19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

ROZHLEDNÍK: Bramborový škrob

To jsem se zase jednou rozhodla udělat k večeři bramboráky...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Tosca 23.1.2015 12:45

Re: :)))

Nejčastěji do pudinku, kterým "nastavuji" krém, do některého pečiva, kde částečně nahrazuje mouku a pak do různých masových šťáv a "čínských" směsí (zelenina na nudličky, maso na nudličky, jako příloha rýže). Zahuštění škrobem (často jen částečně) vytvoří jinou konzistenci šťávy, než zahuštění pouze moukou. A třeba u "číny" mi zahuštění škrobem sedí víc, než zahuštění moukou.

M. Sedláková 23.1.2015 8:11

Re: Bramboráky.

Ano ano jsou to voušouchy.

Dí Míša z Plzně

Z. Lika 22.1.2015 23:51

Re: Pamatuju si, jak škrob při žehlení voněl

Tekutý dusík? :-))) To může být dobré proti molům!

A. Lex 22.1.2015 22:33

YGO,

koukla jsem na ten obsah. Tedy to je fakt věda, naškrobit, naleštit, vyžehlit,  třeba rukávy s taclemi. Uff. Tak to není nic pro mne.

Z. Vave 22.1.2015 22:30

Re: Dobré ráno

To je bezva tip. Dee. Děkuju a vyzkouším.

M. Crossette 22.1.2015 21:24

Re: Pamatuju si, jak škrob při žehlení voněl

Díky JJ. Ty slupky se musely použít ještě začerstva. A proto, že jak se "převalovaly" po podlaze, nabalil se na ně prach, takže se při zametání nevýřil a lépe se to pak celé nametlo na lopatku.

Z. Vave 22.1.2015 21:20

Re: Milá Maričko,

Ono se dřív prádlo namáčelo, Maričko. Myslím si, že se právě odmočil i ten škrob. Do vyvářky šlo prádlo už bez škrobu a do pračky taky.

Z. Týna 22.1.2015 21:11

Re: Bramboráky.

K názvosloví bych měla toto: jedna teta říká placek, babička (kósek od Bučovic) a teta (Brno) klasicky bramborák, další teta sejkory, a u nás doma podle bábinky-barkus (příp. barkes - podle toho, jestli se přidává slanina).

Z. Jjana 22.1.2015 20:02

Re: Pamatuju si, jak škrob při žehlení voněl

Slupky? Neznám. Kolegové zametají tekutým dusíkem :-D .

Ale klobouk dolů, Maričko, máš dobrou vědeckou metodiku.

Z. Yga 22.1.2015 19:57

Re: Milá Maričko,

Ale kroje se škrobí pšeničným škrobem. Hele, co jsem našla - tedy pokud se vám to bude chtít číst. Ale je to zajímavé (hanácký kroj z Němčiček je velmi podobný hanáckému kroji v Vrbice - tudíž i škrobení jest stejné).

http://1url.cz/Of1g

Z. Yga 22.1.2015 19:48

Re: Milá Maričko,

Ano, a napínat záclony musely aspoň dvě křehké děvy. A to neštěstí, když se ten rám postavil šikmo, pak i záclona byla ve výsledku do kosočtverce (:o)).

O. Joklová 22.1.2015 19:40

Re: Milá Maričko,

taky jsem se chtěla hned ozvat, že krepové se právě přece nežehlí!!! tak jak se škrobením??????

M. Crossette 22.1.2015 19:18

Re: Bramboráky.

než jsem dopsala poslední komentář, je tu "cmunda", také jsme tomu tak říkali i když moravské kořeny nemáme. Ale nejvíce se v rodině stejně používal prskanec :)

Z. Vave 22.1.2015 19:17

Re: Bramboráky.

Babička mé sestřenice, která bydlela v Podkrkonoší, dělala sejkory. Těsto je skoro jako bramborákové, bez česneku a mouky, ale s kmínem. A s ejkory se dělají nasucho na plotně nebo na silné pánvi, ta se jen potře špekem. Páááni, jak já bych si ty křupavé babiččiny sejkory dala!

M. Crossette 22.1.2015 19:16

Re: Milá Maričko,

Děkuji Alex.

