19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

ŠUMAVA: Ucpaná trubka na Pramenech Vltavy?

12. srpna přinesla všechna média zprávu o tom, že vyschl symbolický pramen Vltavy na Pramenech Vltavy. Správa Národního parku tuto informaci opepřila tvrzením, že suché stromy spotřebovávají méně vody a kdyby na Pramenech Vltavy byly stromy zelené, možná by pramen vyschl dříve.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 4.10.2015 17:53

Re: Demagogie senátora ODS

Dovoluji si podotknout, že odkazovaný článek z ČHMU nenaznačuje jakýkoliv konkrétní důvod aktuálního sucha. Kromě toho, že málo prší a je teplo, samozřejmě.

B. Rybák 3.10.2015 0:41

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

"Jaderný odpad" a např. thorium je skvělou surovinou pro jaderné reaktory čtvrté a vyšší generace, které jsou v Rusku, Číně a Indii připraveny ke komerčnímu využití, jemuž teď brání pouze prudký rozvoj těžby levných fosilních paliv z nichž mají tyto státy obrovské zisky!

L. Novák 3.10.2015 0:24

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

Nemocný jste vy. Dr. Chocholoušek by vám mohl pomoci... :-)

P. Novotný 3.10.2015 0:19

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

A opět lžete, co se týče tvrzení, že "S podstatných ekonomických důvodů proto prakticky celý svět už od JE celé desetiletí ustupuje" (na začátku gramaticky špatně S). Nesmíte koukat jen do nejbližšího zešílevšího Německa, zkuste třeba Francii, Skandinávii aj.

Lupen

P. Novotný 3.10.2015 0:12

Dotaz na pana Radu:

A co ta trubka? - byla ucpaná nebo jste zase lehce upravil skutečnost ke své potřebě?! To jest k osočování autora Vám nepříjemné informace. Zatím to jen okecáváte řečma o letošním suchu, ale k podstatě odpovědi na článek argument veškerý žádný. Např. foto z čištění trubky, které jistě máte a na němž třímáte proradný drn. Jinak již nepruďte.

Díky, Lupen

B. Hamáček 2.10.2015 21:05

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

Pane Rado , mám jenom jednu otázku , kdo vás platí ?

B. Hamáček 2.10.2015 21:01

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

To ovšem absolventi VUMLu nejsou schopni pochopit a jejich zástupce pan Rada už vůbec ne.

B. Hamáček 2.10.2015 20:58

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

On každý zdroj energie něco stojí , zelení ale úmyslně nepočítají u OZE , že je někdo musí z něčeho vyrobit , a ve finále zlikvidovat , což rovněž není a nebude jednoduché . Zejména u fotovoltaiky , u větrných elektráren provozovatelé shrábnou zisky a starosti s přenosem hodí na jiné, v tomto případě na třeba na Česko , takže ceny el. energie platíte za OZEa z daní platíte za rozšíření přenosové soustavy. Netvrdím , že JE je dokonalá , ale patří k tomu nejlepšímu , co zde je. JE se lidé bojí hlavně na základě použití jaderných bomb ve 2. sv. válce. Ovšem JE je naprosto něco jiného než jaderné zbraně . V Černobylu došlo ke katastrofě vlivem nezodpovědné sovětského přístupu . Svět ustupuje od JE hlavně vlivem zelených teroristů a podobných šílenců.

B. Hamáček 2.10.2015 20:46

Re: Hloupost a zpupnost ekoteroristické lži

Ekoteroristi jsou ze stejné líhně jako komouši, všechno je to levicová verbež !

B. Hamáček 2.10.2015 20:45

Re: Poručíme větru dešti ...

Zelení jsou největšími škůdci přírody a životního prostředí , z čehož mají neuvěřitelné zisky. Jejich zásahy do přírody budou možná nevratné. Je potřeba jim ukázat dveře ve volbách !

L. Novák 2.10.2015 19:35

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

Přesně! :-)

L. Novák 2.10.2015 19:35

Re: Lži a zlo.

Rado, vy sám jste velmi aktivní šiřitel lží, demagogie a naprostých dezinformací. Netový zelený fanatik - troll...

L. Novák 2.10.2015 19:33

Re: Poručíme větru dešti ...

Greenpeace? Duha? Děti Země? Strana zelených? J.M. Barroso se svými 20-20-20 v roce 2020? :-P

K. Janyška 2.10.2015 18:45

Re: Ekologisti nic jiného, než, že lžou, nedělají.

...neboť pravdu zná jen a jen kompozitivní teorie. Dzp.

J. Šimek 2.10.2015 18:26

Poručíme větru dešti ...

to nám tvrdili už jiní borci před váma.

I. Schlägel 2.10.2015 15:05

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

Vy jste ten největší blábola na Psu. Typická, prakticky nevyužitelná externalita.

