19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Inkluze

Již soudruh Lenin pravil, že za komunismu může každý vykonávat jakoukoliv práci. Tedy že jedinec s IQ 20 může být i výzkumníkem. Ježíš, co to plácám, vždyť jsme přece všichni stejně chytří, tak jaképak IQ!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 9.3.2016 9:20

Re: Latina

Vy byste ji na zimu vyhodil?

J. Brunner 8.3.2016 23:42

Re: Latina

Vaše názory se mně líbí. Tu babičku jste tam nechávali i v zimě?

J. Jurax 8.3.2016 21:43

Re: O té povinné matematice

No, na hudební výchovu na základní škole jako majitel absolutního hudebního hluchu vzpomínám spíš s děsem a děkuji bohům, jsou-li jací, že na střední škole už nebyla. K tříbení logického myšlení hudbou se tudíž stavím skepticky.

A proto, že Beethoven byl stižen dyskalkulií, ač napsal Missu solemnis, bych matematiku nezatracoval. Holt byl Mistr jednostranně nadán. Nakonec třeba Gauss nenapsal jedinou symfonii, přesto bych kvůli tomu hudbu taky nezatracoval ...

J. Jurax 8.3.2016 21:31

Re: I když mám matematiku rád,

Jenže řemeslník maturitu snad nepotřebuje - on výuční list je svou důležitostí roven maturitě ...

J. Jurax 8.3.2016 21:25

Re: Takže roku 1963 byla povinná čeština, ruština a matematika

Skoro přesně - akorát že maturitu zas ouplně všichni neudělali - jedna dívenka musela až po prázdninách znovu kvůli matice ...

Ono vtip byl v tom, že gymnázium a střední školy vůbec byly VÝBĚROVÉ školy - a vybíralo se tam podle prospěchu, přijímací zkoušky (a bohužel taky podle kádrového profilu). A například dvojka z chování v deváté třídě spolehlivě uzavřela jejímu majiteli brány středních škol ...

J. Jurax 8.3.2016 21:17

K článku

autor studoval patrně gymnázium zvané klasické, nikoliv reálné.

A latina snad taky učí logicky myslet - nevím, neumím latinsky než pár citátů - ale kromě historiků a snad ještě lékařů je dnes vcelku neužitečná. Což se o matematice říci nedá - už jen spočítat si úroky z neobyčejně výhodné půjčky je velice užitečné ... :-)

A. Hrbek 8.3.2016 18:21

Re: Vážený pane Bergere

Trochu poopravím. I z technické větve bylo možno jít na řadu netechnických fakult, podobně jako z humanitní větve na řadu fakult technických. Pravdou ale je, že u některých fakult byla vyžadována znalost latiny.

J. Berger 8.3.2016 17:28

Re: Vážený pane Bergere

Pochopitelně, maturoval jsem na základní větvi, odkud se mohlo jít na humanitní i technické fakulty. Z technické větve jste mohl jít jen na technické fakulty. Tam byla samozřejmě povinná matematika, protože na které technické fakultě není důležitá? My, gymnazisté, jsme měli výhodu v matematice, průmyslováci zase v chemických předmětech (anorganika, organika, analytika). Až asi po 2 letech se to srovnalo. Možná, že by dnes místo matematiky měla být povinná maturita z informatiky (což s matematikou dost souvisí). Informatika totiž proniká do všech oblastí, jak humanitních tak technických. Bez počítače jste opravdu "vykopávka".

P. Vaňura 8.3.2016 15:54

Pro základní školy platí totéž ale v menším měřítku.

Zvláštní (nebo jak se dnes jmenují) školy učí něco jiného, než školy běžné, protože učivo se přizpůsobuje schopnostem žáků. U středních škol už ten rozdíl přímo bije do očí, proto jsem je uvedl.

Třeba já jsem se v hodině počtů v první třídě děsně nudil. Celou první třídu se počítalo jen do deseti. Pokud budete jednomu pomalému žáku vysvětlovat něco, co je ostatním dávno jasné, žačnou se ti ostatní nakonec bavit nahlas a to je ten lepší případ.

Pokud přizpůsobíte výuku nejpomalejšímu, doplatí na to zbytek třídy, pokud těm rychlejším, ti pomalejší učivo nepochopí a kdo je mentálně postižený, nenaučí se NIC.

V. Kain 8.3.2016 13:24

Re: Inkuze je NESMYSL už proto, že Praktické školy, jak

Proč tady zmiňujete střední školy? Inkluze se týká zákl.škol.

P. Vaňura 8.3.2016 12:46

Inkuze je NESMYSL už proto, že Praktické školy, jak

už říká jejich název, učí jiné předměty, než běžné střední školy. Tedy to, co mohou jejich žáci v životě smysluplně využít.

P. Vaňura 8.3.2016 12:42

Má nejmilejší hudba bývala "Pochod padlých

revolucionářů" či jak se to jmenovalo.

