25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

MÉDIA: A tomu se říká serióznost?

Ačkoliv se to nemá, budu citovat sebe sama. Poté, kdy jsem si přečetl rozzuřený komentář jakéhosi Vojtěcha Varyše na stránkách Mladé fronty Dnes, sedl jsem a napsal jsem ještě rozzuřenější odpověď.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Hlaváček 23.2.2016 0:07

Pane, vy budete asi mazaný troll,

skrytý za průhledný pseudonym PiTomec, a děláte si z nás legraci, že ano?

J. Lepka 22.2.2016 20:58

Nehodlám soudit ani představení, ani p. Suchého,

Ale všem kritikům divadelních dotací bych rád připomněl jistou, velmi nepříjemnou stránku jakéhokoliv umění, t.j. peníze. Jak se zdá, všem kritikům /kupodivu stále stejným, profláknutým jménům, že pane Lesniaku / nikterak nevadí, že si formou TV poplatků dotují staré, x krát reprízované estrády o jejichž úrovni lze s úspěchem pochybovat, ale mohou se zbláznit z divadelního grantu. Tak si zkuste spočítat jen základní náklady na 1 večerní představení, platy uvaděček počínaje, přes elektřinu a teplo, až po autorské honoráře uváděného kusu. O honorářích umělců se snad nemusím zmiňovat, ale pro sichr, termín " hladový jak herec" má své historické opodstatnění a asi nikdo si nepředstavuje, že se ta doba vrátí.

Snad jediné divadlo prosperující bez dotací bylo Divadlo Vlasty Buriana a to jen díky tomu, že hrálo 7 dní v týdnu dvě představení a v neděli tři. A samozřejmě díky popularitě hlavního protagonisty, který stál za takřka 100% návštěvností. Ostatně návštěvnost je jediným kriteriem úspěšnosti divadla. Je tedy na místě otázka jakou návštěvností se pyšní Semafor a jakou páně Varyšům ansámbl???

I. Hervertová 22.2.2016 18:30

Je lepší vidět, než soudit....

No, nikde nemůžu stáhnout zmiňovaný článek. Nicméně, jestli se hovoří o novém představení, jedná se zřejmě o Čochtanův hrnec. Byl to šok a naprostý údiv, protože z představení, filmu, které všichni známe nazpaměť se stalo nové živé a zase aktuální představení. Na jevišti se odehrává svěží děj, promíchaný s výbornými hudebními vstupy, nadčasovou satirou. Vstupy obou „tuláků“ J: Molavcové a J. Suchého Vás formou werichovských forbín provedou po historii divadla W+V, a zároveň dostanete obrovskou nadílku v podobě humoru – nezákeřného, čistě veselého a radostného a doprovázeného skvělou muzikou a tancem od souboru divadla Semafor. Nejsem žádný estét a kritik, ale domnívám se, že chodím na dobrá představení.Chodím na představení, která mne baví, která si něčím nalezla místo v mém srdci a na takový kousek jsem ochotná jít klidně 5x za sebou a přivést tam všechny své přátele.Představení Divotvorný hrnec je takové. Viděla jsem pár hodně dobrých kousků a dlouho se mi nestalo, abych slzela smíchy a štěstím. Smíchy proto, že vtip je dobře podán a je v něm vyváženost a zároveň žádná lacinost. Štěstím proto, že zazněly písničky, které jsem poslouchala jako dítě a neuměla si je (tenkrát) nikam zařadit, ale zazněly čerstvě a nadčasově a dobře i pro dnešní dobu. Další věc je soubor divadla Semafor, složený z mnoha „profíků“, ať už hudebně, tanečně a herecky. Možná, že se u toho tváří jako pouhý kabaret, jenže tady je to záměr věci. Je jisté, že pan Suchý svůj soubor drží a tvoří jako „Nestor“ a zřejmě mu dává směr a Jitka Molavcová je mu skvělým parťákem a přidává komediální rozměr ženy-klauna, a po tom, co jsem viděla je to parťák na svém místě. Ale především to, co rozdávají do publika, to je čistá radost, a o tom by snad mělo být každé divadlo..... Zkrátka a dobře, kdo se od nějakého Varyše nechá otrávit, přijde o krásné představení a bude to jeho škoda.......

