16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Moc bezmocných

Od doby vzniku slavné eseje Václava Havla uplynulo 38 let. Časový odstup i změna společenských poměrů nijak neubraly na její aktuálnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vaclavik 6.10.2016 15:56

Vladu a prosperitu

mame vzdy jen takovou, jakou si zaslouzime. To platilo i za minuleho rezimu a dvojite za toho dnesniho. Jedinec, ci jedinci sice silu svrhnout vladu a otocit smer, kterym se zeme ubira, nemaji, ale vetsinovy lid jako takovy tu silu ma vzdy, i za minuleho rezimu ji mel (ze by to mohlo skoncit invazi spratelenych zemi a porazkou je druha vec, vnejsi faktor muze byt v takovych pripadech samorzrejme rozhodujici).

Cesky lid za totalitniho rezimu komunistu si nepral svobodu jako takovou, se socialismem problem vubec nemel, jen si pral volnost od zlych vladcu a toho se mu v osmdesatem devatem dostalo. A nyni zijeme vysledky toho prani. Mame moc vzeprit se svym socialistickym vudcum (ta moc bezmocnych), ale nevzepreme se, protoze jsme zmateni - a zmateni jsme presne proto, ze to co jsme si mysleli bude krasne fungovat se ukazalo ze to nefunguje. Dostali jsme se jako narod do patove situace.

Neklamnou znamkou patovych situaci je opakovani stejneho znovu a znovu s falesnou nadeji, ze tentokrat to uz bude fungovat. Na nasi vladni urovni se to projevuje treba tim bojem proti korupci, na mezinarodni zase treba tiskem penez za ucelem rozhybani ekonomik, z cehoz nefunguje ani jedno ani druhe. Patova situace znamena, ze jsme v ideove pasti - zde pasti socialismu, pasti te 'treti cesty', kterou ani takovy intelektualni guru jako pan Klaus nevidel a nejspis dodnes nevidi.

Kdyz autor pise o nazorove netoleranci, proc se on (a potazmo jeho ideovi souputnici) nezamysli nad tim, proc jsou lide nazorove intorelantni? Ti z nas ideove na strane Havla jsou uplne stejne zabejceni na svych pozicich, jako jejich opozice a jsou vini stejnou netoleranci vuci jako ona. Tady plati to krestanske - hledej drive tram ve svem oku, nez trisku v oku jinych.

V. Vaclavik 6.10.2016 16:02

Re: Vladu a prosperitu

Ted koukam ze pan Prokop nize to vidi stejne, jen na rozdil ode me mluvi nikoli o trisce, ale o smitku.

M. Prokop 6.10.2016 16:17

Re: Vladu a prosperitu

Tříska, smítko, na břevnu se shodneme, ne?

M. Prokop 6.10.2016 16:17

Re: Vladu a prosperitu

Ovšem za toho minulého režimu byl i vnější činitel, Rusáci. Já si ty tanky stále pamatuji.

Klaus viděl ledacos, ovšem zkuste něco dělat v koaliční vládě, navíc s lidovci v koalici.

V. Vaclavik 6.10.2016 18:37

Re: Vladu a prosperitu

Jo, brevno je to prave slovo.

To ze i kdyby nakrasne vedel lepe, ale okoli mu nedovolilo delat co by chtel, coz byla skutecnost kterou bych nepoprel, tak se nemusel hajit proti treti, Havlovske ceste, a nemusel nam namlouvat, ze on, potazmo ODS nedela treti cestovou politiku, kdyz ji delal(a).

Treti cesta znamena smes socialismu a kapitalismu a u nas v te smesi jednoznacne i v devadesatych letech prevazoval socialismus a tudiz jsme byli a dnes jeste vice na te treti ceste. Ta by se taky dala oznacit jako chytrohorakynska - mit kapitalismus ale zaroven ho taky nemit, chtit z nej tezit, vysavat (kvazi)soukromy sektor a z te tezby financovat narodu libive socialisticke projekty.

Klausova chyba byla, ze se vymezoval proti jeste vyraznejsi treti ceste Havlovskeho socialistickeho pojeti, jenze to bylo jako kdyz maly lhar protestuje proti velkemu lhari, coz z nej pravdomluvneho necini. Pravdomluvnost stejne jako treti cesta jsou definovane objektivne.

V politice bych netlacil na idealistickou pilu, ale je treba vzdy pojmenovavat veci jak jsou, treba ze cisar je nahy, anebo ze i ODS je nucena, ci nuti Klause delat politiku treti cesty, byt mirnejsiho druhu, nez byla ta Havlova a ze ta mirnost je nutne nestabilni a nemuze nez vest k nemirnosti, presne jak se v post klausovskem obdobi stalo. Nase dnesni situace ve ktere se nachazime, nespadla z nebe, ale je to logicky vyvoj politiky nastavene v letech devadesatych.

