24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

ROZHOVOR: S Ladislavem Jaklem o světě

Zrovna dnes jsem četl výzvu jedné velké skupiny amerických levicových ekonomů na toto téma. A musím říci, že dělají stejnou chybu jako mnozí marxismem zasažení sociologové a aktivisté u nás.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vaclavik 29.7.2015 13:43

Vzacne dobry nahled na kapitalismus

Ohledne kapitalismu musim s panem Jaklem plne souhlasit. Jinak ma sice nejake pochybne nazory ohledne te Ukrajiny a Ruska, ale jinak se nim muzu jen souhlasit.

Z. Baldova 29.7.2015 4:32

Ze vubec nekdo

dela rozhovor   s vyzirkou a kolaborantem a Klausovim pucflekem Jaklem

Z. Baldova 29.7.2015 4:31

Re: Jediná správná věta je ta poslední.

Trubicka Svobodny se ozval  Poskok Vaseho razu se uz znaji Podporovat kolaboranty to je na Vas jak usite

J. Kuka 27.7.2015 22:00

Re: Zdá se mi,

jakou maji cenu ? mozna propagandistickou , ekonimickou , strategickou a vojenskou zapornou ... tecka

P. Manda 27.7.2015 19:54

Re: Jediná správná věta je ta poslední.

je to nejhorší smrt, vyděšení. vy se jím nikdy nestanete.

P. Manda 27.7.2015 19:52

kde je ?

BB ?

J. Kanioková 27.7.2015 16:20

Eurohujerský socík je nesmrtelný..

Varoufakis plánuje vytvoření Evropské aliance. Věří, že kontinent by mohl padnout do rukou anti-Evropanů. To by neměla být strana, ale tavící kotlík pro všechny ty, kteří opravdu myslí evropsky a chtějí "oživit" demokracii v Evropě. Dokonce i konzervativní politici by se měli připojit. - http://jdem.cz/bsvgx5 ... uff..

Citát z diskuze k článku - "EU nemůže být reformovaná, je hluboce anti-demokratická, to musí být zničeno. Je to jako dům na písku postavený na falešných základech. Takový dům musí být úplně stržen. Teprve dlouho poté si můžete vybudovat nový a lepší domov."

Řecko potřebuje novou půjčku na zaplacení ECB a MMF - http://jdem.cz/bsvgz9

15) Filozofie je selský rozum s velkými slovy. (z článku)- James Madison: Citáty prezidenta USA o svobodě a vládě - http://jdem.cz/bsvg37

P. Urban 27.7.2015 16:00

Re: Zdá se mi,

Neřekl bych, že Estonsko a Lotyšsko jsou chudé a neproduktivní státy. A jejich strategická cena v případném konfliktu mezi Západem a Ruskem není zas tak zanedbatelná.

J. Kanioková 27.7.2015 15:28

Souhlas s autorem, nemyslí si to jen on..

S. Donát 27.7.2015 15:03

Re: Velmi dobré.

:)

K. Frauknecht 27.7.2015 14:41

Re: Zdá se mi,

že nečtete Huntigtona pozorně, podobně jako Jakla :-).

Doba se mění. Vojenské ovládnutí chudého a neproduktivního státu je naprostá zhovadilost (a jsem si jist, že to ví i ten Arcilotr Putin :-)). Žádný přínos, ani politický, ani strategický... prostě nic. Jen propaganda a navíc hloupá.

O. Uživatel 27.7.2015 14:38

Uživatel požádal o vymazání
P. Vaňura 27.7.2015 13:48

Za třicet let, co jsem politickým

komentátorem, jsem zjistil několik věcí.

1) Existují zlí lidé.

2) Zlí lidé se někdy zmocní celých národů, a udělají z nich zlé národy.

3) Proti zlým národům se mohou ostatní bránit jen tak, že získají větší vojenskou sílu, než mají zlé národy.

Toto by nebylo vůbec nic nového, na tomto textu je zajímavé jen to, že pochází z roku cca 1937!

P. Urban 27.7.2015 13:37

To je pravda

Komunismus v Československu přežil čtyřicet let degenerace mimo jiné díky marxismu-leninismu. A institucím, které tuto nauku rozvíjely. V těchto institucích mohli milovníci rovnic o jedné neznámé bádat, publikovat, přednášet atd., takže neměli čas kecat do práce těm, kteří ten stát skutečně řídili. Dá Bůh, že tomu tak bude i nadále.

P. Urban 27.7.2015 13:30

Neberte sdělení LJ tak samozřejmě 2!

Pokud budeme VŠICHNI považovat válku za nepřijatelnou, žádnou nikdo nerozpoutá. Pokud devadesát devět procent lidí považuje válku za nepřijatelnou a jedno procento bude ochotno do války ve jménu ideálů, které sdílí významná část těch ostatních, pak společnost směřuje k válce. Zabránit ji znamená chtít mír v nějaké konkrétní podobě (například ten komunistický by asi LJ nevyhovoval) a ten mír pak bránit, v jistých situacích i za cenu války. To je ovšem trochu jiná věc, než jen považovat něco za "nepřijatelné".

Co se týče zabezpečení na stáří, stále platí teorie "tří grošů". Momentálně produktivní generace živí momentálně neproduktivní. Podíváme-li se na věc optikou toho řeznictví, jaký je rozdíl mezi penězi vyplacenými někdejšímu investorovi a daněmi? To je samozřejmě velmi zjednodušené, ale pokud hovoříme o zajištění na stáří potenciálně pro všechny, pak to smysl má.

