19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Jsou platy hlavním problémem?

Učitelské odbory neústupně prosazují zvýšení platů pedagogických pracovníků o deset procent s účinností od ledna 2017. Kampaň „Konec levných učitelů“ sice opírají odboráři o obvyklou argumentaci, že vyšší platy znamenají růst prestiže učitele ve společnosti, současně však připojují temnou hrozbu, že „naštvanost ve sborovnách stoupá“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 10.6.2016 16:48

Re: Nízký plat se netýká jen učitelů

Vzdělání škoda není. Dnešní debata se vede spíš o tom, jak udělat ze školy místo, kde to vzdělání děti získají.

M. Prokop 10.6.2016 15:25

Jedním z mnoha problémů

jsou tabulkové platy, ve státních a obecních zařízeních tak oblíbené.

M. Prokop 10.6.2016 15:20

Re: ?????????

To je prakticky celosvětový trend. Sybaritismus.

J. Novotny 10.6.2016 14:41

Re: ?????????

To, že je to pro ně koníček, ještě nemusí znamenat, že ji dělají dobře. Nevím proč by nefungoval výběr dobrých učitelů, případně rozloučení se s těmi špatnými.

Pokud to bude pro někoho koníček a bude to dělat dobře, tak to bude dělat i když mu zaplatíte. To co popisujete je důvod, proč to pár lidí děla navzdory špatnému platu, přestože by si jinde přišli na víc. A pokud se nedokáže prosadit v konkurenci, tak asi tak dobrý nebude (těch míst ve školství je opravdu hodně, schopný učitel určitě místo najde).

Š. Šafránek 10.6.2016 14:37

Re: ?????????

A kolik jich prosím Vás je? Stačí procentuelně, že bychom na dané procento snížili i počet školáků.

J. Vintr 10.6.2016 14:23

Re: ?????????

S logikou máte problém vy. Dobře placená práce přitáhne všechny - a pak někdo musí vybírat a třídit ty, kteří na ni mají. Což často nefunguje. U špatně placené práce (kromě těch, kteří na lépe placenou práci nemají nebo je nikdo na lépe placenou práci nevezme) zůstanou ti, pro které je tato práce koníčkem a kterým radost z ní vykompenzuje nižší finanční ohodnocení.

J. Novotny 10.6.2016 14:11

Re: ?????????

Máte základní problém s logikou. Nefunguje to opačně. Ti lidé tu práci dělají přestože je špatně placena, ne protože je špatně placena. Dělali by ji i při důstojném ohodnocení. Pokud by je nevytlačil někdo jiný, který by to dělal lépe. Ale pak neplatí to, že by to dělali opravdu dobře. A tvrdit, že ji dělají dobře, protože je špatně placena - poslední možné vysvětlení Vašeho výroku, to je velmi zajímavý koncept, rozhodně by hodně vysvětloval o postoji VK.

J. Novotny 10.6.2016 14:05

Re: ?????????

Přesně.

V. Novák 10.6.2016 13:24

Re: Když se přidá špatným učitelům

Tisíce učitelů pracují na smlouvu na dobu určitou, 10 měsíců v roce. Před prázdninami odejdou se přihlásit na Úřad práce, koncem srpna nastoupí. Aby škola ušetřila.

Tak mi nevykládejte o nemožnosti propustit špatné pracovníky...

V. Novák 10.6.2016 13:21

Re: Nízký plat se netýká jen učitelů

Heydrich by z vás měl radost.

Podle něj jako podle vás, je dalšího vzdělání pro slovanské podlidi škoda.

V. Novák 10.6.2016 13:18

Re: Umět naučit je talent, dokud na pedagogických fakultách

Zkoušky umožňují pouze vybírat z uchazečů.

Není-li dost zájemců, můžete zkoušet do alelujá a stejně vezmete každého, kdo vůbec přijde.

A dokud učitelování bude znamenat celoživotní askezi, zájemců nepřibude.