A připomnělas mi, že jsem nereagovala u Dee, ač jsem chtěla, protože její komentář o vrácení škrobu do těsta je primo geniální !!!!! Příště určitě zkusím (jak jsem psala, hromadit si škrob nehodlám).

Áno, YGO, když jsem chodila na mandl pro naše prádlo, tak tam měli takový rám (jak píše Alex) se spoustou hřebíčku a vždycky v něm byla vypnutá nějaká ta záclona nebo óbr háčkovaný ubrus. Rám se dal myslím různě zmenšit a zvětšit.

Bez škrobu by snad lidové kroje ani nebyly co jsou - ty stojaté nabírané, naskládané rukávce, spodničky, suknice, čepce a já nevím co všechno... to by zdaleka nebyla taková krása, kdyby to jen tak viselo, sice nažehlené, ale prostě by to nebyl "kroj". Krásné na pohled, ale kdo to chudák nažehloval. Psala tu jednou Matylda, jak žehlí jako diva, když jde Kačka za stárku.

Jovo, máš pravdu na "vošouchy" jsem zapomněla. Moje přeslicová babička pochází z okolí Plzně.

A. Lex 22.1.2015 19:09

Re: Bramboráky.

U nás na JM, nebo v Brně  jsou to bramboráky, ale moje babička mečová byla z východních Čech a ona říkala cmunda. Nemám překlep!

A. Lex 22.1.2015 19:08

Re: Milá Maričko,

Ano, co se týká froté i froté ručníků, maminka mého manžela mi hned po svatbě dala jednu vynikající radu, kterou jsem si ihned vzala k srdci. Froté se žehlením ničí!!! Kdepak žehlit froté ručníky. NENÁVIDÍM žehlení!!!

A. Lex 22.1.2015 19:06

Re: Milá Maričko,

Jo, YGO, máš recht, připoměla jsi mi. Také jsme měli tyhle ručně dělané záclony - tedy ještě za babičky. A ten fórichtung, nebyl to takový dřevěný rám se spoustou hřebíčků po obvodu té vnitřní hrany?

J. Jovo 22.1.2015 19:04

Bramboráky.

My máme rádi bramboráky, ale na plzeňsku to nejsou ani bramboráky,

ani prskance, ale „vošouchy." (:-)))

A. Lex 22.1.2015 19:04

Re: Milá Maričko,

Ba, ba, přesně tak Zano.

A. Lex 22.1.2015 19:02

Re: škrob umím

Týno, to jsem se s chutí zasmála. Dobrá příhoda a pro Tebe jistě i vzpomínka.

Z. Yga 22.1.2015 19:02

Re: Milá Maričko,

Copak ubrusy, ale ty veleobrovské nitěné záclony. Na ty byl takový forichtung, který se půjčoval po ulici - a před hodama či Velikonocama byl hodně v permanenci (:o))

T. Zana 22.1.2015 19:01

Re: Pamatuju si, jak škrob při žehlení voněl

Tak slupkovou metodu neznám zas já..

Na ty koberce se už doopravdicky nepamatuju, jen vím, že se koberec se zelím sroloval a nesl ven... musela jsem být dost malá, když mě nikdo nehodil, abych pomáhala :-)

Z. Yga 22.1.2015 18:59

Re: Milá Maričko,

Ne-e, klasické plátěné spodní trenky. Je pravda, že ty lehce otřepené lemy (které na plátěných oděvech vždycky jsou) ho musely škrábat (chichi). Když jsme na to my, dcery, mamku upozornily, tak jsme nepochodily - prý to tatínkovi nevadí. Tak nevím, jestli nevadilo nebo jestli se jen tak tvářil.

A. Lex 22.1.2015 18:58

Re: Milá Maričko,

dodatek - ale fůj  ....vzpomínky zanechaly..... Píšu hodně rychle, chtělo by to po sobě přečíst. A těch překlepů, brrrr......

A. Lex 22.1.2015 18:56

Milá Maričko,

tak jsem opět na značce. Jsi ohromná v tom, jak si dovedeš hrát a zkoumat věci, které nás běžně obklopují (chybí mi tady smejlík - zdvižený palec). Škrob na dne misky po vymačkání brambor jsem už registrobvala dávno dávníčko, ale nikdy mě nenapadlo jej "uvést do provozu". Jsi dobrá!!!

