24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

ÚVAHA: Kdybych šel mýt kravám zadky

„Když se nebudeš učit, budeš mejt kravám zadky“ – tohle temné proroctví účinně zahánělo dětské sklony k prokrastinaci jak u mě, tak i u nejednoho mého spolužáka na základní škole.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 21.2.2015 17:32

Re: Chemii jsem opravdu neměla ráda,

Jen bych se zeptal - konkrétně kvantitativně jaký Ahnung o chemii, ani meteorologii či fyzice je třeba mít, abych si mohl dovolit vyslovit svůj názor na změnu klimatu?

A smím si dát štamprli a zhodnotit kvalitu slivovice, aniž bych znal strukturní vzorec etanolu?

J. Jurax 21.2.2015 17:26

Re: Chemii jsem opravdu neměla ráda,

Vám toho bude muset připadat na světě širém hodně zvláštního - a mimochodem budete-li diskutovat třeba o petflaškách - zda ano či ne etc. - musíte k tomu bezpodmínečně znát vzorec polyethylentereftalátu?

A frťana se nemůžete dát, pokud si nepřipomenete vzorec etanolu, jakož i prostorový model jeho molekuly - viz http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Mol_geom_ethanol.PNG

Tedy Vy to jistě znáte zpaměti o půlnoci náhle probuzený ... třeba jste chemik :-)

M. Kodeš 20.2.2015 19:10

Re: Chemii jsem opravdu neměla ráda,

Doporučuji : Otto Wichterle Vzpomínky (2007). Tu pasáž, kdy chtěl aby, jak bylo dosud zvykem,  od studentů STUDIUM  a jak dopad když protekční soudruzi nezvládali. Nějak se to vrací.

V. Vaclavik 20.2.2015 17:55

Odpovedi a priciny hledejte

v povinnem statnim skolstvi, ktere coby socialisticke 'nic' nestoji a co nic nestoji, to zpravidla nestoji za moc a nikdo si toho nevazi a nejmene ti mladsi, kteri ke vsemu prisli, rodice jim vse dali, nejlepe znackove, nikdy nic nemuseli. Na deti utoci pomylena domaci vychova a zvenku rodiny na ne utoci pomyleny socialismus.

I. Babková 20.2.2015 16:14

Doporučuji k přečtení

článek "The Perfect Education System for an Affluent Society"(Andy Liu), který najdete na:

http://media.pims.math.ca/pi_in_sky/pi1.pdf

Autor se tam zamýšlí nad nízkou úrovní škol v USA v duchu, když stát není schopen nabídnout dostatek pracovních příležitostí pro vysoce kvalifikované, nač trápit budoucí prodavače hamburgerů např. logaritmy?

J. Vintr 20.2.2015 15:54

Stručně se to dá shrnout tak

že dnes mladý člověk není ničím nucen si sám obstarávat obživu, neb v málopočetných rodinách jsou rodiče schopni živit své potomky až do důchodu (svého). Z toho plyne lenost, která ale není nijak společensky odsuzována, ale naopak je všestranně omlouvána. Kam to povede, lze si celkem snadno představit ...

A. Hrbek 20.2.2015 14:56

Pane Pouzare,

zadarmo Vám poradím "jak dál".

Odejděte ze školství a zkuste se živit poctivě!

P. Kersch 20.2.2015 14:30

ještě jednou

Odpověď pana Lence, kterou mi adresuje, je typická pro zdejší poměry - kdyby nebyla, neodpovídal bych na ni. Pana Lence nezajímá, koho jsem doučoval matematiku, protože v mém předchozím diskusním příspěvku jsem to použil jako hlavní argument. Nezajímat se o argumenty - to je to, oč tady v těch diskusích kráčí. To je asi taková úroveň, jako kdybych napsal panu Lencovi, že mně zase nezajímá, co nezajímá jej.

Trvám na tom, že pedagogická veřejnost, to jest učitelky, učitelé, ředitelé, ředitelky a všechen pomocný personál na českých školách pracují kvalitně a s cílevědomou snahou školákům i studentům pomáhat s jejich vzděláváním. Komu se tato formulace nelíbí..... , tak připomínám mantru, kterou čítáme a slýcháme: vzdělání mládeže NENÍ jen věcí učitelstva. Podle mého názoru je to taky ( a především) věcí mládeže samotné. V parafrázi na známé pořekadlo chci napsat: Každý je svého vzdělání strůjcem.

F. Žůrek 20.2.2015 13:58

Dnes studuje dosti žáků, které to ani nezajímá

V dřívější době, řekněme tak před rokem 1940, šli studovat takoví, které studium skutečně zajímalo, něco jako na způsob, že je bavilo ležet v knížkách a pod. Dobře studovat podle mne není nic jiného než dobře pracovat.

