta nových menších(vlastně těch rozdrobených gigantů) podniků, které vyvážejí úspěšně na západ. "Proč se musel zbourat jeden z nejpřepychovějších hotelů "Praha". Protože patřil ÚVKSČ, který si mohl dovolit jeho velmi nákladný provoz (státní rozpočet měli pod dohledem) a žádný majitel neudrží velmi ztrátový podnik- ani taková odpověď nepřesvědčí. A další...

J. Jurax 29.12.2016 23:38

Re: I ti pamětníci...

Souhlas

I. Novák 29.12.2016 14:28

Bohužel je smutné,

že po "sjednocení" si oba režimy vzájemně přebírají jen to nejhorší.

L. Severa 29.12.2016 13:49

Jo,jo.

Za RU bylo lacino, říkávala moje babička, za první republiky prodal za korunu sedlák 5-6 vajec, říkám já. RU pochopitelně nepamatuji, ale první republika se také hodně idealizuje. Nezaměstnaní, hodně bídy mezi chudinou, lidé žijící pod mostem a j. Za komunistů měl každý práci, rekreace ROH byla za pakatel a nebyl žádný chaos, jak říkal ten Rus, když v západní zemi zjistil, že auto si můžeš koupit jen tak bez poukazu. Co bylo radostných chvil, to v dnešní době neexistuje. Třeba podařený nákup pomerančů, či banánů, kdysi i masa, nebo, když jsem ve čtvrteční frontě na knihy nějakou dobrou vystál. Samozřejmě historickou událostí bylo zakoupení auta- po létech čekání . No, o získání bytu ani nemluvím, to bylo terno . I do ciziny se jezdilo, jestliže se štěstí usmálo a vyfasovali jste příděl valut s výjezdní doložkou. Lidé byli spokojeni, což se projevovalo při volbách, nikde nebylo slyšet nějaké stesky na poměry, v parlamentě, no, vlastně na všech schůzích se hlasovalo jednomyslně. Byly to krásné časy, kdo by si nezastesknul.

V. Podracký 29.12.2016 12:18

Velmi dobrý článek

Hlavně je zapotřebí pochopit, že komunisté v jisté oblasti byli vlastně konzervativci, buď nechtěně nebo proto, že neměli jiný funkční vzor. Uctívali práci, rodinu chránili a podporovali, národní hrdost spíše zneužívali. Potraty kontrolovali, když byl zbytečný, nedovolili jej. Podporovali stavbu rodinných domů. Rozvody nepovolili jen tak. Nesmíme ovšem zapomínat na jejich záporné působení, hlavně nesvobodu. A to je podstatné.

S. Netzer 29.12.2016 12:27

Re: Velmi dobrý článek

V Německu těch nostalgiků, kteří vzpomínají na Adolfa už ubývá, ale ostalgiků jako všude za bývalou železnou oponou, je tam stále dost.

Společné vám je, že se vydáváte za konzervativce.

P. Harabaska 29.12.2016 15:03

Re: Velmi dobrý článek

Společné vám je, že se vydáváte za konzervativce. A co jste vy, Gnädigste?

A. Nový 29.12.2016 13:33

Re: Velmi dobrý článek

Pobavil jste mne s tím konzervatismem komoušů. Oni, komouši, nebyli konzervativní ani ve své marxistické ideologii. Uctívali práci! Jistě, hubou. Tedy abych byl přesný, bylo to pozdravem "čest práci" a při některých příležitostech přidali "Píseň práce". S tou podporou rodin to bylo podobné, když nemohli zajistit nic lepšího, tak nabídli větší přídavky na děti. Jinak jim byla rodina u prdele. Myslíte, že prosazování internacionalismu bylo zneužívání národní hrdosti? Se SSSR na věčné časy a nikdy jinak! :-)

P. Mach 29.12.2016 17:08

Re: Velmi dobrý článek

Tak s komoušů se stali konzervativci v okamžiku, kdy se zmocnili vlády, ovšem v omezeném rozsahu. Konzervatismus pro ně znamenal, že jejich poddaní mají držet hubu a krok.

M. Prokop 29.12.2016 15:14

Re: Velmi dobrý článek

Práci uctívali hubou, v praxi ji kurwili. O rodině hanba mluvit, zase jen hubou, v praxi museli oba rodiče pracovat, na děti neměli čas a ty jim komouši blbli v jeslích a školkách. Zda je potrat zbytečný, to ví jen matka, případně otec, určitě ne úředník. Stavět rodinný dům, nejsou-li peníze ani materiál? To si snad děláte srandu. Lepší rozvod než válka v rodině.