18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Jak pomoct liberální demokracii a kritickému myšlení

Podle Lidových novin se na Ministerstvu školství vymýšlí nový úřad, který by zajišťoval občanské vzdělávání a posiloval kritické myšlení – Dům demokracie a lidských práv.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 30.8.2016 22:50

Re: Kritické myšlení je príma věc,

Bakalář sociálních věd Vám neřekne, jak máte správně myslet, ale jak on si myslí, co byste si Vy měl správně myslet.

D. Stirský 30.8.2016 21:42

Kritickému myšlení by se

měli učit také mnozí čeští novináři. Ti se často jen pachtí za senzacemi.

J. Kyselková 30.8.2016 19:36

Re: Představa, že socialistická vláda plná bolševiků

Díky.

L. Novák 30.8.2016 18:02

Re: Představa, že socialistická vláda plná bolševiků

Mlčet nemusíme. Babiš je vzor darebáka, který za komunistů byl ve Straně a StB, z toho se pak s pomocí soudu a šikovných právníků vyvlíknul, po převratu se chytře "udělal pro sebe", no a teď zkouší, co si může dovolit. Ví, že toho je hodně, a že mu hloupí voliči možná ještě (i) zatleskají...

Třeba na to jednou dojede. ;-)

J. Plíva 30.8.2016 17:17

Učit kritické myšlení? -hm,hm hm

Je nějaká poptávka po kritickém myšlení? Existují děti, které si dávají inzeráty: "Hledám učitele kritického myšlení."?

Taková poptávka myslím neexistuje. Je tu ale nabídka: někdo chce učit kritickému myšlení, stát to podporuje.

Já si také myslím, že umím kriticky myslet,ale můj soused to neumí - podle mého názoru, kdežto podle jeho názoru to neumím já.

Já si myslím, že děti umí skvěle kriticky myslet, lépe než dospělí, a že účelem této státotvorné reformy je naučit děti myslet tak, jak myslí dospělí. Hm, hm...

J. Kyselková 30.8.2016 16:58

Re: Představa, že socialistická vláda plná bolševiků

Ještě toto mé velkohubé vyjádření - víceméně jsme stále žáci demokracie. Chytáme se poznatků vyspělých demokratických systémů - volně - pokus - omyl - kudy cesta vede. Na ODSku platí totéž v menším rozsahu. Jsem přesvědčena, že monstrózní nálet na ní a její kriminalizace je účelová. Každému se měří zásadně jiným metrem. ODS se stala hromosvodem a odnesla to. Kolik kauz má důvodný, zločinný podklad ?

Jak může Babiš, ministr financí (sám v miliardovém střetu zájmů) ve veřejnoprávní televizi někoho (a celou jeho rodinu) zpatra odstřelit, odsoudit, zlikvidovat, vpálit doživotní cejch (s výrazem vysokého mravního rozčílení) jako - zloděje, lumpa a podvodníka (včera TV noviny pana Šnajdra z VZP)?

V takovém morálním klimatu můžeme jen žasnout a mlčet.

L. Novák 30.8.2016 15:32

Re: Trestáním druhých za prosazení liberalismu?

Kouknul jsem na FinMag, autor tam dostal ze tenhle článek v komentářích "pěkně do těla". :-P

http://finmag.penize.cz/kaleidoskop/315099-jak-pomoct-liberalni-demokracii-a-kritickemu-mysleni

A. Alda 30.8.2016 14:30

Tak jest.

Ovšem upozorňuji, že technické myšlení není totéž co kritické myšlení.

A. Alda 30.8.2016 14:25

Re: Cha, cha

Výstižné.

A. Alda 30.8.2016 14:22

Trestáním druhých za prosazení liberalismu?

Podotýkám, že kritické myšlení má vícerou podobu a nelze zaměňovat např. racionální kriticismus a kritický racionalismus. Všechny směry kritického myšlení ale uznávají premisu, že pomocí sankcí nelze rozumu společnosti docílit.

L. Novák 30.8.2016 14:07

Re: Kritické myšlení je třeba matematika

Z elektrotechniků (díky jejich vyžadované racionalitě a kritickému přístupu) měli za komunistické totality strach i učitelé marx-leninské ideologie a přidružených oborů, když z předmětů museli povinně všichni VŠ studenti dělat zkoušky... :-P

B. Rameš 30.8.2016 13:18

Kritické myšlení je príma věc,

ale ne každý je ho schopen. Průměrné IQ befelem shora nezvedneš a diplomem z hlupáka kapacitu neuděláš, kvóty nekvóty. Takže umožnit vzdělání ano, učitelé si (většinou) lepší ocenění zaslouží, ale řekněme si na rovinu, že většina lidí je užitečnější jako řemeslníci, dělníci a jiní pracovníci, než jako vzdělanci za každou cenu. Fakt mám radši truhláře, který mi udělá dobrou skříň, než bakaláře sociálních věd, který mi říká, jak mám správně myslet.

