16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Hledání je užitečnější než nálepkování

V literární a kulturní příloze deníku Právo se podařilo ve čtvrtek 15. 9. 2016 publikovat dva velmi zajímavé rozhovory týkající se romské problematiky, a to se ženami, které se nevydávají za antropoložky, socioložky nebo politoložky, ale přesto svojí prací a publikováním svých názorů a zkušeností dělají, troufám si říci, pro pochopení tohoto složitého problému často více, než mnozí, sami sebe se takto nazývající, placení „začleňovači“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 4.10.2016 20:59

:))))))))

J. Kanioková 4.10.2016 18:44

:)))))

J. Kanioková 4.10.2016 18:38

Díky za informaci,

já s Idou Kelerovou souhlasím, byť by to na samé jedničky u všech třeba nebylo. Každopádně si myslím, že by to za pokus stálo. První třída, kde stojí za to ty děti naladit na sypatie ke vzdělávání. Samozřejmě zároveň i s hodinou na češtinu. PRVNÍ třída. Víte, mám s tímto problémem hodně velké zkušenosti, není málo dětí, které neúspěchy v první třídě odradí, naladí (naprogramují) je negativně. I naše, "bílé" děti.

Autor napsal toto -

Ida Kelerová má však jiný názor. „Tak si vezměte jazyk. Ty děti doma často mluví jen romsky, česky nerozumějí a stydí se to přiznat. Kdyby mohly chodit do PRVNÍ třídy v romštině, speciální školy by nepotřebovaly, měly by samé jedničky.“

J. Kanioková 4.10.2016 18:25

Pro první třídu ?

Z. Lapil 4.10.2016 15:01

Re: S tím jazykem je to dost sporné.

Nejsme ve při :-).

Z. Lapil 4.10.2016 14:34

Re: Jenom dotaz

UČENÍ je věc školy. Věcí rodičů je, aby děti nekradly - jo, já vím :-( - a neplivaly na zem. Nezapomeňte, že sociálně (a především "národnostně") slabší rodiče dětem s učením nepomůžou. I kdyby chtěli, oni jsou TAKY školou nepolíbení.

Napadá mě, že cyklistovi můžete věnovat bicykl (cikána naučit česky), ale šlapat musí sám, to z něj žádný stát ani dobrovolník nesejme, i kdyby stokrát chtěl.

A. Alda 4.10.2016 14:33

S tím jazykem je to dost sporné.

Oni sice opravdu neumí dost českých slov, ale neumí ani romská slova v počtu odpovídajícím znalosti češtiny u českých prvňáků.

Ani české děti by neuměly dostatečně česky komunikovat, kdyby se jim jejich rodiče nevěnovali, kdyby jim nikdo nečetl ani básničky a říkadla, ani pohádky, kdyby s nimi nikdo nemluvil než o jídle a nadávky za "špatné" chování. Občas se takové české děti také vyskytnou a stanou se pak stejně problémovými jako cikánské děti. Jenomže u cikáňat je to pravidlo, u českých dětí výjimka.

Pak je tady ještě ten problém s ingeligencí. Když je dítě blbé, tak je prostě blbé bez ohledu na národnost a sociální původ. Zatímco ale u českých dětí se to poměrně rychle zjistí, u cikánských dětí se to dílem zjišťovat nesmí (nebo aspoň se nesmí takové zjištění proklamovat) a dílem se to ani nezjišťuje, neb problémy v komunikaci s dítětem jsou automaticky příčítány tomu, že jde o cikáně. Čeští imbecilkové, debilkové a kreténci jsou tak rychle ze všeobecného vzdělávání vyřazeni, ti cikánští jsou ale ve škole trápeni.

A. Alda 4.10.2016 14:22

Za komunistů všichni pracovali.

Sice většinou jen na pomocných pracech, ale pracovali. Kdyby to bylo vydrželo ještě dvě tři generace, stali by se problémoví Cikáni zcela marginální záležitostí, protože většina by jich byla plně začleněná. Cikáni na vypuknutí svobody silně doplatili. To, kam se jejich prarodiče dokázali na civilisačním žebříčku vyšplhat, jejich rodiče ztratili a ti dnešní mladí Cikáni se už na ten žebřík ani drápat nechtějí.

A. Alda 4.10.2016 14:17

Začlenilo se jich velmi mnoho.

