25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

HISTORIE: Stále nevíme, kam se svatým Václavem

Pravděpodobně si málokdo v tomto roce připomíná, že letos je tomu 884 let, od doby vysvěcení Katedrály svatého Václava v Olomouci, když její stavba byla zahájena někdy v roce 1 100.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 2.10.2015 0:22

Ano,

ale o knížeti Václavovi se kromě církevních legend, jež jako seriózní historický pramen lze brát stěží - byly psány za jiným účelem - vlastně nic přesného neví. Ani rok jeho smrti, jež byl určen vlastně výpočtem a úvahou historiků.

Je pár odstavec v kronice Widukindově (jemuž ovšem v době smrti knížete bylo cca čtyři až devět let), který lze jakž takž brát jako soudobý. Kosmas psal o téměř dvě století později a Dalimil - Kronika tak řečeného Dalimila - byla sepsána téměř čtyři století po události.

Vše ostatní jsou církevní legendy a všeliké báje - soudobým jazykem řečeno církevní a taky politická propaganda - a případně obmyslné dedukce historiků, jimž jest připsat jen jistou či značnou míru pravděpodobnosti.

J. Jurax 2.10.2015 0:44

Re: Ano,

A třeba zbroj svatého Václava - přílba nepasuje na lebku, již máme za Václavovu (ta je výrazně protáhlá, raní Přemyslovci byli dlouholebí, kdežto přílba je na leb kulatější); jest pochybovat, že by si kníže nemohl dovolit přilbici lépe padnoucí. Nánosník k přílbě nepatří - je mladší a byl vyroben patrně v Jutsku nejdříve koncem desátého století, spolehlivě po smrti sv. Václava.

B. Rybák 2.10.2015 19:16

Re: Ano,

Souhlasím s Vámi. V jeho časech bych nejspíš dal přednost "vrahounovi" Boleslavu I, skutečnému tvůrci naší státnost a kupodivu i kultu sv. Václava, který se nám pak proměněn na "vojvodu země české" občas hodil!

P. Zinga 1.10.2015 12:08

Svatí OLaf, Štěpán, Vladimír a Václav

jsou mistrovskou ukázkou církevní propagandy, tvořící na katolickém nebi zvláštní skupinu, nejenom jako svatí vládci, takových je víc, nýbrž jako národní světci. (F. Seibt: Lesk a bída středověku, str.63). Jejím účelem bylo spojit existenci národa s církví, podmínit existenci národa tomuto spojení. Co se týká Václava, jsou dvě verze legendy: latinská a slovanská. Latinská (rozšířená v Bavorsku) představuje Václava jako zbožného a mírného panovníka, plačícího ochranitele spravedlnosti, slovanská líčí hrdinu. Podle latinské umírá v oddanosti, podle slovanské v "úporné, i když marné obraně". Kterého Václava ctíme a slavíme?

J. Sova 1.10.2015 12:18

Re: Svatí OLaf, Štěpán, Vladimír a Václav

Ještě by se dal připočíst sv. Jan Nepomucký. Legenda vytvořená k přebití v té době stále silného kultu Jana Husa.

O. Kadlec 1.10.2015 13:08

Re: Svatí OLaf, Štěpán, Vladimír a Václav

Legend je o něco více, a jsou o stejném Václavovi. Liší se v detailech. pochopitelně: spisovatelé se lišili v detailech dokonce i ve středověku, že? Důležité je, že pojednávají o týchž skutcích a týchž lidech. Právě rozdíly jsou to, co umožňuje historikům psát dějiny, jeden text je málo.

J. Jurax 2.10.2015 0:33

Re: Svatí OLaf, Štěpán, Vladimír a Václav

Legend je vskutku povícero, ale jsou to LEGENDY - dnes bychom řekli PR texty stvořené za určitým účelem.

A legendisté jednak opisovali jeden od druhého, jednak popouštěli uzdu fantazii, neboť cílem nebyla pravda, natož historická přesnost, nýbrž oslava světce a jeho konání. Takže s odstupem let přibývalo detailů z Václavova života i zázraků, neboť čím vzdálenější byla doba, tím víc si legendista mohl - pochopitelně za účelem veskrze bohulibým - vymýšlet. Navíc texty legend dnes známé jsou vesměs různé opisy z dob pozdějších.

O. Kadlec 1.10.2015 11:36

Sám vidíte, pane Andrle,

jak omezenou moc má vzdělání. Jak Zeman, tak ti povedení diskutéři dole by mohli chodit do školy třeba dvacet let, přečíst metráky knih, a být dvakrát inženýr - a stejně nebudou nic vědět.

Ke vzdělávání je třeba přiložit přirozenou zvídavost a svobodnou mysl, která ví, že něco neví, něčemu nerozumí, a snaží se tomu přijít na jméno. No ale když tohle chybí....tak máte sečtělého naboba, který trvá na tom, co údajně někde četl (případ Peroutka), a ani celá univerzita, kdyby se u něj sešla, mu nemůže dokázat, že se někde překoukl.

Jednu výhodu máme dnes se státním svátkem: není jen jeden, je jich myslím sedm. Každý ať se rozhodne sám, do jaké míry je který z nich i jeho svátkem.

K. Janyška 1.10.2015 9:37

Ať byl kdo byl. Nenechme si ho vzít a nedovolme

relativistům, aby nám symbol sv.Václava vzali... Dzp.

J. Sova 1.10.2015 9:03

Václav,

původně Věnceslav (více slav). Staroslověnská verze je Boleslav. I v ruštině je "bole" více.

