25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Ne všichni Romové jsou cikáni

Internetoví diskutéři (ale i novináři) si zpravidla pletou označení Rom a cikán, o našich ha­tefree aktivistech, rozdmýchávajících etnické spory, ani nemluvě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 13.12.2016 19:19

Re: celý život....

Taky politicky nekorektní názor.

A pomyslete na ubohé pracovníky neziskovek a agentur, co se skrze cikány živí - přišli by o chleba a museli by dělat něco užitečného nebo být neazaměstnanými.

J. Jurax 13.12.2016 19:16

Re: Solidní článek, dobrá práce.

Myslíte to dobře, ale navrhujete řešení vcelku nemožné, místy až pitomé.

A to extra legem opravdu není řešení - nejste Vy puncovaný demokrat? A vlastníkem nemovitosti asi nebudete, proto Vám to extra legem na jiné vlastníky nevadí ...

J. Jurax 13.12.2016 19:04

Sice pravdivé

ale politicky nekorektní a tudíž vlastně nepřípustné.

Jen bych rád věděl, kolik těch neziskovek a dalších státem placených organizací přes cikány připadá na jednoho cikána.

P. Sulc 12.12.2016 22:29

Re: cikáni

Mozna se zivili temi psy, proto se jich ti pejskve bali. Neco jako Vietnamci, jak vidi psa, uz jim tecou sliny z huby.

P. Sulc 12.12.2016 22:25

Re: Nejlepe jim postupne zastavit davky.

Ano, jakz takz fundoval, pamatuju v 50 a 60 letech bylo mezi kopaci dosti cikanu. Take mezi zedniky se nasli. Ted je vidite spise v mercedesech,

J. Kraus 12.12.2016 18:11

dokončení

Co se týče slovenských cikánů, Karel Čapek o nich někde píše dost rozhořčeně. Tedy ne přímo o nich, ale o ilustrovaném časopisu Tvorba, který jim věnoval článek. Byli presentováni jako Slováci a fotky i text ukazovaly, jak Slováci skutečně vypadají, v kontrastu s Plickovým lživým filmovým kýčem „Zem spievá“. Pravda a Láska už v roce 1933 a podřadný cikán jako klacek v rukou obou stran. Kdy vlastně začal rozvrat života slovenských cikánů? Nebo právě oni jsou ti pověstní „nedotknutelní“, kteří i na blahovolnou Indii byli moc? Mám živou vzpomínku, jak nás, skupinu junáků, hnali po břehu Váhu. Zdá se, že vědomí sounáležitosti mezi různými druhy cikánů bylo, i za časů ještě normálních, dost nízké.

Ve starých pamětech někdy bývají zmínky o cikánském kouzelnictví. Třeba častá zmínka o tom, jak cikán nechal v otepi slámy prohořet jen jediné stéblo. Očarované housle, to taky není výmysl. A když se časem dostanou do ruky někomu, kdo si je nezaslouží, vědí kam si pro ně přijít. Aspoň ještě před třiceti lety věděli. Geny, karma, inkarnace, utrpení jako cesta. Těžká byla vina komunistů, že rozvrátili jejich společenství, mnohem těžší provinění na sebe vzala Pravda a Láska. Komunisté měli dobrou vůli, vydali se po nevyzkoušené cestě a použití stejného metru pro všechny začalo přinášet výsledky. P&L pak dělá to, co od nepaměti dělá ten, kdo chce někoho mravně a morálně zahubit. Třeba jako ti Římané s rukojmími, dětmi svých odpůrců. Drželi je v pohodlném nicnedělání až ochabli a zlenivěli, pro samostatný život nepoužitelní. Byly takové i celé kmeny a na konci Říma vlastně všechen římský lid. Ve chvíli nebezpečí a nouze pak takoví umírají první.