Potomky těch začleněných vůbec nepoznáte.

A. Alda 4.10.2016 14:12

Hlavně ne školy v romštině.

Jakmile se budou učit v romštině, nikdy se už neasimilují. Ani ti, kteří na to mají šanci.

A paní Kelerová by měla být vyzvána, nechť přeloží Archimedův zákon a Pythagorovu větu do romštiny.

P. Zinga 4.10.2016 13:57

Re: Víte pane Křečku,

Cikáni jsou do našeho sociálního systému integrováni excelentně. A ne, že jsou nepřizbůsobiví. Jsou, jako švábi, komáři, vrány, krysy atd. Nemůžu si vzpomenout, jak se těmto druhům říká.....

J. Kučera 4.10.2016 13:33

Re: Žádný rasismus, letitá zkušenost to je.

Jen totální dement může obviňovat z rasismu národ, který bez problémů a v pohodě přijal 300.000 Vietnamců (zaručeně jiná rasa), nebo z xenofobie národ, který absorboval téměř půl milionu cizinců z východní Evropy a Balkánu, nebo z homofobie národ, kde se každoročně koná festival homosexuálů. To už se bavíme o úplných hlupácích. Spíše bych tedy příčinu nedůvěry k cikánům nebo neochoty příjímat muslimy hledal jidne. Což takhle v jejich chování.

P. Vaňura 4.10.2016 13:11

Hlavně bych podotkl, že ti, kteří mají plnou hubu

inkluze ve školách své vlastní děti posílají do drahé soukromé školy. Viz bývala ministryně P. Buzková!

M. Krátký 4.10.2016 12:13

Re: Víte pane Křečku,

naprostý souhlas s vámi pane Lenci. V níže uvedené diskusi je dokonalý a stručný návod jak dál - nazývat věci pravými jmény a natvrdo. Pan Vašátko níže píše v podobném duchu - ale velmi mírně - cikáni tady žijí více jak 600 let a to tedy znamená, že se tu vystřídalo minimálně už 30 generací tohoto etnika ( ne 10 jak píše pan Vašátko - á 20 let i méně ) - a výsledek integrace ??? = k smíchu !!! Cikáni nemají potřebu se integrovat - a muslimové - ještě horší to bude !!! Evropa přešlapuje na místě a degeneruje !!! A to fofrem !!!

P. Lenc 4.10.2016 10:44

Víte pane Křečku,

vyrůstal jsem v Brně-Komárově v době, kdy se části Komárova říkalo cikánská čtvrť.Cikáni byli naši spolužáci a mohu říct, že někteří, vyjímky potvrzující pravidlo,mohli být vzorem pro některé bílé rodiny.Říkalo se jim bílí cikáni, ale bohužel již tehdy byli vzácní jako bílé vrány.Toto etnikum zná naprosto přesně svá "práva", jenom jaksi neví, co znamená slovo povinnost, zato se naučili perfektně slovo Róm. Jde většinou o olašské cikány, proto také většinou neumí česky, přivandrovalé ze Slovenska a Rumunska.A myslet si, že dobré slovo a "správná" sociální politika je přiměje chovat se civilizovaně, je naivita.Naopak, tito lidé takové chování berou jako svou výhru a veřejně se smějí tomu, jací jsou ti gádžové pitomečci.Jediné čemu rozumí je tvrdost, dodržování zákonů, bohužel.

J. Pražák 4.10.2016 10:20

je více cest, jak problém vyřešit.

1. Poskytnout někde na světě Cikánům zemi, kde by mohli žít dle svých zvyků jako národ. K tomu by mělo pomoci OSN.

2. Přestat Cikánům poskytovat pozitivně diskriminační (a)sociální dávky a příspěvky. Tím by se museli naučit se o sebe postarat. Toto lépe zvládali i komouši za socíku.

3. Důsledně trestat každé porušení zákona. Vést statistiku kolik odsouzených a za jaké činy je cikánského původu.

J. Hanzal 4.10.2016 9:37

Žijeme v ČR

Primo, pokud se nemýlím, pane Křečku, tak ještě stále žijeme v ČR kde úřední řečí je jazyk český, nebo už ne? To nám chcete říci, že za dlouhou dobu se nenaučili úřední jazyk?