Mimochodem pro pana Varyše – přála bych Vám elán pana Suchého a madam Molavcové, až Vám bude pade....

J. Kouřil 22.2.2016 18:29

A má to vůbe cenu

vyjadřovat se ke zvratkům nějakého polovzdělance, který má potřebu se zviditelnit? Vždyť jeho výplod je na úrovni prohlášení, že Země je placatá. Nechal bych to být, všichni normální vědí že je to blbost a těm ostatním, i když je jich moc, to stejně nemá cenu vysvětlovat.

I. Hil 22.2.2016 17:44

No ale on opravdu už dlouho nic neříká....

Zvláště protivná je ta jeho nynější unylá spoluherečka....

I. Hervertová 22.2.2016 18:33

Re: No ale on opravdu už dlouho nic neříká....

A jak to víte, kdy jste byla naposled na představení??? Možná si radši kupte lístky na Drakulu...

I. Hil 22.2.2016 20:53

Re: No ale on opravdu už dlouho nic neříká....

Stačí když ji vidím v TV (hned přepínám). Doporučujete Draculu, doufám že toho Coppolova....

P. Tomec 22.2.2016 14:44

Umění odejít.

Podle mne, v článku zmiňovaní pánové Suchý a Menzel, nedokáží učinit sebereflexi a zavčasu odejít z profesionálního života. Poslední tvorbu pana Suchého neznám, ale již před čtvrtstoletím jsem ho často potkával na různých hudebních festivalech ( Vokalíza, rockové fesťáky...) a tehdy jsem se za něho docela styděl. O Jiřím Menzelovi škoda mluvit. Od roku 1990 neudělal jediný pořádný film, jeho osobní život ( neuvědomuje si svůj věk ? ) hodnotit nechci, ale s jeho angažováním se ve veřejném prostoru zpravidla hrubě nesouhlasím. Zdá se mi, že vlastně opovrhuje většinou spoluobčanů.

I. Hervertová 22.2.2016 18:34

Re: Umění odejít.

Proč by měli odcházet ti, kdo mají co sdělit? A ti, kteří umí dobře svou práci.... Vy jste lepší?

J. Hlaváček 23.2.2016 0:13

Re: Umění odejít.

Pane, vy budete asi mazaný troll, skrytý za průhledný pseudonym PiTomec, a děláte si z nás legraci, že ano?

Omlouvám se, že moje první reakce na tento text mi ulétla v rámci přihlašování do diskuse, a tak vlaje volně, bez jednoznačné vazby na podnět.

P. Vaňura 22.2.2016 14:31

Vážený pane autore, pan Suchý si takový článek svým

způsobem zasloužil. Je to už pár let, když jistá klika provozovatelů divadel rozpoutala podle mého názoru dost špinavou kamapaň, týkající se právě rozdělování grantů. Oni sami sebe prohlásili za hoch umělce, kteří jediní dělají umělecky hodnotnou tvorbu, mající na granty NÁROK a své konkurenty (včetně divadla Fantastica, která v té době byla to, čím byl ještě za života pana Šlitra Semafor) za komerční podnikatele, kteří pochopitelně na nějakou podporu nárok nemají. Byl to bohužel pan Suchý, který se silně angažoval v té první skupině (a byl JEDINÝM, koho jsem z té party znal a říkal jsem si, jestli má zapotřebí se takto ztrapňovat). Grant bych nicméně jeho divadlu nechal, chodí tam hodně důchodci, kteří si chtějí připomenout mládí a ti by drahé vstupenky nezaplatili.

A. Alda 22.2.2016 12:46

Netuším, kdo je pan Varyš.

A musím říci, že je mně naprosto lhostejný.

Pan Suchý spolu s panem Šlitrem jsou jedním z hlavních symbolů 60 let. Dá se říci, že je udělali hlavně oni (plus soudruh president Novotný, což je ale na dlouhý rozbor). Kdyby pan Suchý dostal od státu presidentský důchod, neměl bych žádných námitek. Jeden z mála lidí, kteří si takový osobní důchod zaslouží. A že dnes už nemá co říci? To je jistě pravda. Vyhořelý krb, v kterém už jen místy doutná popel, ale dokud hořel, hořel naplno a hřál a svítil.