Tresty za hoaxy - pokud vím, existuje trestný čin šíření poplašné zprávy, případně hanobení rasy atd., není důvod vymýšlet další.

L. Novák 30.8.2016 13:17

Re: Představa, že socialistická vláda plná bolševiků

Potíž je v našem národě. Většinový volič problém rychlého růstu byrokracie nechápe a nezná příčiny. Ani ODS se nikdy moc nesnažila tyhle věci vysvětlovat voličům. O těch s komunistickou mentalitou ani nemá smysl mluvit.

Přebujelá byrokracie státu má jasné ekonomické dopady do nízké výkonnosti a vysokých nákladů. ČSSD samozřejmě nemá zájem vysvětlit lidem, proč ideologie parazitizmu vede k ekonomické nevýkonnosti, s lidmi jako Sobotka a spol. je to jenom pokračování komunistické politiky smíchané s populismem. A ono to funguje. Reklama, propaganda, vědecky propracované metody, jak ovlivňovat masy...

Za komunistické totality jsme si dlouhá léta říkali, že takhle to přece nemůže jít donekonečna. No a dnes platí to samé. Jenom to "konečno" je někde v budoucím vývoji. Stačí sledovat vývoj měny a měnové kotrmelce centrálních bank...

R. Langer 30.8.2016 13:06

Re: Cha, cha

Autor si zřejmě ani neuvědomuje, co to vlastně vyplodil. No, nijak mě to nepřekvapuje, zřejmě totiž netuší, co to vlastně to "kritické myšlení" v praxi obnáší. ;-)

J. Kyselková 30.8.2016 13:02

Re: Představa, že socialistická vláda plná bolševiků

Děkuji za skvělou odpověď. A co ted ? Mohla bych uvést snahy pana senátora Kubery o uvedení každého nového "vybroušeného" zákona do života - zjednodušením, osekáním a zlikvidováním příslušného předchozího materiálu, ale to je chabé.

Problém je, že sociální otěže jsou volné a z racionální pravicové politiky je tříšť nejistoty. Utužit disciplínu, sáhnout a krotit babišovský mejdan "vítězství" je volební sebevražda.

L. Novák 30.8.2016 12:13

Re: Soc. demokraté? - ve skutečnosti totalitní socialisté

Zákon 180/2005 Sb. o podpoře obnovitelných zdrojů, známý jako "Bilionový tunel OZE" je vydupaným legislativním dítětem vládní koalice ČSSD. Největší tunel do kapes občanů v historii (srovnatelný jen s rozkradením majetku komunistickou lúzou po II. světové válce a jeho důsledky i pro dnešní dobu).

1 bilion = 1000 miliard

L. Novák 30.8.2016 12:06

Re: Představa, že socialistická vláda plná bolševiků

Množství byrokracie neovlivní žádná "antibyrokratická komise", ani nový úřad podobného jména ne. :-) Když přeskočíme základní principy množení byrokracie definované v Parkinsonových zákonech coby slabikář příčin, nutně dojdeme k množství regulací, legislativy a omezujících zákonů a podzákonných předpisů (vyhlášek, nařízení apod.). Neustálé bujení často zcela nesmyslné legislativy vyvolává nutně tlak na obsluhu, kontrolu a sankce za jejich nedodržování. A k tomu obrovskou agendu kolem sporů takovou legislativou vyvolaných. Včetně soudních řízení.

V naší domácí praxi jsme zažili po roce 1990 nenadálý závan SVOBODY, kdy se takřka ze dne na den změnil komunistický princip "je zakázáno vše, co není povoleno zákonem" na "co není zákonem zakázáno, je povoleno".

No a protože nepřipravenost národa i státu na takovou zásadní změnu byla pochopitelná, excesy, které vyvolávala, okamžitě motivovaly postkomunistické vlády a parlament k začátku tvorby omezení "v novém stylu". Přebujelost legislativy (často přežívající z komunistické éry) byla na obtíž už v 90. letech. Po nástupu ČSSD k moci pak začala "legislativní smršť", která (i díky EU) neskončila dodnes. Důsledky jsou katastrofální, ale zatím se o nich moc nemluví (těžko očekávat, že Sobotka, Bělobrádek, Babiš a spol. si budou sypat popel na hlavu a rušit nesmyslné zákony a předpisy. Nedělala to ani ODS a TOP09...

J. Kraus 30.8.2016 11:50

Re: Kritické myšlení je třeba matematika

Ale oni přece nechtějí , aby někdo kriticky myslel, oni to chtějí překroutit a zprofanovat jako tu pravdu a lásku. Pokud nyní pravda a láska = lež a nenávist, co by bylo opakem kritického myšlení? Vidíme to už dnes, největší dogmatici a voli, profesoři UK, se považují za kritické myslitele a myslí to upřímně. Někdy člověka napadne, jestli ten útlum a rozvrat učňovského školství a úpadek průmyslovek není záměrný, aby to těm sluníčkářům jasně a logicky uvažující technici nerozvraceli. Z kolegů elektrotechniků aspoň sluníčkář není ani jeden.