V. Vaclavik 6.10.2016 18:46

Re: Vladu a prosperitu

Dokonce jestli se nemylim, ODS a potazmo Klaus si libovali, pote co CSSD povstala z popele a byla Zemanem vytahnuta do vlady, ze mame vyvazenou politickou scenu jako ve starych Zapadnich zemich Evropy, ve smyslu 'kazdy chvilku taha pilku'.

Pritom bylo treba narodu rici, ze kdo taha pilku se zlem, se zlem sejde (jako v tom prislovi 'kdo zachazi s mecem...). To pragmaticke vyvazovani vyvrcholilo opozicni smlouvou, coz pravoplatne uz plno lidi nespolklo a kriceli faul a zaslouzene, zatimco Klaus, kdyz na to prijde rec, ji dodnes brani.

K. Janyška 6.10.2016 15:08

Přetvářka je adaptačním prostředkem lidí a nezmizí nikdy.

Jen, že by zmizeli lidé. S tím se nedá nic dělat... Dzp.

M. Prokop 6.10.2016 14:15

:-P

"Nositelé oněch jiných názorů jsou skandalizováni, jsou jim přidávána rozličná adjektiva označující je za islamofily, sluníčkáře, havloidy a zaprodance Bruselu"

Zapoměl jste na kremrole, ruské šváby, pravicové populisty, čecháčky, zaprděnce .....

Smítka v oku bližního svého vida ...

J. Schwarz 6.10.2016 21:48

Re: :-P

Společnost, ve které hrají prim "sluníčkáři, islamofilové a zaprodanci Bruselu" jsou v podobné situaci jako osoba trpící mentální anorexií. Ta má taky zpočátku chvályhodné cíle - být štíhlá, krásná a přitažlivá. Jenže to s hubnutím přežene a od určitého okamžiku začne každé požité sousto považovat za prohru, naopak hladovění za vítězství. Už nevidí že je kůží potaženou kostrou která je sice velmi štíhlá, ale krásná a přitažlivá??? Stejně tak humanistická společnost touží po nekonfliknosti, souladu, kolektivním štěstí... a začne bohulibými pravidly nikoho neurazit, každému pomáhat, být altruistická a tolerantní... až si nějak nevšimne že se snaží neurazit i lidi co jsou něčím uraženi imrvére, pomáhají cynickým vykukům a vyžírkům a její altruismus a tolerance přesahuje hranici blbosti. Na drzé nároky "potřebných" reaguje zvýšením "péče" a nebude divu, když dopadne stejně jako anorektik /anorektička/.

A. Alda 6.10.2016 10:55

Začalo to osočováním z

fašismu, nacismu, homofobie, xenofobie, islamofobie ... reakce na sebe nechala čekat dost dlouho. A teď se Vám nelíbí. Ale co jste dělal proti tomu, aby Vaši spoluobčané byli za své názory dehonestováni a bylo jim nadáváno do nácků před takovými 10-15 lety?

"Ekologističní aktivisté" kdysi začali udělovat dehonestační cenu Ropák roku. Výsledkem bylo jejich označení za ekoteroristy, dnes všeobecně již přijímané.

Každá akce vzbuzuje reakci.

J. Václavíková 6.10.2016 10:28

Pane Vodvářko,

popsal jste situaci velmi přesně, ovšem mám pocit, že jste příliš velký optimista. Těm lidem se v jejich bludech zalíbilo, takže hledat cestu ven nebudou. A máte pravdu v tom, jak se vzájemně podmiňuje existence jednak těch Sirén, co lid svádí, a jednak toho lidu, Sirénám naslouchajícího. Je prostě dnes zase doba ,,hlasu volajícího na poušti".

J. Schwarz 6.10.2016 21:50

Re: Pane Vodvářko,

Že byste sama mohla žít v bludu vám na mysl asi nepřijde, že ne.

P. Rudolf 6.10.2016 9:15

Excelentní

Na tomhle webu však bude převážně nepochopeno.

M. Prokop 6.10.2016 9:47

Re: Excelentní

Jo, taky mám ten dojem, že nechápete (nejen na tomhle webu). Alespoň to přiznáte.

P. Lenc 6.10.2016 10:02

Re: Excelentní

Nepřizná pane Prokope.Už jste někdy viděl, aby blb přiznal, že je blb?

J. Václavíková 6.10.2016 10:21

Re: Excelentní

Vzácná introspekce! Gratuluji!

