25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

TECHNIKA: Budoucnost bez výfuku

Velké strany se pídí po velkém tématu, jako se artušovští rytíři snažili najít svatý grál. Vidíme to názorně i na naší politické scéně, kde sociální demokraté i komunisté po výprasku v krajských volbách přemýšlejí, jak dostat káru z bláta, a ne a ne přijít na něco inspirativnějšího, než je zlepšení komunikace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Křivánek 2.11.2016 20:47

Autor je blb.

Já jsem se snad kurwa omylem dostal na novinky.cz.

Autor je vypatlanec. Co se na žárovkách povedlo? Zákaz podoruje pokrok? Soudruzi z EU si hezky zaoonanovali. Pro ně pozitivní. Je štěstím že technologie LED už umí dosáhnout parametrů žárovky a proto nejsou škody na společnosti zásadní. A pak tu máme jiné, ale určitě ne pěkné řešení - lhaní: "tepelné koule" nebo pašování žárovek z Ukrajiny.

Ovšem zákaz spalovacícho motoru to může společnosti hezky rozhodit sandál. Má autor elemetární ánung kde je problém? Nemáme akumulátory dostatečné kapacity a přiměřené hmotnosti. Ani teoreticky není známo jak dostatečný a lehký akumulátor vyrobit! Navíc i stavajicí nedostatečné akumulátory jsou něhorázně drahé. A pak. Akumulátr je jen nosič energie. Musí se někde vyrobit. Že by z fosilních paliv? Jak to teď přeferují Germáni? A co čas dobíjení? Nádrž bezínu natankuji za 2 minuty.

Autor je blb.

B. Uhlich 2.11.2016 21:00

Re: Autor je blb.

Už delší dobu navrhuji, aby se přijalo patření, že u pumpy bude hadička o průměru asi 1mm aby se s ní tankovalo... lidé by si už měli pomalu zvykat, že pořádné tankování bude znamenat, že si člověk nakoupí, zajde si na oběd, ještě si zajde na procházku a zdřímne si... a jen některé pumpy by mohly mít hadičku o průměru 8mm, kde to za úplatu půjde rychleji... Jak lidem vysvětlit, že dnes u pumpy běžně tankují za několik minut až půlmegawatthodiny..., což v elektrické verzi je opravdu nereálné.... .-)

I. Hil 2.11.2016 20:05

Klídek, ropa je abiotická

tvoří se uvnitř Země prostými chemickými procesy pořád dokola. A nakonec "vědci" přijdou na to, že ropa je ekologičtější než v důsledku elektropohony s druhotnými ekologickými problémy. Tak jako na to přišli u řepky, bezolovnatého benzínu a dalších vymoženostech....

B. Graf 2.11.2016 15:04

Ach jo...

1. Automobil je jeden z nejgeniálnějších vynálezů v historii lidstva, je to nástroj pro rozvoj svobody a prosperity.

2. Žárovky dnes koupíte přes všechny zákazy minimálně ve stejném sortimentu jako dříve (a halogenek je dnes o něco víc) a pro mnohé účely je to spolehlivě nejvhodnější světelný zdroj.

3. V uvedených ekologisticky pokrokových zemích se otázka spalovacích motorů v roce 2025/2030 vyřeší tím, že se bude jezdit na velbloudech. Tedy etničtí obyvatelé budou. Výjimku dostanou saracéni, ti budou moci používat jakékoli vozidlo s jakýmikoli technickými parametry, jak je v zemích jejich původu zvykem.

S. Ševeček 2.11.2016 13:41

nedovedu si dost dobře představit

Zemi s deseti miliardami koní a miliardami krav s příslušným zpomalením na desetinu toho dnešního "trvale udržitelného rozvoje" na ty tisíce částicových elektráren, miliardami slunečnicových panelů, ... a všude elektromobily.

Kdo a jak bude vyrábět a následně likvidovat ty baterky?

M. Pivoda 2.11.2016 13:34

NP, 3.11. 2015 - Newsletter Institututu V.K. - Ivan Brezin

http://neviditelnypes.lidovky.cz/ekologie-dieselgate-2-0r7-/p_ekonomika.aspx?c=A151101_164516_p_ekonomika_wag

Srovnejte si, jaké slinty k tématu střídání technologií produkoval ještě nedávno Institut Václava Klause.