Ovšem v životě je daleko důležitější - než být vystudovaný či mít nějaké ty tituly - mít především postavení (být u nějakého korýtka).

A jsme u problému: zde rozhoduje ŠIKOVNOST, jako je různá politika, známosti a pod. A taková motivace často bývá silnější než to první, o kterém mluvím. V životě práce bývá až to poslední!

PS: jsem "promovaný matematik" (bez titulu). Když jsem si chtěl udělat aspiranturu, tak se mně u nás soudruzi vysmáli - doslova. Mám za sebou mnoho dobře vykonané práce, ale je mně to na prd. Lépe je vidět práce nějakého zedníka.

Tož tak nějak je tomu v životě. Dříve i dnes. Společnost se mnoho nezměnila.

P. Lenc 20.2.2015 13:47

Re: Článek

Pro pana Kersche.Mně vůbec nezajímá koho jste doučoval, mne zajímá maturant o kterém píši a nebyl jediný.O katastrofálních znalostech děcek, které vychází se základek se ví všeobecně a vy můžete klidně doučovat dál, budete mít aspoň práci.Prostě, všichni co píší negativně o dnešním školství jsou grafomani a blbci, zatím co vy, který jste doučoval to ví lépe.

Z. Lapil 20.2.2015 13:36

S tím mytím zadků kravám opatrně

Přečte si to některá z Vašich studentek, pochopí to jako osobní nabídku, a máte na krku sexuální obtěžování.

Z. Lapil 20.2.2015 13:33

Re: Kořeny jsou hlubší.

Příčiny si dovolím významně doplnit.

A/ Humanitní obory byly za bolševika přinejmenším nepodporované, spíš těžce zkreslené. Koho obor zajímal, dostal ze dne na den příležitost. A věřím, že se našlo i dost nových zájemců, studentských i amatérských.

B/ Technik jsem i já. Zhruba během 90. let jsme dostali k dispozici takových pomůcek (fax! najednou jsem měl podklady během pár minut po telefonátu, a nemusel jsem čekat  den dva tři na poštu), že - mám-li odhadovat podle sebe coby průměrného projektanta - vydám za dva až tři sebe zpřed dvaceti let, pracuji při stejném nasazení kvalitněji a ještě ušetřím nějaké kresliče, o kopírovačích a pošťácích nemluvě.

C/ Máte i dost pravdy, hodně inženýrské práce prostě zmizelo buď úplně nebo za hranice, a šikovného řemeslníka žádný počítač nenahradí. A samozřejmě - blbému inženýrovi nepomůže. Respektive - a to je daleko horší - pomůže mu přesvědčit sám sebe, že není blbý inženýr, protože NĚJAKÉ výsledky dá vždycky.

J. Schwarz 20.2.2015 12:40

Re: Chemii jsem opravdu neměla ráda,

Viím, že o věci taky víte prd... Značka hradla nemá s jeho strukturou a fungováním nic společného, jde o konvenci, zatímco strukturní vzorec etanu o něm něco říká. A záleží na tom co máte na mysli tou diskusí o kvalitě počítače. Pokud myslíte technické řešení, pak ten, kdo chce o věci "diskutovat" by měl minimálně vědět z čeho se takový počítač skládá a jak funguje. Pokud myslíte diskusi o použití počítače třeba k výuce  jazyků, pak, pravda, jeden nemusí o technice vědět nic. Ale člověk, který chce diskutovat o "globální změně klimatu" a přitom nemá Ahnung ani o chemii, ani meteorologii či fyzice je pouhým pseudonáboženským tlachalem co nediskutuje, ale papouškuje články víry.

J. Schwarz 20.2.2015 12:24

Re: Kořeny jsou hlubší.

Zato vy tlacháte dostatečně kvalitně.

D. Polanský 20.2.2015 12:00

Kořeny jsou hlubší.

Po revoluci nastal obrovský zájem o humanitní obory, příčiny jsou jasné. Tisíce technických inženýrů byli najednou bez práce, průmyslová infrastruktura šla do kytek. Technické učňáky taky, pravičáci psali že je hravě nahradí absolventi středních škol. Dnes šikovný řemeslník si přijde na cca 40 000 Kč. Že by dnes uplatnění technických inženýrů bylo nějak extra veliké, o tom dost pochybuji. Další otázkou je dnešní kvalita výuky na technických školách a učňácích. Často učí lidé, kteří nemají o praxi páru. Nechme to na trh. Nezasahujme, neregulujme. Autor ať nemedituje, nemoralizuje, ale kvalitně učí, píše kvalitní učebnice.

