28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

DOPRAVA: Zip

Stále se v diskusích o omezeních na našich dálnicích či jiných víceproudých komunikacích objevuje kritika, že si čeští řidiči ještě dostatečně dobře neosvojili pravidlo zipu, tedy střídavého vjíždění do společného pruhu jednou z levého, jednou z pravého jízdního pruhu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 12.1.2016 1:33

Re: Podle mě nevýstižné

"Jednoznačné dodržení pravidla zipu při řazení až v poslední možný okamžik opravdu zvýší průjezdnost. "

Nezvýší. Protože ať tak či onak zařazená auta musí projet zúženým úsekem, jenž má pro danou rychlost průjezdnost (počet projedvších aut za jednotku času) konstantní.

Z. Lapil 11.1.2016 23:14

Re: Podle mě nevýstižné

Irelevantní. O objíždění, otáčení ani odbočování není řeč, předjíždění znamená překročení maximální rychlosti čili je rovněž zakázané.

Že by se srovnávání do pravého pruhu dělo před snížením rychlosti... Nezdá se mi to, ale nevím. Možná někdy.

Zpátky na začátek: nezpochybňuju technologickou správnost řazení nadoraz. Zpochybňuju postup, kdy někdo auta seřazující se po jednom zleva/zprava předjíždí a vytváří tak situaci "víc aut zleva než zprava". Takový zip se zadrhne i na svetru.

I. Prachenský 11.1.2016 22:01

Re: Podle mě nevýstižné

Nezapomínejte na pravidlo o souběžné jízdě a na to, že to srovnávání do pravého pruhu s předstihem se mnohdy děje ještě před omezením rychlosti. Jednoznačné dodržení pravidla zipu při řazení až v poslední možný okamžik opravdu zvýší průjezdnost. Mimochodem se tím i zkrátí délka kolony před zúžením.

Z. Lapil 11.1.2016 21:32

Re: Podle mě nevýstižné

Tenhle argument znám, ale je mimo. Jede-li vpravo ukázněná řada maximální povolenou rychlostí, nemá vlevo nikdo co dělat, protože a/tam nesmí dojet (musel by jet rychleji, než povoleno); b/(zjednodušuji) lze-li jet vpravo, nesmí se jet vlevo.

Kromě toho za takových okolností zip prostě nefunguje.

J. Brožek 11.1.2016 18:32

Re: Podle mě nevýstižné

Ono se stačí podívat, jak je definováno pravidlo zipu (a jak se taky všude používá). Jde o to, že zipování je až těsně před sloučením pruhů (nebo překážkou) a nikoliv 2 km před tím. Pokud tohle všichni dodržují, pak prostě žádný poslední volný úsek neexistuje.

To co popisujete (to vaše včasné seřazení) je přesně situace, kdy se řidiči řadí nesprávně.

J. Krásenský 11.1.2016 16:11

Re: 80% řidičů se chová

No, každý řidič by měl počítat s tím, že si jeho kolega (vpředuvzaduvedle) vybere svou slabší chvilku. Pokud jde o nestandardní chování, jedná se většinou o konstrukční chybu vozidla, která postihuje především auta v gumou větší než 15", případně jim chybí pátý kruh z těch olympijských. Většinou mají porouchaný ukazatel směru a přepínání dálkových světel, asi mají také neprůhledná skla, takže si při předjíždění nevšímají protijedoucích.

P. Kmoníček 11.1.2016 13:38

Re: Kdyby lidi jezdili jako lidi,tak jste si ten článek mohl uše

...ušetřit.

P. Kmoníček 11.1.2016 13:38

Kdyby lidi jezdili jako lidi,tak jste si ten článek mohl uše

R. Dubravský 11.1.2016 11:33

Ach jo...

Připočtěte ještě ty, kteří při jízdě ve zúžení ještě musí zpomalit či zastavit, aby si prohlédli nehodu nebo stavební práce v uzavřeném pruhu.

Pak kamionisty, kteří využívají toho, že jízdu rychlostí 2-4 km/h tachograf zaregistruje jako nulovou a oni si průjezd zúžením vykážou jako přestávku.

Proč vlastně není postihována bezdůvodně pomalá jízda?

Z. Lapil 11.1.2016 11:16

Re: Podle mě nevýstižné

Ironii jsem postřehl, ale nezlobte se na mě, tohle pochopit odmítám. Chápu nedodržení rychlosti v běžném provozu, to je předpis administrativní, jeho nedodržení vadí tak akorát radarům a dovedu si představit jeho zásadní uvolnění, zvlášť když i na mou starou dámu Felicii je většinou zbytečně přísný. Ten zip ale, to je předpis technologický, a bez toho provoz prostě nefunguje tak dobře, jak by mohl.

J. Lepka 11.1.2016 11:01

Re: Podle mě nevýstižné

No jo, ale pochopte, každý jouda, co si koupí superba, je přesvědčen, že k tomu náleží absolutní přednost v jízdě, on přece není žádná socka, aby jezdil podle foršriftu a nedej bože v koloně !

Z. Lapil 11.1.2016 10:25

Podle mě nevýstižné

S "cukaturou" v omezení se moc často nepotkávám. I když se jede extrémně pomalu, právě "neprůhlední" kamioňáci bývají ti, kteří vidí daleko před sebe a zplynulují jízdu.

Nějak si nedovedu představit, že by při výjezdu z omezení jakýmkoliv způsobem došlo k dalšímu snížení rychlosti, pokud se tedy nějací trumberové nezačnou vybržďovat.

Problém ale vidím v tom, že při vjezdu do zúžení naprostá většina aut srovná rychlost víceméně na předepsanou 80ku, včas se seřadí a následně dorazí partička spěchálků, posledním již volným úsekem předjedou ty ukázněné a při následném - předpisově nejspíš správném - zipování celou kolonu jedoucí přikázanou rychlostí zpomalí. Vše vylepšeno tím, že již zazipovaní se cítí neoprávněně předběhnuti (já) a mají tendenci ty spěchálky před sebe nepouštět (taky já; ale většinou tu tendenci se skřípěním zubů překonám :-)).

Jinými slovy: tvrdím, že problém není v neznalosti zipování, ale v dodržování technologicky správné rychlosti; ta se v obvyklých případech zhruba rovná rychlosti aktuálně maximální povolené neboli předepsané.

V. Kříž 11.1.2016 8:49

80% řidičů se chová

takto rozumně. 20% jsou blbci. Jak je poznat? Před lety to bylo jednoduché - když měl řidič v autě před vámi klobouk na hlavě, bylo jasné, že s ním bude časem problém. Dnes se to už tak nepozná.