Netřeba kolem toho vytvářet články a diskuze.

V. Novák 10.6.2016 13:15

Re: Když se přidá špatným učitelům

nestanou se z nich lepší učitelé - ale ti, kteří mohou být dobrými učiteli, se začbou o školství zajímat.

K tomu, aby bylo možno vybrat lepší učitele, je nejdřív nutné mít z koho vybírat - a konkurence nepřijde, pokud učitelské povolání znamená celoživotní akezi.

Uplnej Vypatlanec 10.6.2016 12:56

Re: Když se přidá špatným učitelům

zavidim vam vas .... optimizmus

Uplnej Vypatlanec 10.6.2016 12:54

Re: Když se přidá špatným učitelům

znamyho nebo pribuznyho !?

J. Chaloupka 10.6.2016 12:34

Umět naučit je talent, dokud na pedagogických fakultách

nebudou talentové zkoušky, nic se ve školství nezmění. Možná se poněkud "rozvaří", ale to bude tak všechno.

J. Vintr 10.6.2016 12:28

Re: ?????????

Humanitní školství se rozmáhá proto, že je to dobrý kšeft. Stát přispívá na každého studenta stejně, takže stačí si založit nějakou univerzitu, sehnat pár provozních místností, pár zoufalců, kteří budou takzvaně přednášet, učit a zkoušet a pak nalákat mladé lidi a už ten kšeft jede ...

Š. Šafránek 10.6.2016 12:14

Re: ?????????

No a proč myslíte, že se tak rozmáhá - jak říkáte - humanitní školství? Je to podle Vás proto, že ve školách naše děti učí mladí, racionální muži, které to baví i za pár šupů, nebo proto, že je učí ženské bez ambic, které živí jejich manželé a které si multikulti žvaněním zpestřují nudu? Obávám se, že si pletete příčinu a následek.

Š. Šafránek 10.6.2016 12:09

Re: Je zjevné, že je Strejček naprosto mimo realitu

Podepisuji.

J. Vintr 10.6.2016 11:58

Re: Nízký plat se netýká jen učitelů

V mém případě určitě ne, mám to už šestatřicet let za sebou.

J. Vintr 10.6.2016 11:55

Re: Když se přidá špatným učitelům

Jak ohodnotíte dobrého pedagoga? Podle známek, které rozdává? Nebo podle toho, kolik žáků nechá propadnout? Ne že by nešlo rozlišit špatného a dobrého učitele, ale kdo to bude dělat? Na místa ředitelů a jiných vedoucích pracovníků ve školství (i jinde) se lidé většinou dostávají na základě zcela jiných kritérií, než je schopnost rozpoznat pracovní kvality podřízených. Spíš platí známé úsloví: Kdo něco umí, ten to dělá, kdo to neumí, ten to učí a kdo tomu nerozumí, ten to řídí. Nějaká zpětná vazba třeba od rodičů je značně problematická a jedině objektivní vazba od úspěšnosti absolventů školy má zase tak velkou časovou prodlevu, že se celkem nemá šanci uplatnit.

J. Vintr 10.6.2016 11:45

Re: ?????????

Budete se divit, ale ono to někdy funguje právě opačně. Špatně placenou práci je nejspíš ochoten dělat ten, koho to nejvíc baví. A to je ten nejdůležitější předpoklad, aby tu práci dělal opravdu dobře. I když je pravda, že na špatně placená místa zároveň spadnou i ti, kteří nejsou schopní se uchytit jinde, protože nic neumí.

A s tou "investicí do budoucnosti" bych si tak jistý nebyl. Současné přebujelé takzvaně "humanitní školství" masově produkuje lidi, kteří nějenže nic neumí, ale kterým ten bezcenný cár papíru a diplom brání, aby začali učit dělat něco užitečného. Kromě toho absolventi tohoto školství přirozeně tíhnou do politiky a státní správy, kde jejich neumětelství může páchat nedozírné škody.

