20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

ČECHOVINY: Posádka odvrátila tragédii

Skenuji své staré negativy. Daroval jsem si k Ježíšku nový skener, který dokáže skenovat i negativy 6x6.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Toufar 20.12.2016 14:34

Posádka - oprava chyby

Honzo, musím opravit Tvou chybu ve vyjmenování členů posádky. V posádce Tu-134A byli kapitán ing. Jiří Jirounek, druhý pilot Miroslav Sedlák, navigátor Zdeněk Mucha a stevardi Brož, Vlčková a Máchová... O. Chudý na palubě v posádce nebyl, to je jakási Tvá zvláštní autorská nadsázka. Kdesi v koutu paměti jako by mi cosi říkalo, že možná Mirek Sedlák zmínil Otu, že přišel z baráku posádek, ale ruku do ohně za to nedám, a nejspíš si jen chybně snažím vysvětlik, jak jsi dal Otu do spojení s tím příběhem. Ani popis událostí na místě bezprostředně po kolizi, jak ho uvádíš, není zcela přesný v porovnání s tím, co například Mirek Sedlák nejen sám napsal, ale především jak o všem poměrně podrobně vyprávěl před TV kamerou i mikrofonem. A ještě k poznámce p. Rehulky: Archivy jsou dnes již dostupné a lze si proto podrobně prostudovat zprávu vyšetřující komise z té doby, v níž je popis také přesnější a podrobnější. V roce 1977 se ovšem celá věc na veřejnosti hrnula pod koberec, protože k události došlo hned po nástupu "generálského vedení" ČSA, takže v té době byste si samozřejmě zmíněnou podrobnou zprávu vyšetřující komise přečíst nemohl. Událost jsem připomněl a podrobnosti zveřejnil v březnu 1991 v poměrně obsáhlém článku, a tehdy jsem v závěru zdůraznil, že posádce nikdo nikdy nepoděkoval (kromě předsedy senátu u soudu, který proběhl samozřejmě mimo pozornost tehdejších médií). Avšak bohužel ani po roce 1991 se celá šestičlenná posádka nedočkala veřejného poděkování a především ocenění - medaile se holt rozdávají jiným. Dodnes. Bohužel.

V. Vaclavik 20.12.2016 12:33

Blba vlastnost 'Cechu'

tim myslim naroda, proto jsem to dal do uvozovek, i kdyz pan Cech v tom nejspis nebude nevinne. Mam tim na mysli to vecne spickovani, kanadske zertiky na pracovistich, vsak to zname, ktere vedou k tomu, ze kdyz se pak neco stane, nikdo nikomu neveri, jako kdyz ten prislovecny pasacek volal ze jde vlk a vesnicane mu to neverili.

A k tomu komunisticky bordel uplne vsude, i na tom letisti. Mozna si tu take nekdo precetl ten clanek o praci reportera LN ve skladu Amazonu, jak tam popisuje to bazirovani na chovani zamestnancu, jak na vse jsou presne regule, a k tomu muzu jen rict, ze na nas na Cechy jako na narod, na tu jeho lidovou cast, je takovy bic treba jako praseti drbani.

V. Vaclavik 20.12.2016 12:43

Re: Blba vlastnost 'Cechu'

Hasici, kteremu se rekne ze 'hori' a on neveri, ci pochybuje, nevyleti jako pero do akce by mel nekde do konce zivota kopat prikopy. A tem kteri zpusobili ze jako to pero nevyletel, vsechny do haptaku a exemplarni tvrde potrestani. Jenze vime jak to tenkrat chodilo, pan Cech si stezuje na ty nahore, jak se vse ututlalo, ale ono tam 'dole' to nebylo jine, proste navrch zdani huj ale doopravdy nahore i dole fuj.

J. Jurax 20.12.2016 17:45

Re: Blba vlastnost 'Cechu'

Ale kuš ... ulevil jste si aspoň?

T. Kočí 20.12.2016 14:45

Ten popis není jasný. 134 přistala na 18?