Pan Varyš mne skutečně nezajímá a jeho kritika pana Suchého je mi zcela lhostejná. Lhostejné mně ale není, jak opakovaně hněvivě hodnotil pana Suchého coby ředitele divadla pan Sobota. Lhostejný mi není ani střet pana Šimka s panem Suchým. A už vůbec se mi nelíbilo, jak pan Suchý opakovaně v různých pořadech umenšoval pana Šlitra. Myslím, že na pana Suchého lze najít dost a dost připravených kýblu špíny, nikoli pomlouvačné, leč pravdivé.

I přes to ale je to jeden z nejvýznamnějších tvůrců české národní kultury druhé poloviny dvacátého století. Člověk, který z maturitních otázek nezmizí ani za 100 roků.

Takže pan Varyš ať se jde laskavě vycpat.

F. Lesniak 22.2.2016 9:43

Nebudu hodnotit tvorbu pana Suchého.

Jedna věc je ale jistá. Když dělá někdo kvalitní divadlo nebo cokoliv jiného, neměl by potřebovat dotace. Pokud se svoji prací či tvorbou neuživí, tak konec. Jak jednoduché a kapitalistické. Docela dobře si vzpomínám, jak naši komedianti po roce 1989 slibovali, jak budou dělat osvětu zadarmo a jezdit po štacích. Opak je pravdou. Mají natažené pařáty a stále si myslí, že právě oni jsou ti vyvolení a jsou svědomím národa. A přitom většina z nich byla evidována jako konfidenti STB včetně Jiřího Suchého. Pěkně děkuji za takové svědomí.

A. Alda 22.2.2016 12:49

Doba se změnila

a my návštěvníci divadel je nejsme schopni uživit. Nejsme schopni zaplatit vstupné, které by činnost divadla zajistilo. To je smutná realita.

Nicméně hokejoví i fotbaloví fanoušci jsou schopni své kluby zaplatit, a přesto města i vesnice dávají na hokej a fotbal více peněz než na divadla.

P. Vaňura 22.2.2016 14:38

Říkal mi jeden známý sportovní fanda, že

např. Španělé jsou schopni zaplatit za lístek na fotbal svůj měsíční plat. Toto je spíš téma pro psychology (mě je to více méně ukradené, beru to jako případnou reklamu státu), ale politici vědí, co zajímá jejich voliče.

L. Severa 22.2.2016 15:16

Re: Nebudu hodnotit tvorbu pana Suchého.

Máte důkazy, že byl konfidentem ? Možná dedukujete na základě toho, že byl v dobách normalizace velmi preferován, např. každý den v televizi. Anebo jste byl u Stb a tím pádem jste dobře informován.

V. Novák 22.2.2016 16:27

Re: Nebudu hodnotit tvorbu pana Suchého.

Ale prd "každý den v televizi"!

Měl nějakou - dost dlouhou - dobu v televizi zaracha, ani nevím požádně proč.

Vytknout by se mu dalo, že si hned po VLSR Semafor zmonopolizoval, vykopnul jak Dvořáka, tak Šimka s kolegy a pak to nedokázal uhrát. Že je naivní a pitomně se nechal přesvědčit, že se do Semaforu - do toho púvodního Semaforu, kam jsem chodili převážně na něho - bude moct vrátit, načež restituent kopl v zad zase jeho.

Ale rozhodně nebyl žádným prorežimním prominentem.

M. Valenta 22.2.2016 8:28

Když měsíc po kraji....

Pan Variš to napsal blbě a hrubě, ovšem úroveň tvorby p. Suchého z posledních let úrovně té původní, dle mého názoru, nedosahuje ani náhodou.

T. Kočí 22.2.2016 8:41

Re: Když měsíc po kraji....

Ukažte mi jednoho lepšího!

M. Valenta 22.2.2016 9:58

Re: Když měsíc po kraji....

Lepšího neznám. Bohužel.