J. Vintr 10.6.2016 11:34

Re: Nízký plat se netýká jen učitelů

Řekl bych, že by se zase nic tak tragického nestalo - stejně si asi většina lidí ze školní docházky neodnese do života o moc víc, než to s čím se setkali na základním stupni. Problém by byl jen v naplnění času nezletilé mládeže. Ten, kdo chce něco vědět, se to může naučit i sám.

Š. Šafránek 10.6.2016 11:34

?????????

Musím prohlásit, že mi vážně hlava nebere, proč IVK vyprodukoval takový článek a co k tomu přidávají někteří diskutéři. Rovnice mezi kvalitou vzdělání a erudicí učitele nemá žádnou neznámou. A rovnice mezi finanční motivací a ochotou určitou práci dělat je snad také srozumitelná. Dokud práci učitele budou ochotni dělat pouze ti, kteří se smíří s polovičním platem, než mají ostatní vysokoškoláci, kvalita výuky se bude dále propadat. Každý stát včetně rozvojových chápe, že vzdělání je nejlepší investice do budoucnosti s relativně nejmenšími náklady. Jen zdejší mudrlanti budou mudrovat, že je to stejně na prd, kdo děti učí, protože jim to k ničemu tak jako tak nebude....

J. Novotny 10.6.2016 11:31

Je zjevné, že je Strejček naprosto mimo realitu

naše společnost poměřuje věci penězi a špatně placená profese má u velké části populace menší prestiž. Příjem se nevyhnutelně projevuje i na způsobu oblékání, kvalitě věcí, které člověk kupuje (taška, hodinky, brýle, mobil apod) a to člověka zařazuje do určité vrstvy. Toto je to na školách velmi silně vnímáno dětmi.

Co se týče kvality učitelů, tak je překvapivé, že má reprezentant IVK nedostatek znalosti o základních vztazích nabídky a poptávky. Při vyšším ohodnocení bude mít o práci ve školství zájem větší počet uchazečů a tedy ředitelé budou mít možnost si vybrat ty, které budou považovat za kvalitní. Od určité platové hladiny může školství opět přitáhnout i mužskou část populace, která má menší tendenci podléhat multikulty nesmyslům.

P. Čulík 10.6.2016 11:27

Re: Nízký plat se netýká jen učitelů

Já myslím, ze ve vašem případě zkvalitňovat školství stejně nemá smysl.

Š. Šafránek 10.6.2016 11:26

Re: Nízký plat se netýká jen učitelů

Takže navrhujete zkrátit školní docházku na čtyři roky obecné školy?

Š. Šafránek 10.6.2016 11:23

Re: Když se přidá špatným učitelům

Nejde snad o to, že se po zvýšení platu bude do školství hrnout deset tisíc mladých nadějných učitelů, aby od prvního září vystřídali deset tisíc ukvokaných vyhořelých učitelek. Ale jde o to, aby přirozenou obměnou postupně ti lepší nahradili ty horší. Pokud budete říkat, že stejně nemá cenu motivovat studenty a absolventy k učitelské práci, považuji to za nepochopitelný nihilismus.

Š. Šafránek 10.6.2016 11:17

Re: Když se přidá špatným učitelům

Podle stejných kritérií, podle jakých vybírá jakýkoli zaměstnavatel v jakékoli profesi. Vážně si myslíte, že má-li šéf obsadit místo, je zoufalý, neboť nemá jak odlišit kvalitního kandidáta od zoufalce? Ne, vy žertujete...

Š. Šafránek 10.6.2016 11:10

Re: Když se přidá špatným učitelům

Zjednodušujete. Ale bezpochyby postupně ti lepší vystřídají ty horší.

J. Vintr 10.6.2016 11:10

Re: Když se přidá špatným učitelům

Kdo a podle jakých kritérií bude vybírat? Zvýšení platů zvýší zájem všech - dobrých i těch špatných.