J. Kraus 12.12.2016 18:07

cikáni

V roce 1971 byli náhle a s velkým mediálním ohlasem cikáni přejmenováni na Romy. Datum připomněl pan Wágner v diskusi, na zdůvodnění si pamatuju. Za prvé „cikán“ je název hanlivý s negativní konotací a za druhé cikáni pocházejí z antického Říma, kam přišli snad z Egypta či Indie, zemí slavných a vznešených. V Římě pobývali velmi dlouho. Tak dlouho, že jim přísluší pojmenování Romové. Domové mi nějak vypadli z paměti. Smáli a pošklebovali se tomu všichni, jen cikáni v naší několikatisícové obci z toho byli zmateni a cikáňata brala to slovo jako urážku. Byla to početná rodina kotlářů, nikdo je za války neudal, potravinové lístky neměli, ale s pomocí místních nějak přežili. Matka vzpomíná, jak před válkou přijeli na pohřeb hlavě rodu cikáni snad z celé Evropy, samé zlato a kožichy. Nejhonosnější hroby na našem hřbitově mají dnes oni a denně tam někdo chodí. Nejstarší hrob je ale zanedbaný a ani na Dušičky tam nikdo nic nedá. Už jsou znovu na světě? Jeden z jejich větve koupil ještě za komunistů sousední vilku za 400.000,- a sousedka-vdova hned po prodeji byla celá nešťastná, jak mu na to mohla kývnout (teď je zase na prodej za 13.500.000,-). ̈Nebyli ti cikáni špatní sousedi, nedůvěřiví a podezíraví, ale srozumitelnější než později mladiství manažeři tamtéž. Jen se psy to neuměli, ti jako by se jich báli. Měli postupně tři vlčáky a boxera, každý vydržel jen krátkou dobu. Čím se ale doopravdy živili a živí, bůh suď.

A. Alda 12.12.2016 16:13

Tato argumentace má smysl.

Jsou mezi námi přistěhovalci, kteří se rovněž výrazně liší vzhledem, jazykem i kulturou. A přesto se rychle přizpůsobují a problémy v zásadě nedělají. Pracují, dávky neberou, jiné lidi nepřepadávají, zlodějské nájezdy nepořádají... a jejich děti ve školách vynikají pílí i svými výsledky.

Mít šikmooká vnoučata, nezlobil bych se. Naopak bych to považoval ze zkvalitnění rodového genomu. Ale přivedl-li by si některý syn (indoevropskou) cikánku, nadšen bych rozhodně nebyl. Proč?

K. Wágner 12.12.2016 15:58

Re: Autore dík za školení ..

Teprve od Mezinárodního romského sjezdu v roce 1971 se objevuje požadavek evropských Romů, aby nebyli označováni jako Cikáni, ale jako Romové. Pokud jste tedy pamětník, je zřejmé, že se cikánům ve Vaší ulici o tom, že se jim má říkat Romové, ještě ani nezdálo. Ovšem i tihle po roce 1989, kdy vznikla první romská politická strana Romská občanská iniciativa, která byla začleněna do Občanského fóra a získala v parlamentu celkem 8 křesel, by Vám asi o Romech něco řekli. Jinak i já jsem pamětník a tedy vím, že dříve (60. a 70. léta) nešlo u nás ani tak o dávky, vyplácené sociálkou. Cikánská otázka byla řešena pracovní povinností a důsledným vymáháním školní docházky pro děti z cikánských rodin. Pokud do školy nechodily, mohly se ocitnout v Dětském domově, na což si jejich rodiče dávali velký pozor a v děcáku tak končily hlavně děti z cikánských rodin, kde se zpravidla vyskytoval alkoholismus, či evidentně (i při větší toleranci) asociální chování dospělých. Také existoval (snad jen v určité době) a byl uplatňován předpis, jenž znemožňoval bydlení více romských rodin, hlavně však různých klanů, v jednom konkrétním místě (i když se v průběhu dalších let za nimi stěhovali příbuzní a tedy počet rodin tam narůstal).

Pročež se pamětníci shodují v tom, že tehdejší princip řešení „cikánské problematiky“ byl přece jen trochu účinný. To ovšem těch cikánských rodin bylo v Čechách a na Moravě, oproti současnému stavu, poměrně málo.