Vždy ho vyleju i s vodou z brambor, takže děkuji Dee, za nachytření - dát jej zpět, a bramboráky budou křehčí. My jsme totiž bramborákoví! Já, ale hlavně můj manžel, bramboráková byla Klérka a teď je i Ajvi :-). Pokud osm kusů brambor, tak velebrambor!

Škrobení pamatuji, hlavně ubrusů a ubrousků. Maminka je musela mít "jako lísteček". Já mám ráda lístečky na stromech, ale ve skříni jsou m i šuma fuk. Hned jakmile začaly teflonové ubrusy, plynule  a radostně jsem přešla na jejich používání. A to jsem také ještě zažila napínání velkých, kruhových háčkovaných ubrusů mou babičkou. Tyhle vzpomínky na mě zanechali vyloženě trauma. Já totiž NENÁVIDÍM  žehlení!!!

M. Crossette 22.1.2015 18:46

mandl

Maminka doma ložní prádlo neškrobila, nosila ho na mandl, který byl před ulici jen o pár domů níže. A když neměla čas pro to zajít sama, poslílala nás. Při vstupu do obchodu mě vždy ovanula ta typická vlhkost, horko a vůně právě toho škrobu. Domů jsem pak nesla velký balík v papíru a maminka pak doma naškrobené a krásně do hladka vyžehlené prádlo uložila do skříně. Žádná žehlička by to tohle do hladka nikdy nevyžehlila, na to musel být mandl. Jak píše Lika, škrobené se muselo žehlit ještě navlhlé. Ale i neškrobené povlečení a ubrusy musím žehlit ještě mírně navlhlé. A právě s tím mám problém. Vyperu pověsím na šňůru, zapomenu včas sundat, je to přeschlé. Takže postříkám vodou, složím a... k žehlení se hned nedostanu, odložím. Takže to znovu proschne a navíc je to víc zmačkané, než když to viselo na šňůrách. No někdy je to k zblbnutí. Není vyjímkou, že povlak, nebo ubrus šoupnu do bazénu a mokrý znovu pověsím na šňůru (a doufám, že tentorkát nezapomenu včas sundat). Holt u nás má slunce fakt žár.

M. Crossette 22.1.2015 18:32

Re: hezký den

Mě tenhle pokus fakt pobavil.

A při zmínce o učitelých se mi najednou vybavila hodina, ani nevím v které třídě, možná první, druhé. Bylo to pocitu horké, teplé a studené vody. Tři umyvadla, v každém jiná teplota vody. A když se ruce nejprve daly do horké, i ta vlažná se zdála studená. A naopak ze studené se vlažná voda zdála teplá. Tenkrát pro dítě "velikýýý objev". Dodnes to mám obrazně před očima. Dokonce se pamatuji, že tam byla na nějakých kamínkách či vařici další voda, protože jak my žáčci přendavali ruce se studené do teplé, tak se postupně ochlazovala a ona dolévala novou horkou a měnila i studenou (ve třídě jsme měli tekoucí vodu).

M. Crossette 22.1.2015 18:24

Re: copak škrob....

No Šarko, povidla mi chutnají, ale se skořicí jsem to nejedla. Ovšem můj manžel(jako asi všichni Amričani) skořici miluje nade vše, tak mu to příště navrhnu a pokud zkusí, třeba to zkusím i já :)

M. Crossette 22.1.2015 18:20

Re: Milá Maričko,

Hmmm, tak jsem psala pod YGu, ale není to tu. Tak zkusím znovu.

Já (tedy už v manželství) škrobila jen dečky, případně ubrus, povlečení ne. A na to mi litr škrobu stačil, když bylo ubrusů víc, tak jsem dávku zdvojnásobila.

Představa tvého tatínka jak si natahuje naškrobené trenky mě fakt rozesmála :) Ale mám představu trenek jako spodního prádla. Jinak, pokud myslíš trenky jako šortky, tak to už bych chápala, že tvoje maminka chtěla mít "načinčaného" tatínka i s holými koleny.