Secundo, Cikáni zde parazitují již po mnoho, mnoho let a kolik z nich se tzv. začlenilo?

B. Michal 4.10.2016 9:09

Re: Jenom dotaz

Je to věcí rodičů a tím je to začarovaný kruh. Zjevně se z toho sami nemůžou dostat, protože ani rodiče nikdy nic jiného nepoznali. Odebrat z rodiny je pitomost, ale systematicky se dětem snažit doplnit to, co v rodině nemůžou dostat, to smysl má. Jenže se napřed problém musí pojmenovat (jinak než slovem rasismus) a pak něco dělat, a je to na dlouho, protože to je otázka generací, než to přinese viditelné výsledky.

V první třídě je pozdě, tam se předpokládá, že děti znají barvy, umí počítat aspoň do pěti, dokážou se obsloužit (jídlo, hygiena). Když tohle dětem nedokáže dát rodina, je třeba to doplnit dřív, než se problém vyvalí na povrch ve škole.

M. Prokop 4.10.2016 8:44

Tak na tu češtinu v první třídě

bude školka, povinná pro všechny, nejen pro cikány.

A moje soukromá věštba, nic podstatného se nezmění. Cikáni odolávali i hrdelním trestům a zůstali cikány. Čest vyjímkám.

V. Vérosta 4.10.2016 8:20

Jsem z Brna

a o Cikánech něco vím, v podstatě jsou mi po těch letech sympatičtí a daleko přijatelnější než Afroameričané v USA. To vzpomenuté "žití na dávkách" je pro romskou komunitu, bohužel, něco jako řemeslo pro "normální" populaci, když se učitelka dětí ptá co budou po škole dělat, tak odpovídají "pančelko, já budu na dávkách!", "já taky .... já taky!" neboli na vině je v tomto případě sociální stát a různé filantropické neziskovky, které se pečlivě starají, aby se problém zvětšoval a oni měli důvod k žití. Tzv. "rasismus" nemá s problém vůbec co dělat, ano je to třeba i jiné chápání veřejného prostoru co gádže irituje, ale to se dá přežít.

Čili hlavním viníkem současného nelichotivého postavení tzv. romské menšiny je (podle mne) sociální stát, který je motivuje, aby se dál zahrabávali do své pohodlnosti, lenosti a parazitování na společenském produktu a nikoliv aby se snažili z toho dostat ven. Myslím že jsou dokonce se svým postavením docela spokojeni.

E. Vašátko 4.10.2016 8:14

Re: Jenom dotaz

Já bych to nesváděl na školu, to je především věcí rodičů a jejich snahy po integraci. To bychom museli postupovat jako v Norsku a odebírat děti z rodin proto, že se nechtějí učit česky nebo nemohou, protože to jejich rodiče taky neumí. Ovšem někde se ten řetězec přetrhnout musí, tak jak ?

O. Uživatel 4.10.2016 8:07

Uživatel požádal o vymazání
Z. Lapil 4.10.2016 8:06

Re: Jenom dotaz

Což to je jednoduchý, jejich rodiče také nerozumí česky. Já se spíš ptám: jak to, že to nikdo nezjistil u zápisu?

Tady leží jeden ze základů všeho řešení: pojmenovat problém. Jestli kantor u zápisu z jakéhokoliv důvodu přehlédne skutečnost, že dítě nerozumí vzdělávacímu jazyku, je na průšvih zaděláno, protože ani další kantoři, ani rodina a vlastně ani dítě neví, že má problém.

Navíc si myslím, že prostě není pravda, že by podstatné množství dětí neumělo česky natolik, že by se ve škole vysloveně nedomluvilo. Spíš to bude tak, že mnohá čeština je chudák oškubaná, s dovolením zparchantělá všelijakými exotickými výrazy a vazbami možná až do podoby nějaké penguin english nebo jak se říká té angličtině neanglických mluvčích používané jako esperanto. Takže je potřeba vyvěštit, kolik takových děcek je a rozmyslet, jestli to lze ponechat na nějaké individuální péči (fuj, to je slovo) nebo jestli je třeba provozovat nějaké systémovější řešení. Jestli to bude zvláštní škola nebo doučovací kroužky nebo asistenti nebo úplně speciální pedagogika... Jistá paní Montessori vymyslela dost zajímavý systém právě pro podobné děti se zanedbanou vzdělavatelností.

