18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

POTRAVINY: Tragédie trojhránků

Tato zpráva je jen zdánlivě nepodstatná: podíl výdajů českých domácností na potraviny a nealkoholické nápoje poklesl z 19 procent na 17 procent. Ve skutečnosti ale nese hlubší význam. Jaký?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Novak 13.7.2016 9:00

Nekupuji...

Nekupuji Tatranky, piškoty etc., za čím se skrývá Nestlé, potažmo Mondeléz, což je evropská odnož amerického koncernu Kraft Foods. Ale brzy už asi nebude s takovou v ČR nakoupit potraviny. Regionálních výrobců je málo a výše uvedení se za ně mnohdy snaží maskovat. Masné produkty Agrofertu se také snažím obcházet.

M. Pivoda 11.7.2016 20:35

A co na to makroekonomické modely?

Kohout: "... „Pokoušeli jsme se nabídnout i lepší kvalitu, ale zákazníci ji prostě nechtějí.“) Takže vyrazíte na nákup do Drážďan. ... "

Nebo si založíte vlastní zahrádku a stanete se samoživitelem. A jak se potom, až se takto změní celá řeská společnost, změní Kohoutovy makroekonomické modely?

L. Novák 11.7.2016 21:20

Re: A co na to makroekonomické modely?

Už běžte konečně k MUDr. Chocholouškovi, vy jeden prolhaný zelený komunisto! I s vašimi zmanipulovanými odkazy a citacemi!

...(Nákupčí hypermarketu pak pokrčí rameny a řekne: „Pokoušeli jsme se nabídnout i lepší kvalitu, ale zákazníci ji prostě nechtějí.“)...

M. Pivoda 12.7.2016 8:05

Zelný komunista?

1. Podstatné je to, že kvalitní potraviny u nás nekoupíte. Spotřebiteli zbývají tedy v podstatě jen dvě možnosti: buďo zajet do zahraničí si ty kvalitní potraviny tam koupit, nebo si je vypěstovat doma sám. A já se následně ptám, zda a jak to změní Kohoutovy makroekonomické modely. To je vše, není v tom žádná lež.

2. Děkuji. Obohatil jste mé poznání: pojem zelený komunista jsem dosud neznal.

O komunismu se už dnes nikde ve světě neuvažuje (Proč? Lidé už od přírody si nejsou rovni). Nicméně vlivný Američan Peter Diamandis se domnívá, že nás (lidstvo) čeká tzv. technologický socialismus. Exponenciální technologie vytváří potenciál pro ten budoucí socialismus. Potenciál ale není jistota, že tomu tak skutečně bude - toto dodávám já. Kvůli tomu mému dodatku se určitě necítím být zeleným komunistou.

L. Novák 12.7.2016 18:00

Re: Zelný komunista?

To, že u nás nekoupíte kvalitní potraviny, je naprostá lež a blábol, na který samozřejmě NIKDE neseženete seriózní důkaz. Ten si můžete tak akorát vycucat z prstu, jako ty vaše další nesmysly a manipulace. Kohout o žádných svých makroekonomických modelech nepíše a vaše "citace" je hrubou manipulací s původním textem.

Z. Čábelka 12.7.2016 18:33

Re: Zelný komunista?

Pane Pivodo, mám dojem, že jste postižen vlastním informačním embergem. Doplním Vám soudruhy utajené informace. Již dvacet let se zde v ČR o Zelených veřejně mluví jako o nazralých rudých nebo jako o melounech. Co mne ale poslední léta fascinuje, je platforma Zelených, která spolupracuje s anarchisty a velmi je podporuje. Což jsem měl dojem, že už není možné jako postoj v současnosti vůbec potkat. A je to možné, u vašich vyhulených soudruhů!

Takže si dovolím shrnout barvy, které vám Zeleným jsou blízské: Rudá - komunistická, zelená -kamuflážní, černá - anarchistická a hnědá - pracovní

M. Pivoda 14.7.2016 17:16

Máte v hlavě barikádu z dob českého reálného socialismu

Nežijte v minulosti. Zapomeňte na minulé klasifikace, podívejte se na současnou realitu očima budoucnosti, do které se řítíme s prudce se rozvíjející technologií. To je vše co vám mohu doporučit.

L. Novák 11.7.2016 17:54

V Česku chtějí všichni rychle zbohatnout. I vláda a stát.

Tak co vlastně chcete?