V. Vlk 20.12.2016 18:50

Re: Blba vlastnost 'Cechu'

Milý pane, podle chybějící diakritiky předpokládám, že už jste hodně dlouho někde "za kopečkama".Což vám přeji, ale prosím vás, jako prosím všechny krajany. Jak říkal Jan Werich, "sedíte na kufrech". A posuzujete vše očima roku,kdy jste odešli. Vážení, fšechno je jinak! V žádné firmě by si nikdo nedovolil nějaké kanadské žertíky! ve firmách je pořádek a čistota a disciplina. Včetně všech možných důsledně kontrolovaných předpisů. Článek idiota z novin, co asi prvně v životě dělal nějakou práci, na ten se vys...rte. Pokud je zde někde lemplovina, tak u části úředníků a tzv. vzdělanců. (Honoušek mi bude zase nadávat, že nemám rád vzdělance ,ale já nemám rád pseudovzdělance jako byl ten de ...bil , co psal to o Amazonu.) Jako člověk z mezinárodní firmy u nás, konstatuji, že mi běžně Španělé a nebo Italové -služební kontakty-nadávají, že jsme s tím pořádkem a přesností horší než Němci.

Jinak vám všem po celé Zeměkouli a Honouškovi přeji vše nejlepší a krajanům přeji, aby přestali porovnávat dnešek s bolševismem před 25 lety.

P. Portwyn 20.12.2016 9:27

Těžký život inteligenta.

No, nevím. Nebyl jsem tam, nicméně z článku jsem pochopil, že pan autor byl v podstatě jediný schopný člověk na letišti, obsazeném jinak samými blbci.

Jedna z možností je, že to tak skutečně bylo. Jsou ovšem i jiné možnosti.

J. Hanzal 20.12.2016 10:13

Re: Těžký život inteligenta.

Pokud jsem dobře pochopil psaný text tak p. Čech píše, že ne on, nýbrž posádka přistávajícího letadla situaci zachránila. Ono je taky někdy i při čtení zapojit mozek.

P. Portwyn 20.12.2016 10:51

Re: Těžký život inteligenta.

Na letišti, ne v letadle.

S. Rehulka 20.12.2016 10:48

Re: Těžký život inteligenta.

Za časů bolševika, když bylo třeba promluvit technickou angličtinou, volali "do terénu" aby přišel ten obtloustlý mechanik, protože věrchuška znála tolko pa rúsky !

P. Panenka 20.12.2016 9:17

Zlé svědomí ČSA

... se jmenuje Honousek. Že ho ještě nezavřeli? P. P.

S. Rehulka 20.12.2016 8:42

Není nad.....

poctivé, očité svědectví odborníků ! Píšeš Honousku, že ti, kteří se zasloužili o štastný konec této "příhody" nebyli odměněni. Horší je, že ti kteří tuto situaci (nedostatečná sledovací technologie) nebyli potrestáni. Ty, s nízkým IQ zachránilo členství ve straně a tím i "soudruh na soudruha" neblije !

Každopádně, děkuji za zajímavý popis, jistě naprosto odlišný od "oficielní" zprávy v análech ČSA !

B. Carina 20.12.2016 3:47

Kapitá Boeing 747 KLM na Tenerife byl velmi zkušený pilot. To bohužel pracovalo ve zmatku, který na letišti panoval, proti němu. Byl šéfpilotem společnosti a většinu času trávil výcvikem kolegů. Zřejmě u něj zafungoval tak zvaný simulátorový efekt.

Na letiště na Tenerife byly odkloněny lety, protože na cílovém letišti byla hlášena bomba. Tenerifské letiště bylo malé a naprosto nevhodné pro takové množství velkých letadel. Nadto se začalo zhoršovat počasí. Posádka KLM obdržela traťový souhlas (povolení po vzletu použít daný odletový koridor), nikoliv povolení ke vzletu. To si však kapitán neuvědomil a začal provádět vzlet v době, kdy po dráze projížděl americký Boeing. Ani na Tenerife nebyl pozemní radar.

Posádka amerického letadla přehlédla určený sjezd ze vzletové dráhy. Zůstala tak bohužel na dráze o něco déle. Startující 747 před odletem doplnila potřebné palivo pro návrat na domovské letiště, aby ho nemusela doplňovat v cílové destinaci. Kapitán předpokládal, že o palivo bude velký zájem a jeho posádce by tak uplynul povolený čas, musela by nastoupit předepsaný odpočinek a s letadlem by se nemohla vrátit. Musela by přiletět jiná posádka. Bohužel velká hmotnost stroje měla za následek to, že když posádka postřehla překážku na dráze, letoun již nebyl schopen dostatečně rychle vzletět. Další příčina, která se podílela na havárii, byl technický nedostatek v rádiové komunikaci. Když dvě vysílačky začali vysílat současně, komunikace byla nemožná. (Po události bylo přijato nařízení Mezinárodní organizace pro civilní letectví, že tato situace musí být vždy technicky vyřešena. Dnes se to již stát nemůže).