P. Harabaska 12.12.2016 15:41

Re: Opět to zavání

Pozor! Apartheid byl odsouzen a odstraněn. Výsledky jsou v jižní Africe dobře patrné již i po těch 22 letech od jeho zrušení. Stačí si na to téma přečíst něco i v těch obecně přístupných textech. Říkejte ale něco o dramatickém nárůstu zločinnosti multi-kulti ochránci menšin a tzv. utlačovaných. Bude vám tvrdit, že je všechno v pořádku. Vždyť jeho ještě nepodřízli.

P. Harabaska 12.12.2016 15:32

Re: Vhodnější název článku

Naprosto správně: Ne že by u nás Cikánů nebylo dost, ale Číňanů je mnohem víc a přesto po nás nikdo nechce, abychom o Číňanech mluvili jako o Čunkuo, když oni si tak sami říkají. Ale tohle je to nejmenší, po čem se nám v souvislosti s Cikány mohou dělat vrásky. Co peněz už stáli a pořád je to málo. Paneláky (nejen) v Mostě jsme jim zaplatili z našich daní (a také jsme jim je sami postavili, protože oni sami toho nejsou schopni), teď zase platíme za demolici těch paneláků a je jen přirozené, že byty náhradou za ně zaplatíme opět my. Kdy konečně najdou orgány a úřady odvahu alespoň vhodně zarazit jejich aroganci a drzost, s nimiž se obracejí proti majoritě, která je živí, šatí a ubytovává a kterou neustále napadají kvůli údajné diskriminaci?

J. Hanke 12.12.2016 15:30

no a co?

pokud byl praotec těhle milých svérázně se projevujících lidiček Romulus, jsou to Romové. Pokud Remus, jsou to Remové. A pokud jejich praprapředek byl cikán, jsou jeho prapotomci cikáňata.

Ovšm vlci se chovají většinou kultivovaněji. Tak f čem je problém?

A. Alda 12.12.2016 12:57

Ty tábory se jmenovaly

letní rekreačně výchovný tábor a podstatou bylo, že dopoledne měly děti doučování školní látky a odpoledne se učili hrát si jako normální děti. Při příjezdu bylo každé dítě svlečeno, osprchováno, odvšiveno a kompletně oblečeno do nového erárního oblečení. Své vlastní dostali zpět až při návratu domů, přičemž to erární jim zůstalo. Dostaly kompletní vybavení od zubních kartáčků a hřebenů až po různé knihy a časopisy a dětské hry.

V mnohých rodinách se již po 14 dnech po návratu dítěte z LRVT nic z toho vůbec nenašlo.

A sem tam některé dítě začalo natolik toužit po normálnějším životě, do něhož mu bylo dáno nehlédnout, že v dospělosti učinilo rozhodné kroky k tomu, aby se aspoň jeho vnoučata měly šanci normálního života se dožít.

V. Peroutka 12.12.2016 12:39

Autore dík za školení ..

a vydejte svůj přspěvek ještě na Romea.cz,protože si pamatuj,že jsem roky žil v místě kde vedlejší ulice byla cigánská a v životě jsem tam slovo rom neslyšel..

F. Svoboda 12.12.2016 12:01

Vhodnější název článku

Ne všichni cikáni jsou romové.

Podotýkám, že dle slovníku jazyka českého užíváme pro toto nahnědlé nepřízpusobívé etnikum označení cikáni. Pokud někteří z nich pro sebe používají označení romové, je to jejich svobodné vyjádření. My však nebuďme servilní a označujme věci i pojmy správně !

P. Burda 12.12.2016 11:38

Re: Nejlépe se zeptat

A budeme také říkat Němcům Deutsch, Angličanům Englishman, Španělům espaňol ... Nebo si necháme u "ostatních" národů pojemnování dle českého jazyka a u Cikánů budeme mluvit rómštinou? A co uděláme, když budeme Římu i Rómům říkat stejně, [ro:ma]?

Nebo přistoupíme na jiný jazyk a budeme i sebe, to jest Čechy, nazývat Bohemian, Tschecheisch, Czecho nebo [tšíki]?