"Být šťasten znamená necítit potřeb." :-P

J. Schwarz 11.7.2016 15:24

Ovšem jedno mne

zaráží - jestli je tu za "luxus" vydáváno to co je na západě průměrem, za průměr co je na západě šuntem přičemž skutečný šunt je vyráběn speciálně pro spotřebu "východu", jak je možné že ceny odpovídajícího zboží jsou tu vyšší než na onom západě. Nákupčím hypermarketů by přece stačilo nakoupit pro "východ" totéž zboží jako pro západ a prodávat stejnou kvalitu za stejné ceny, není-liž pravda? Takže spíš než vyhodnocení českého spotřebitele jako tvora bez chuťových buněk, zato s nosem na "akce" a "slevy" - ty bývají na západě mimochodem radikálnější a mezi místními je o levné zboží též zájem - mně vychází že nákupčí supermarketů jsou zloději a vyděrači a slavný "západ" si svou "kvalitu" subvencuje okrádáním východu a to ve vyšší míře než teatrálně posílá formou "konvergenčních fondů", vytvořených tak, abychom "konvergovali" především v míře konformity a blbosti...

V. Javora 11.7.2016 16:25

Re: Ovšem jedno mne

Ano, to je dobré vysvětlení.

A. Richtr 11.7.2016 17:12

Jde o model vesnice kontra mesto.

VESNICE: K dosazeni vyse zisku x je potreba mit nejdrazsi ten nejvetsi sunt. Treba nekvalitni boty s nakupkou za 60kc a prodejkou za 800kc. Protoze lide koupi na vesnici a malem meste mene zbozi a vetsinou nemaji kvalitni konkurenci.

MESTO: K dosazeni zisku x jako z modelu vesnice staci kuprikladu u obuvy kvalitni znacka s nakupkou 400 a prodejkou 700kc.

U OBOU MODELU JE DOSAZENO STEJNEHO ZISKU. Kdezto u vesnice s mene obyvateli, protoze chybi konkurence na poli kvality... a my jsme pro retezce ta vesnice.

Z. Rychlý 12.7.2016 1:15

Re:

Už za komančů se tohle jmenovalo cenová past. Ke stejnému zisku v oblasti s malým počtem obyvatel nelze vyhrát s vyšší cenou. Tím jenom snížíte prodej a vyděláte ještě míň, než s nižší cenou. Jestliže toto obchodník nepochopil, pak zákonitě krachuje.

Krachují i řetězce. Pomohl by jedině organizovaný bojkot nekvality a předražených komodit. Což je ovšem utopie.

Z. Rychlý 11.7.2016 13:44

V něčem s autorem nesouhlasím.

Něco na tom, že Češi dávají u potravin přednost láci před kvalitou, na tom něco je. Jen se podívejte - v televizi vaří, kdo má v .. dírku a recepty se předhánějí, jak co nahradit. Lidi už téměř zapomněli, jak chutná hovězí svíčková, tatarák je pomalu z kližky, biftek jedině tatarský, atd, atd. Čech řekne: je to drahé a basta. Ano, asi je to drahé, ale biftek ze svíčkové jednou za rok si snad může dopřát každý, třeba k narozeninám. Aby mu nezdegenerovaly chuťové buňky. Kvalitní maso a kvalitní sýry jsou prostě drahé. Zkráceně - lid hledá náhražky a řetězce mu je dodávají.

To příhraničí (Drážďany) se dá vysvětlit také jiným nechutným jevem. Češi tam jezdí dál do řetězců za stejným šuntem, jako v našich řetězcích, ale v těch německých mu dávají šunty o maličko lepší kvality a spíše s nižší cenou, než v řetězcích našich. S tím skoromonopolem tedy máte, pane Kohoute, naprostou pravdu a právě u nás si dovolují strunu napínat mnohem víc. Češi jsou měkcí.Ovšem skutečnou kvalitu v řetězci nenajdete ani tam.

V. Vaclavik 11.7.2016 15:18

Re: V něčem s autorem nesouhlasím.

supermarkety v tom podnikani nejsou pro dobro nasich oci, ale samozrejme prodavaji tak, aby mely co nejvetsi vydelek.

Rekl bych, ze co supermakety nabizi, je to co lide chteji. Je to jako volani do lesa a ozvena, ktera odtud prijde. A je nebetycny rozdil, co lide chteji, kdyz se jich zeptate, ale co doopravdy koupi, kdyz jsou v obchodech. Tu realitu vidi kazdy, kdo nakupuje, at uz v supermarketech, nebo u zivnostniku v malem obchudku.

