19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Škola, nebo cirkus?

Na sluníčkářsky přehnanou snahu o začlenění menšiny paradoxně doplatí všichni: postižení i zdraví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 12.2.2016 19:45

Re: Přestňte už propagovat svoji školu.

Otázka je CO stíhá...

Aby nemusela být zřizována i ta kdeso zde zmíněná montessori gymnázia, montesssori univerzity a montessori... no, továrny asi ne - ale montessori státní úřednictví by to mohlo řešit...

Z. Lapil 13.2.2016 23:25

Re: Přestňte už propagovat svoji školu.

Stíhá zapojovat se do výuky a učí se tak víc a víc věcí. Učí se pracovat s člověkem, kterého má k dispozici (sám sebe) a překlenout tak skutečnost, že čte a píše natolik pomalu, že mu to nandá kdejaký třeťák. Ne špatně, pomalu, prostě má úzké místo mezi písmenky a jejich interpretací. V klasické škole šeredná potíž (není si schopen napsat diktované poznámky), v Chrudimi tak nějak bez problémů.

O montessori vím, že je 2. stupeň (druhým rokem, takže nic velkolepého, jinde možná víc), střední školy neznám, ale m. univerzity jsou jaksi samy sebou (student volí předměty a do jisté míry i postup studia). V továrně u pásu toho alternativně moc nevyřešíte a máte-li coby úředník za dveřmi frontu žadatelů, taky se o svobodném výběru činnosti nedá moc mluvit, ale v intelektuálních povoláních člověk postup práce jednoznačně volí. U nás v práci dokonce existuje skoro typizovaný šéfovský příkaz "do konce měsíce musí být to, to a to, tak se o to nějak podělte".

Ono totiž není pravda, že m. škola je pro líné blbce. Ona naopak vtahuje děcka už do rozhodovacího procesu a dává jim tak respekt a zodpovědnost za to, co budou dělat. Taky mě nepřestává překvapovat, že to funguje, ale funguje to. Když jim dáte příležitost, jsou děti jsou dospělejší, než by člověk věřil.

M. Prokop 12.2.2016 13:47

Re: Přestňte už propagovat svoji školu.

Ovšem ta speciálka pro slepé a poloslepé existuje stále.

http://1url.cz/ItL0Y

M. Krátký 12.2.2016 12:35

Re: Zlatí komunisti.

O zavedení pomocných škol se nezasloužili komunisti - tyto školy jsou u nás dávno před rokem 1917 ( a ještě dříve ) - zásluha komunistů bylo jen to, že je nezrušili - tečka CZ a pokračuji : v současné době nám celý svět a zvláště pitomci z EU závidí tyto naše pomocné, zvláštní, speciální školy ( na které navazovaly jednoduché učební obory - košíkářské, kartáčové a pod ) a nutí nás do jejich likvidace - další tečka CZ

A. Alda 12.2.2016 12:40

Re: Zlatí komunisti.

Nějaký podklad pro toto tvrzení?

A. Alda 12.2.2016 12:53

Já čerpám z diskuse

k tomuto článku: http://jurcik.bigbloger.lidovky.cz/c/175427/Optimalizace-skol-a-jak-na-ni.html

Před vznikem komunistické "jednotné školy" se o speciálním školství mluvit vůbec nedalo. Škol bylo velmi mnoho druhů. Obecní, měšťanské, gymnasia, reální gymnasia, lycea, techniky, stavovské školy a ústavy, církevní a klášterní školy... a mezi nimi, zejméně mezi těmi církevními, byly i mnohé školy, které by bylo lze dnešní terminologií označovat za speciální, tedy školy pro děti všelijak postižené. Ale bylo jich málo a nebyly rovnoměrně rozmístěné. Teprve komunisti zavedli plošně rozmístěné speciální školství, diferencované podle druhu handicapů.

V. Novák 12.2.2016 19:33

Re: Já čerpám z diskuse

Ale byly - za první republiky se jim říkalo "pomocné", socialismus je převzal jako "zvláštní" i do kapitalismu přežily jako školy "speciální".

Teď tedy nepřežijí...

V. Novák 12.2.2016 19:49

Re: Já čerpám z diskuse

Pokud byste potřeboval potvrzení, že pomocné školy existovaly už za první republiky - tak o pomocné škole se zmiňuje Jirotka v Saturninovi, A Saturnina napsal někdy za Protektorátu jako únik před realitou do (z větší části fiktivní) skvělé První republiky...