J. Farda 2.10.2015 14:16

Že bych ekologisty

mimořádně miloval, nemohu říci, mohu sand jen říci, že článek by lépe nenapsal ani páně senátorův spiritus agens ergo fámulus kníže z Hluboké - tedy pochopitelně nikoli ospalý Schwarzenberg, myslím toho čilého Dlouhého!

V. Říha 2.10.2015 13:09

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu:

Pohybuji se v problematice současného NP Šumava již od r. 1989 (ano, od 1989) a skutečně nemám žádné informace o tom, že by se pan Jirsa v té době nějak angažoval pro vznik NPŠ. S návrhem komerčního využití NPŠ přišel ing. Musiol (ekologista), který v r. 1990 navrhoval zpoplatnění vjezdu do NPŠ již na hranici NP, a ing František Krejčí (ekologista, za Bursíka ředitel NPŠ), který v r. 1993 jako náměstek ředitele NPŠ připravil smlouvu, která předávala veškeré činnosti na dobu 30 roků soukromé firmě ParkServis Šumava, což v posledku vedlo k okamžitému odvolání prvního ředitele NP i k odvolání Krejčího z funkce náměstka NP; firmu ParkServis pak Krejčí po svém propuštění z NPŠ řídil. Navíc doporučení, aby se místní v NPŠ živili turistickým ruchem, dávají aktivisté a aktivistky zelenkavých (viz např. debata o NPŠ v centru OSN v Praze v září 2011), kteří národním parkem vládnou již od jeho založení v r. 1991, kdy jim jej Pithart předal ke hraní.

P. Rada 2.10.2015 12:24

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

Pane Lepko nechte být stranou nepodloženou polemiku ohledně mého vzdělání. Mohu snad jen prozradit, že když upšouknul Černobyl, byl jsem v Praze jeden s mála co si dopady u nás mohli osobně otestovat a to mě přimělo k "doučování". Dodnes mám dozimetr doma jak asi málokdo.

Pokud jde o kůrovce tak ten je zde se smrkem už 65 milionů let. To dokládají zkameněliny tehdy rostoucího dřeva a na nich kůrovcem typicky vyhryzané chodbičky. Za toto období se stal kůrovec bílou krvinkou ekosystémů, která se pomnožuje na nemocném a urychleně ho pak přetváří v nový zemní substrát.

Tvrdím proto, že Šumava je vážně nemocná a to podobně jak celá planeta. Na té Šumavě však byl hromadně před stoletím vysázen smrk. Vznikla stejnověká monokultura která je v dospělosti extrémě závislá na klimatickém vývoji. Podnětem byl dopad vychřice a rozsáhlý polom ...  a tím doposud posledním který kůrovcovou kalamitu prozatím uzavřel, bylo letní vlhko a chladno kdy se namnožila naopak houba nymfy kůrove ničící.

Máteli pochyby, že to mé "doučování" bylo naprosto nedostatečné, zanechte politických argumentů a dejte sem odkaz na něco věcného at je co ověřovat.

P. Rada 2.10.2015 11:53

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

Zvláštnosti Číny jsou mnohé. Opakovaně to zjištuji když si jdu něco u nás koupit do obchodu. Naposledy mě překvapilo, že i tradiční americkou kytaru značky "Waschburn" jsem nalezl s nápisem vyrobeno v PRC. Podobně lodní motor od australanů o běžné elektronivce nemluvě.

Pokud jde o JE pak zajímavé je třeba to, že po Fokušimě Čína zastavila všechny vnitrokontinentální projekty JE. Zřejmě si tamní uvědomili, že chlazení mořskou vodou je nejekonomičtější a hlavně pro případ havárie je nejefektivnější metodou spláchnout to vše do oceánu.... Japonsko totiž mělo štěstí v neštěstí, že větry odvály uniky převážně nad pacifik a deště i podzemní vody tam doposud odvádějí další zátěž která totiž byla v úhrnu vyšší jak po Černobylu.

Čína je ale i rekordně rostoucí mocností právě ve využívání u nás podcenovaných možností OZE:

http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/vykon-cinskych-vetrnych-parku-prekonava-i-jaderne-elektrarny-v-usa-1172060

