24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

VYSOKÉ ŠKOLSTVÍ: Tříska v oku Zemanově

Prezident a akademická obec jsou pořád dál tvrdě v klinči. Jenže jinak dosti široký okruh problémů kolem získavání profesur je redukován pouze na okrajovou otázku, zda prezident je automat na podpisy, a tak skutečně podstatné odborné aspekty zůstávají dokonale v informačním stínu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Komm 10.12.2015 9:21

Neni profesor jako profesor

Myslim ze autorka (a neni v tom sama) vidi v profesorskem postu neco vic nez v nem v ceskem prostredi skutecne je. Jsou zeme, kde profesura automaticky znamena permanentni pozici se zajistenym (alespon bazalnim) financovanim nejake skupiny atd. V prostredi CR ale nic takoveho nefunguje a tak je titul profesor proste jenom o pricku vyssi akademicka funkce nez titul docent.

V rozporu s touhle realitou se ale v CR udrzuje jmenovani profesoru prezidentem, coz dela dojem ze jde o akademickou variantu nejakeho svatoreceni. IMHO je potreba se na tohle pozlatko vykaslat a udelat z toho normalni hablitacni rizeni, a nebo se pokusit priblizit zapadnimu modelu, kde je profesorky titul vazany na konkretni skolu a prislibem pracovni pozice/skupiny.

F. Žůrek 9.12.2015 14:24

Prezident má být hlupák jako třeba teď Ransdorf

Můj názor je, že komunismu dostávali profesury jen komunisté - nikdo jiný. Platilo přísné i přesné pravidlo: KDO NENÍ V KSČ, TAK NEMÁ NA FAKULTĚ CO POHLEDÁVAT.  (To například postihlo nepřímo i mě). Takže ve školství dnes máme stejný zmatek jako třeba v justici, kde pořád soudruzi mají silné slovo a dokáží to dát najevo.

Prezident Miloš Zeman to dobře ví, takže je otázkou, zda má vše podepsat a mnohokrát přitom naletět. Právě tomu se brání, ne že by ignoroval jmenování profesorů, ale chce mít profesory na úrovni, že ano, a já jeho chápu.

A zde tento text či článek se snaží objasnit českou dobře zaběhlou šikovnou praxi z minulé doby.

B. Michal 9.12.2015 13:20

Co tím autorka myslí?

"Specielně jde o otazníky kolem celosvětově ojedinělé české cesty pro získávání profesur - bez celostátních konkurzů,..."

Získání titulu je výsledkem habilitačního řízení. To má svoje pravidla a obhájit profesuru lze i na jiné škole, než kde adept působí - dokonce někdy to je nutné, když mateřská instituce nemá příslušnou akreditaci.

Jiná věc je místo profesora, a na to se vypisují veřejná výběrová řízení.

Presidentova role je čistě formální, ať se mu to jakkoliv nelíbí, když ostatní profesoři v habilitační komisi uznali dílo adepta za dostatečně fundované, sotva je president ten, který by to mohl posoudit lépe.

J. Kunes 9.12.2015 20:38

Re: Co tím autorka myslí?

Vyberova rizeni? To by me fakt zajimalo, v jakych oborech se v Cesku na profesorska mista vypisuji vyberova rizeni. V mem oboru, fyzika pevnych latek, to urcite neni. Autorka ma naprostou pravdu v tom, ze zpusob 'tvorby' profesoru v Cesku je ve svetovem srovnani anomalie. Podobna procedura funguje maximalne v nekterych postkomunistickych zemich (ale napr. mista na cinskych universitach jsou inzerovana na prislusnych obornych serverech).

V. Vaclavik 9.12.2015 13:07

Citacni index

vede k zakorenovani akademickych klik, vedecko-nazorovych proudu. Lze si take lehce predstavit, ze index muze byt falsovany (kolega vas ocituje, kdyz vy na oplatku ocitujete jeho).

Osobne chapu prezidentske jmenovani do funkci jako neco, co ma dodat veci slavnostniho lesku, autoritu, ale nema to byt nejake vyberove rizeni, na ktere ostatne nelze spolehat, ze pro nej prezident bude jakkoli kvalifikovany. Ano, prezident tedy ma byt podpisovym, jmenovacim automatem, nema fungovat jako nejaka treti politicka komora, je, ci ma to byt ciste representativni figura, bez jakekoli vykonne moci. Z toho vyplyva i ze prezident by nemel vybirat lidi napriklad do predstavenstva Centralni banky, krome jineho.