Nehoda na Tenerife byl klasický příklad multikauzality. Dodnes největší letecké neštěstí co do počtu obětí havárie dvou letadel.

V. Vaclavik 20.12.2016 12:21

Re:

"Kapitán předpokládal, že o palivo bude velký zájem a jeho posádce by tak uplynul povolený čas, musela by nastoupit předepsaný odpočinek a s letadlem by se nemohla vrátit. Musela by přiletět jiná posádka. "

Tuhle nehodu jsem videl v tom znamem tv poradu a predpokladal bych, ze pan Cech take, ale za osvezeni pameti dekuji i tak.

Nepamatuji se uz jaka opatreni vysla z teto nehody, aby se uz nestavala, ale podle te citovane casti z vaseho prispevku bych vypichnul ty predpisy o predepsanem odpocinku, jak je docela dobre mozne, ze prave tento predpis mozna vedl k te nehode, protoze dostal posadku pod tlak a cim zodpovednejsi kapitan, tim vice je tim predpisem tlaceny. Nejlepe jsou na tom naopak nezodpovedni piloti, cim mene zodpovedni, tim lepe... jak paradoxne funguji ta slunickarska regulacni opatreni. Kdovikolik nehod se kvuli nim stalo na silnicich, protoze kamionaci je taktez musi dodrzovat a aby se do nich vesli, tak nejspis kolikrat jezdi tak, ze dojde k nehodam.

Z. Lapil 20.12.2016 15:18

Re:

Ono s těmi předpisy je potíž. Když nejsou, spoléhá se ne (nutně omylného) člověka, když jsou, tak tomu (nutně omylnému) člověku diktují řešení ne vždy vhodná.

Už jsem tu, tuším, líčil. Cesta autobusem, někdy v 7hod odjezd do Postupimi ještě přes Cínovec, na místě nějakých 6 hodin pauza a zpět. Na Cínovci jsme byli kolem půlnoci a řidiči byla zakázána další jízda, že prý odpočinek (těch 6 hodin mělo být 8 hodin). U vyjednávání jsem nebyl, takže jen vím, že jsme coby cestující odmítli opustit autobus a 8 hodin čekat, až se řidič "vyspí"; byl sníh, teplota pod nulou. Někdy po třetí hodině jsme Němce přesvědčili, že problém není "v autobuse", ale "v řidiči". Povoleno sehnat jiného řidiče, ten nad ránem sedl do auta, a pak už vše proběhlo dle očekávání.

Pointy jsou dvě:

A/ Místo v jednu ráno jsme byli v Praze v 7 hodin

B/ Záchrana přišla v poslední chvíli. Náhradní řidič byl zastižen mezi sprchou a ulehnutím na lože po cestě z Barcelony, leč bezpečnostní předpisy byly dodrženy.

M. Stanovský 27.12.2016 20:25

Re:

Řidiči autobusů rádi riskují spoléhají na to, že se "kvůli lidem" přihmouří oko. Dlouho jsem dělal průvodce a s šoféry si užil svoje. Přitom stačilo být v tý Postupimi o 2 hodiny déle. Blb byl především ten, co to takhle naplánoval.

Piloti na Tenerife asi neměli jinou možnost, ty k tomu donutila situace a nechat někde stát letadlo, než se vyspím, je dražší sranda, než autobus.

Z. Lapil 28.12.2016 19:39

Re:

To si vyřiďte s dopravcem, dostal zadané časy (počet cestujících a v Postupimi budeme od - do) a ostatní včetně času odjezdu byla jeho starost. Počítám, že řeč byla i o ceně.

Za podstatné mám, že profesionální řidič nesmí dělat to, co amatér dělá běžně: ráno Praha - Ostrava, pár hodin práce na místě ("náš" profík měl volno) a zpět.