P. Rada 2.10.2015 11:34

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

Pane Procházko dávám Vám zapravdu v tom, že peníze jsou s hodnotami života obtížně souměřitelné. Navíc máte pravdu ve chvíli, když oběživo ztratilo přímou vazbu na reálné hodnoty (krytí zlatem...) a stávají se jen vyjázem míry úroků. Použil jsem to především jako relaci. Exaktnější hledisko nabízí variantu hodnocení efektivity s poměru energií. Pěkně problematiku EROEI  rozpracovanou před léty Hallem v češtině presentoval Kašík:

http://casopis.vesmir.cz/clanky/clanek/id/7883

Skleníkové lpyny jsou opravdu zásadním nebezpečím hlavně pro budoucnost a to nikoli jem pro dnešní antropogenní imise které stokrát přesajují výrony CO2 ze sopečné činnosti ale zejména pro rizika zpětných vazeb. Pod permafrostem v Sibiři, Kanadě... je totiž za předešlé 3miliony let co tam setrvává naakumulován víc jak stonásobek toho co lidstvo vypouští. Další zpětná vazba přes albedo planety nutně povede klima do relativně velmi vyrovnaného stavu bez výkyvů dob ledových. Výrazně se ale patrně změní poloha i rozloha úrodných pásem oproti dnešní už vybudované civilizační infrastruktuře i demografickému rozložení populace. I kdyby Změní následné pohyby obyvatel proběhli pokojně ve smíru a v odhodlání podělit se - uživí nové lokality patrně jen zlomek dnešní populace. Prolém nastane totiž i s nedostatkem fosforu a bez intenzivního hnojení by se ddnes už ani EU sama neuživila. Přívalové deště spojené s vydatnější dynamikou klimatu tento problém dál umocní. Už dnes proto Čína zkoupila většinu světových zásob fosforu v Maroku a zbudovala tam pro sebe ifrastrukturu.

http://www.cts.cuni.cz/soubory/Media/Storch_Hlad_po_fosforu.pdf

V tvrzení posledního odstavce se zásadně mýlíte i s dalšího důvodu a tím je nedostatek uranového paliva i pro dnešní spotřebu - (https://docs.google.com/file/d/0B4AuENhmC5kDSTZkSEEydk0yems/edit?pli=1) - natož pro případ jejich zmnohanásobení byt by byly zanedbány náklady na jejich výstavbu a nebyly zohledněny externality které při ní vznikají ani dopady budoucí.

F. Lesniak 2.10.2015 10:50

Re: Ekologisti nic jiného, než, že lžou, nedělají.

A jenom zachránce civilizace Janyška všechno ví, všude byl a mluví jen a jen pravdu. A také se vyjadřuje jen k tomu, čemu opravdu rozumí. A to je vlastně ke všemu. Je ve Vrbně více takových géniů, kteří silně konkurují Járovi Cimermanovi?

K. Janyška 2.10.2015 9:46

Ekologisti nic jiného, než, že lžou, nedělají.

Fantici zatracení,  náboženští... Dzp.

J. Lepka 2.10.2015 9:30

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

Vážený pane Rado, jelikož se prezentujete jako ekolog, těžko budete mít dostatečné vzdělání ve fyzice, zvláště jaderné. Přesto neustále vytrubujete do světa žvásty o škodlivosti JE. Můžete specifikovat kolik skleníkových plynů JE vyprodukuje? Jaká je percentuelní pravděpodobnost jaderné nehody s důsledky na životní prostředí? A vynechte, prosím, Černobyl a Fukušimu, bolševická nedovzdělanost kádrů je asi na stejné úrovni jako ta vaše z fyziky a porovnávat počet obětí největší cunami v historii s počtem ozářených po následné radiaci taky nemluví ve váš prospěch.

Vaše snaha vymluvit nám, že nedostatek povrchové vody na Šumavě nesouvisí s vyhubením lesního porostu kůrovcem je na úrovni stejně fundovaného rozhodnutí nechat vyhořet Yellowstoneský park po úderu blesku, údajně proto, že příroda taky nemá hasiče a poradí si sama.

A pokud stále nechápete, mohu jen připojit slavné : Mýlit se, je lidské, setrvávat v bludu však pošetilé !

P. Rada 2.10.2015 9:16

Re: Lži a zlo.

Je dobré umět lži co možná argumentačně vyvracet a tuplovaně, pokud se jich dopouštějí jakýkoliv teroristi či lobisti političtí. Takto máte můj naprostý souhlas.

Lež a od ní se rozšiřující falešné poznání je totiž pravidelně vlastní příčinou zla.

L. Florner 2.10.2015 8:51

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

Zvláštní je, že JE je na vzestupu kupříkladu v Číně (26 provozovaných, 25 ve výstavbě, další se plánují). Indie chce do roku 2050 vyrábět v JE 25% elektrické energie. V dalších rozvíjejících se ekonomikách je to podobné. Že by neuvažovali ekonomicky? Navíc, pokud by bylo provozování JE neekonomické, nejspíš by se stále neinvestovalo do vývoje a výzkumu nových generací reaktorů (generace IV je plánována někdy na rok 2030, generace III už se nasazuje).