S. Netzer 6.10.2016 15:41

Re: Excelentní

Pochybuji, že ten prosťáček ví, o co se jedná.

Z. Čábelka 8.10.2016 4:20

Re: Excelentní

Madame Netzer von Bahnhof opět zaprděla jak komtesa, co si jen tak škubla nožkou :o)

M. Prokop 6.10.2016 12:34

Re: Excelentní

"Na tomhle webu však bude převážně nepochopeno."

Je na tomhle webu? Je. Tak nechápe.

I když popravdě řečeno, je záhada, proč sem leze, když je pro srandu králíkům.

D. Polanský 6.10.2016 8:57

Přetvářka je lidská vlastnost

a jak je známo, lidé se podle režimů nemění.

J. Mach 6.10.2016 7:27

Moc bezmocných

Pravda, pravda... Ale jak dál??? "Běžte všichni volit" slyšíme denně od našich VIP. Ale proboha koho??? Za 26 let od pádu rudocha dokázaly všechny vlády bez rozdílu jediné: totiž dokonale nas-at všechny lidi. Samozřejmě krom těch, co si mastí kapsy díky bratrancům a známým, kterým za tučné všimné přihrávají lukrativní státní zakázky. A tak máme nejhorší a nejdražší dálnice na světě, nemocnoční sestry a doktoři utíkají za hranice, důchodci jsou skupina určená k likvidaci.

Nedávno jsem dostal mail, kde jsou vyjmenovávány výhody bývalého režimu. Ano, vše, co tam bylo zmíněno, je v podstatě pravda. (Případným zájemcům tento mail přepošlu.) Jenže: tohle všechno by mohlo fungovat i teď, kdyby se dle nedávno uveřejného zjištění ekonomické fakulty nezjistilo, že se u nás každý rok někde "ztratí" kolem čtvrt bilionu(!!!) korun. Dokážete si takovou sumu představit? Já teda ne!

V dalším mailu jsem zvěděl, že např. pan hejtman Hašek figuruje ve 28(!!!) různých organizacích, za což mu přísluší plat přes 3 miliony Kč měsíčně a ještě při tom stihne vystudovat práva! No, klobouk dolů. Asi má stroj času, který mu 24 hodin nějak nafoukne na nejmíň 96. Jinak se to vysvětlit nedá. A tudíž inteligenci by mu musel závidět i Einstein.

Ale už dost. Jdeme volit. Ukradené miliardy, zkorumpovaní soudci a státní zástupci, pollicajti na výplatních páskách gangsterů, rozprodaná republika, vítání poslů "svaté války"... Jde mi z toho hlava kolem. Je mi skoro 63 a doufám, že těch průserů, které určitě přijdou, se nedožiju. Vlasti zdar!

M. Prokop 6.10.2016 9:49

Výhody bývalého režimu?

To musel být dost krátký mail.

Volte nějakou opozici, pokud možno nesocialistickou (ne rudou, oranžovou, zelenou, hnědou, černou ...). Zkurwí se až vládou.

J. Řezák 6.10.2016 10:03

Re: Výhody bývalého režimu?

Vy nějakou takovou opozici znáte? Poraďte, prosím.

M. Prokop 6.10.2016 12:38

Re: Výhody bývalého režimu?

Svobodní, Soukromníci, Monarchisté, Piráti, Konzervativci... - vy neumíte používat vyhledávač?

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_politick%C3%BDch_stran_a_hnut%C3%AD_v_%C4%8Cesku

Ty socany si vyškrtejte sám.

J. Řezák 6.10.2016 12:42

Re: Výhody bývalého režimu?

No že by nám vládli zrovna piráti ... To už rovnou těch Sto Hoven.

M. Prokop 6.10.2016 14:10

Re: Výhody bývalého režimu?

Já je zajisté volit nebudu, uvádím je jen jako příklad nesocialistické opozice.

J. Mach 6.10.2016 16:24

Re: Výhody bývalého režimu?

... jedině tak fialovou s černejma hvězdičkama. A zkurwí se ještě dřív, než se do vlády dostane.

J. Mach 6.10.2016 16:26

Re: Výhody bývalého režimu?

.. jedině tak fialvou s černejma hvězdičkama. A zkurwí se ještě deřív, než se do vlády vůbec dostane.

J. Řezák 6.10.2016 10:04

Re: Moc bezmocných

Můžete mi, prosím, přeposlat ten mail? jan.rezak@seznam.cz

L. Severa 6.10.2016 13:39

Re: Moc bezmocných

Pane Machu, jsou na tom mejlu i negativa ? To by byl asi moc dlouhý.