25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

UDÁLOSTI: Na Bílé hoře jsme prohráli

Pavel Šafr dal před pár dny na Svobodném fóru k dispozici svůj poměrně rozsáhlý esej Na Bílé hoře jsme neprohráli. Mám k němu výhrady, které považuji za tak zásadní, že je nemohou přehlušit ani dramatické události, které dnes v celé Evropě zažíváme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 20.11.2015 0:03

Dobře napsáno

ač s panem Doležalem začasté velmi nesouhlasím, dnes nemohu než souhlasit, byť s drobnými, nepodstatnými výhradami.

P. Sulc 19.11.2015 23:45

V te dobe byla nabozenska

nesnasenlivost bezna, a tak rekatolisace bylo spravne vychodisko, jinak by zeme byla v rozkaldu tak dlouho, az by nejake nabozenstvi zvitesilo. Rozhodne primitivni husitstsvi by asi tezko dodavalo nejake kulturni hodnoty, jako katolictvi. A germanisace? Ta se nakonec, bohuzel, nepovedla. Rozhodne by otevrela prostor literature i vedam daleko vice, nez slovanske brebenteni.  Konec koncu, chtel -li nekdo dosahnout spickove urovne ve vede, tu nemcinu musel znat, a to platilo jeste donedavna. Ted ji zastoupila anglictina. U ma-li ceska veda, nejaky uspech, muselo se to napsat nemecky, dnes anglicky, aby se to nekdo dozvedel

I. Mertl 19.11.2015 18:03

Re: Máme to starosti, co?

Pardon, -le.

I. Mertl 19.11.2015 18:03

Máme to starosti, co?

Nebo spíš pan Doležal. Chápu, že nemá rád pana Šafra, je to běžná vada nás dědků, že nemáme nikoho rádi. A bývavalo to od pana Doležala přijemné a povznášející čtení. Už není. Tento článek zřejmě vznikl jen proto, že bylo nutno Šafrovi vynadat. Jak jsem v historii amatérem asi ještě větším než oba zmínění novináři, přikláním se spíš k Šafrovi, protože český protestantismus(?), měl prakticky pouze odpudivé rysy. A nechápu, jak mnohé pohnuté a nepovznášející momenty české starší historie mají co společného se současným nacinalismem nebo dokonce "kýčovitou ideologií Pravdy a Lásky". Inu, bývávalo, bývavalo, pane Doležali!

B. Brousková 19.11.2015 16:20

Re: Každý fandí svému klubu...

Jirásek byl učitelem dějepisu na gymnáziu , ale nikdy o sobě netvrdil, že je historikem. Psal romány a divadelní hry. Že se z jeho románů stalo dogma , je zásluhou jiných. Kdyby někdo ve Franci učil o době Ludvíka XIII a jako argumenty by citoval ze Třech mušketýrů, asi by mu to moc dlouho nevydrželo. U nás je ovšem Jirásek autorita ze všech nejvyšší. A asi ještě dlouho bude.

B. Brousková 19.11.2015 16:05

Ernst Denis

Ernst Denis francouský bohemista (kromě jiného) , který sám pocházel z protestantské rodiny, kdysi napsal: "Bílá Hora zachránila český národ, protože zarazila tento spád a tíhnutí do Němec, národu tak nebezpečné. Takže nejen Pekař. Historik Sedláček udává, že mezi roky 1540 až 1620 se zakoupilo v Čechách třicet německých rodin  Colonové z Felsu, Bynové, Zolhauzové, Belvizové atd.Po r.1600 jejich příliv ještě rostl. Právě tehdy přišel do Čech Matyáš Thurn.Ovšem, že by se sám podepisoval "Matyáš" není  příliš pravděpodobné. Byl přece rodilý Němec. Za této doby, (píše týž autor), kdy český jazyk panoval v zemi, veliká část českého území byla poněmčena. Mnohokrát větší než byla ta po válkách švédských. (Po třicetileté válce) Jinými slovy pohraniční kraje Čech byly poněmčeny v době luteránské tedy již před Bílou Horou. Bílá Hora sice část německých kolonistů vypudila zpět do Němec, ale značná část jich zůstala. Nejen ve smíšených, ale i v českých obcích v té době z Německa přišlí predikanti, kázali německy a matriky také vedli v němčině. Problém byl především i v tom, že i sami stavové zdůrazňovali příslušnost Čech k německé říši.  Zemský sněm se sice usnesl, že všechny pře v královských a poddanských městech mají být vedeny v češtině, ale zákon se nevztahoval na Loketsko a Chebsko. Čeština měla výlučné právo jen na soudu zemském, jemuž podléhali páni a rytíři. Ale při soudech v královských městech a při soudech poddanských od nejnižší instance až k apelačnímu soudu na hradě pražském, byly obě řeči podle dávné praxe rovnoprávné. Zákon sice nařizoval , aby se čeština vrátila do škol a kostelů , ale v  kostelech  a školách  založených  v posledním desetiletí to znamená na německých baštách v Praze i jinde po zemi měla němčina zůstat. To byl právě ohled na Felsa a Schlicka (nebo snad Šlika?)a  jiné německé luterány usazené v zemi. Krátce a stručně řečeno.Česky mluvící Češi měli na vypranou mezi germanizací německou a germanizací rakouskou. Jiná varianta nebyla.