Energetické potřeby lidstva by sice šlo pokrýt zelenou energií (ta se nejspíš pozná tak, že má elektrony nabarvené na zeleno a se smajlíkem, kdežto ty z JE jsou žluté, mají piktogram hrůzy a mračíka), jenže ani ta zelená energie tak úplně ekologická a ekonomická není. Německo inteligentně vypnulo svoje JE po Fukušimě (nejspíš kvůli obavám z tsunami v Baltském moři) a demonstrovalo tak svoji nezávislost na JE a že to jde. Bohužel muselo začít záviset na uhelných a plynových elektrárnách, dovozu energie (z českých zamračených žlutých elektronů) a nebýt ČEPS jejich zelené větrníky by vyzkratovaly celý Německý velkoprůmysl. Německo má štěstí na sousedy, protože díky nim se může čas od času zbláznit.

JE není čistá, čistá nebude ani energie z fůze, pokud se k ní lidstvo někdy dokope. Ani energie z vakua by nebyla čistá, protože všechno vyžaduje nějakou infrastrukturu. I ty větrníky a solární panely se musí z něčeho a nějak vyrobit. A i ty větrníky a panely mají nějaký dopad na okolí. Ani táborák nejde udělat bez sekyrky, pokud nezapálíte rovnou celý les. Z hlediska stability, výkonu a prostorové velikosti zdroje ale zatím JE vede. 

Mimochodem, z oné studie nevychází, že svět od JE už celé desetiletí ustupuje. Ústup byl patrný v roce 2011, jenže šlo o reakci na Japonské podcenění rizik. Někde ta reakce byla adekvátní, jinde poněkud hysterická. V každém případě se odstavené reaktory opět spouštějí a nové se plánují.

A. Alda 2.10.2015 8:33

Hloupost a zpupnost ekoteroristické lži

je skutečně pozoruhodná. Ekoteroristi lžou ještě mnohem víc, než kdy lhali komunisti.

D. Procházka 2.10.2015 8:25

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

Nerozumím, proč do toho taháte peníze, když jde o záchranu planety. Pokud se bavíme o solární nebo větrném byznysu, musí jít ekonomika stranou, výroba a životní cyklus zařízení se jaksi nepočítá, ale u jádra se to hodí. Jaderná energetika se nevyplácí, protože alternativní zdroje energie se dotují a politici určují ceny. Pokud jde o úložiště jaderného odpadu a jaderné elektrárny, jejich výstavbu znesnadňují přemrštěné požadavky na zabezpečení. Takže napřed se (podobně jako třeba u dopravní infrastruktury) vznesou maximalistické požadavky, a pak se argumentuje, že je to příliš drahé.

Kdyby byly skleníkové plyny reálným nebezpečím a ne důvodem pro jednu velkou zlodějnu, měly by jaderné elektrárny jasnou podporu, a to by samozřejmě podstatným způsobem zlevnilo jejich provoz, včetně dalších opatření, jako třeba přechod na elektromobily v masivním měřítku.

P. Rada 2.10.2015 7:56

Re: Jirsa z nenažranosti zničil Šumavu

Pane Hamáčku Vaše teze o čistotě JE je asi založena na fantazijním omylu, že výstvavba jaderného zdroje nic nestojí a už byla dořešena jak kardinální otázka uzavření palivového cyklu tak i bezpečnost. Ve některých scifi povídkách se to takto opravdu presentuje. Realita je i o tom, že dokonce nikde na světě nebylo doposud zprovozněno trvalé úložiště odpadů přičemž nároky na výstavbu dnes už rostou rychleji jak prostředky na jaderném účtu.

S podstatných ekonomických důvodů proto prakticky celý svět už od JE celé desetiletí ustupuje:

http://www.worldnuclearreport.org/WNISR2014-Online.html

P. Rada 2.10.2015 7:41

Demagogie senátora ODS

Pane Jirso hloupost až drzost se kterou presentujete tvrzení vytržená s kontextu je dokladem toho, kam počiny podnikavců celosvětově platících "průmysl lží" tuto planetu přese všechna varování vědecké obce na téma klimatických změn vedou.

http://www.esquire.com/news-politics/politics/news/a36337/climate-change-liars/

Zjevně Vám ke korekci nestačí ani zrcadlo klasické politické opozice ani navíc hlas církevní.

http://www.paulinky.cz/Knihovnicka/Encyklika-Laudato-si

Na pováženou je to tuplovaně proto, že ještě dodnes po letošním anomálním letním vedru česká krajina vysychá a Vy si přesto nedáte pokoj s komentáři kolem extrémního sucha a jeho dopadů na kterých nese podstatný podíl lidská chtivost kterou dlouhodobě representujete.      http://portal.chmi.cz/portal/dt?action=content&provider=JSPTabContainer&menu=JSPTabContainer/P10_0_Aktualni_situace/P10_4_SUCHO&nc=1&portal_lang=cs#PP_SUCHO