J. Švarda 22.2.2016 5:01

Co to je Variš?

Patřím mezi pamětníky divadla Semafor od jeho založení a pamatuji všechna jeho působiště. Je zajímavé, že pro vládnoucí režim byl za minulé éry Semafor, Suchého a Šlitrův Semafor oblíbeným terčem. Mně neznámý "redaktor" Variš mně připadá jako přímý potomek oněch reprezentantů onoho již skoro zapomenutého režmu šedesátých až osmdesátých let. Je podivné jak Jiří Suchý přitahuje pozornost podivných kritiků. Tak nějak se to rovná tomu slavnému sloganu, že to či ono zavinili cyklisti a židi. Odpověď zní: proč cyklisti?

Dávám za pravdu panu Petru Adlerovi a vidím, že v současné době jisté kruhy si zachovaly svoji péči o Jiřího Suchého. Když se nedá vytknout nic jiného, tak se "objektivně" zjišťuje, že on už nic neříká tomu či onomu příslušníku diváckého kolektivu. Není to třeba dál komentovat, jsme zase v normalizaci jiného zrna. Přeji Jiřímu Suchému mnoho zdraví a to aby i nadále dráždill různá individua.

A. Sedláčková 22.2.2016 2:29

Pane Adlere,

představení divadla Semafor jsem viděla naposledy v roce 1989. Bylo to zvláštní - už tehdy jsem viděla, že se pan Suchý vlastně jen opakuje, jakoby ustrnul ve své slavné éře a nic dalšího není schopen vyprodukovat. Pro mne to představení bylo obrovským zklamáním. Všimla jsem si tehdy, že jsme se v divadle sešly dva typy diváků - jedni podobně jako já byli zklamaní, druzí se mohli umlátit smíchy nad gagy a průpovídkami tisíckrát omletými a už nevtipnými. Neznám představení kritizované v Mfd, mohu se mýlit. Když mně ale p. Suchý přišel už před čtvrt stoletím přežitý, spíš bych věřila tomu novináři.

P. Adler 22.2.2016 3:07

Re: Pane Adlere,

pani sedlackova, prosim vas na starecky bolavych kolenou, prectete si ten clanek jeste jednou ... vyslovne v nem rikam, ze zminovane predsaveni nehodnotim: nevidel jsem je, a tezko uvidim, jsa za morem slane vody ...

tvrdim pouze, ze aby nekdo psal o jakemkoliv divadle a nezminil se, ze vlastne mluvi o konkurenci, nebot on sam se snazi delat divadlo, je predmetem stretu zajmu, a nepriznany stret zajmu se v serioznim novinarstvi povazuje za jeden z nejhorsich precinu proti slusnosti, hned vedle plagiatorstvi a sireni lzi ...

a kdyz uz jsme u toho sireni lzi: pan varys se dokonce dopustil trestneho cinu, kdyz napsal, ze mestsky prispevek divadlu je milym prilepsenim k duchodu jiriho sucheho ... tim totiz obvinil jiriho sucheho z kradeze ... to se, prosim pekne, nesmi ...

a pokud jde o predstaveni, ktere se vam znelibilo: inu, to je ovsem v naprostem poradku ... sice se domnivam, ze trochu zbytecne zevseobecnujete a merite nasledujici leta, ktera, jak sama pisete, neznate, metrem jednoho zklamani, ale to uz je vec meho nazoru, a nazory, jak znamo, jsou tu od toho, aby se lisily ...

v kazdem pripade vam dekuji za prispevek ...

P. Kmoníček 22.2.2016 9:01

Re: Pane Adlere,

i když jste to napsal tak říkajíc "po lopatě",pro paní Sedláčkové to bude stejně k nepochopení.

J. Farda 22.2.2016 14:25

Re: Pane Adlere,

k onomu hodnocení blbství panem Werichem si dovoluji připomenout ještě jeden jeho univerzálně platný výrok: Kde blb, tam nebezpečno! Tak se za tou Velkou louží mějte .....

I. Hervertová 22.2.2016 18:41

Re: Pane Adlere,

Možná byste si měla zkusit nový zážitek. Já taky moc nečekala, ale byla jsem překvapená.....