B. Michal 20.2.2015 11:50

Re: Chemii jsem opravdu neměla ráda,

Hm, takže kdo nenakreslí schéma hradla NAND, nesmí diskutovat o kvalitě počítače?

K. Janyška 20.2.2015 11:10

Jsou chudáci blbou školou oblbováni a motivaci k učení

ztratí porovnáním toho, co vidí a toho, co je jim vtloukáno do hlav.  Samozřejmě nemluvím o technických oborech, ale tzv. společenskovědních.  Teorie spontánního řádu lidské interakce, tedy podstata všeho v lidském světě se nevyučuje, nebož hloupí učitelé ji také neznají... Dzp.

P. Kersch 20.2.2015 10:35

Článek

pro pana Lence a j.

V letech 1990 - 2011 jsem soukromě doučoval zdejší (Děčín, Ústí n.L., Benešov nad Pl.) středoškoláky matematiku, fyziku a chemii. Podle mých podrobných záznamů o průběhu doučování doučoval jsem  asi 250 studentů. Z toho malou násobilku zpaměti NEUMĚLI 2.

Řada článků, se kterými se setkávám na stránkách tisku - NP nevyjímaje - doslova špiní současné školství. Znám podrobněji situaci asi na 7 středních školách různého zaměření - na všech je dobrá úroveň jak pedagogů tak studentů. Pokud tam jsou problémy, řeší si je školy samy a docela dobře. Pochopitelně, že kdo tady chce, vždycky si najde nějaký "otřesný" protipříklad, což mezi statisíci studentů najít není tak těžké.

Popravdě řečeno - už mě pesimistické ladění takových "diskusí" připadá jako přehlídka exhibicionistických grafomanů.

J. Mrázek 20.2.2015 10:14

"Matematik" Karel?

Tam to chápu ...

J. Václavíková 20.2.2015 10:13

Re: Chemii jsem opravdu neměla ráda,

Přesné :-))))))))

Kdybyste viděl, co jsem tu už rádobyfyzikálních rozumů už zažila :-)

J. Mrázek 20.2.2015 10:12

Naprosto autora chápu.

Učil jsem 11 let na SŠ a přístup žáků se lišil hlavně podle movitosti a megamovitosti rodičů. Zachránil to humorem protkaný výklad s vysvětlivkami jak se s použitím elektrotechniky nezabít, či jak efektivně naopak zabít. Nakonec vnímali a odnesli si"obsah osnov a učebního plánu a potřebné kompetence" a kromě toho spoustu dalších informací a odkazů na internetové stránky s návody a informacemi jdoucími daleko jinam, což se jim (logicky kupodivu) velmi zamlouvalo. Suché učivo do krku leze špatně, okořeněné chutná o mnoho víc . Dnešní motivace jsou (zázemím a pohodlím) ochuzeny o ten správný záhlavec a vzhledem k nefatálním důsledkům lennosti se vlastně o žádnou motivaci nejedná, je to pouhé přežívání ... jak tyhle generace budou bránit svou kulturu a svobodu, to neví ani Bůh ....

P. Lenc 20.2.2015 9:57

Článek

smutný, výstižný a poslední odstavec navýsost pravdivý.Bohužel, ojedinělý hlas rozumu mezi stádem "pedagogických expertů", kteří dokázali experimentováním za posledních dvacet let rozvráti vzdělávací systém.Vůbec není úsměvné, je to spíš tragédie, když maturant neumí ani malou násobilku, protože by se ji musel učit nazpaměť, a to je přece "přetěžování".

Š. Hašek 20.2.2015 9:21

Šetřil bych "státní prostředky", spíše moje daně.

A mladým ženám a mužům, kterým je kolem 25 let, zatím vše zaplatili rodiče (mnohdy více vydělávající soused), mají spoustu plánů, zdravé ruce a nohy, hlavu nabušenou vědomostmi, titul o hodnotě dřívější průměrné maturity (jsem optimista/naiva), aby

aby se tedy konečně "něčeho chopili". Práce, té "hnusné a mnohdy ducha právě nepovznášející" rachoty, snění (a volno) nechali na dobu po práci, až budou mít na chleba.

Jestliže objektem "státní pomoci" jsou výše jmenovaní, potom já chci taky. Už mě to nebaví.

Sockomouši zase mají/chtějí nové voliče, že????????? A státní programy "rozvoje studentů" do pětatřiceti, že?

V. Kusý 20.2.2015 9:04

Re: Celou tuhle bandu vyházet

A hlavně se tím následně živit, ale mimo státní sektor !!!

V. Kusý 20.2.2015 9:03

Ono s tou motivací je to komplikovanější.