O. Uživatel 30.8.2016 10:55

Uživatel požádal o vymazání
J. Kyselková 30.8.2016 10:36

Re: Představa, že socialistická vláda plná bolševiků

Pane Nováku - já bych se vrátila k včerejšímu tématu o vlivu předvolebních hesel a Klausově návrhu "antibyrokratické komise" při vládě, která byla smetena. Dodatečně se rýsuje zřetelně, že je to škoda. Byrokracie tak zmutovala, že je to zhoubý ekonomický samožer. Jak se dobrat, mnou oslavovaného a ODS propagovaného zjednodušení úředního šimla ? Opozice ODS a TOPka jsou sice trochu odlišné, ale v tomhle jdou stejným směrem - bez rivality (?!), byly by určitě schopny osekávat plané a velice drahé funkce, nerentabilní nařízení a překomplikované zákony.

Je tak blahodárné a snadné před volbami spustit déšť zlaťáků do všech kapes ! Ovšem - vyjma živnostenských parazitů, které je nutno podojit, pokropit sírou a malárií.

P. Maleček 30.8.2016 10:18

Re: Sociální demokraté? - ve skutečnosti totalitní socialisté

Máte pravdu, ale ti to nedotáhli tak daleko jako současní socialističtí koaličníci ČSSD-ANO-Lidovci, natož aby vymýšleli státní instituce na prý podporu demokracie a kritického myšlení.

P. Lenc 30.8.2016 10:04

Re: Cha, cha

Ano, přesné! Snad se sluší napsat, aurore vy jste pěkný socialistický v...

L. Novák 30.8.2016 9:46

Představa, že socialistická vláda plná bolševiků

je schopna vést národ ke kritickému myšlení, mi připadá víc než směšná. Podívejte se na českou legislativu, co všechno do ní naši "kritičtí myslitelé" nacpali. Zelená politika, Bilionový tunel OZE, všemožné podpory na nesmyslné projekty...

Hlupák u moci zřídí jenom další úřad, další byrokracii a další tunel na peníze daňových poplatníků...

F. Kusák 30.8.2016 9:45

Re: Kritické myšlení je třeba matematika

souhlasím a pokud chápu svět díky svým znalostem přírodních věd, moc se ani nedivím

Č. Berka 30.8.2016 9:45

Re: Sociální demokraté? - ve skutečnosti totalitní socialisté

zatímco v nesocialistických stranách kritické myšlení kvete, co? :-D Jó, to byly doby, kdy nám demokraticky vládla vláda Nagy-Nečase... nebo Dalík-Topolánka...nebo...

Č. Berka 30.8.2016 9:38

Re: Cha, cha

Přesně!

J. Schwarz 30.8.2016 9:12

Na úroveň

znalostí nemají vliv ani tak platy učitelů jako to, jestli k budoucímu uplatnění jsou potřebné znalosti nebo známosti. Pokud znalosti, pak se studenti sami budou domáhat kvalitního vzdělání a budou za ně ochotni i platit. Pokud známosti, pak je nutný opravdu jen papír potvrzující formální vzdělání a ten je možné koupit někde na Slovensku, na Ukrajině a nakonec i v Česku.

K. Janyška 30.8.2016 8:55

Jak ? Začít konečně vyučovat kompozitivní teorii,

tedy teorii spontánního řádu lidské interakce a lidského světa. Ale kým, když nejsou učitelé a dokonce nejsou ani jejich učitelé. Tak je věc zanedbaná a složitá... Dzp.

V. Němec 30.8.2016 7:03

Cha, cha

Tak kritické myšlení se vám zachtělo a přitom trváte na systémových názorech? "...že lépe ohodnocení učitelé budou mít míň důvodů žákům mimoděk vštěpovat protisystémové názory..."

Takže kritické názory v mezích socialistického systému!

S. Stoklásek 30.8.2016 6:55

Kritické myšlení je třeba matematika

u ní se nedá nic ideologicky ohnout, jak se komu hodí. Platí jen fakta a vztahy mezi nimi.

Právě takoví kašparci ji ale nejvíce nenávidí a dělají všechno proto, aby ze škol vymizely nebo aspoň ji redukovala na srandovní předmět úrovně páté třídy ZŠ. Technické vzdělaní se na kritickém myšlení většinou okamžitě projeví,protože technik ví,že platí kauzalita - vztah příčiny a následku.

P.S. opravdu je děsivé co si naše slunicka představují pod pojmem kritické myšlení. A matematiku nenávidí protože je ke každému spravedlivá. A to odporuje ideologii každý má právo na štěstí a univerzitní diplom.