Aby dnes už nebylo možno dohledat podstatné diskusní připomínky k tématu z data 3. 11. 2015, aby tak nebylo možno věcně kompromitovat české ekonomy, redakce NP smazala věcné diskusní příspěvky pod tímto článkem.

Neff: "... nic z toho ale není natolik zralé, aby se dalo počítat s masovou výrobou už za deset let." Odpověď: Nic ve vaší hlavě není natolik zralé, abyste byli relevantními občany 21. století. - A to je článek od bývalého českého sci-fi spisovatele!!!

M. Prokop 2.11.2016 15:30

Re: NP, 3.11. 2015 - Newsletter Institututu V.K. - Ivan Brezin

No jo, na věštění nesmyslů jste tu vy a Neff vám do toho fušuje.

M. Pivoda 2.11.2016 15:49

Po nás potopa !

Emigrant Prokop už zřejmě delší život neplánuje, a proto vše, co je za rámcem pětiletky, jsou pouze nesmysly. Po nás potopa!

Usuzuji, že se Prokopovi v emigraci asi příliš nedaří, když si musí přivydělávat placenou manipulací diskusních fórv Česku.

J. Mrázek 2.11.2016 13:16

Stačí postavit deset Temelínů...

Po čtyřech blocí á 1200 MVA a může polovina českých řidičů nabíjet a jezdit. Akorát ty baterie nemají kapacitu, jsou ekologicky horší než benzín, jejich výroba a likvidace zničí víc, než těža a rafinerie a kde seberou výrobci tolik mědi jen na elektrické motory, to zatím nikdo neřekl.... ale hurá, zakážeme spalovací motor....nebylo by lepší zakázat LIDI ?????

P. Vaňura 2.11.2016 13:47

Cílem zelených je skutečně "zakázat lidi,"

akorát to většinou moc nezdůrazňují. Ale takové plány, jako redukce počtu obyvatel zeměkoule na 50 milionů někteří opravdu hlásají. Hitler a Stalin hadr!

P. Zinga 2.11.2016 13:11

Cílem zachránců zeměkoule

je dnes tzv. dekarbonizace, to jest totální vyloučení uhlíkových zdrojů energie. Ty mají ale jednu přednost: vysokou hustotu energie a mobilitu a stabilitu..

Totální přechod na elektrickou energii je spojen s totální kontrolou a regulací spotřeby uživateli, to je občanů. Už dnes je v Německu snaha (možná už předpis) vybavit domácnosti tzv. "smart" elektroměry, které umožňují kontrolu a množství odebírané energie. Jestli se ti idioti prosadí, bude eldispečink (počítač) určovat, kdy budete prát, žehlit či sekat trávu. Možná vám to vypnou uprostřed besedy o záchraně světa...

V Bruselu je již připravena směrnice o povinnosti vybavení každé nové budovy zásuvkami na dobíjení el-mobilů. Předpokládaná cena jedné je několik desítek tisíc Kč.

V. Braun 2.11.2016 20:12

Re: Cílem zachránců zeměkoule

Tak ve Finsku jak se zdá mají předpis, že každé nově budované parkoviště musí mít zásuvky na dobíjení elektromobilů. Nebo to možná dělají i bez předpisu, ale v každém případě to tam mají. Nezdá se, že by je to zruinovalo.

Jo a stím určováním, tak znám lidi, kterým to nepřímo určuje dispečink již dnes. Tedy konkrétně čekají až sepne HDO levnější tarif a pak zapnou pračku, nebo mají zásuvku na pračku zapojenou přímo přes relé, a představte si, že místo nadávání si libují, že ušetří za elektřinu.

B. Uhlich 2.11.2016 20:36

Re: Cílem zachránců zeměkoule

Mno, problém jaksi tkví v tom, že ten boiler, nebo pračka si vezme asi tak 10kWh..jenže elektromobil sežere minimálně 100kWh což jsem opravdu žíznivý jak se s tím chlapci srovnají.. Ono někdy neškodí si alespoň zopáknout základní počty... Mimochodem chtěl bych vidět jak ve Finsku automaticky ke každému parkovišti dělají půlmegawattovou rozvodnu... nebo snad patříte mezi ty, co věří blábolu, že se to dá nabíjet nabíječkou na mobil..??? :-)