Protože střední či vysoká škola je pro podobné lidi jako pámbu: kdekdo o tom mluví, ale nikdy to nikdo neviděl. Tady jde o to pomoct děckám vyhrabat se z gheta ne tím, že gheto zakážeme a zplanýrujeme (a z lidí uděláme bezdomovce), ale tím, že děcka naučíme číst, psát a počítat a mluvit tak, že z nich v průměrné hospodě nebudou mít srandu.

V. Kříž 4.10.2016 7:26

jen mne zajímá ...

... kam se poděli všichni ti cikáni, co jsem s nimi trávil dětství ve Vršovicích a odkud se vzali ti Romové? Tyhle móresy: hasič není hasič ale požárník, Sparta je Spartak sokolovo a skaut je pionýr u mne nenajdou pochopení. Už ten Shakespeare to vyjádřil jasně: růže, byť stokrát jinou zvána, vždy bude vonět stejně.

Letský tábor byla nepochybně zavrženíhodný počin, nevím, ale proč vadí, že je opodál prasečák; na tryzny chodí jen Dienstbierové, cikána tam nevidíš. Takových míst, kde se děly smutné věci a teď je tamdům je po celé zemi stovky a nikdo se tam nezviditelňuje. Kde byly tyhle plačky, když bagry z místa, kde je dnes palác Flora, nakládaly pozůstatky zesnulých, aby je odvezli na skládku?

V. Braun 4.10.2016 6:42

Re: Žádný rasismus, letitá zkušenost to je.

Tak začal střílet z obavy o svůj majetek a ne z rasismu? A kdyby k jeho usedlosti běžela parta čistě býlých dětí tak by začal také střílet?

E. Vašátko 4.10.2016 6:14

Jenom dotaz

Proč romské děti v první třídě nerozumí česky ? Cikáni žijí v tomto státě již skoro 500 let. Jak je možné, že za tu dobu nepřijali jazyk země, ve které žijí a pořád si udržují výhradně jazyk, ve kterém se nedomluví s většinovou společností a to ani v 10. či další generaci ? Pokud nemají zájem o integraci, tak proč tu jsou ? A proč jim stát stále toleruje jejich nepřizpůsobivost ? Co to vlastně je v jejich případě ta integrace ?

J. Strakoš 4.10.2016 6:12

Chybějící protiváha v sociálním státě

V sociálním státě chybí protiváha, která by zabraňovala růstu jakékoliv části obyvatel na úkor té druhé. V přírodě to funguje, ale je to krutější - pokud se jeden druh přemnoží, další rok pravděpodobně pojde hlady, protože spotřebuje všechny kritické zdroje. V případě rómských (a jiných, např. imigračních) menšin, které do systému nepřispívají, tato protiváha neexistuje - nic nebrání zvyšování jejich počtu. Např. zdravotní péče je stejná, jako v případě jedinců přispívající do společné kasy, volební právo je taky stejné, podpora státu v nezaměstnanosti je stejná atd.

Není tady toho mnoho, co by nutilo "nepřizpůsobivé" zapadnout do společnosti.

Bohužel, zatím jsem politiky moc o omezeních neslyšel moc hovořit, není to moc populární a zavání to různými diskriminacemi. Uvidíme, co bude za pár let, až se z menšin stanou většiny, což nebude tak dlouho trvat.

P. Maleček 4.10.2016 4:45

Žádný rasismus, letitá zkušenost to je.

Tak se jedné romské aktivistce zachtělo namixovat čistě romské třídy nějakým tím bílým prvkem. Prý k oboustrannému prospěchu říká. Druhá se diví, že když na svém čistě romském táboře zorganizovala bojovku s běžeckým přesunem, tak spatřiv místní bílý usedlík směrem k jeho nemovitosti běžící partu romských dětí začal střílet (do vzduchu ne po dětech, z obavy o svůj majetek ne z rasismu).

A tak akce jedné odpověděla druhé, proč že jsou čistě romské školní třídy. Žádný rasismus, ale strach majority z kontaktu s Romy, nabytý dlouholetou zkušeností z kontaktu s nimi.

Však i sama romská komunita, zatratila své letité cikánské pojmenování, to ve snaze (marné) zbavit se hanebné pověsti chováním jejich předků i současníků vyrobené.