P. Horak 11.7.2016 11:41

Tragedie trojhranku.

Takhle ufrfnany, prizemni clanek bych od vyznamneho a uspesneho ekonoma necekal. Obvzvlaste v situaci, kdy se Ceska Republika octla v periode bezprecendentniho blahobytu. Jak kvantitativniho tak i kvalitativniho.

Skutecna tragedie je, ze takoveto ubohe vyplody vubec najdou platformu k publikovani a ctenare, kteri se jimi zavazne frustruji, viz prispevatele do teto diskuze.

Snad abyste na toto TRAGICKE thema pripravil operni libreto, nazev TRAGIDIE TROJHRAKU by jiste byla trhak.

I. Schlägel 11.7.2016 12:30

Re: Tragedie trojhranku.

Nechutná Vám realita? Kupte si ty trojhránky. Zajímavá náhražka. I když Vy si pravděpodobně pochutnáte.

K. Frauknecht 11.7.2016 12:44

Re: Tragedie trojhranku.

:-))

Z. Rychlý 11.7.2016 13:23

Re: Tragedie trojhranku.

Pane Horáku, podařilo se vám vytočit mě. Jestli něco nesnáším, tak je to útok na osoby, nikoli na názory.

Abyste lépe pochopil podstatu této diskuse, tak snesu argumenty podle vašeho způsobu. Jste milovník šuntů, nemáte ani chuťové a čichové buňky a koneckonců, buňky ani tam pod kloboukem.

Jak se vám líbí tato argumentace ?

L. Novák 11.7.2016 21:26

Re: Tragedie trojhranku.

Vidím to podobně. Kohout nasadil populistickou metodu získání čtenářů s deficitem kritického myšlení. Asi chce vstoupit do politiky. :-P

P.S.: V Lidovkách mu kdosi napsal do komentáře, že ty trojhránky mají složení pořád stejné už od bolševického režimu. :-P

J. Jurax 11.7.2016 22:53

Re: Tragedie trojhranku.

Ale kuš - probůh, odkud píšete?

Byť se ČR vskutku vyskytuje v éře dosud pro ni nevídaného blahobytu, neznamená to, že praktiky v článku popsané neexistují. Naopak - jsou potvrzeny i laboratorními rozbory.

Pokud bez diakritiky nepíšete zpoza oceánu, dopřejte si experiment a nakupte tentýž tovar v SRN či Rakousích a pak nejlépe v témže řetězci u nás. Ceny porovnáte lehce přepočtem přes platný kurz a chuť a kvalitu holt ochutnáním. Pak se zde s námi podělte o výsledky experimentu ... :-)

L. Novák 12.7.2016 18:05

Re: Tragedie trojhranku.

Analýzy prováděné svého času tuším na VŠCHT sice zjistily rozdílnosti ve složení, ale ty byly takového druhu, že rozhodně z nich nelze vyčíst a interpretovat, že naše potraviny jsou méně kvalitní. Text závěrů analýz by měl být stále být dostupný ke stažení. Mám ho kdesi uložený...

J. Skotnica 11.7.2016 11:08

Něco dodám

https://www.dtest.cz/clanek-5156/rozdilna-kvalita-potravin-v-eu?&utm_source=novinky160711&utm_medium=email&e_id=154113&a_id=2807

M. Šejna 11.7.2016 8:27

podivná matematika

česká domácnost prý potřebuje na nákup potravin 17% svých příjmů, zatímco italská 18,8%.

Tak nevím, kde je v tvrzení autora. Italské supermarkety jsou zhruba stejně drahé, jako německé. Nakupovat v nich, abychom ušetřili, je pitomost. Před týdnem jsem se vrátil z dovolené v Itálii, takže vím, o čem mluvím. Levnější než u nás jsou tam jen velká balení sušenek, jinak je tam všechno zhruba dvakrat až čtyřikrát dražší. Kilo jablek 3 eura (81,- Kč), litr čerstvého mléka kolem 2 euro (54,- Kč) apod...

Tomu odpovídá i podíl výdajů na potraviny v Česku a v Itálii. Průměrná mzda v Itálii je okolo 70 tisíc Kč, zatímco v Česku okolo 27 tisíc. Pokud Čech s průměrným platem utratí 17% příjmů za potraviny, tak je to 4590,- Kč, Ital pak utratí 13.160,- Kč. Ten rozdíl je celkem přesný, protože v Itálii jsou potraviny opravdu 2x až 4x dražší, než u nás. Ale stejně drahé, jako v Německu.