Aneb: ať si sami sebe nazývají tak či onak, mluví řečí tou či onou, onu špínu, kterou si okolní svět spojil s označením cikán nelze smýt přejmenováním na Róm stejně jako se přejmenováním spinavého kastrolu na jiné jméno nezbavím nutnosti ho umýt. Ti, co o sobě mluví jako o Cikánech (nebo Cigánech) si to (většinou) uvědomili a pracují na tom, aby byli u ostatních spojeni sice se svým národem, ale ne s pohybem na nebo za hranou zákona.

J. Chaloupka 12.12.2016 11:14

Jak je vidět, začleňovací neziskovky se činí,

vyloučených lokalit přibývá. Jen by mne zajímalo, jak to dopadne, až budeme vyloučeni všichni a nebude nikdo, kdo by na to dával daně?

A. Alda 12.12.2016 11:05

Snaha donutit obce stavět byty pro tyto lidi

je naprosto zvěrská. Proč by si měl někdo ubytovávat ve svou sousedství toho, kdo mu bude dělat trvalé potíže a kvůli němuž se pak jeho děti budou bát chodit si hrát ven?

Velmi dobře na to reaguje také paní Hamplová zde:

http://blog.aktualne.cz/blogy/jana-hamplova.php?itemid=28530

A to, co si Marxová vymyslela, se už docela blíží tomu, co teď zavádějí v Itálii kvůli muslimské invazi: http://pilloni.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=573045

Z. Rychlý 12.12.2016 10:45

Akademické hrátky - v názvu žádný problém není.

„Co po jméně? Co růží zvou i zváno jinak, vonělo by stejně.“ V názvu opravdu žádný problém není.

Znám solidní, pracovité, čistotné cikány, jedna rodina bydlela vedle mě a žádný problém nebyl. Ale celá skupina problém má a to s tím, že vyznává jinou životní filosofii. Většinový způsob života je prostě neláká. Ze života v konzumu a užívání si, naproti tomu se spoustou pachtění se a zodpovědnosti, je láká pouze ta první část. Je nutno dát najevo každému jedinci v každém etniku i většinovému, že bez toho pachtění se a zodpovědnosti, asi zábava a konzum prostě nebude.

V každém etniku (i většinovém) platí: "Co lejnem zvou, i zváno jinak, smrdělo by stejně."

P. Burda 12.12.2016 10:36

Re: Píše vědec

Všude na světě je pojmenovávají jako ...

Příběh ze Spojeného království: Ptal se mě kolega z Walesu, co u nás s těmi Gypsies u nás děláme, že jich chce tolik k nim. Odpověděl jsem mu, že my nemáme žádné "Gypsies", že jim musíme řáíkat "Rom". Jeho reakce na náš český rasismus byla kouzelná - "A to jim nemůžete 'zpacifikovat', a říkat jim podle vašeho jazyka?"

My jsme byli ti, co je utlačují, ale na Britských ostrovech si za větší dávky nechali říkat i Gypsies.

J. Fridrich 12.12.2016 10:28

Opět to zavání tím reletivizováním, cigáni-romové

Opět to zavání tím reletivizováním, cigáni-romové nejsou vlastně tak špatní - vždyt' úplně všichni nekradou. Islamisti

nejsou vlastně tak špatní - vždyt' úplně všichni neřežou hlavy a nedělají podobné " chut'ovky ".. Ano, ode zdi ke zdi.. Dříve, po staletí, byly menšiny utiskovány - a to ( pokud ovšem nebyly agresívní a nebezpečné pro tehdejší společnost ) nebylo jistě v pořádku. Nyní upadl západní svět ( pod taktovkou levičáckých-multi-kulti šílených experimentátorů ) do opačného extrému - menšiny jakéhokoliv typu jsou nekriticky UPŘEDNOSTŇOVÁNY.. To je patrné i v justici - zločinec je chráněn více než poškozený. Toto není v pořádku a musí se změnit k vyváženému stavu. Je zajímavé - a je to REÁLNÁ SKUTEČNOST, že s některými etniky přicházejícími na Západ ( myšlena Evropa, Amerika, Austrálie - tedy křest'anská, Euro-Atlantická část světa ) - nebyl, není a patrně ani nebude problém.. Víme, že sem patří Židé, Vietnamci, Číňané, Indové.. Víme také, že s některými etniky byly, jsou a jistě i budou problémy - a to velké - hlavně s arabskými a africkými islamisty různých národů, s Cigány-Romy a pod.. Západní svět si musí uvědomit, že tyto zcela jiné civilizační okruhy je třeba nechat ODDĚLENÉ, můžeme se respektovat, ale NEMÍSIT. A na tom přece není nic špatného.