D. Kolben-Kolář 19.11.2015 15:07

To máte tedy velké loky...

Opravdu když si loknete, je půl deci pryč? To teda máte tlamu jak Fudžijamu, s prominutím. Ale jiní nejsou takoví ožbrundové. Do vína se pouze smočí rty. Nejčastěji se z hygienických důvodů do vína namáčí hostie (tzv. intinctio). To Vám sníží spotřebu na přijatelnou míru. Až co zbude, vyloká kněz. A pravoslavní nasypou hostie do vína, zamíchají lžičkou na kaši a toutéž lžičkou podávají.

D. Kolben-Kolář 19.11.2015 14:58

Vy se ale mýlíte také.

Kryštof Harant byl katolíkem snad až do počátku povstání, kdy teprve konvertoval. Přečtěte si jeho životopis od Marie Koldinské. Takže proti Turkům by bojoval jako katolík.

A vůbec, jak tak čtu Vaše příspěvky, nechcete si tu jednostrannou agitaci nechat na Novinky?

D. Kolben-Kolář 19.11.2015 14:51

Anachronismus...

...čili vyšinutí z proudu času. Kdy byla ta kniha psána? V letech 1790-1880, nevidíte to? Jaká je tu souvislost s Bílou horou? Není to spíše souvislost s poněmčováním veškeré správy za tzv. osvíceného císaře Josefa II.?

D. Kolben-Kolář 19.11.2015 14:45

A proč jsou benešovské matriky...

psány od r. 1623 česky až do r. 1760, kdy češtinu vystřídala latina? Od 1784 opět česky. Jak to vysvětlíte? Jak vysvětlíte Ješínův Okřik na nedbalého Čecha z r. 1618? Jak vysvětlíte opětné poněmčování měst od poloviny 16. století, o němž jako první přinesl doklady již Zikmund Winter (Kulturní obraz českých měst, Řemeslnictvo a živnosti atd.) Jak vysvětlíte poněmčování venkova od konce 16. století, kdy z podhorských oblastí mizí čeština a nastupuje němčina skoro lavinovitě? Smiřte se z tím, že dějiny nejsou a nemohou být agitačním nástrojem jedné strany.

J. Sova 19.11.2015 14:43

Re: Mýlíte se.

Protestant Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic dlouho bojoval proti Turkům. Byl popraven na Staroměstském náměstí.

D. Kolben-Kolář 19.11.2015 14:33

Srovnejte si století...

roku 1924 už u nás císařství nebylo. Tu šestku jste napsal obráceně. Ale k věci: V letech 1534-1729 bylo popraveno 596 britských a 713 irských katolíků pro svou víru. Věšeni, stínáni, dokonce v řadě případů jim byly zaživa vytrhány vnitřnosti z těla (disembowelment). Katolicismus povolen 1829. Ve Švédsku trest smrti za konversi ke katolicismu od 1593, 1617 všichni katolíci deportováni, konverse Švédů povolena až 1873, ale do r. 1951 nesměli katolíci zastávat místa lékařů, ošetřovatelek a učitelů. Z blízkého Saska byli katolíci po r. 1539 zcela vyloučeni (do 1697, kdy kurfiřt Bedřich August I. konvertoval, aby se mohl stát polským králem). V Prusku obdobně, ještě r. 1757 byl kněz Andreas Faulhaber v Kladsku oběšen a pro výstrahu ponechán, dokud r. 1760 Rakušané dočasně město neobsadili a mrtvého nepohřbili.

A vůbec bych byl jako atheista s řečmi o totalitě opatrný - vždyť jen Lenin, Trocký a spol. mají na svědomí více mrtvých, než všichni katoličtí hodnostáři dohromady.