D. Polanský 2.11.2016 13:05

Nenahraditelné zdroje se vyčerpají

no a pak se začne přemýšlet a lamentovat. Lidé mají zafixované některé nesmysly, takovým je např. trvalý ekonomický růst. Růst je proto, že cca 180 let intenzivně vyčerpáváme nenahraditelné zdroje. Jenomže tyhle zdroje nejsou perpetum mobile. Představa, že technika a technologie se zdokonalují, že si nějak pak poradíme, se zase o nic neopírá. Vždyť si neumíme poradit ani s obrovskými sociálními rozdíly např. mezi Evropou a Afrikou. Naopak skrze technologie je ještě zvětšujeme. V Liberii postavíme fabriku na palmový olej, aby si místní alespoň něco vydělali, ovšem co lesy?

O. Uživatel 2.11.2016 13:39

Uživatel požádal o vymazání
M. Prokop 2.11.2016 15:32

Re: Nenahraditelné zdroje se vyčerpají

Není tak moudrý, jako Cyrus Smith. :-P

A. Alda 2.11.2016 13:46

Nenahraditelné zdroje už dávno vyčerpány být měly.

Uhlí mělo být vytěženo, ropa vyčerpána... dnes už jsme měli žít v postapokalyptické pustině. Ale pravý opak nastal: zásob ropy i plynu je evidováno víc než kdykoli v minulosti. Doly jsou zavírány pro nerentabilitu, nikoli pro nedostatek uhlí. Dřevní hmoty máme v republice 3x více než při vzniku republiky. Zemědělská nadprodukce je tak ohromující, že se zemědělstvím už skoro nikdo nedokáže uživit.

Dokonce ani ten pazourek nedošel.

M. Prokop 2.11.2016 15:31

Vy, a kdo ještě?

"Vždyť si neumíme poradit ani s obrovskými sociálními rozdíly např. mezi Evropou a Afrikou. Naopak skrze technologie je ještě zvětšujeme. V Liberii postavíme fabriku na palmový olej, aby si místní alespoň něco vydělali, ovšem co lesy?"

P. Vaňura 2.11.2016 13:00

Člověk, který se ohání ideologií, činí tak zpravidla

proto, aby vás přípravil o peníze!

The good green is a dead one!

D. Polanský 2.11.2016 13:09

Re: Člověk, který se ohání ideologií, činí tak zpravidla

Nakonec vždy jde o peníze, i když v tom ideologie není.

J. Kavalír 2.11.2016 11:09

Základ je el. energie

Problém elektromobilu je jeho omezený dojezd a dlouhá doba potřebná k jeho dobití. Pokud se toto nepodaří odstranit, je jejich hromadné zavádění nemyslitelné. Řešením by mohly být výměnné akumulátory, které se již zkoušejí. Druhou možností je hybridní pohon - "malý" akumulátor pro dojezd cca 30 - 50 km, který by stačil pro denní dopravu do práce, nákupy a pod. + spalovací motor, který by mohl pracovat v optimálním režimu, tedy s nižší spotřebou pro delší cesty. Většina energie by tedy pocházela ze sítě a dobíjení by převážně probíhalo v noci. Zdrojem el. energie by tedy musely být atomové elektrárny, které by si tím řešily odbyt během noci.

Alternativní pohony, např. vodík, mohou řešit jen rychlejší tankování, ale stále bude nutné zajistit další zdroje el. energie.

Z. Lapil 2.11.2016 12:18

Re: Základ je el. energie

Něco takového tu někde píšu taky, ledaže vynechávám myšlenku hybridu (nafťák je druhý - a složitější - motor, tudíž je všechno dražší a poruchovější).

A taky se mi líbí představa využití větrné a sluneční energie: akumulátory se nabíjejí, když svítí či fouká. Nikdy jsem se ale nepokusil udělat ani naivně laický číselný odhad, jestli by to mohlo fungovat.

R. Dubravský 2.11.2016 12:39

Re: Základ je el. energie

Výroba vodíku elektrolýzou vody je ideální způsob využití nepravidelně pracujících tzv. obnovitelných zdrojů. Vodík by pak byl využit jako palivo pro pohon vozidel a strojů. Ne ve spalovacím motoru, ale v palivovém článku. To je existující technologie, zvládnutá, dovolující pohánět i větší vozidla. Rozvážet a tankovat se dá vodík docela podobně jako benzin, mnohem rychleji, než "natankovat" akumulátor. Jeden háček to samozřejmě má - vodík má tak malou molekulu, že jej v žádné nádobě neudržíte delší dobu. Ale pro vozidla denně jezdící a tankující by to velký problém nepředstavovalo.