Prezidentska funkce coby treti politicka komora smrdi kralovskymi prerogativy, ktere v moderni spolecnosti nemaji mit misto. Sem patri i vyhlasovani amnestie, omilostnovani odsouzenych podle stale platnych zakonu... milost je na miste pouze v pripade, kdy nejaky trestni zakon je zmeneny, ci zruseny, a lidem, ktery vykonavaji trest pod tihou toho zakona je dana prezidentska milost, v kteremzto pripade je na miste. Jde ovsem taktez o jakysi slavnostni akt, jiste zadostiucineni, protoze ti lide by spravne i tak meli byt zprosteni vykonu trestu, ci stihani (jako v pripade emigrantu, kteri mnohdy meli tresty za opusteni komunistickeho lagru, ktere ovsem nase pomylena polistopadova spolecnost neprominula a bylo opravdu zapotrebi prezidentskeho omilostneni V. Havlem).

Amnestie jako takova se ma vzdy vztahovat jen na zakonne zmeny, takze kdybychom zlegalizovali drogy, byla by patricna prezidentska amnestie vsem veznenym pod nyni zrusenym zakonem. Amnestie V. Klause byla naprosto pomylena, kralovskeho typu, byla tak polickem nasi justici. Byla v prikrem protikladu k vseobecnym proklamovanym zivotnim myslenkam tehdejsiho prezidenta Vaclava Klause.

V. Vaclavik 9.12.2015 16:39

Re: Citacni index

K tomu 'zakorenovani akademickych klik, vedecko-nazorovych proudu' - kolikrat byly pokrokove myslenky zprvu nepopularni, byly ostrakizovane vedeckou komunitou, coz znamena nizkou az zadnou citaci a nasledne zadne nebo jen nizke akademicke ohodnoceni...

Co jineho ovsem cekat od dnesni akademicke obce, nez parochialni pasalikovani vseho jiz zavedeneho, xenofobismus pred vsim novym, zapouzdrovani... tezko by slo vynalezt neco efektivenjsiho, nez ten citacni index jako zdroj karierniho postupu.

M. Pivoda 9.12.2015 13:00

Citační index může během své noční směny zjistit vrátný

Cibulková: "Přes všechny možné výhrady, v Česku se nejvíc na poměřování vědeckých zásluh používá citační index, počet prací jiných autorů, ktere dané výsledky citovaly."

Pak je ale vážnou otázkou, proč akademické tituly v Česku by nemohl udělovat kdejaký vrátný (když už sám dokáže ty vědecké zásluhy spočítat - v naprosté většině případů jen s pomocí malé matematiky). Vyšlo by to mnohem levněji než platit drahé vědecké komise a hradit přitom ještě i jejich prokrmení.

J. Kanioková 9.12.2015 12:13

No... a školství jde pěkně s kopce..

Vím, že článek je o něčem jiném a s autorkou souhlasím... ale -

Kyselina do školy nepatří, určila vyhláška. Učitelé přišli o pokusy, školáci o olympiády - http://zpravy.aktualne.cz/domaci/kyselina-do-skoly-nepatri-urcila-vyhlaska-ucitele-prisli-o-p/r~f2f9b332990211e58c6b0025900fea04/

J. Kanioková 9.12.2015 12:15

Re: No... a školství jde pěkně s kopce..

KOMENTÁŘ: Invaze nesmyslů - http://www.novinky.cz/komentare/388467-komentar-invaze-nesmyslu-vaclav-klaus-ml.html

P. Vaňura 9.12.2015 12:47

Inkludované či integrované

školství je NAPROSTÝ NESMYSL, protože některé děti, které navštěvují praktické školy se např. nikdy nejsou schopny naučit číst, psát a počítat.

Výuka v praktické škole je má naučit maximální samostatnosti. V lepším případě by pak mohly pracovat v nějaké chráněné dílně a tam dělat nějakou jednoduchou práci.

Takže v ideálním případě by to dítě muselo mít asistenta, který by je učil něco ÚPLNĚ JINÉHO, než zbytek třídy se snahou, aby se s učitelem co nejméně navzájem rušili.