B. Brousková 19.11.2015 14:31

Re: Má pravdu ten pán!

Pokud vím , tak Hitler , který byl přesvědčen, že ví všechno nejlépe, tvrdil.že Češi nejsou Slované, ale zcela nepochybně jsou příslušníci mongoloidní rasy. Zjistil prý to již za svého pobytu ve Vídní, když si všiml, jak vypadají plnovousy Čechů. Kupodivu o Slovácích a Chorvatech tvrdil, že jsou naproti tomu nepochybně Germáni. Za Germány ovšem považoval i staré Řeky. Jestli to objevil také studiem jejich plnovousů, ovšem neupřesnil.

J. Vozábalová 19.11.2015 14:16

Re: Mýlíte se.

To nemáte pravdu, pane Aldo, nejsem historik, ale jedno vím jistě. Jeden z vítězů nad Turky byl Petr Vok z Rožmberka, který se hlásil k protestantské víře. Jeho vyznání a přihlášení k protestantské víře je uloženo ve vyšebrodském klášteře a je to vcelku obecně známo, o jeho náboženské orientaci nemůže být pochyb.

J. Kanioková 19.11.2015 14:16

:)))))

Já vůbec nehodlám řešit náboženské rozpory, jako zarytý ateista o tom vím moc málo. Já spíš vnímám tu skutečnost, že to protestantismus byl podhoubím pro počátky průmyslové revoluce a moderní společnosti..

Jen ten islám je pro mě naprosto zrůdný.. a odmítám vůči němu toleranci. Dokud neprojde taky reformací, v což prakticky nevěřím. Nebo to vidím na veeelmi vzdálenou dobu..

P. Vandas 19.11.2015 14:15

Turecku prý docházejí čluny.

Mně zase trpělivost. Ještěže v Libyi je člunů zatím dostatek. :-):-):-)

B. Brousková 19.11.2015 14:08

Re: Konfesní válka

Jistě jen nedopatřením jste nenapsal, že německy mluvící protestanti si ten kostel postavili na pozemku, který jim nepatřil Totéž se stalo v Broumově. Opět církevní pozemek a opět Němci. Tehdy platilo nařízení, že protestanti si mohou stavět svatostánky, ale jen na kralovských pozemcích a nebo v královských městech.

J. Vozábalová 19.11.2015 13:57

Re: Zaplaťpámbu, že to ti Češi,

Velmi se omlouvám:

Hordy by se samozřejmě vlády "ujaly"!

J. Vozábalová 19.11.2015 13:53

Re: Zaplaťpámbu, že to ti Češi,

Nu, nevím pane Urbane, proč slovo "násilná" dáváte do uvozovek - vždyť byl-li kdo nalezen doma v čase mše svaté a nebyla to šestinedělka či nebyl-li dotyčný na smrtelném loži, byl bez milosti a bez soudu zbaven života. Nedělo se tak samozřejmě všude, ale na některých panstvích ano. O tom ostatním snad ani nemá valného smyslu hovořit, předbělohorská doba náboženské tolerance - byť samozřejmě i tehdy ke střetům a třenicím docházelo - byla na dlouhou dobu pryč a rekatolizaci rozhodně nelze označit za nenásilný proces.

Ovšem máte jistě pravdu v tom, že kdyby se zde ujali vlády turecké hordy, byla by situace ještě podstatně méně růžová - to tedy s velkou pravděpodobností ano.

Je ale - a to obecně - otázkou, zda je namístě pochvalovat si menší zlo. Já jsem vždy hájila názor, že zlo je zlem a je třeba ho tak nazývat, byť je samozřejmě téměř vždy možné představit si horší, ba i mnohem horší, vývoj událostí.

A. Alda 19.11.2015 13:53

A co třeba přečíst si také,

jak se před tím chovali protestanti ke katolíkům? Jak zplundrovali třeba Plzeň, jak spálili vybavení chrámu sv. Víta, Václava a Vojtěcha, jak pronásledovali katolické řeholníky a řeholnice... za dva roky od povstání do Bílé hory toho stihli napáchat katolíkům víc než katolíci jim od Bílé hory do Obnoveného zřízení zemského.