Z. Lapil 2.11.2016 12:59

Re: Základ je el. energie

Vida, to mě nenapadlo. Přitom se to nabízí.

Určitě vím, že na střeše pražské centrály T-Mobilu je hybridní elektrárnička slunce/vítr/vodík/jiný vodík. Projektované je to snad na vnitřní pokrytí mobilním signálem a má to být nezávislé; jak moc je výsledek v souladu s projektem, netuším.

P. Vaňura 2.11.2016 13:42

V jaké formě by se měl ten vodík skladovat?

viz. http://21stoleti.cz/2007/05/19/jezdili-jsme-s-autem-na-vodik/

Pokud by se vodík vyráběl elektrolýzou, je dost energeticky nevýhodné pohánět jím spalovací motor. Navíc tu budou vznikat NOx, takže to není úplně čisté spalování.

P. Selinger 2.11.2016 14:13

Re: V jaké formě by se měl ten vodík skladovat?

Skladovat by jej bylo možné ve formě zkapalněné, stejně jako se skladuje kapalný dusík. Rozhodně varianta výroby vodíku elektrolyzou na břehu moře pomocí větrných a solárních technologií se mi jeví jako možná a schůdná budoucnost, avšak průmyslová loby jak průmyslu ropného, tak automobilového to asi nedopustí....

B. Uhlich 2.11.2016 20:45

Re: V jaké formě by se měl ten vodík skladovat?

Přestaňte už konečně blákat tyhle nesmysly o spiknutí průmyslu proti novým vynálezům, je to naprostá hovadina, kterou může šířit akorát někdo, kdo opravdu má v hlavě úplný... Pokud se zde objeví nová a schůdná( tedy realizovatelná a levná) technologie..průmysl se toho hned ujme... nebo se snad domníváte, že kdyby se objevil nový druh pohonu, že všechny fabriky budou dál tupě setrvávat někde v "pravěku" a jen tak po očku pozorovat jak je třeba čínská konkurence válcuje??? Asi ne, co? Kdyby se vyplatila Vámi zmíněná elektrolýza vody a skladování vodíku... tak se na něj asi už dávno jezdí, ne? Jenže s vodíkem to fakt jednoduché není...tedy jeho masové využívání asi ještě dlouho nebude tak jednoduché... konec konců račte si rozkliknout na netu nějaké články, dozvíte se proč...

V. Novák 2.11.2016 10:56

Elektromobil má výfuk v elektrárně.

Pomalu se z té věty stává klišé - ale pořád je pravdivá.

Někdy v 90. letech vyšel ve Vesmíru nadšený článek o vodíkové energetice, najmě pak v automobilu - a vedle krátká glosa, kde autor spočítal, že pokud by veškeré automobily v ČR byly nahrazeny elektromobily, spotřebovaly by výkon 18 Temelínů...

Co má za smysl spotřebovávat energii, jakoukoli, na výrobu eletřiny, tu přeměňovat na chemickou energii a tu zase na elektrickou - samozřejmě každý stupeň se značnou ztrátou? Nejméně ztrátové je "ukládání" elektřiny v přečerpávacích elektrárnách. Se ztrátou cca 30%. V těch nejmoderněšjších...

Z. Lapil 2.11.2016 12:12

Re: Elektromobil má výfuk v elektrárně.

Bylo mi tvrzeno, že "kdyby se" stávající instalovaný výkon elektráren patřičně rozložil v čase a prostoru, na silniční elektroprovoz by stačil.

Říkal to člověk, který se o věc velmi intenzivně a nikoliv úplně naivně zajímá, ale než se rozhořčíte: mně se to nezdá úplně stejně, jako se to nejspíš nepozdá Vám :-).

R. Dubravský 2.11.2016 12:28

Re: Elektromobil má výfuk v elektrárně.

To může být docela dobře pravda. Háček spočívá ve slově "rozložil". To totiž předpokládá významné posílení, ba i znásobení rozvodné soustavy.