M. Rott 12.2.2016 11:25

Absurdní

Ze stejné logiky by ale potom ti mentálně postižení měli zastávat veřejné funkce, pracovat u policie, řídit autobusy, letadla apod. Jinak je to diskriminace. Opravdu, říkám to kde můžu, ten starej Diensbier se měl radši ... do kopřiv!

J. Jurax 14.2.2016 0:18

Re: Absurdní

Nemohu se ubránit dojmu, že přinejmenším v naší politice se ti mentálně postižení uplatňují už dávno ... nakonec důkazem je zde diskutovaná inkluze.

Z. Lapil 12.2.2016 10:43

Říkáte vespolek hlouposti, přestože máte pravdu

Trocha terminologie: integrace = začlenění atypických jedinců do souboru. Inkluze zní divněji, protože je to - zjednoduším - úprava souboru tak, aby v něm atypičtí jedinci mohli fungovat.

V čem máte pravdu: klasická škola s lavicemi a přístupem "TEĎ budeme vykládat, TEĎ budeme psát, TEĎ budeme zkoušet" je vůči atypickým žákům vysloveně nepřátelská. I bez aktuálně chystaných "vymožeností" se půlka? čtvrtina? děcek otravuje, protože část z nich jsou pomalejší a pokusy stíhat dávno vzdala (TA děcka), druhá část má dávno hotovo, další procvičování nepotřebuje a čeká, až jim bude dovoleno pokračovat. Jak že to říkal Komenský? Pojď sem, dítě, uč se poslušným býti?

Z toho ovšem plyne docela hrůzostrašný závěr: klasická škola to dělá špatně. Osobně znám pedagogiku montessori (paní Montessori, italská pedagožka, to vymýšlela pro děti sociálně slabé, i když tomu tak neříkala). Nejen mentálně, ale i věkově smíšená skupina dětí ("trojročí") pracuje ve třídě bez lavic (většinou vkleče - velká spotřeba kalhot). Na začátku roku dítě s učitelem vypracuje plán práce (z matiky se naučím tohle a tohle, z češtiny tamto a ono). Každý den ráno je "shromáždění", kde si všichni řeknou, co budou dělat, spolupráce nejen povolena, ale i vítána. Nastává situace, která mě nepřestává fascinovat: děcka se učí spolupracovat s lepšími i s horšími, než jsou sama, zkoumají, vykládají, prezentují. Pomalejší dítě má místo opakování ročníku nenápadnou možnost prodloužit si výuku v témže v kolektivu. Domnívá-li se někdo, že umí, ohlásí se, je přezkoušen a bud nafasuje radu, jinou pomůcku, jiného spolužáka na výklad (jak lépe cokoliv procvičit, než to někoho učit?) nebo si vybarví si kolečko "hotovo" a může dál. Pozorujete? JE TAM PROSTOR PRO CHYBU!

Funguje to. Za přijatelné peníze typu několikátina hypotéky, nenechte se splést pražskými školkami za 10 000,- měsíčně.

Příklad? www.narovine.eu. Škola v Chrudimi, mj. je tam "pedagogická teorie" a zajímavá videa.

Z. Lapil 12.2.2016 10:57

Re: Říkáte vespolek hlouposti, přestože máte pravdu

P.S.: "Pomoz mi, abych to dokázal sám".

P. Aron 12.2.2016 11:01

Re: Říkáte vespolek hlouposti, přestože máte pravdu

To na co odkazujete je v podstatě výběrová škola ! Motivovaní pedagogové i rodiče. To pak funguje jinak.

Z. Lapil 12.2.2016 12:19

Re: Říkáte vespolek hlouposti, přestože máte pravdu

Není to výběrová škola, naopak je tam docela dost problematických žáků. Motivovaní pedagogové ano, ale s otráveným pracovníkem "takhle se to dělá odjakživa, takže je to jediné správné řešení", je problém i u lopaty, ne jen ve škole.

Motivovaní jsou rodiče v tom smyslu, že dítě nedají do spádové školy a voni tě tam zkrotěj, spratku, a těch pár stovek (dobrá, osm párů) jsou ochotni platit, ale právě tím principem kolektivní práce, která nejen že nesegreguje méně schopné, ale umožní jim být skvělými, byť v extrémních případech "jen" tím, že čtvrťák naučí násobilku druháka (nezkoušejte mě z pedagogických plánů :-)) je pedagogická kvalita rodičů z procesu výuky eliminována.