Z toho plyne, že Německu se nevyplatí nakupovat. A pokud ano, tak levné potraviny jsou tam stené blafy, jako u nás. Za kvalitní potravinu musíte v Německu zaplatit, protože socialismus tam ještě nedorazil a za kvalitu si tam nechají náležitě zaplatit.

R. Langer 11.7.2016 9:15

Re: podivná matematika

Ne, v Německu potraviny opravdu nejsou 2x až 4x dražší než u nás, to je kec. Kolegové tam jezdí každý týden a zrovna jsem měl v ruce leták z německého Lidlu. Spousta zboží je tam naopak levnějšího, což je vzhledem k poměru platů opravdu zajímavé. Co je v Německu drahé jsou pochopitelně služby, takže v hospodě je opravdu 2x až 4x dráž. Nikoliv v supermarketu.

M. Šejna 11.7.2016 10:14

pane Langře

mohl byste zdejšímu publiku opsat z toho německého Lidl-letáku nějaké ceny?

Já občas v českém Lidlu nakupují, takže české ceny jsou tu zhruba následující:

Čerstvé mléko 1,5% stojí 14,- Kč (0,52 Euro). Tvaroch 250g stojí 13,- Kč (0,48 Euro). Kilo rajčat 25,- Kč (0,92 Euro). Tmavý celozrný chleb 500g stojí 24 Kč (0,88 Euro). Dvoulitrovka Coca-coly stojí 35 Kč (1,29 Euro), v akci stojí 19,90 Kč (0,73 Euro).

Mimochodem - kolik stojí cesta z Prahy do nejbližšího Lidlu v Německu?

R. Langer 11.7.2016 10:29

Re: pane Langře

Proč vás zajímá kolik stojí cesta z Prahy do nejbližšího Lidlu v Německu? Ona snad má nějaký vliv na ceny zboží? Nebavíme se o tom, kam jezdíme nakupovat, ale o cenách zboží, o kterém vy tvrdíte, že je v Německu 2x až 4x dražší, což není pravda.

A jo, na ten leták se můžu podívat, ale jenom z hlavy si pamatuju kilo vepřové kýty za cca 90Kč. A to mlíko tam taky vycházelo na nějakých 15Kč. Aje jo, bylo to v akci, jinak ty ceny byly přibližně stejné, jako u nás, něco trochu levnější, něco trochu dražší.

M. Šejna 11.7.2016 11:50

pane Langře

já dám za týdenní nákup v hypermarketu okolo 2500,- Kč. Je to nákup pro 3-člennou rodinu. Kdybych jel do Německa třeba směrem na Drážďany, musel bych připočítat cestu okolo 100 km tam a zpět. Při spotřebě 5,0 litrů nafty za 26 Kč to dělá 260 Kč za cestu. Má to smysl tam jezdit?

I. Schlägel 11.7.2016 12:35

Re: pane Langře

Nakupujeme v SRN týdně, umíme počítat a chuťové buňky fungují. Vaše info o 2 - 4 násobné ceně potravin v SRN je blábol. U některého zboží je to jistě možné. U běžného nákupu na týden v ALDI nikoliv. Cenu benzínu do toho netahejte. A navíc za velmi podobnou cenu lze v SRN koupit násobně lepší kvalitu. Jsme popelnicí Evropy nikoliv pouze díky tomu, že máme pouze české mzdy.

R. Langer 11.7.2016 14:08

Re: pane Langře

Pane Šejno, jak už jsem vás jednou upozornil, diskuse není o tom, kde nakupujeme, ale o tom, kolik stojí zboží v supermarketech u nás a v Německu. Takže vaše úvaha o tom, kam jezdíte nakupovat je zcela irelevantní, stejně jako byste jel na druhý konec naší republik. Na cenách to prostě nic nemění, nemluvě o tom, že jsem vám vykládal, že kolegové jezdí do Německa pravidelně pracovně, takže konkrétně jim nedělá nákup v Německu žádné problémy. Takže neodvádějte od tématu a držte se těch cen.

K. Frauknecht 11.7.2016 10:34

Re: Matika je krásná!

A čeština taky, když se moc neprzní :-).

http://www.nemecke-letaky.eu/lidl/2119