26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Je dotování živé kultury automatickým dobrem?

Bojovníci za stamilionové dotace do kultury by zjevně chtěli žít ve světě, kde stát nečeká, až si jeho obyvatelé vyberou hodnoty (i kulturní, i umělecké) podle své volby a dobrovolně za ně zaplatí, ale kde vezme lidem násilně jejich peníze a těmi určité hodnoty zaplatí sám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Lyčka 28.7.2015 20:48

Líbí se mi, jak se tady všichni navážejí do kultury,

ale nikdo nezmíní ty stovky miliónů, které jdou do sportu. Tím nemyslím dotace, ale peníze za reklamu, které platíme všichni v ceně výrobků a služeb. Nebo si myslíte, že ty milióny pro brankáře, hokejisty a další sportovce padají z nebe?

S. Donát 28.7.2015 20:59

Re: Líbí se mi, jak se tady všichni navážejí do kultury,

A copak byste s tím chtěl dělat? Pěkně po bolševicku reklamy zakázat a sportovcům dát 20 hrubého?

I. Lyčka 29.7.2015 12:04

Re: Líbí se mi, jak se tady všichni navážejí do kultury,

Tak nedržkovat vůči dotacím do kultury, které jsou nepatrné proti tomu, co platíme za vrcholový sport.

V. Novák 28.7.2015 17:38

Umělci se rozhořčují nad tím, že by měli

dělat "komerci"...

Wiliam Shakespaere psal výhradně komerci, protože jako spolumajitel podniku zvaného "Divadlo Svět" byl zainteresován na zisku ze vstupného. Jeho hry musely být natolik komerční, že přilákaly jednopencové publikum - které jinak mohlo tu penci utratit třeba při štvanicích psů na medvěda, a to hned vedle.

Kromě toho psal také na objednávku mocných politické agitky - třeba Richarda III., což je agitka jak Tudorovci oprávněně ke koruně přišli, nebo Macbetha, což je totéž psané pro Stuartovce Jakuba I. A hry určené ke svatební zábavě - Sen noci svatojánské.

Samá komerce - a ve své době velmi úspěšná, neb na ní Wiliam zbohatl.

Který z dotovaných umělců zvládne něco, co přežije 400 let? Nanejvýš dokážou Shakespearovu komerční hru "intelektuálně" zmršit...

P. Vaňura 28.7.2015 15:27

Natáčení "intelektuálních" filmů je

asociální (c) K. M. Bradauer

Film musí být "multivrstvový," což ve svých groteskách nejlépe uměl Charles Chaplin. Pro někoho to jsou jen různě seřazené gagy, ale kdo chce, nalezne tam značný filosofický podtext. To ale většina průměrných filmařů neumí.

L. David 28.7.2015 15:08

V celé historii lidstva, až donedávna,

museli být umělci skutečně tak dobří, že je byli ochotni na svých dvorech živit králové a šlechtici.

A potulní komedianti museli být tak dobří, že je za pořádaná představení byli ochotni lidé odměňovta penězi i naturáliemi.

Jinak řečeno - diletanti se neuchytili.

Dnes jsme však pokrokovější !! Kdo má v piheli díru, může být ve veleslavné České televizi tupě se podbízejícím "umělcem", nebo "reportérem" či "komentátorem", který sežral všechnu moudrost světa (jako třebas nějaký Moravec a spol.).

Kéž by přišel den, kdy budou všechny pobídky zrušeny, prosadí se jen ti opravdu nejlepší. A  zbývající pakáž může jít pást krávy.

R. Brzák 28.7.2015 15:13

Re: V celé historii lidstva, až donedávna,

Jakápak pakáž - prostě to budou zase jen normální lidé na trhu, kteří se budou muset otáčet...jinak samozřejmě s Vaším příspěvkem souhlas.

J. Šimek 28.7.2015 15:17

Re: V celé historii lidstva, až donedávna,

Moravec je umělec? Ne, to jen vy máte v makovici vyváto...

R. Brzák 28.7.2015 15:32

Re: V celé historii lidstva, až donedávna,

Doufám, že Vám pan David neodpoví tak , jak si o to říkáte. Vy si znovu pročtěte dotyčnou větu, aby jste nebyl za "vyvátého" sám...

S. Donát 28.7.2015 15:36

Re: V celé historii lidstva, až donedávna,

Se čtením asi problém nemá, s chápáním je to horší.

Z. Baldova 28.7.2015 17:12

Re: V celé historii lidstva, až donedávna,

Donate ty tomu akorat rozumis ty verejna trubko

P. Vaňura 28.7.2015 15:37

Nezapomeňte, že Gaius Cilnius Maecenas

(odtud "mecenáš") ve skutečnosti prováděl kulturní politiku císaře Augusta, který byl natolik chytrý, že žádoucí umělecké směry nepodporoval přímo.

A Maecenas byl natolik schopný, že poznal kvalitu, takže státní ideologii nepropagovali žabaři.

R. Brzák 28.7.2015 14:32

ad pan Šimek 066 - "V kultuře prý platí...

... že konkurence zvyšuje kvalitu. Tak to mě rozesmálo, například u top kvality telenovel ... a že jich jsou hromady :o)"

Víte, jak funguje konkurence? Co si najde místo na trhu a přežije to, prokazuje svou kvalitu. Pokud něco jako kvalitu uvažuje jedno promile populace, které nechce za tuto "kvalitu" samo zaplatit z vlastní kapsy, aby se tvůrce onoho veledíla měl čím živit...