P. Vaňura 9.12.2015 10:59

To snad není možné, já samozřejmě

vím, že všechno, co se v článku píše je pravda, ale takovýto EXTRÉM, že by někdo z docentů měl nulu, jsem ještě neslyšel. Na mnoha školách by takového člověka nenechali ani na místě asistenta. Jsou i školy které při obhajobě doktorandské (PhD.) práce požadují, aby student měl v době obhajoby alespoň jeden impaktovaný výstup.

Zato mohu přesně napsat požadavky, které bývaly (téměř bezpodmínečně) na obhajobu dnes už zrušeného "velkého doktorátu" (DrSc.) v oblasti přírodních věd: 60 až 80 publikací v impaktovaných časopisech, 60-80 "cizích" citací (to kde autor cituje sám sebe se nepočítalo) a jedna z těchto tří věcí: kniha, kapitola v knize, nebo patent.

Patrně takto "diskriminační" titul nemohl být ponechán...

M. Pivoda 9.12.2015 12:41

Pan Vaňura má evidentně problém se svým sluchovým orgánem

Vaňura: "... EXTRÉM, že by někdo z docentů měl nulu, jsem ještě neslyšel. Na mnoha školách by takového člověka nenechali ani na místě asistenta."

M. Pivoda 9.12.2015 10:55

Vědci jsou také občané. Rovnost občanů demokratického státu?

Autorka snad jen zapomněla se zmínit o jedné okolnosti: Zda posuzovatelé kvalifikace v odborných komisích by se sami měli nejdříve prokázat nenulovým citačním indexem, když ho požadují po uchazečích o vědeckou hodnost.

P. Vaňura 9.12.2015 11:03

Vaše otázka je zajímavá, ale,

jak jsem napsal výše, na mnoha školách by člověka s nulovým citačním indexem (a to z poslední doby!, ne jen stará sláva) neponechali ani na místě asistenta!

A. Alda 9.12.2015 9:39

Skvěle napsáno.

Dík.

Š. Hašek 9.12.2015 9:59

Re: Skvěle napsáno.

Asi tak.

J. Chaloupka 9.12.2015 9:12

Zejména mne fascinuje, že se akademici domáhají

jmenování od člověka, kterým opovrhují. A to ještě soudně.

To si tak nevěří, že bez toho titulu nebudou lidé nebo co? Jejich znalosti se zmenší? Nebo jde o celoživotní zabezpečení bez nutnosti se snažit, ale jezdit na konference a brát peníze do 70ti? To jsem ale podezíravý, co? Asi že jsem "jen" daňový poplatník, který všechny ty pány platí!

Š. Hašek 9.12.2015 10:00

Re: Zejména mne fascinuje, že se akademici domáhají

Dobrá poznámka.

J. Myslivec 9.12.2015 8:03

Konečně porovnání se světem! Zatuchlý český rybníček je třeba pročistit! Pokud k tomu přispívá i prezident svým odmítáním jmenovat, je to dobře i když to asi neměl v 1. plánu?!

Š. Hašek 9.12.2015 10:04

Re: VŠ

Pokud Ústava ČR tak stanovila, vědělo se proč. Sami sobě by jmenovali pětadvacetileté soudci, kamarády profesory ..........

Neškodí, když někdo "zvenku" se "na to podívá". Zde president republiky, ten či onen. Podle pravidel.

J. Schwarz 9.12.2015 10:44

Re: VŠ

V jiných oborech to tak bylo - "kamarádi" si uznali vzdělání i je nahrazující ptaxe, rozdali si kulatá razítka a pak se zasadili o přísné / a drahé / zkoušky kterými musela projít nová konkurence. Majitelé kulatých razítek se pak údajně starají o odbornost a etiku profese, ve skutečnosti však o svůj monopol a z něho plynoucí prachy. Ty zkoušky bývají hnidopišské, většina otázek v praxi irelevantních, práci dělají lidé bez zkoušky a podíl na zisku shrabují  licencovaní majitelé  razítek. Když dojde k průšvihu, navzájem se podrží. Vždycky to dopadne tak že pokud někdo napadne nezřízeně vysoké odměny různých "odborníků" argumentuje se obrovskou zodpovědností tížící jejich bedra. Když se ale něco zvrtne a dojde k průšvihu ukáže se, že vlastně za nic nemohou a jejich reálná zodpovědnost je nulová.