25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

NĚMECKO: Zpátečnický traktát o výchově

Z různých znamení na zemi i v povětří zjišťuji, že už jsem, jakáž pomoc, starý. Například mi začíná vadit dětský jek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 12.11.2016 10:49

Re: diky pane fryborte

Máte hodně nedokonalou představu. I taková škola, je-li trochu co k čemu, má svoje pravidla. Žák má a zná svůj dlouhodobý plán a rozhoduje se "jen" o tom, jestli se zlomky naučí dnes a i/y zítra. Ideálem, nevím, moc-li často realizovaným, jsou "trojročí" - skupina žáků různého ročníku, takže se učí jedni od druhých, čímž se učí spolupracovat i odmítat a být odmítán (o "vysvěli mi" je nutno požádat a této žádosti není nutno vyhovět). Třída bez lavic umožňuje dělat "projekty", a věřte tomu, že když se skupina děcek několik dní věnuje fyzické tvorbě časové osy od dinosaurů po dnešek, tak se o historii, paleontologii, archeologii a historickém písemnictví naučí rozhodně víc, než biflováním z takhle tlustých učebnic. Protože to fakt nedělají způsobem "ty namaluješ dinosaura a přilepíš ho sem", nýbrž "proč si myslíš, že dinosaurus vypadá takhle?".

P. Boublíková 12.11.2016 10:49

Re: No já teda nevím

V tomto případě bych asi volila ty špunty. Ale nemyslím si, že by romčata uměla řvát hlasitěji než ostatní děti. Tam bývá problém spíš s tím, že vriskaji i v dospělosti :-)

V. Kolman 12.11.2016 10:42

Re: No já teda nevím

Nic ve zlém, ale zkoušela jste (nebo, zkoušela byste) paní Boublíková se takto domluvit s rodiči malého řvoucího cigánka? Nejspíš byste byla jimi "uřvána" - to v tom lepším případě.

P. Boublíková 12.11.2016 10:41

Re: No já teda nevím

Nevím jak u vás, ale u nás jsou dělbuchy vyhláškou povolené jen na Silvestra.

Nevím jestli řvát musí, ale mohou. A vo tom to je. Někomu můžou vadit zase psi, hlasitá hudba ať už reprodukovana nebo cvičení na hudební nástroj ( což považuju za zvlášť rafinované mučení svého sluchu) - buďto se lidí nějak dohodnou (od tehdy do tehdy bude klid) nebo nedohodnou a v tom případě se ti choulostivejsi musí odstěhovat do lesní hajenky (v lese ale zase řvou ptáci), asi by nebylo dobré zakázat všechno všem.

M. Malovec 12.11.2016 10:34

Re: No já teda nevím

a musí ti spratci nevychovaní jako jejich rodiče řvát a házet dělbuchy, byť ve dne a venku?

M. Malovec 12.11.2016 10:31

A dovedete si představit

tzv. dětské hřiště před domem, kam soudružky učitelky přivedou dvacet spratků a probírajíc jistě důležité věci, nechají je řvát jako debily. No nedusil byste to polštářem zavčasu? Myslím ty soudružky.

Z. Lapil 12.11.2016 10:29

Re: No já teda nevím

Přilípnu se k Vám: mám za zásadní rozdíl mezi tělesným trestem (rozbil jsi okno, dostaneš nasekáno, že si tejden nesedneš) a "tělesnou komunikací" (Slyšels mě?!?).

S. Netzer 12.11.2016 10:26

Re: Psí

Jako obykle, nesmírně duchaplné.

P. Sulc 12.11.2016 10:02

Re: A dokonce kluci uz nenosi

Jejej, to vite ze pamatuju, ty partizanky byly skutecne otresne cigarety. Horsi snad byly jen Detvy, na Slovensku za kacku. Ja kouril Globusky, pozdeji, tusim, Startky. Ted uz 45let jen fajfku. Ovsem , tehda stal paklik Borkum Riff, 50 gr, asi 65 ci 70 centu, ted, a to pouze pro nase dobro, stoji 9 dollaru. To holeni uz moc nepamatuju, ale posledni tyden na vojne, v rijnu 1960 jsem se prestal holit vubec a tak to je az dodnes.

O. Uživatel 12.11.2016 9:43

Uživatel požádal o vymazání
P. Boublíková 12.11.2016 9:31

No já teda nevím

Kdykoliv moje děti vyváděly nějakou nepristojnost, stačilo jim to zakázat. Někdy i důrazněji - zařvat nebo zaječet. Ale nevzpomínám si, že bych děti musela tlouct, aby nežádoucího chování zanechaly. Dostatečným trestem pro ně byla moje zloba.

Tím nechci říct, že mi nikdy neujely nervy a nikdy jsem jim nevlepila pohlavek, ale pak mě to v duchu mrzelo, neboť tudy výchova k sebevedomemu a tudíž laskavemu člověku opravdu nevede.

Byla jsem rozhodnutá použít s rozmyslem fyzický trest v případě, že by moje dítě napadlo jiné dítě nebo týralo zvířátko. Nikdy k tomu ale nedošlo.