Telenovela nemá aspiraci býti kulturou - nýbrž oddechovým škvárem. Kdo chce dělat kulturu a zaujmout širokou skupinu uživatelů, v konkurenci s telenovelou je vystaven mimořádnému tlaku, který zvyšuje jeho kvalitu - jinak neuspěje...

J. Šimek 28.7.2015 14:55

Re: ad pan Šimek 066 - "V kultuře prý platí...

Oddechovým škvárem - super, na ničem jiném komerční TV nestojí, ale všichni jsou chytráci na ČTV, jak to tam dělají blbě :o)

R. Brzák 28.7.2015 15:08

Re: ad pan Šimek 066 - "V kultuře prý platí...

V pořádku - komerční televize má majitele, který chce vydělat - a tak zvolí takovou strukturu pořadů, kterou zrovna zaujme své uživatelstvo. Proto není třeba se pohoršovat nad kvalitou komerčních televizí - vypovídá o nás, kteří je sledujeme. V České televizy nejprve vyinkasují zisk a pak na jeho základě vytváří produkt. Už to samo o sobě je na hlavu postavené - ale budiž, chceme mít alternativu ke komerci, tak nějaké prachy dáme. A co dostáváme - komerci v hávu ČT...

To je podstata kritiky, kterou zmiňujete. Logiku takového snad uznáte?

J. Šimek 28.7.2015 15:23

Re: ad pan Šimek 066 - "V kultuře prý platí...

Tak já nejsem expert na koncesionářské poplatky, ale v GB to funguje desítky let, takže úplně mimo mísu ten model nebude.

Příklad - komerční TV nikdo nedonutí např. k zpravodajství ve znakové řeči. Tratit na pár chudácích přece nebudou. V tom je ten zásadní rozdíl mezi médiem veřejné služby a komercí. Pokud necítíte oprávněnost koncesionářských poplatků třeba za toto, nemáme se dál o čem bavit.

P. Vaňura 28.7.2015 15:30

A pro to zpravodajství ve znakové

řeči potřebuje ČTV několik miliard ročně ????

J. Šimek 28.7.2015 15:35

Re: A pro to zpravodajství ve znakové

to někde tvrdím ?

P. Vaňura 28.7.2015 15:42

Uvedl jste to jako příklad a jí zase

chci po Vás příklad, na co žádoucího, ale komerčně neuplatnitelného, je třeba dávat ČTV 7 miliard ročně? Docela určitě to nejsou pořady, které sleduji, kde třeba 5 diskutujících probírá známá fakta o vyvraždění Slavníkovců...

S. Donát 28.7.2015 20:44

Re: Uvedl jste to jako příklad a jí zase

Ano, historie.cs je jeden z pořadů, které také rád sleduji. To je směr, který ČT sluší.

R. Brzák 28.7.2015 15:42

Re: ad pan Šimek 066 - "V kultuře prý platí...

Hovoříme o kritice, které je - dle mého názoru oprávněně - vystavena ČT. Jestliže tato dělá komerci - a přitom je placena koncesionářem - pak je ten rozpor hned v základu. Na druhou stranu, při hodnocení toho, co je a co není komerce, či umění, se dostáváme na nejistou hranici. Platíme si za ČT pohybující se po této nejisté hranici několik miliard ročně - s čímž nesouhlasím. Veřejnou službu spatřuji například v ČT 24 - ale na tu by mohlo stačit řádově méně včetně zpravodajství ve znakové řeči...

R. Brzák 28.7.2015 15:34

Re: ad pan Šimek 066 - "V kultuře prý platí...

šmarjápano - televizi...

M. Prokop 28.7.2015 14:29

Jo, to je přesný.

Lidi by určitě utráceli peníze za nějakou pakulturu nebo vůbec neutráceli, kdyby jim moudrý úředník ty peníze nesebral a po odečtení peněz na svůj provoz neposlal zbytek na tu kulturu, která se líbí jemu.

J. Šimek 28.7.2015 12:52

100% výstupů IVK je: všichni ostatní to dělají blbě...

Z. Baldova 28.7.2015 13:00

Re: 100% výstupů IVK je: všichni ostatní to dělají blbě...

Jasne ze vsichni to delaji blbe rika mudrc Klaus a on za 10 let vladnuti nechal celou CR rozkrast a sam se napakoval a nakonec vsem nejvetsim zlodejum a podvodnikum dal zlocineckou amnestii... Klaus kolaborant s Ruskem  a takovemu cloveku zde delaji hlupaci  fanfary  Jeste ze jich je jenom hrstka a hlavne ze to jsou sami prorusti kolaboranti a trubicky

M. Prokop 28.7.2015 14:31

Re: 100% výstupů IVK je: všichni ostatní to dělají blbě...

Nebo vy to tak jen (ne)chápete. (O Baldové hanba mluvit, to je nechápavost sama a blbne jako vy)

J. Šimek 28.7.2015 14:52

Re: 100% výstupů IVK je: všichni ostatní to dělají blbě...

Tak já nehltám celý IVK, ale tady na Psu ne to pravidlo, není na tom co nechápat.

R. Szewczyk 28.7.2015 11:28

hm

ne

Z. Baldova 28.7.2015 11:05

Jakl pucflek Klause

Ve svete se deji ruzne dulezite veci a petrolin Jakl zacne psat o kulture  Rikam to porad celej ten nefachcenko ancabl IVK by mel byt zrusen je na dve veci na to hnede a na nic

K. Janyška 28.7.2015 11:46

Re: Jakl pucflek Klause

A vy jste pucflek Husáka, viďte ? Dzp.