Není nakonec správná ta teorie, že Boleslav a Václav je jedna a tatáž osoba a sv. Václav je jen světec vyrobený na objednávku?

O. Kadlec 1.10.2015 11:28

Re: Václav,

Teorie? :-)

To jste naletěl na nějakou mystifikaci. Dějiny jsou mimo jiné i hřištěm vtipálků a šarlatánů.

J. Kočí 1.10.2015 8:00

S článkem souhlasím

Václav je určitě symbolem našeho zakotvení v západní Evropě. Že to bylo zneužíváno Němci, je logické. Když se jim nepodařilo Čechy dobýt vojensky, ani poněmčit v době "temna", tak je chtěli podmanit překroucením historie.

Přesně tak funguje Zeman a další rusofilové (viz ostatní komentáře). Jestliže uznáme Václava, jsme nedílnou součástí západní Evropy. Jestliže ho zpochybníme, tak jsou otevřená vrátka k panslovanství, rozuměj ruskému hegemonismu a imperialismu.

P. Sulc 2.10.2015 11:48

Re: S článkem souhlasím

Jenze v dobach Vaclava a jeste dlouha staleti potom zadni "Cesi" ani "Nemci" nebyli. Byly jen slovanske a take germanske kmeny, ktere se leckdy mezi ssebou ani nedorozumely a ktere spolu zdatne valcili, i Germani s Germany ci Slovane se Slovany.  Podle profesora Hrocha vznik ceskeho a nejspise i nemeckeho naroda patri do zacatku 19 stol. A to temno, to bylo husitstvi a ne kulturni baroko. Mate to trochu popletene.

R. Szewczyk 1.10.2015 4:11

he

he he he, žbluňk hovno do septiku,,,,,,, krásný popis smradlavého jakéhosi náčelníka ani ne vesnice ale bandy loupežníků kdesi v bažinách Vltavy, považovat Vencu, za zakladatele českého státu, je absurdní pitomost, zvláště, když pojem češi se objeví o mnoho staletí později, zcela nepochopeno autorem, Anderlem, středověké pojetí vládnuti řekněme ve střední evropě, jsem přesvědčen , že i nadcházející chalifát bude mít název Český chalifát.

P. Sulc 1.10.2015 3:16

A co vlastne o Vaclavovy doopravdy vime?

Vdyd to jsou z 99% legendy, vznikle a sirene cirkvi davno po jeho smrti, stejne jako lzi o jazyku Jana z Pomuka. A psanych zprav , ty temer neexistuji, primitivni Slovane ve stredu Bohemie zase tak moc nikoho nezajimali, aby se staral o to, co se tam deje a kdo a jak tam vladne. I ta vrazda je dosti sporna, 929, 935 nebo jeste jinak. A je i theorie, ze Vaclcava zabila Boleslavova ochranka, kdyz jej prudas Vaclav napadl. Zrejme se mel mene modlit a vice cvicit zachazeni s mecem. Jenze to by pak nevztoupil do legend a nebyl by svaty. Je ovsem absurdni, ze v dnesni moderni dobe se narod tvari, ze ty legendy, cirkevni vymyslenosti bere vazne jako neotresitelna historicka fakta. Jediny positivni vysledek Vaclava je ta svatovaclavska husa a jak jinak, i to pivo.

V. Vlk 1.10.2015 0:33

Tak to mně je líto,

že montujete dohromady rok 2000 a dnešek. Sv. Václav byl hrubě zneužit nacisty a byl využíván i po roce 1989 sudeťáky vůči české samostatnosti. Za to sice sv.Václav nemůže,ale je to tak. Ostatně, Václav byl na jedné straně-Saské , Bedřich na straně Bavorů a šlo nejen o křesťanství ale hlavně o obchod. Mimochodem s otroky. To byl náš byznys a prodávali jsme je až na Pyreneje Maurům. Václav se "dohodl" se Sasy,když Jindřich Ptáčník oblehl s vojskem Prahu. Takže , ono je to složitější a ty "moudré" řečičky, jak jsme dneska u nás blbí, jsou spíše ukázkou vaší osobní nabubřelosti.

R. Szewczyk 1.10.2015 6:59

Re: Tak to mně je líto,

To byl náš byznys a prodávali jsme je až na Pyreneje Maurům.,,,,,,,ne , nebyl to náš byznys , ale byznys bandy budižničemů a lupičů, Venca, jako šef sice nechtěl zpočátku obchodovat s otroky křesťany ale jen s otroky pohany, později ale změnil názor , a ejhle, aby zdůvodnil ten obrat v hamižníka , si vymyslel tu bratrovraždu, prodal pak i svých pár otroků, to jest jako občanů svého knížectví,podle Vlka, ve skutečnosti všici byli otroky, aby zaplatil Varjagům za jejich služby při chytání nových otroků, Varjagové , moderně řečeno Rusáci, pomohli Vencovi i při ovládnutí do té doby mocnějších okolních a taky křesťanských knížectví, sice stejných lapků jako přemyslovci, ale nuž což, ve zvaní mají mocní tisiciletou zkušenost, zbohatnutí z obchodu s otroky podřadného lapky  Vency bylo tak neuvěřitelné, že jeho původní družina čítajíc do optimistických 20 jízdních se rozvinula za jeho života na několik stovek, to je něco jako kdyby somálci nakoupili 1000ks tanků armata včetně jejich obsluhy a zázemí, srovnání s 1,5 funkčního gripenu, což zrujnovalo rozpočet,je unfér, proto ho nepoužijte.