A tak dále. Souhlasím, že věci bychom neměli brát jako samozřejmé. Měli bychom pochybovat. Ale svět LJ moc pochybností nepřipouští. Kromě případů, kdy někdo něco říká z nějakých důvodů. To je trochu málo.

P. Urban 27.7.2015 13:29

Neberte sdělení LJ tak samozřejmě!

Momentálně čtu knihu Samuela Huntigtona "Kam kráčíš, Ameriko". Její autor kritizuje některé trendy v současných USA z konzervativních pozic. Většinou ale přiznává svým oponentům, že jejich argumenty mají částečnou platnost. S dodatkem, že částečné pravdy povýšené na pravdy úplné jsou

zdrojem nejhorších chyb.

Přesně tohle ovšem platí o myšlení Ladislava Jakla. Jeho schopnost popsat společenské problémy jako rovnici o jedné neznámé je srovnatelný se stalinskými politruky.

Proč a jak by Rusko chtělo někoho napadat? "Jak" je otázka pro vojenské odborníky; moc práce s ní mít nebudou. A proč? Třeba proto, že obsazení Pobaltí či velmocenská kontrola co největší částí světa odpovídá ruské definici národní velikosti. A, jak je vidět, průměrný Rus má k této hodnotě trochu jiný vztah, než průměrný Čech. Ladislav Jakl píše o "odlišnostech", nad jejich konkrétní podobou ale asi moc nepřemýšlí.

Že západní politika přispěla ke vzniku IS je mimo diskusi. Konzervativec by měl ale a priori předpokládat, že klíčem je místní situace a cizí vlivy vývoj maximálně urychlily. To nemusí být vždy pravda. Ale pokud LJ tvrdí, že IS je PLODEM západní politiky, pak musí dokázat, byť jen v rámci spekulací, že bez této politiky by se Blízký východ vyvíjel jiným směrem. A tento směr (či směry) konkrétně popsat.

P. Urban 27.7.2015 12:47

Re: Kapitalismus je jediným možným obsahem lidských myslí,

Takže sovětsko-čínská miniválka o ostrovy na Ussuri byla produktem kapitalismu.

Nu,  i tak se to dá chápat. Osobně mi ale připadá smysluplnější zůstat u tradičních definic, podle kterých je kapitalismus kombinací plně tržního hospodářství s politickou svobodou. Že takový kapitalismus v "čisté" podobě patrně nikdy neexistoval, je pravda. Ale jako referenční vzorec může být takovýto ideál užitečný. Definice dle pana Janyšky spíš mate.

J. Kuka 27.7.2015 12:10

Hodne...

Hodne lidi , nema jakla rado , protoze u amnestie delal dablova advokata svemu zamestnavateli . Ale kdyz jsem shledl jeho "prezidentske predstaveni" , tak s nim proste musim v 98% veci souhlasit . Ten clovek ma velmi zdrave nazory .

https://www.youtube.com/watch?v=1qZo3krth7M

Y. Volny 27.7.2015 11:31

Re: Naprostá iluze.

Proč by se od od dojného státu odtrhli cikáni?Kolik jiných dojí víc?/Možná ještě státní zástupci a zastupitelé,poslanci,Jaklové

J. Schwarz 27.7.2015 11:11

Re: Naprostá iluze.

Ale může - co si mohou "občané" slibovat třeba od dnešního státu řeckého? On jednou stát přestane mít pro všechny ty parazity prachy.

Z. Švrček 27.7.2015 10:04

Re: Velmi dobré.

Musela na pastvu. Boo.

S. Donát 27.7.2015 9:52

Re: Naprostá iluze.

Stát by se to mohlo, ale to by politici museli přestat se snahami regulovat každý prd. Když je na každou kravinu zákon, nebo vyhláška, lidi jaksi ztrácí potřebu používat vlastní rozum :-(.

K. Janyška 27.7.2015 9:30

Kapitalismus je jediným možným obsahem lidských myslí,

lidských životů i lidského světa. Je to jen jiný název pro konkurenci čehokoliv... Dzp.

K. Frauknecht 27.7.2015 9:28

Pěkný!

Moudrý pán.

J. Plzák 27.7.2015 9:25

Naprostá iluze.

"Zlepšení přijde teprve tehdy, až lidé přestanou čekat od státu, že bude jejich chůvou".

To se totiž nemůže nikdy stát.

Proč by se lidé, za státu žijící, měli od nšj odtrhovat? Byli by blázni.

J. Dvořák 27.7.2015 9:13

Dobré zdá se,že?

Jen ti tzv.papalaše je třeba vyměnit za něco užitečného!

M. Pivoda 27.7.2015 7:07

Rozhovor s Bohem, který rozumí všemu, ale nemá zodpovědnost

Tak to působí na mne.

J. Mrázek 27.7.2015 6:59

Velmi dobré.

Jak to, že tu ještě neblábolí Soho-Bald ?

I. Teren 27.7.2015 4:36

Dobry rozhovor

Sice ten posledny odstavec nie je velmi optimisticky. Well, nasa civilizacia zacina znova blbnut. Asi sme sa mali dobre asi prilis dlho a bol na par desatroci relativny pokoj.