P. Vaňura 8.3.2016 12:35

Moje matka si dokonce musela platit "měšťanku,"

což byla 5-8 třída, v obci totiž měšťanka nebyla a tam, kam chodila museli přespolní platit. Nemyslím, že bychom se k tomu měli vracet. Za bolševiků platil přísný numerus clausus, ten se odboural a ničím se nenahradil! Přitom zejména počet studentů všemožných humatnitních pseudooborů vysoce přesahuje tehdejší počty "odborníků" na "vědecký komunismus."

J. Šimek 8.3.2016 12:25

Re: Až přestane být školství bolševicky zdarma, problém zmizí.

Článek se odkazuje na VŠ a maturity v minulosti, takže kde berete dotaz, že by se snad mělo jednat o základní školství? Vy jste to nečetl, to bude ono, že?

P. Vaňura 8.3.2016 12:25

Takže roku 1963 byla povinná čeština, ruština a matematika

a čtvrtý předmět byl volitelný, fyzika, chemie, možná i další.

A tu maturitu udělali VŠICHNI.

Vtip byl v tom, že k přijetí na střední školu byla nejhorší přijatelná známka na vysvědčení ze ZDŠ dvojka, někdy se tolerovala trojka když v jiných "maturitních" předmětech žák vynikal.

A, dokonce, přijímací komise na vysokých školáách měly hrubý přehled o úrovni jednotlivých středních škol.

A. Hrbek 8.3.2016 12:04

Re: Vážený pane Bergere

BTW: Ten citát z Lenina zní dosti jinak.

A. Hrbek 8.3.2016 12:02

Vážený pane Bergere

Pokud jste maturoval na gymnáziu v roce 1950, tak latina jako maturitní předmět byla povinná jen na humanitní větvi. Na technické větvi byla povinná matematika. Takže zhruba polovina gymnazistů maturitu z matematiky měla a ti ostatní měli tehdy solidní matematické vzdělání, protože bez něho by nebyli k maturitě připuštěni. Sám říkáte, že jste matematiku uměl dobře.

V převážné části Vašeho příspěvku máte velkou pravdu. Nemohu však souhlasit s Vašim názorem na matematiku. Od dob, kdy jsme maturovali došlo k výrazné matematizaci řady oborů, ale i praktického života, i když si to někdy neuvědomujeme. Současný stav vysokého školství, kde například magistr (ta ohavnost!!!) politologie nezná elementární logiku, na sčítání dvou čísel si musí brát kalkulačku a o finančních záležitostech nemluvě, považuji za tragický. Osobně se domnívám, že převážná část vysokých škol by neměla přijímat uchazeče o studium bez státní maturity z matematiky. Pak by nemusela být povinná.

Jinak argumentace, že většina vašich spolužáků má VŠ, ačkoliv neměla maturitu z matematiky je trochu mimo. Jednak jsme měli dobré matematické základy, založené na zkušenostech z RU a První republiky, jednak řada z nich musela matematiku na některých VŠ dohnat a dále řada z nich sem ji pro svoji potřebu musela doučit.

Život jde prostě dál. Na gymnáziu jste se neučil informatiku, dnes se její základy učí již na základní škole a kdo neumí pracovat s počítačem je pro zaměstnavatele bezcenný. Jen tak pro obživení - je velmi zábavné pozorovat jak po pětiminutovém vyšetření starší primář datluje patnáct minut dvěma prsty výsledek do počítače vytisknout nu jej musí sestra.

S pozdravem maturant 1950

J. Pražák 8.3.2016 11:34

Re: Praktická zkouška "inkluze" je nezbytná

Někdy přichází s léty rozum.... Někdy o této myšlence pochybuji, zejména, když se podívám, čím se zabývají naši zvolení představitelé, zejména Ministr Škůdce.

Rozhodně by všichni zastupitelé měli mít nejméně 10ti letou praxi v nějakém produktivním oboru, tedy ne jako politologové, absolventi všelikých genderových a sociálních fakult,... Nejhorší je varianta "Profesionální syn/dcera". Několik takových kousků máme i v parlamentu a ve vládě.

M. Polák 8.3.2016 11:21

K té matematice

O inkluzi se vyjadřovat nechci, jsem slušný člověk. Ale k té matematice bych jednu poznámku měl.

Před časem jsem se rozhodl pomoci jedné mladé dámě, která zjistila, že si potřebuje dodělat maturitu (asi po 20 letech). A přiznám se, že jsem opravil svůj lehce skeptický názor na možnosti středoškolské matematiky učit a zdokonalovat logické myšlení. Matematiku jsem rehabilitoval a za viníka obecného odporu k této krásné disciplíně jsem si označil způsob, jakým se učí.

Podstatou je většině lidí ukrytý vztah mezi verbálním vyjádřením a matematickou formulí. Je to vlastně tlumočení z obecného jazyka používajícího běžná slova do přísně formalizovaného a logického jazyka matematiky pracujícího se symboly a naopak. Možná, že podobným zážitkem může být i již zmíněný překlad z a do latiny (kterou neovládám) nebo chápání hudby (to jako laik nedokážu posoudit).

A tak bych uvítal, kdyby něco takového pochopili i ti, kteří mají na školství skutečně vliv. Mohli by si například vzít alespoň na jeden rok na starost nějakého studenta se špatnými výsledky v oboru, ve kterém si věří a dostat ho do nadprůměru nebo elity.