Ono to zní divně, "bez domácích úkolů", ale tenhle způsob výuky je primárně vymyšlený pro děti z rodin, kde berou druháka na nákupy prostě proto, že jako jediný umí číst. Takoví rodiče mohou být tisíckrát motivovaní (jistě, nebývají; tím hůř), ale někde u dělení dvojcifernými čísly ztrácí dech kdekdo a předpokládá-li škola (a to klasická předpokládá s oblibou), že co dítě nezvládne ve škole, doučí se doma, předpokládá ve většině případů chybně.

Ten způsob je skvělý pro děti pomalejší i rychlejší a je funkční i pro všelijaké poruchy autistického spektra, dysfunkce, hyperaktivity... Kluk v šesté třídě obtížně čte a píše a má prachmizernou krátkodobou paměť; prosím - hloupý není ani náhodou, ale v klasické škole by byl naprosto mimo, nestíhaje pochytat nejen výklad, ale ani zadání, čili přesně ten člověk, proti kterému se tu - a v případě klasické školy oprávněně! - brojí, tady se v klidu a pohodě vzdělává, spolupracuje...

Netvrdím, že zde leží jediné spasení, ale říkat, že něco nejde, přestože to prokazatelně jde, mám za hloupé.

P. Vaňura 12.2.2016 12:34

Škola Montessori je pro handicapované děti

Neříkejte, že ne, znám to! Totéž Waldorfská škola, kde je to někdy ještě "říznuto" ideologií. Znám případ holčičky, která byla ve Waldorfské škole za hvězdu, ale když ji rodiče dali do normální školy, zjistila, že tak tak stačí...

A. Alda 12.2.2016 12:43

Montesori i Valdorf byly vymyšleny pro

vzdělání neschopné děti proletariátu, aby se netoulaly po ulicích. Šlo o snahu některých podnikatelů z doby divokého kapitalismu mít za nízkou mzdu zaměstnané i matky - proto jim zřizovali tyto školy, kde si děti pár let hrály na vzdělávání a pak nastoupily do továren vedle matek.

Z. Lapil 12.2.2016 13:17

Re: Škola Montessori je pro handicapované děti

O Waldorfu jsem to taky už slyšel, o montessori nikoliv, ale to naprosto nic neznamená. Snad jen že inspekce po chrudimské škole docela jde; proč ne, JE to podezřelý atyp. Ve vší korektnosti, abych nebudil spekulace.

Dívka z pardubické státní montessori přešla na klasiku v šesté třídě bez problémů. Jen jsme jí těžko vysvětlovali, že ptát se písemně pana učitele, proč má z referátu dvojku, když spolužačka měla jedničku (já ten dopis čet`, byl to slušný, zdůvodněný dotaz), je holý nerozum. Taky byla, chudák, na koberečku v ředitelně, kde jí paní učitelka třídní vysvětlovala, že takové věci nemá dělat.

Jiná dívka z téže školy byla tuším druhá nejlepší na pardubické gymnázium Dašická (hodně elitní škola), ale to bych snad nepočítal, ta holka JE génius.

Z. Koutecký 12.2.2016 16:37

Re: Škola Montessori je pro handicapované děti

Rozsah poznatků stále roste, kapacita dětského mozku se moc nemění.Hledat alternativní způsoby efektivní výuky jistě není na škodu. Jenže jsou to pokusy na lidech, které je mohou poznamenat na celý život. Takže, jako při všech takových pokusech, by se jich měli zúčastňovat jen dobrovolníci. Jak dalece bude na tyto pokusy přispívat stát z našich daní, je čistě na našich zastupitelích. Stejně jako ve všech ostatních případech dotací. Než se prokáže, že určitý alternativní způsob výuky je nepochybně lepší než ten klasický, je však nutno ponechat jej jako povinný základ. Češi byli všude ve světě vesměs úspěšní. Absolvoval jsem jej i já, moje děti i moji vnuci. Všichni jsme absolvovali bez problémů vysoké školy a za své znalosti jsme se nemuseli v žádném zaměstnání stydět. Moji vnuci dokonce pracují pro zahraniční firmy (německou a anglickou) a patří tam mezi nejlépe hodnocené techniky s nadstandardními platy. Takže soudím, že ta klasika není zase tak špatná pro vzdělávání. Nejsem odborník na pedagogiku, takže se neodvažuji nějak hodnotit třeba systém montessori, ale opírat jeho úspěšnost o úspěch jedné či dvou absolventek na střední škole má asi stejnou hodnotu jako tvrzení, že syrští imigranti jsou pro nás přínosem, protože jeden z nich je je dokonce radním. Totéž bych mohl tvrdit třeba já o Romech, protože jsem pracoval s jedním Romem, který byl inženýrem a jiný byl MUDr. a CSc.