P. Burda 12.12.2016 10:26

Říkala mi kdysi (rok 199x) paní

že ona je "cigánka" a musí chodit do práce. Menžel chodí pro dávky, protože je Rom. Spolužák, skinhead, chodil s "cikány" honit Romy.

Po nástupu do práce jsem na montážích mnohokrát slyšel podobné - pracovníci s romským jménem se označovali za cigány. A v televizi jsem vídal reportáže, jak Rómům nechtějí přiznat ten či onen příspěvek.

Podstatou problému by ale nemělo být pojmenovávání či rozlišování podle barvy, národnosti či jazyka, ale rozlišování na lidi, co chtějí něco dělat aby se měli lépe, a na ty, co chtějí být za steným cílem pouze podporováni.

K. Wágner 12.12.2016 10:16

Re: Nešlo jen o pracovní povinnost

Ano, máte pravdu, základní vojenská služba byla pro mladé Romy velkým přínosem. Tak jako pro romské děti tzv. cikánské tábory, které jsem zažil. Poprvé měly svůj kartáček na zuby a svůj vlastní ručník, které jim pořadatelé nakoupili. Pamatuju si, jak se některé děti divily, že budou mít svoji vlastní postel, ve které budou spát.

M. Prokop 12.12.2016 10:15

Méně vědecky, ale pro základní orientaci postačující:

Romové jsou ti profesionální, kteří ze svého cikánství prostřednictvím státních agentur a neziskovek žijí, cikáni ti ostatní.

:-P

K. Wágner 12.12.2016 10:09

Re: Rozeštváváte

Vždyť já to u Vás rozhodně neberu jako výraz sníženého intelektu, ale jako že se tu klábosí přes klábesnice...To je mi milé a myslím, že všemi rozumnými lidmi i vítané. Horší je to s některými jednici, kteří nepochopili, o čem se v článku píše. Mějte se hezky.

P. Smatlak 12.12.2016 10:05

Re: Píše vědec

Omlouvám se za překlep, než papež.

P. Smatlak 12.12.2016 10:04

Re: Píše vědec

Všude ve světě je pojmenovávají jako cikán jen tady opět nějaká výjimka.To chce ten pan ,soudruh, vědec naznačit,že cikán je něco horšího než Rom? Opět jsme papežštější než papeš a ten rádoby vědec je toho příkladem.Kdyby se mělo vše posuzovat podle těch jeho vědeckých a fakticky nesmyslných keců tak já nejsem čech ale možná z historie hotentot a nebo někdo jiný,Zase jeden mudrc nad mudrce že?! Takže slušný Rom je slušný člověk a to samé platí i o cikánovi a to ostatní jsou jen plky o ničem.

V. Němec 12.12.2016 9:55

Píše vědec

a dopadne to tak, že se neví vůbec nic.

Takto lze psát o každé skupině lidí, poněvadž žádná není jednotná a dá se na ní vypozorovat tisíce odlišností až nakonec se neví o čem je řeč.

Vaše řeč budiž ano, ano, ne, ne.

Prostě Cikán i cikán je člověk který lže, krade, vyhýbá se práci, chytračí. A týká se to především určité barevné skupiny lidí i když se takto dá označit mnoho dalších barevných i nebarevných.

F. Svoboda 12.12.2016 9:52

Re: Bohezel, pro tenhle problem neexistuje zadne rychle ...

Řešení : trvalá hrozba knutou či bičem !!!

P. Hlosta 12.12.2016 9:52

Re: Rozeštváváte

Omlouvám se za chyby v textu. Nejsou výrazem sníženého intelektu, ale překlepy na klábosnici. ;-)