No a kdyby mi cizí haranti ječeli pod oknem, pokusila bych se je buďto sama umravnit, nebo požádat o totéž jejich rodiče, nebo bych si holt pořídila špunty do uší. Na rozdíl od školy je venku povoleno dělat kravál, ostatně kde jinde se ty děcka mají vykricet?

K. Janyška 12.11.2016 9:18

Vůbec žádné.

Ohýbaj ma mamko, pokiaľ som ja Janko... Dzp.

D. Polanský 12.11.2016 9:16

No, jo, takový pan učitel Zvolenský,

přes cent, to byly facky. Člověk ji cítil ještě půl dne. Pak již chybu neopakoval. Pak jedná paní učitelka, nějaká Kalivodová, ta byla přímo sadistka. Tak u té jsme věděli, že její fyzické tresty nesjou kvůli pedagogické výchově. Prostě autor na něco zapomněl.

Š. Hašek 12.11.2016 9:16

Re: Dík pane Frýborte

Připojuji se.

Š. Hašek 12.11.2016 9:15

Re: A dokonce kluci uz nenosi

My taky měli období pistolek z gumiček a kolíčků na prádlo. Mám poznámku z 5. C v notýsku. Maximum dobrodružství pak bylo kouření Partyzánek/Globusek. Bohatší synci pak Astry s filtrem. Pamatujete? Pakung Partyzánek SMC 1.60 Kčs.

Tím jsme se dost vysílili, a nebyl čas na barvení architektury jako dneska. Taky taneční a prvních několik holení žiletkama Gillett (nevím pravopis) nám dalo dost zabrat (tedy mně).

Š. Hašek 12.11.2016 9:07

Re: Psí

Vy to vidíte tak, že matka, konající občas výchovu s vařečkou/otec dávající "zaracha" na kino, jsou zloduši rozvinuté eurohodnotové civilisace? Vařečky zakázat, nejsou hatefree!!!

Já tedy od svého otce nedostal ani pohlaveček, ale ta "kázání" jak "proslovy státníků nad rakvemi", furt "nejdřív povinnosti potom zábava". Jó, zlaté časy!! Holt Masarykovec.

Vy jste nikdy nebyla v přírodě, jest tam po jaru k vidění/zu sehen, kterak matička kachňátka to svoje robátko klofne a popadne zobákem za křidélko, když nabyde dojmu, že si mladý/mladá moc troufá/riskuje??? Ta příroda zřejmě neštudovala manuály Valachové.

A bacha, "německý prachant" byste měla nahradit slovy "odněkud parchant". Bude to v budoucnu přesnější termín. Nemyslíte?

P. Lenc 12.11.2016 8:59

Dík pane Frýborte

za další rozumný článek článek.

S. Netzer 12.11.2016 8:38

Psí

čtenáři jsou obohaceni o další poznatek.

Němečtí parchanti jsou nevychovaní.

S. Moc 12.11.2016 8:13

díky prof. Pernico

Jen ten pohlavek nenahradilo nic lepšího... Když je žák neposlušný a může si dělat co chce, ani nejlepší učitel ho nic nenaučí. Celý problém naší výchovy je v tom , že do škol přicházejí žáčci, které doma nikdo nenaučil disciplíně. Natož respektu ke starším. V takovém jednotlivci nelze zapustit vzdělání i kdyby měl talent. Dítě se rodí s vrozenou žádostí zjistit, kam až může. Kde končí tolerance těch, kdož ho na svět přivedli či zrovna vychovávají. Kdybych doma nedostal výprask za jakoukoli stížnost mých učitelů, nedával bych na nic pozor, nic se nenaučil a hlavně nic a nikoho nerespektoval. A bez toho nelze žáky naučit nic.

P. Jansky 12.11.2016 7:44

diky pane fryborte

ze jste se venoval jinému tématu nez migraci a amreckym volbam.. jste skvely pozorovatel života a když krotite svůj kvetnaty sloh je ze cteni vasich uvah zážitek.. bohužel ona vychova dítěte k absolutni svobode a k rozvoji jeho osobnosti uz davno zasahla i cechy.. zapomneli jsme kdo byl jan amos komensky a prebirame ruzne svetove trendy a cele vzdělávací systémy.. zaci ucitelum tykaji.. nesedi v lavicích ale na zemi v kruhu.. ucitel se jich zdvorile musí zeptat zda a co se dnes chteji ucit.. kdo nechce ucit pobiha po tride.. je to ještě mnohem horsi nez v nemecku neb cesi jsou vždy papeztejsi nez papez.. cim vic které dite rve tim vic se ma k svetu a tim vetsi dela radost rodicum.. beda když spratka slovem napomenete.. v tu ranu rodic tasi kord a probodnuteho vas predhodi synackovi na hrani..

J. Novak 12.11.2016 7:41

Pravda, tu křídu ale nahradil spray a ren kosočtverec zase nesmyslné "tagy" a jiná grafická zvěrstva.

P. Sulc 12.11.2016 3:23

A dokonce kluci uz nenosi

v kapse kus kridy, ukradene ve skole, a nemaluji na domy ony kdysi tak caste kosoctverce s carkou uprostred. Zrejme je tu i upadek symbolismu a abstrakce.