P. Dvořák 8.3.2016 11:05

Až přestane být školství bolševicky zdarma, problém zmizí.

V kterých zemích se za základní vzdělání platí?

Samozřejmě s výjimkou profesionálních synečků a dcereček.

J. Novák 8.3.2016 10:59

Ten použitý příklad Schultze (nebo jak se píše) nám spíše ukazuje jak to dopadne, když se někdo dostane na pozici, na kterou intelektuálně nemá, což souzní s jeho dosaženým vzděláním.

K. Janyška 8.3.2016 10:53

Reforma světového školství musí stát na zcela novém

fenoménu, a to na vědeckém poznání o podstatě lidského světa a vesmíru vůbec, spontánním řádu. Ten, kdo nevychází z této danosti, učí nesmysly. Ergo kladívko, dnešní školské systémy světa učí lidi nesmylům a pak to také tak ve světě vypadá. Lidi si myslí o světě, zejména o lidském, něco jiného, než by si měli myslet... Dzp.

Z. Lapil 8.3.2016 10:49

Re: Praktická zkouška "inkluze" je nezbytná

Naprostý souhlas: viz www.narovine.eu.

(Když se tu tak mluví o logice: jaký věk poslanců a senátorů považujete v této souvislosti za přiměřený?)

Z. Lapil 8.3.2016 10:46

Re: I když mám matematiku rád,

Pojem řemeslo se - podle mě - používá zbytečně málo, jen pro "práci rukama". Přitom řemeslo je základem KAŽDÉ činnosti: muzikant musí umět udržet rytmus, inženýr musí umět spočítat sloup a hokejista musí umět bruslit. Pak teprve může pomýšlet na to, že by snad, možná, když se nespokojí sám se sebou, mohl hrát ve filharmonii, navrhovat mosty a dělat náhradníka ve Slavii.

A možná, když k té práci přidá další a další práci a kus geniality a nejspíš i nějakou tu kliku, dokonce Paganinim nebo Eifelem nebo Jágrem.

G. Kovář 8.3.2016 10:30

Reformy školství

Bylo to myslím v roce 1953, Pan profesor Lukeš (chemikům to jméno jistě říká mnoho) se k školské reformě Zd. Nejedlého vyjádřil před plnou posluchárnou:

"Bouráme Čimboraso a stavíme kupku hnoje."

Co by asi řekl dnes?

Z. Lapil 8.3.2016 10:29

Re: Latina

Já ne tak úplně. Fakt je, že jsem ji viděl snad ne úplně z rychlíku, spíš z osobáku (dva roky volitelně nebo nepovinně, už nevím), ale nepřišlo mi, že by byla jiná, než jakýkoliv jiný jazyk: když nemám co říct, nepomůže mi dvacet cizích řečí, když mám co říct, musím svoje sdělení strukturovat přehledně a smysluplně neboli - zjednodušuji - logicky. Jinak nebudu pochopen nebo - ještě hůře - budu pochopen špatně: "Prodali jsme pohovku naší babičky, která se válela na půdě už několik let".

Spíš bych v té souvislosti věřil na JAKÝKOLIV cizí jazyk. Mateřština je užívána stylem "je to přece jasný", a k nějakému logickému rozebírání se proto moc nehodí. A matematické zápisy - to je jednoznačnost a logika sama, ta se interpretaci (lepší/horší) vůbec nezabývá.

P. Lenc 8.3.2016 9:42

Re: I když mám matematiku rád,

Počítám, že po zavedení "inkluze" budou maturovat díky "speciálním asistentům" i dítka s IQ 80.Přece nebudou diskriminováni, to přece nemůžem dopustit.Nakonec, co můžem čekat od takových odborných velikánů jako je ministryně Valachová a její předchůdci.

J. Hanzal 8.3.2016 9:23

Re: I když mám matematiku rád,

To máte naprostou pravdu, ale proč musí tedy mají míti řemeslníci maturitu? Řemeslník potřebuje především praxi, teorie ho zavede tak jedině do špitálu.

Toto mi hlava nebere, nevím asi už jsem starej(roč. 1961).

F. Lesniak 8.3.2016 8:59

No vidíte, a já jsem maturoval na SVVŠ

v roce 1969, kdy povinný maturitní předmět byla čeština a ruština, zbytek byl volitelný. Někdo maturoval z angličtiny, jiný z přírodopisu, zeměpisu či dějepisu a někdo dokonce z chemie či matematiky! A to bylo za těch špatných bolševiků! Z latiny nematuroval nikdo a proč taky. Šprtali jsme latinu po 3 roky, ale že by zrovna latina vedla k logickému myšlení nám nějak opravdu uniklo. Ale servus, feminae, plusguamperfektum nebo "Quo usque tandem abutere Catilina.." jsem já i ostatní spolužáci v životě potřebovali asi tolik, jako ten hasič Babičku. Zrovna tak jako sinus, cosinus či rovnice o dvou neznámých. Zato trojčlenku ze ZŠ používám dodnes a díky za to.

J. Šimek 8.3.2016 8:52

Až přestane být školství bolševicky zdarma, problém zmizí.