Z. Lapil 14.2.2016 0:09

Re: Škola Montessori je pro handicapované děti

Nepochybuju. Klasická škola funguje. Funguje za tu cenu, že vysoce nadprůměrný žák místo práce čeká na ostatní, místo aby tu dobu, než ostatní dokončí cvičení, dělal něco užitečného. Předpokládám, že čtení pod lavicí nahradily mobily, ale jinak je to nepochybně pořád stejné. Hluboce podprůměrný žák ztrácí a ztrácí, až rezignuje, případně ho rodiče doučují věci, které mu měla dát škola; ne každý rodič je toho schopen.

Hledání alternativ jako pokus na lidech... Maminka byla kantorka. Což je zase moje pedagogické vzdělání. K stáru říkala, že od té doby, co učí (začínala někdy v 50. letech), pořád probíhá nějaká reforma školství. Aktuální reforma "žáky ze speciálek rozstrkáme do běžných tříd" mám za podobně hloupou, jako většina diskutujících. Systém s lavicemi a učitelem u tabule ji neumožňuje.

Jste technik. Já taky. Předpokládám, že se shodneme na tom, že lpět na jediném řešení, byť většinou slušně fungujícím, má jisté negativní vlastnosti.

Zpátky k alternativní škole. Před pár lety jsem tvrdil to, co většina lidí dnes: škola bez známek, a to ani montessori, nemůže fungovat. Ve skutečnosti si to myslím dodnes, ale mate mě jedna věc: ono funguje. Od pedagogů čekám, že mi řeknou, jak je to možné. Překvapuje mě, že mi i oni tvrdí, že to nemůže fungovat, když vidím, co vidím. A věřte mi, že rozeznám dítě, které si ve škole spokojeně hraje, od dítěte, které tam pracuje a učí se nové věci.

Ne nutně v lavici. Onehdy dělali mapu republiky. Společně. Až do té míry, že odměřovali souřadnice a výšky hor. Nepochybuju, že i "manuálové", co rozdělávali lepidlo a plnili pokyny "sem napiš Brno" vědí, jak republika vypadá, že existují způsoby, jak zjistit, kde leží město daného jména a - slyšte slyšte - že se při té příležitosti něco naučili o trigonometrii, geometrii, geodézii a přinejmenším podobnosti trojúhelníků, i když někteří ta slova rychle zapomenou.

I. Babková 12.2.2016 11:13

Re: Říkáte vespolek hlouposti, přestože máte pravdu

Asi mě budete kamenovat, ale jsem přesvědčena, že klasické školství je dosud nejefektivnější způsob kultivace vyrůstající generace. Jeho cílem je vzdělávat, částečně vychovávat, ale rozhodně ne zajišťovat trvalý pocit štěstí. Alternativní školy dobře fungují v jistých specifických podmínkách, ale celoplošně by vyšly příliš draho. Nejen financováním, ale i nesmírně zvýšenými nároky na práci všech pracovníků. Kdo vydrží trvale nadstandardně pracovat za plat a prestiž české učitelky?

Zajímalo by mě taky, kolik z lidí, kteří se zasloužili o pokrok lidstva, bylo alternativně vzděláváno?

R. Houška 12.2.2016 12:09

Re: Říkáte vespolek hlouposti, přestože máte pravdu

Jestli něco za bolševika fungovalo, tak školství. Přes tunu ideologického balastu, to co v nás zůstalo, stačilo k tomu, abychom odborně mohli sekundovat vyspělému světu. Až na jazyky, jsme byli na poměrně vysoké úrovni. Učňovské školství nám dokonce vyspělý svět záviděl. Dnes,když potřebuji do firmy zámečníka, musím jiné firmě ukrást někoho v mém věku, nebo se obrátit na agenturu, dovažející zahraniční dělníky. Místo, aby stát investoval do inteligentních, pracovitých jedinců, utrpí miliardy do těch, pro které je škola trestem, a práce projevem slabosti...