Kdyby nebylo idiotského povstání luteránů a kalvinistů proti králi, zpečetěného volbou Němce Fridricha Falckého (který česky neuměl jediné slovo na rozdíl od tehdejších habsburských panovníků), mohla u nás zůstat svoboda vyznání zachována. A kapitalismus mohl vzniknout místo Holandska a Anglie u nás, protože prvotní akumulace kapitálu zde již v tu dobu byla dokončena (pitomé povstání ho ale dílem rozšpidlalo a dílem vyvezlo do ciziny a zbytek ukradla prostentská vojska v průběhu války do roku 1848) a disponibilní pracovní síla zda byla rovněž. To všechno protestanti zničili. Všechno. Kvůli povstání jsme zažili těžší civilisační regres než byla husitská občanská válka. Například mému město trvalo vstání z popela, v které ho proměnilo Mansfeldovo protestanstské vojsko, 120 let. 6 generací se s tím potýkalo, aby se město dostalo na úroveň před povstáním. Kam se na to hrabou všechny předchozí i následné válečné konflikty!

A sotva se nám to podařilo, vymřeli Habsburkové po meči a nastoupila ryze německá dynastie Lotrinská a zase začaly problémy.

J. Urban 19.11.2015 13:05

Zaplaťpámbu, že to ti Češi,

bojující proti Čechům na Bílé hoře r. 1620, projeli. Jinak se tu mluvilo v lepším případě německy, v horším turecky. Díky Janu Jesenskému a dalším vlastizrádcům se v té době turecké hordy (spojenci českých stavů) už proháněly Moravou. "Násilná" rekatolizace byla proti případnému "mírumilovnému" poturčování opravdu selanka.

J. Sova 19.11.2015 12:53

Re: Po Bílé hoře

Nahoře má být samozřejmě rok 1624.

P. Vandas 19.11.2015 12:36

Kásný článek a i krásná diskuse.

Souhlasím se všemi. :-):-):-)

J. Sova 19.11.2015 12:05

Re: Konfesní válka

Konflikt začal hlavně vypálením a zbořením protestantského kostela v obci Hrob v Krušných horách, na popud arcibiskupa Lohelia.

To byla jiskra, která zažehla stavovské povstání.

J. Lepka 19.11.2015 12:05

Re: Mýlíte se.

Ono byli frantíci protestanty ?

J. Kučera 19.11.2015 11:40

Ani autor ani jeho oponent

nemají pravdu docela, oba částěčně. Jen poznámka: vojensky byla porážka na Bílé hoře nesmyslná. Unavená, hladová a vymrzlá císařská armáda přitáhla před Prahu. Měla jedinou naději, přímým útokem se pokusit přežít, nebo odejít rabovat. Praha měla plné sýpky, byla bezpečně opevněná a přežila by, na rozdíl od císařských měsíce obléhání. Nepochopitelně se vůdcové stavů rozhodli pro přímý boj, který byl výhodný pro císařské. Vzpomeňte na Napoleona, který vymrzlé, hladové a unavené armádě slíbil, že se v Miláně najedí a oni to ze zoufalství zvládli. To je to veliké vítězství, ke kterému císařským pomohly české stavy. A k té germanizaci zase námitka. Dovoluji si připomenout Lužici našich dní.

R. Dubravský 19.11.2015 11:21

český utrakvismus...

Dovolil bych si dodat, že podle mých informací český utrakvismus (dříve "husitství") byl všechno, jen ne "neurčitý a nedůsledný". Naopak, byli to velmi důslední náboženští fundamentalisté, vyžadující opravdu tvrdou morálku. Proto od nich příznivci spíš utíkali, plnění náboženských požadavků bylo neslučitelné s praktickým životem. Katolické křesťanství, zkorumpované, ale počítající s člověkem hříšným a chybujícím, bylo snesitelnější.

J. Sova 19.11.2015 11:12

Re: Zvítězili Čechové

Tady jsem pro vás vybral namátkově jednu knihu (kniha hypoték z Benešova).

Jakým je psána úředním jazykem?

http://jdem.cz/burg65

P. Lenc 19.11.2015 10:59

Re: Na Bílé hoře jsme vyhráli.

I tak se to dá pochopit.Dík!

J. Sova 19.11.2015 10:46

Re: Po Bílé hoře

V r. 1730 byl Jan Vojtěch ze Sedmákovic obviněn z "ex capite pravitatis haereticae et blasphemiae contra Sanctum Joannem Nepomucennum". Po výslechu, podané relaci k apelaci a po rezoluci od apelace vynesen dne 20. listopadu t. r. rozsudek, že "naddočený Jan Vojtěch pro těžké a pohoršlivé přečinění své jiným ku příkladu a ostrachu, sobě pak dobře zasloužilému trestu mečem na hrdle trestán býti má".