Já sám jsem ze střední školy odešel, když mi zarytý soudruh profesor, dnes majitel soukromého gymnasia, slíbil, že maturitu neudělám.Přesto jsem se snažil vzdělávat sám, alespoň v oborech, které mne nějakým způsobem zaujaly.Navíc jsem z generace, pro kterou byla hloupost poněkud diskvalifikující.Dnes naopak může pomoci v kariéře."Celebrity" všeho druhu, pro které je problém vyjádřit myšlenku (pokud nějakou mají) slovně, nejsou zrovna vzorem motivace ke vzdělávání se.Ostatně výskyt gramatických chyb i na stránkách LN dává slušný obrázek o úrovni moderních "vzdělanců".Elita národa, které uniká rozdíl mezi I a ypsilonem? Komenský se v hrobě obrací.

I. Lyčka 20.2.2015 8:33

Re: Chemii jsem opravdu neměla ráda,

Když vidím slova "mohu si to najít", tak si vždy připomenu knihu Tajuplný ostrov od Julese Verna. Jak by kolonisté dopadli, kdyby spoléhali na to, že když budou potřebovat něco znát, tak si to najdou? Tvrdím, že každý člověk by měl mít určitou sumu znalostí, kterou nabyde, bohužel, jen drilem. A ty znalosti pak tvoří základ, na kterém může dále stavět. Třeba i tím "mohu si to najít".

V. Vaclavik 20.2.2015 8:13

Motivace musi prijit

od samotneho zaka, ne z vnejsku, od ucitele, nebo rodicu, apod. Vy jako ucitel k tomu muzete prispet tim, ze budete ucit zajimave, tedy ne suchoparne, s diciplinou.To prvni muzu ilustrovat na prikladu ucitelky rustiny, ktera suplovala kvuli delsi nemoci nasi rustinarky. Ta namisto aby do nas hustila 'Puskin (nevim uz co to bylo za autora) se narodil a zemrel (datumy) a napsal ta a ta dila..." nam precetla uryvky z jeho knih a mysim ze i neco z jeho korespondence a tim nam ho priblizila jako cloveka a pak zasadila ty udaje do historickych souvislosti a tak nas neco doopravdy naucila. Hodne taky naucila prisna cestinarka, ktera znala vselijake figle jak si co pamatovat, byla ze 'stare skoly'.

Na vysoke skole, nutno podotknout v zahranici, jsem mel v prvnim rocniku na kalkulus profesora, ktery prinesl na prednasku nase oznamkovane prace, rozdelene na nekolik casti. Ta prvni cast byla nejhubenejsi, byly to prace s hodnocenim na devadesat a vyse procent (uz si presne napamatuji tu hranici). Tyto prace osobne dosel predat dotycnym, jednotlive, primo tam, kde sedeli. Pak byla druha, beckova vlna, to vyvolaval jmena a dotycni si sve prace sesli vyzvednout dolu k nemu. Kdyz s nimi skoncil, prsknul opovrzlive zbytek praci na katedru s tim, ze si to mame po prednasce rozebrat. S jeho metodami jsem se u zadnych jinych profesoru nesetkal, byl take ze stare skoly, pred duchodem. Byl to metr, ale spravedlivy, ja osobne jsem v tom plaval, byval jsem do vanoc v te hromade, co jsme si rozebirali sami, ale na konci roku jsem koncil mezi nejlepsimi a osobni kongratulaci od neho (asi jako kdyz si Buh cenil vice napravenych ovecek nez tech, kteri vzdy byli dobri). To byl ucitel, ktery umel motivovat jako malokdo. Samozrejme to funguje jen na ty, kteri maji nejakou tu hrdost v tele a potupa je mrzi.

J. Skála 20.2.2015 6:44

Re: Chemii jsem opravdu neměla ráda,

Mně připadá zvláštní, jak mnozí lidé s nesnesitelnou lehkostí napíší "ten etan bych nedal" a pak diskutují o klimaatologii (metan), o energetice (butan) a o motorismu (oktan). A netuší ...

T. Czernin 20.2.2015 3:27

Celou tuhle bandu vyházet

bez milosti a poslat studovat politologii nebo sociologii. Tam budou svým přístupem ke studiu na správném místě a mohou se věnovat bohulibému žvanění...

J. Polák 20.2.2015 2:50

Re: Chemii jsem opravdu neměla ráda,

Nejhnusněji nás kdysi zkoušel přednášející na matematickou statistiku. Zadal písemku tak, že jsme mohli použít skripta, poznámky z přednášek a jakýkoliv tahák, v r 1978 inet ještě nebyl ani ve velmi rozvinutých zemích, počítač zabíral celé patro a stál 40 mega. Ale příklady byly konstruovány tak, že ten, kdo tomu nerozuměl to stejně i s tahákem nedal. Dohledat si přesné vzorce šlo totiž jen tehdy, když člověk věděl, co má hledat.