A. Alda 12.2.2016 12:38

Ocituji z diskuse k tomuto článku:

http://jurcik.bigbloger.lidovky.cz/c/244709/Doboviny-2-ruseni-specialnich-skol.html

Rušení speciálních škol je hanebné.Je to návrat do ranné fáze budování

socialismu v podmínkách zostřeného třídního boje.Komunisti v roce 1948 také zavedli jednotné školství (před tím jednotné nebylo) zákonem č.95/1948Sb. a jej provádějícími předpisy. A v rámci tohoto jednotného školství přesto uznali potřebu speciálního vzdělávání některých žáků: „§59 Školy pro mládež vyžadující zvláštní péče plní podle možnosti úkoly škol podle tohoto zákona; děje se tak zvláštními prostředky, které jsou přiměřené sníženým schopnostem dětí. § 60 (1) Školy se zřizují zejména pro mládež tělesně vadnou a s vadami smyslů a řeči, duševně a mravně vadnou, postiženou chorobami a umístěnou v léčebných ústavech a ozdravovnách.“

Je úděsné zjistit, že i ti ranní komunisti, stalinisté a gottwaldovci, byli rozumnější než dnešní vláda a ministerstvo školství.

Z. Lapil 12.2.2016 13:31

Re: Říkáte vespolek hlouposti, přestože máte pravdu

Nebudu kamenovat, proč bych měl?

Klasické školství je nepochybně efektivní způsob, jak do průměrných dětí dostat průměrné znalosti. Naučit "hloupé" děti aspoň něco a chytré něco navíc znamená nadstandartní práci navíc pro pedagoga. Bude to pedagog dělat? Odpověděla jste si sama, sem tam nadšenec možná. Pedagogika montessori to umí systémově.

Netvrdím, že jde o trvalý pocit štěstí, jde o to, aby se děti učily rády. Především jim to líp půjde. Obávám se ale, že teď uvažujeme o učení coby nalejvárně, důležité je, tvrdím, naučit se na věci přicházet. "Pomoz mi, abych to dokázal sám".

Proč by měly alternativní školy přijít nějak extra draho? 25 dětí na kantora není nic nenormálního.

Kolik zasloužilých bylo alternativně vzděláváno? Díky za otázku, nikdy mě nenapadlo se zeptat.

P. Vaňura 12.2.2016 12:22

V Praze to před 15 letu chtěli zavádět, ale nějak to

zkrachovalo kvůli penězům.

Z. Lapil 12.2.2016 12:56

Re: V Praze to před 15 letu chtěli zavádět, ale nějak to

Škoda. Tohle zatím prosperuje. Doufejme, že školné je dnes méně sprosté slovo, než před patnácti lety. A v Pardubicích dokonce funguje něco podobného jako součást státní školy. V těchto dnech se rozhoduje, jestli dostanou svůj barák.

J. Urban 12.2.2016 10:32

Inkluze je zločin, ten kdo ji prosadil, je

zločinec. Ptejte se těch, kdo s tím má zkušenost, učitelů. Jde o vytvoření beztvaré, tupé, nemyslící hmoty z našich dětí. Už od dob Buzkové. Takové hmotě se bude snadno vládnout - když budeš hodný, dostaneš dávky, jinak...

Z. Lapil 12.2.2016 10:47

Re: Inkluze je zločin, ten kdo ji prosadil, je

Vedle jak ta jedle. Reálně fungující "alternativní" školy jsou kdeco, jen ne tupá, beztvará, nemyslící hmota.

P. Vaňura 12.2.2016 12:41

Ale tím nevzvracíte tvrzení, že inkluze je zločin

Oni NECHTĚJÍ alternativní školy, ale školy, kde by byly děti UNIFIKOVÁNY!

Z. Lapil 12.2.2016 13:51

Re: Ale tím nevzvracíte tvrzení, že inkluze je zločin

Ale JÁ chci alternativní školy, aby z nonprůměrných lidí nevznikal odpad.

Ve výsledku se možná shodneme, že unifikace dětí je zločin. a že klasická škola je poměrně dobrý způsob, jak toho docílit.

A. Alda 12.2.2016 12:46

Kdo to vlastně prosazuje,

to je dobře uvedeno v diskusi k tomuto článku:

http://jurcik.bigbloger.lidovky.cz/clanok_disk.asp?cl=175427

Pan Lapil do toho skvěle zapadá.